Regionální integrovaná doprava
Úvodní obrázek
Regionální integrovaná doprava

12X1RI REGIONÁLNÍ INTEGROVANÁ DOPRAVA

Jsme na Instagramu!

Instagramový profil projektu Regionální integrovaná doprava
Ústav dopravních systémů (K612)
ČVUT Fakulta dopravní
Pražská integrovaná doprava - Ropid
IDS JMK
HVV
MVV
KVV

O PROJEKTU

Logo Regionální integrovaná doprava

Studentský projekt Regionální integrovaná doprava je určen těm studentům, kteří si zvolili studijní obor Dopravní systémy a technika a kteří mají zájem o městskou nebo regionální (kolejovou i silniční) veřejnou hromadnou dopravu.

Projekt je vypisován pro:

  • bakalářské studium (12X1RI),
  • navazující magisterské studium (12X2RI).

Náplň projektu

Výuka projektu probíhá převážně formou pravidelných společných setkání studentů a vedoucích projektu (aktuálně v budově Horská v prostorách ústavu K612).

Hlavní náplní těchto v přátelské atmosféře probíhajících schůzek je řešení a vedení studentských závěrečných prací (o nich podrobněji zde), dále se také probírá aktuální dění a zajímavosti v dopravě či se představují a diskutují vhodné i naopak odstrašující příklady z různých oblastí praxe.

Dobrý příklad z praxe - krátká a komfortní přestupní vazba (tzv. "hrana-hrana") mezi tramvají a vlakem ve švýcarském Zurichu:

Přestupní vazba mezi vlakem a tramvají v Zurichu

Špatný příklad z praxe - zrušené nádraží Praha-Vyšehrad, ač výhodně leží nedaleko centra města, v jeho okolí jsou areály vysokých škol a umožňuje krátkou přestupní vazbu na tramvajové linky:

Nevhodně zrušené nádraží Praha-Vyšehrad

Exkurze

Během projektu jsou studentům představovány různé příklady z praxe také formou exkurzí. Ty se konají po různých tuzemských i zahraničních provozech MHD a integrovaných dopravních systémech.

Např. v říjnu 2019 byl projekt na exkurzi v Lipsku, kde od prosince 2013 funguje podzemní tunel pro S-Bahn, tzv. City-Tunell-Leipzig. Dále se pravidelně jezdí do Drážďan, které jsou dobrým příkladem jednoduchých, přehledných a funkčních přestupních bodů mezi tramvajemi, vlaky i autobusy, či také z pohledu preferenčních opatření a integrovaných informačních systémů.

Exkurze do německého Lipska

Zajímavá místa na exkurze jsou ale i v Praze, Středočeském kraji či na jiných místech České republiky, např. v říjnu 2022 proběhla vycházka po v té době nově budované trolejbusové trati Palmovka - Letňany - Čakovice, která se stala prvním počinem v rámci návratu trolejbusové dopravy do Prahy.

Exkurze na znovuobnovovaný pražský trolejbusový provoz

Povinně volitelné předměty

K tomuto projektu si není nutné zapsat žádný povinně volitelný předmět.

Uplatnění absolventů

Řada absolventů projektu našla své uplatnění u organizátorů integrované dopravy ROPID a IDSK (někteří již v průběhu studia) či na jiných místech v oblasti veřejné hromadné dopravy, jako např. v pražském Dopravním podniku.

Představení jednoho z absolventů

Ing. Matěj Sobota

projektant integrované dopravy na IDSK (Integrovaná doprava Středočeského kraje)

Matěj Sobota po předchozí přípravě v rámci projektu Regionální integrovaná doprava obhájil v roce 2012 úspěšně svou bakalářskou práci na téma společného jednotného IDS Prahy a Středočeského kraje, vzápětí nastoupil na poloviční úvazek do ROPIDu na odbor plánování jako projektant pro oblasti Štěchovicka a Uhříněveska. V roce 2014 pak téma integrace veřejné dopravy podrobněji rozpracoval ve své diplomové práci, kde se zaměřil na páteřní autobusové linky mezi Prahou a největšími městy ve Středočeském kraji (tehdy nezaintegrované linky).

Následně si „odskočil“ v roce 2015 na pracovní stáž do DB Regio ve Frankfurtu nad Mohanem, a po návratu získal již plný úvazek na ROPIDu, kde kromě projektování oblastí Štěchovicko a Mělnicko využil své znalosti při rozvoji integrace dalších oblastí na Mělnicku a Sedlčansku.

Díky odborným znalostem a zkušenostem s integrací regionální dopravy se v roce 2017 stal jedním ze zakládajících projektantů nově vzniklého středočeského organizátora IDSK, kde k jeho původním oblastem převzatých z ROPIDu přibylo ještě Příbramsko. Matěj se čile zapojil (většinou jako hlavní projektant) do přípravy těchto oblastí:

  • 07/2016 Kralupy nad Vltavou – Mělník
  • 01/2017 Roudnicko
  • 04/2017 Sedlčansko, Novoknínsko (Sedlčany – Praha)
  • 12/2017 Byšicko (Mladá Boleslav – Mělník)
  • 06/2019 Příbramsko (Příbram – Praha)
  • 08/2020 Kokořínsko
  • v nedávné době příprava Rožmitálska, Příbramska, Sedlčanska či Dobříšska.

Současná náplň práce Matěje Soboty přesně vystihuje téma, které zpracovával ve své jak bakalářské, tak diplomové práci. „K tématu integrace jsem měl osobní vztah, protože je doprava mým koníčkem celý život a v době studia na ČVUT Fakultě dopravní byl proces integrace prakticky zastavený, což jsem vnímal negativně“, říká Matěj.

To bylo jeho motivací k napsání bakalářské práce - a protože štěstí přeje připraveným, byla bakalářská práce Matěje Soboty jedním z důležitých podkladů pro nový Plán dopravní obslužnosti Středočeského kraje právě v okamžiku, kdy se příprava integrace začala rozbíhat. „Momentálně mám naopak možnost aplikovat do praxe během studia nabité znalosti o plánovánídopravy při integracích rozsáhlých oblastí. Projekt Regionální integrovaná doprava tak byla jasná volba“, shrnuje své rozhodnutí ohledně zvoleného projektu Matěj Sobota.

Regionální integrovaná doprava