Reformy výuky matematiky

od 19.  do 21. století

 

Rozsah:       2/0 Z

 

Přednáška se koná  ve středu v seminární místnosti KDM od 17:20 do 18:50.

Zahájena bude 21. února 2007.

 

Anotace

 

Výběrová přednáška je určena především studentům učitelského studia a všem učitelům z praxe, kteří se zajímají o vývoj vyučování matematice. Jejím hlavním cílem je ukázat kladné i záporné vlivy různých školských reforem, které proběhly v 19. a 20. století, na úroveň výuky matematiky, na úroveň znalostí a dovedností absolventů různých typů našich škol.

 

Osnova semináře

 

1.     Problémy současného školství – rámcové vzdělávací programy, školní vzdělávací program, osnovy, učebnice, postavení matematiky ve vzdělávání.

2.     Exner-Bonitzova reforma 1848 až 1849 – posílení role matematiky na rakouských středních školách, diferenciace středních škol, zavedení maturitní zkoušky, nové středoškolské učebnice a první matematické sbírky.

3.     Vliv Exner-Bonitzovy reformy na rozvoj výuky matematiky na vysokých školách (struktura přednášek, učební texty, zkoušky učitelské způsobilosti, doktorské zkoušky, přijímací zkoušky). Vznik Jednoty českých matematiků a její aktivity ve vzdělávání.

4.     Změny ve výuce matematiky v letech 1900–1918. Meranský program, Marchetova reforma rakouských středních škol, proměna maturitní zkoušky, diferenciace středních škol. Role Jednoty českých matematiků (a fyziků) při tvorbě učebních osnov a učebních textů.

5.     Československé školství v letech 1918 až 1948. Typy škol,  postavení matematiky, typy učebnic, osnov a jejich autoři. 20. až 30. léta – neúspěšný pokus o celkovou reformu. Německá okupace a její vliv na vzdělávání.

6.     Koncepce Jednotné střední školy (1948).

7.     Množinová koncepce (70. a 80. léta 20. století).

8.     Proměny vzdělávacího systému po roce 1989.

9.     Současné problémy našeho školství, Koncepce maturitních a přijímacích zkoušek, koncepce státních závěrečných zkoušek, Školní vzdělávací programy a rámcové vzdělávací programy.

 

Požadavky k zápočtu

Semestrální práce

Na téma zvolené z připojeného  seznamu zpracuje každý posluchač vlastní úvahu (esej, charakteristiku, popis, kritický rozbor aj.), a to v rozsahu 6-10 stránek formátu A4 (napsáno v libovolném textovém editoru nebo na psacím stroji, 30 řádek na stránce). V práci je třeba popsat a vysvětlit zvolený matematický problém (z hlediska matematiky i vzdělávání), uvést úplný seznam použité literatury. Znalost zpracované tématiky bude prověřena ústním pohovorem.

Upozornění

Práce opsané z literatury, práce redukované na životopisy matematiků a  neobsahující seznam použité literatury budou hodnoceny jako nevyhovující.

 

Navazující stránky

 

 

Aktualizováno 31. ledna 2007