info k situaci na Ukrajině
logo ČVUT FD

Nehodovost mladých účastníků silničního provozu v návaznosti na jejich výcvik

Anotace:
Projekt vychází z psychologické analýzy činností, rizik a dopravně preventivních opatření. V rámci projektu bude analyzován nový zákon o autoškolách, který by měl vejít v platnost od 1. 1. 2018. Od něj se budou odvíjet další výzkumné aktivity v rámci projektu. Nezkušení řidiči loni zavinili přes 16 tisíc nehod, což je nejvíc za uplynulých pět let. Z policejních statistik lze také vyčíst, že řidiči, kteří usedají za volant méně než pět let, mohou za třetinu všech nehod i mrtvých. Tuto situaci má zvrátit novela zákona o autoškolách. Dopravní nehody jsou události, které se stávají většinou „normálním“ lidem , protože určité převážně dočasné duševní nebo tělesné oslabení je učiní náchylnými k selhání za specifických podmínek. Stupeň zvládnutí a přizpůsobení se situaci je závislý na komplexu subjektivních faktorů, které se mění v průběhu řidičské praxe. Mladí lidé patří k nejohroženějším skupinám v dopravě, proto je na ně náš projekt zaměřen. Do projektu bude zahrnuta i problematika novely zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, která mimo jiné zavádí novou povinnost pro chodce, a to mít na sobě reflexní prvky s účinností od 20. února 2016. § 53, odst. 9 zákona č. 361/2000 Sb. zní: „Pohybuje-li se chodec mimo obec za snížené viditelnosti po krajnici nebo po okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením, je povinen mít na sobě prvky z retroreflexního materiálu umístěné tak, aby byly viditelné pro ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích. Oproti očekávání zde došlo v kategorii usmrcených chodců za 19 měsíců jen k minimálnímu poklesu. Vzhledem k tomu, že se tato problematika týká i mladých lidí, bude jí věnována pozornost. Při pohybu na silnicích jsou nejzranitelnější nemotorizovaní účastnící silničního provozu, chodci a cyklisté. Zejména chodci by proto měli dbát na to, aby byli dobře vidět na dostatečnou vzdálenost a řidiči motorových vozidel se jim tak mohli včas vyhnout a předešli tragickým střetům. Řadou testů bylo prokázáno, že pohybuje-li se na pozemní komunikaci chodec v tmavém oblečení, je pro řidiče přijíždějícího vozidla viditelný na pouhých 18 metrů, v bílém oblečení je viditelný již na 55 metrů a je-li jeho oděv doplněn reflexním označením, vidí jej řidič na 200 metrů, což je dostatečná vzdálenost pro bezpečné manévrování.
Garantující ústav:
Ústav jazyků a společenských věd (16115)
Vedoucí:
PhDr. Mgr. Jana Štikarová, Ph.D.

BAKALÁŘSKÝ studijní program
Technika a technologie v dopravě a spojích (B1041A040001)
akademický rok výběrového řízení - 2017/2018

Obor:
Dopravní systémy a technika (DOS)
Kód | Jazyk:
K615X1NV | čeština
Kapacita:
pro Prahu: 1
pro Děčín: 0
Seznam PVP:
K tomuto projektu si nemusíte povinně zapsat žádný povinně volitelný předmět typu B.