Bezpečnost
dopravy a projekční návrhy úprav ke snížení nehodovosti (12X1BN/12X2BN)
|
Během 20. století
se z původně prašných, často jen hliněných cest, či v lepším
případě u páteřních silnic nejvýše se štětovou (kamennou) vozovkou), začala
postupně silniční síť pokrývat kvalitním hladkým asfaltovým krytem. Po první
světové válce se asfaltovým kryt objevil nejprve u těch dopravě
nejdůležitějších tepen a postupně během několika dalších desetiletí se
asfaltový kryt dostával na stále méně a méně významné komunikace i
v nejzapadlejších vesničkách. Tento proces byl zhruba završen na přelomu
70. a 80. let. S tím, jak rostla kvalita povrchu silnic, se zlepšovaly i
konstrukční technické vlastnosti motorových vozidel. Na lepším povrchu a
s lepší výbavou tak byla schopna jezdit stále rychleji. Relativní cena
automobilu se navíc snižovala a s toho plynoucí lepší dostupností pro
širokou veřejnost auta začala plnit silniční síť. S nárůstem intenzit a
rychlostí vozidel se začaly stále výrazněji projevovat negativa prudkého
růstu automobilismu v podobě růstu nehod a jejich závažnosti mj. také
nehod s těmi nejslabšími účastníky sil. provozu, a to chodci. Na přelomu
60. a 70. let tak přichází první reakce (nejprve v Nizozemí, odkud se
trend šíří postupně do sousedních států Evropy a posléze do řady dalších zemí
po celém světě) v podobě budování umělých překážek na silnici, které
řidiče přimějí v citlivých místech (Obytná zóna, zóna 30 apod.) držet
nízkou jízdní rychlost a výrazně tak snížit možnost vzniku nehody zejména s chodci
a také její případné následky. Dnes tyto umělé překážky souhrnně označujeme
jako prvky dopravního zklidňování. |
||||||
|
|
||||||
|
Čím se projekt „ Bezpečnost dopravy a projekční návrhy úprav …“ zabývá?
V rámci projektu 12X1BN/12X2BN
můžete řešit některé z těchto problémů:
|
||||||
Ukázka bakalářské práce „Dopravně zklidňovací opatření pro
bezpečnou cestu do školy v Praze-Ďáblicích“ Bakalářská práce byla
předána městské části a na její podnět v létě 2022 proběhla
v upravené podobě její realizace. |
Zvýšená křižovatková plocha- realizace srpen 2022 |
||||||
Parkoviště
K+R |
Původní
stav v době zadávání bakal. práce (zdroj foto Google) |
||||||
Návrh
zvýšené křižovatkové plochy, stanovišť K+R a snížení rychlosti na 20 km/h |
Detail
vjezdu a kolmá parkovací stání |
||||||
Původní
stav v době zadávání bakal. práce (zdroj foto Google) |
|
||||||
Příklady
závěrečných (bakalářských či diplomových) prací: Návrh alternativního řešení vybraných křižovatek na
silnici č.113 v Českém Brodě § Vypracujte alternativní návrhy
stavebního a dopravního uspořádání odsazené čtyřramenné křižovatky ulic Zborovská - Klučovská - V
Chobotě a dále tříramenné křižovatky ulic Jungmannova - Prokopa Velikého
ležících na silnici II/113 v Českém Brodě. § Řešení obou křižovatek zaměřte
zejména zvýšení bezpečnosti zlepšením rozhledových poměrů, zmenšením
kolizních ploch, zaměřte se na příznivější napojení ramen křižovatky z
hlediska velikosti úhlů mezi jednotlivými rameny křižovatky a zvažte změnu
přednosti v jízdě. § Proveďte průzkum intenzit
dopravy na obou křižovatkách. § Věnujte pozornost také
zlepšení podmínek pro pohyb pěších a cyklistů v prostoru obou křižovatek § Alternativní podobu obou
křižovatek navrhněte ve více variantách. Zvažte i možnost zřízení okružní
křižovatky alespoň v jedné z variant. Humanizace prostoru ulice Dobrovského a přilehlého okolí
ve Vysokém Mýtě § Vypracujte alternativní návrh
stavebního a dopravního uspořádání ulice Dobrovského a jejího okolí
vymezeného ulicemi Karosářská, Pražská, Slunečná a Hradecká ve Vysokém Mýtě. § Řešení zaměřte zejména
zlepšení podmínek pro pohyb pěších a cyklistů v celé vymezené oblasti. S
ohledem na frekventovanou trasu pěších k přilehlým průmyslovým objektům
továrny Iveco Bus (bývalá Karosa). § Návrh alternativního řešení
zadané oblasti vypracujte ve více variantách. § Případně zvažte provedení
vhodného dopravního průzkumu pěších proudů či dopravní zátěže vozidel na
vybraných křižovatkách. Návrh nového uspořádání křižovatky Sulická
- Pod Višňovkou v Praze § Vypracujte alternativní návrh
stavebního a dopravního uspořádání čtyřramenné křižovatky ulic Sulická a Pod
Višňovkou v Praze 4. § Řešení zaměřte zejména zvýšení
bezpečnosti zlepšením rozhledových poměrů, zmenšením kolizních ploch, zaměřte
se na příznivější napojení ramen křižovatky z hlediska velikosti úhlů mezi
jednotlivými rameny křižovatky a zvažte změnu přednosti v jízdě. § Věnujte pozornost také
