Reformy výuky matematiky
od 19. do 21. století
Rozsah: – 2/0 Z
Přednáška se koná ve středu v seminární místnosti
KDM od 17:20 do 18:50.
Zahájena bude 21. února 2007.
Anotace
Výběrová přednáška je určena především studentům učitelského
studia a všem učitelům z praxe, kteří se zajímají o vývoj vyučování
matematice. Jejím hlavním cílem je ukázat kladné i záporné vlivy různých
školských reforem, které proběhly v 19. a 20. století, na úroveň výuky
matematiky, na úroveň znalostí a dovedností absolventů různých typů našich
škol.
1.
Problémy
současného školství – rámcové vzdělávací programy, školní vzdělávací program,
osnovy, učebnice, postavení matematiky ve vzdělávání.
2.
Exner-Bonitzova
reforma 1848 až 1849 – posílení role matematiky na rakouských středních
školách, diferenciace středních škol, zavedení maturitní zkoušky, nové
středoškolské učebnice a první matematické sbírky.
3.
Vliv
Exner-Bonitzovy reformy na rozvoj výuky matematiky na vysokých školách
(struktura přednášek, učební texty, zkoušky učitelské způsobilosti, doktorské
zkoušky, přijímací zkoušky). Vznik Jednoty českých matematiků a její aktivity
ve vzdělávání.
4.
Změny ve výuce
matematiky v letech 1900–1918. Meranský program, Marchetova reforma
rakouských středních škol, proměna maturitní zkoušky, diferenciace středních
škol. Role Jednoty českých matematiků (a fyziků) při tvorbě učebních osnov a
učebních textů.
5. Československé školství v letech 1918 až 1948.
Typy škol, postavení
matematiky, typy učebnic, osnov a jejich autoři. 20. až 30. léta – neúspěšný
pokus o celkovou reformu. Německá okupace a její vliv na vzdělávání.
6. Koncepce Jednotné střední
školy (1948).
7. Množinová koncepce (
8. Proměny vzdělávacího systému
po roce 1989.
9. Současné problémy našeho
školství, Koncepce maturitních a přijímacích zkoušek, koncepce státních
závěrečných zkoušek, Školní vzdělávací programy a rámcové vzdělávací programy.
Požadavky k zápočtu
Semestrální práce
Na téma zvolené z
připojeného seznamu zpracuje každý posluchač vlastní úvahu (esej,
charakteristiku, popis, kritický rozbor aj.), a to v rozsahu 6-10 stránek
formátu A4 (napsáno v libovolném textovém editoru nebo na psacím stroji, 30
řádek na stránce). V práci je třeba popsat a vysvětlit zvolený matematický
problém (z hlediska matematiky i vzdělávání), uvést úplný seznam použité
literatury. Znalost zpracované tématiky bude prověřena ústním pohovorem.
Upozornění
Práce opsané z
literatury, práce redukované na životopisy matematiků a neobsahující
seznam použité literatury budou hodnoceny jako nevyhovující.
Aktualizováno 31. ledna 2007