České vysoké učení technické v Praze, Fakulta dopravní

ITS a životní prostředí

Vítejte na stránkách projektu ITS a životní prostředí. Jedná se o projekt určen studentům bakalářského a magisterského studia Fakulty dopravní ČVUT v Praze. Projekt se zabývá především mapováním a modelováním emisního zatížení z automobilů, nicméně se v jeho rámci řeší i další problematiky.

Studium na ČVUT v Praze Fakultě dopravní je koncipováno jako projektově orientované. Výjimku tvoří kombinovaná forma studia v obou studijních programech, společná část studia bakalářského studijního programu a studium v oborech Profesionální pilot a Technologie údržby letadel. Více na http://projektova-vyuka.fd.cvut.cz/.


V současnosti se projekt zabývá využitím dat ITS pro popis a modelování různých parametrů životního prostředí (emise, hluk, počasí,...) a jejich zpětné využití v těchto systémech. Hlavní náplní práce na projektu je vývoj nástroje pro zpracovávání reálných dopravních dat, mapování, odhady a modelování emisního zatížení z automobilů v rámci ČR. Vstupní reálná data jsou získávána především z databáze dat mýtných bran ČR. Výstupy vyvíjeného nástroje jsou zpracovávány v podobě grafických map a směřovány pro použití a aplikaci v GIS. Projekt běží na fakultě od letního semestru akademického roku 2011/2012. Pro letošní akademický rok (2014/2015) je vypsán pro bakalářský obor ITS, konkrétně pro 4 studenty.

Projekt je určen všem studentům se zájmem o komplexní problematiku propojující více vědních oborů: např. meteorologii, informatiku, matematické modelování a další.

Proč studovat právě u nás?

  • Komplexní problematika
  • Časová flexibilita
  • Seberealizace
  • Aktuálnost problematiky
  • Příjemný kolektiv
  • Práce s aktuálními reálnými daty
  • Modelování dopravy s využitím SW Quadstone Paramics a dalších
  • Příjemné prostředí Ústavu řídicí techniky a telematiky
  • Spolupráce s Ústavem informatiky AV ČR

Obrázek 1: Softwarový nástroj Quadstone Paramics


Modelování emisní zátěže z automobilů v Praze - Spořilově

Cílem modelování je analyzovat emisní zatížení z dopravy v oblasti Prahy Spořilova (konkrétně na celém rozvětveném napojení dálnice D1 k pražskému vnitřnímu okruhu) s využitím dopravního mikrosimulačního software Quadstone Paramics. V přiloženém obrázku je vidět otevření podkladové vrstvy (ortofota) jedné z dílčích křižovatek v programu Quadstone Paramics a zahájení vytváření dopravní sítě.

Obrázek 2: Vytváření dopravní sítě pro modelování emisní zátěže

Emisní model

Cílem emisního modelu je stanovit součet emisní zátěže sledovaného silničního úseku (obvykle v jednotkách [g/km]). Sledují se tyto faktory znečištění: C20H12, NO2, PM10, SO2. V přiloženém obrázku je vidět časový průběh zátěže CO na dálničním úseku Praha-Brno-Vyškov v typovém dni "pátek".

Obrázek 3: Grafický výstup emisního modelu

Disperzní model

Příklad grafického výstupu emisního disperzního modelu znečišťující látky. Barevně jsou odstupňovány hladiny koncentrace ve vzdálenosti od liniového zdroje znečištění (pozemní komunikace). Vzdálenost od zdroje znečištění na osách je uváděna v metrech, koncentrace znečišťující látky v μg/m3.

Obrázek 4: Grafický výstup disperzního modelu


Vedoucí projektu

Ing. Přemysl Derbek, Ph.D.

Zaměstnanec FD ČVUT, pedagog a absolvent doktorského studijního programu Inženýrská informatika. V disertační práci se zabýval především vývojem vlastního emisního modelu. V současnosti jsou jeho profesními zájmy: emisní modelování, data processing, preference MHD aj. Kontakt: derbek[at]lss[dot]fd[dot]cvut[dot]cz, místnost K509, tel. 224359975.

Prof. Ing. Emil Pelikán, CSc.

Zaměstnanec Ústavu informatiky AV ČR, oddělení nelineárního modelování. Dlouhodobě vede tým, který se zabývá mimo jiné vývojem predikčního meteorologického a imisního modelu Medard (odkaz níže). V rámci vzájemné spolupráce na dlouhodobě řešené problematice poskytl Ústav Informatiky AV ČR kompletní balík dat o počasí.

Studenti na projektu

Bc. Jana Blümelová

Studentka 1.ročníku magisterského studijního oboru Inteligentní dopravní systémy. V rámci projektu v bakalářském studiu obhájila závěrečnou práci Studie a porovnání disperzních modelů emisního zatížení z automobilů, za kterou jí byla udělena Pochvala děkana za vynikající zpracování bakalářské práce. V současnosti jsou v rámci projektu jejími profesními zájmy: využití FCD pro účely environmentální predikce, vývoj vlastního disperzního modelu emisního zatížení z automobilů, telematické systémy a další. Kontakt: : blumeja1[at]fd[dot]cvut[dot]cz.

Absolventi projektu

Ing. Tomáš Bořil

V akad. roce 2013/2014 obhájil závěrečnou diplomovou práci Model Solution of the Traffic Emission Load in Real Area of Prague – Spořilov (viz. sekce Studentské práce), a úspěšně tak zakončil navazující magisterské studium v oboru Inženýrská informatika v dopravě a spojích. Se závěrečnou diplomovou prací se úspěšně zúčastnil několika soutěží a např. v soutěži Nadace ČEZ se umístil na 2. místě. V rámci projektu se zabýval softwarovým modelováním emisního zatížení v reálné oblasti.


Obor Inteligentní dopravní systémy na FD http://its.fd.cvut.cz/bs-cz
Projekt vývoje vlastního environmentálního modelu, Ing. Derbek, Ph.D. http://www.lss.fd.cvut.cz/edm
Ústav dopravní telematiky FD ČVUT v Praze http://www.k620.fd.cvut.cz
Model Medard http://www.medard-online.cz/
Quadstone Paramics http://www.paramics-online.com
ČVUT v Praze http://www.cvut.cz
Fakulta dopravní ČVUT v Praze http://www.fd.cvut.cz
Projektová výuka FD ČVUT v Praze http://projektova-vyuka.fd.cvut.cz