zlepšení podmínek pro pohyb pěších a cyklistů v prostoru křižovatky. § Alternativní podobu křižovatky
navrhněte ve více variantách. Zvažte i možnost zřízení okružní křižovatky v
jedné z variant. Návrh dopravního zklidnění úseku silnice I/38 mezi obcemi
Rančířov a Stonařov § V návaznosti na
plánovanou výstavbu přeložky silnice I. třídy, č. 38 v úseku Jihlava jih - Stonařov vypracujte návrh zklidnění úseku stávající
silnice I/38 od severního okraje obce Rančířov k začátku obce Stonařov. § Na zadaném úseku stávající
silnice I/38 se zaměřte zejména na její část v obci Suchá, dále vjezd do
obce Prostředkovice, uspořádání autobusové zastávky
v obci Čížov a odbočku na obec Beranovec. § Vybrané detaily na zadaném
úseku SI/38 řešte ve více variantách. § V návrhu řešení zklidnění
úseku neopomeňte zohlednit cyklistickou dopravu. § V grafickém návrhu na území
jednotlivých obcí uplatněte stavební a dopravní opatření vhodná ke zklidnění
běžných místních komunikací s rychlostním limitem do 50 km/h včetně. Technická studie jihovýchodního úseku Hostivařské spojky § Navrhněte silniční propojení v
plánovaném koridoru pro výstavbu Hostivařské spojky od místa jejího napojení
do větve budoucí okružní křižovatky na plánovaném úseku Pražského okruhu D0
511 Běchovice do místa jejího připojení do ulice Kutnohorská. § Zadané silniční spojení
navrhněte v šířkovém uspořádání kategorie S11,5/50. Dále vyřešte vazby nové
komunikace na stávající dopravní síť, zejména navrhněte tvar křižovatek s
místními komunikacemi v ulici Kutnohorská – Přátelství a Bečovská s
maximálním ohledem na bezpečnost dopravy. Návrh těchto uzlů proveďte na
základě kapacitního posouzení těchto uzlů vycházejícího z předaných
dopravních prognóz. § V návrhu zohledněte i případné
křížení se stávajícími či plánovanými cyklistickými trasami nebo jejich
vedení (cyklotras) v sousedství zadaného úseku Hostivařské spojky. Křížení
hlavní trasy s nivou Říčanského a Netluckého potoka - dle
plánů má být řešeno estakádou - zpracujte pouze schematicky (uspořádání
komunikace na mostě a poloha opěr) Návrh nového řešení světelně řízené úrovňové křižovatky Střelničná - Ďáblická § Vypracujte alternativní návrh
stavebního a dopravního uspořádání stávající čtyřramenné světelně řízené
úrovňové křižovatky sběrných ulic Střelničná - Ďáblická
- Vysočanská v Praze 8. § V návrzích řešení věnujte
pozornost omezení dopravních kolon v době ranních i odpoledních dopravních
špiček. § Alternativní návrh okružní
křižovatky proveďte alespoň ve dvou variantách, z nich jedna bude
zaměřena především na nízké náklady k realizaci a druhá naopak na
optimalizaci stavebního uspořádání vzhledem k charakteru okružní
křižovatky. § Přinejmenším jednu
z variant okružní křižovatky se pokuste navrhnout s turbo
uspořádáním na okružním pásu. § Kterýkoliv z návrhů může
být řešen jako okružní křižovatka plně světelně řízená nebo naopak neřízená,
resp. světelně řízená jen na některých vjezdech, bude-li vyhovovat kapacitně
i v ranní i odpolední dopravní špičce. |
|||||||
Absolventi: Ing. David Hudec Projekt Bezpečnost dopravy a projekční návrhy
úprav ke snížení nehodovosti (12X1BN) úspěšně studoval Ing. David Hudec, který
své studium na projektu úspěšně zakončil velmi zdařilou závěrečnou prací na
téma Humanizace prostoru Masarykova náměstí v Žamberku. Již během studia
začal pracovat jako projektant v projekční kanceláři DOPRAVNÍ A
INŽENÝRSKÉ PROJEKTY (DIPRO) spol. s.r.o., kde pracuje stále.
V současnosti při zaměstnání také studuje doktorské studium na naší
fakultě a spolupodílí se na vedení studentů na našem projektu 12X1BN/X2BN. Ing. Tomáš Petr Ing. Petr studoval
na projektu 12X1BN/12X2BN Bezpečnost dopravy a projekční návrhy úprav ke
snížení nehodovosti. V roce 2008 úspěšně obhájil diplomovou práci na
téma „Studie dopravního a stavebního řešení průtahu silnice I/2 v obci
Miskovice“. V současnosti vede vlastní projekční kancelář PETRPROJEKT,
s.r.o. zaměřenou na dopravní stavby, kterou založil v roce 2013 pod
názvem Ing. Petr Tomáš. Více informací o profesní kariéře Ing. Petra najdete
na stránkách https://petrprojekt.com/
. |
|||||||
Vedoucí projektu: Vedoucí projektu společně řídí průběžnou práci studentů
na projektu, zajišťují a udržují styky a spolupráci s odborníky z praxe,
kteří se tímto tématem zabývají. Vybírají vhodná témata diplomových a
bakalářských prací pro studenty na projektu a případně konzultují postup při
jejich vypracovávání až do jejich dokončení.
|