Poslední aktualizace: 16. IV. 2010 |
|
Vedoucí sekce: Ing. Jindřich Sadil, Ph.D. a Ing. Bc. Vladimír Faltus (K620) Řešení nového trakčního napájení
Trolejbusy jsou díky své trakční charakteristice a jízdním vlastnostem ideálním vozidlem do horského terénu. Navíc svým ekologickým bezemisním provozem ještě podtrhují své výhody pro případný provoz v chráněném území Národního parku. Horský terén však skýtá provozu se závislou trakcí mnohá úskalí. Především se jedná o námrazu na trolejovém vedení, která omezuje a v mnohých úsecích až znemožňuje přenos elektrické energie z vedení do vozidla. Tento problém se kdysi pokoušel řešit Ing. KRÁLÍK z projektového ústavu Pragoprojekt, když v letech 1976–1989 pracoval na studii trolejbusové dopravy v Krkonoších a spolu s Ing. Ladislavem PODIVÍNEM z Dopravního podniku města Pardubice navrhoval napájení trakčního vedení střídavým proudem z důvodu ranního zahřívání vodičů kontrolovaným zkratováním. Dále je vhodné řešit v našem provozu i využití rekuperace, tedy vracení energie vyrobené brzděním zpět do sítě, a to i v případě provozu v našich podmínkách, kdy díky slabému intervalu nebude možné zajistit dva protijedoucí vozy v jednom úseku, a proto bude nutné vyrobený proud předávat do jiných napájecích úseků nebo jej vracet zpět do distribuční sítě. Studenti tak budou moci řešit v rámci tohoto problému nový způsob přenosu trakční energie a nový způsob napájení trolejbusů, včetně úpravy sériově vyráběných vozidel zařízených pro odběr stejnosměrného proudu. Na Fakultě dopravní ČVUT je tento záměr řešen v projektech Krkonošské metro a Projektování trolejbusových tratí, který je zaměřen na systém napájení trolejbusů. |