Dozorčí (kontakt)
Metro fandí Alešovi, Aleš fandí metru

Poslední aktualizace: 11. IV. 2011

Vedoucí sekce: Ing. Milan Marvan (K620)

Dálkově ovládané zabezpečovací zařízení (DOZ)

  • Vadí vám, když váš vlak stojí dlouhé minuty ve stanici a „nic se neděje“?
  • Víte, že dálkově ovládané výhybky nejsou ty, ke kterým se jezdí na kole?
  • Chcete si naprogramovat svůj reálný „Gordikon“?

Na budoucí fakultní dráze ČVUT FD je v současné době většina stanic (konkrétně 4 z 5) zabezpečena pouze výměnovými zámky. Při křižování vlaků musí vlak zastavit u výhybky, průvodčí ji odemkne a přestaví, vlak projede za výhybku a průvodčí výhybku přestaví zpět a zamkne. To způsobuje znatelné časové ztráty.

Naším cílem je zavést na trať moderní dálkově ovládané zabezpečovací zařízení (DOZ) s pracovištěm dispečera ve stanici Jilemnice. DOZ odstraní popsaná zdržení a současně zvýší bezpečnost trati bez nárůstu počtu dopravních zaměstnanců. DOZ může automaticky zaznamenávat údaje o jízdě vlaků, čímž ušetří práci dispečerovi, předávat je do informačního systému (Pragotron + rozhlas) a poskytovat cestujícím, je možné k nim zajistit přístup potencionálních cestujících i pomocí internetu nebo SMS.

Pracoviště dispečera DOZ ve stanici Praha-Holešovice
Pracoviště dispečera DOZ ve stanici Praha-Holešovice

Fakultní dráze, a tedy i studentům projektu přináší zavedení dálkově ovládaného zabezpečovacího zařízení prakticky neomezené možnosti dalšího výzkumu předznamenávajícího budoucnost železnice. Mezi nimi lze zmínit například pokročilou automatizaci řízení dopravy (minimalizace zásahů dispečera), vývoj nízkonákladového (oproti ETCS) a bezpečného (oproti LS) vlakového zabezpečovače, spolehlivých prvků pro detekci vozidel, sledování jízd vlaků nebo kontrolu sjízdnosti trati s využitím družicových systémů.

Úvod Dopravní systémy a technika (DS) Management a ekonomika (ME) Automatizace a informatika (AI) Úspěchy projektu Lidé v projektu