Historické i aktuální kousky z naší dílny
Od začátku milénia, kdy jsme vytáhli prvního jednoskoka Jawu 555, vypustili z převodovky šlehačku po povodních 1997 už uběhlo spousta času. Zde krátký exkurz do vývoje pod křídly TOMAN Motorů.
Jawa 555
Prapočátek všeho a momentka z prvního závodu. Rok 2008 - Pinckiáda.
EVO 1
Začátek ladění a možná vlastně i tehdá bastlení. První závodní speciál. Přeleštěná Jawa 555 - Delfínek. Rok 2009.
EVO 1.1
První terénní speciál. Cesty už bylo dost. Na trávě je to větší sranda a obzvláště na vytrvalostních vícehodinovkách. Rok 2010.
EVO 1.2 - Rotary Valve v1
Na závodech se uchytilo EVO 2 (viz níže) a tak se našel prostor využít EVO 1.1 k nějaké šílenosti. První verze motoru s rotačním šoupátkem. Rok 2011. Ukázka zde
EVO 1.3 - Rotary Valve v1 + 4kvalt v1
Rotační šoupátko bychom nějak měli, zatím spíše jen funkční ověření, ale co dále ? Vlastní 4kvalt jen ze seriových dílů? To je ono. Opět spíše jen ověření funkce, ale úspěšné. Dále vyztužený rám a vylepšené odpružení. Rok 2012. Ukázka zde
EVO 2
Nabuzení první opravdovou sezonou 2009 jsme nelnili a v průběhu 2010 postavili úplně nový stroj a založili druhou vývojovou větev EVO 2. Základ motorky je shodný dodnes. První vlastní "crosska". Symetrický 4-kanál. Rok 2010.
Že by to nebylo jen o počtu kanálů? Update válce motoru na 3k a konečně rychlá převodovka. Rok 2011.
EVO 2 Rotary Valve
Blbost, čím více kanálů tím více výkonu, update na vlastní 8k válec :) Rotační šoupátko jsme odladili na předchozí evoluci. Je čas ho nasadit i na terénní speciál, kde je hlavní cíl spolehlivost. V novější verzi šoupátka jde sací kanál z druhé strany - řazení je hned bezpečnější. Na rámu nejzásadnější změna 19" přední kolo a pořádné pneu. Začínáme to brát vážně. Rok 2012. Ukázka zde
Motorka šlape jak hodinky! Nějak, ale začíná motor předbíhat kostru a kroutí se rám. Pokus o vyztužení zadní kyvky. Sezóna byla dlouhá a náročná. Stále ladíme šoupě. Update hlavy motoru. Rok 2013.
Sezóna je opět dlouhá. Vyztužili jsme profil kyvky a zrušili ten zadní lapač bahna. Šoupe je zase o kus dále. Ale už nestíhají vnitřnosti motoru. Začínají se objevovat zvláštní věci. Nejen řetěz na zadním kole se dá během jízdy ztratit. S tím by se mělo něco začít dělat. Rok 2014.
EVO 2 Rotary Valve "Ječelák"
Tentokráte dostala motorka pořádnou posilu. Konec primárnímu řetězu. Už jen zubové soukolí. Vložené kolo na primáru a nová spojka. Válec nově s navařeným žebrováním. Ale když už tak už. Dali jsme i do revize výfuků. Co takhle si je zkusit napočítat a odladit na brzdě? Ze 3 varinat se na nakonec jedna chytla a podařilo se nám optimalizovat výkonovou křivku do hladkého tvaru bez zbytečných propadů a dvouhrbých velbloudů. Dále začínáme s airboxem s vygravírovaným časováníma základními údaji o motoru. Update sedla, tlumiče výfuku, tlumičů, oprava nádrže, atp. Rok 2015. Ukázka zde
Z motorky se stal neskutečný držák a pořádně výkonná věc. Několik let praktický stejný set-up. Jen další a další honovačka a písty měníme po nejmenším skoku co to jde dle aktuálního stavu. Rok 2019.
Už jsme se v tom dlouho nehrabali. Co trochu poladit hlavu, spalovák, opět výfuk a pár dalších drobností. Má to zase vliv, fakt to jede více. A motor opět začal předbíhat kostru. Nerezové, ani silnější špice už nestíhají, rám začíná praskat. Máme opět na čem pracovat. Rok 2021.
AKTUALNÍ STAV - 9/2021
V cíli fichtlcupu Jedousov 2021.
Jawa 21 a.k.a "žlutý"
Projekt žluté jawy 21. Zpočátku jen na dojíždění do školy, později evyhnutelně další závodní speciál. Návrat na silnici. Hlavní motiv je "fichtl skládačka" tak jak by se nám líbil pionýr nejvíce. Lehce oříznutý zadní plech, blatník z ustanga, maska z J555 a motor lehce poladěný 3K symetrie ať můžem na cestách prohánět felicie. Konec roku 2010. Ukázka zde
Ježdění do školy super, ale proč to teda neotestovat na závodech. Nenápadný pionýr, co dokáže prohnat kdejaký nápadný speciál. Rok 2011.
Po matuře se to zvrhlo a vznikl tak cestovní supersport. Poslední známá konfigurace 4kvalt v1, rotační šoupátko v1. Více zde Rok 2015.
Jawa 23 Klasik
Píše se rok 2011. Jen co jsme dokončili vícehodinovkami nabitou sezón 2010 je potřeba se ptát, jde jet ještě něco většího? 24-hodinovka byla jasná volba. Ale na speciálu ne, to je finanční nesmysl. Rozjeli jsme přípravu jak jinak než nového stroje. Klasik primárně na 24 hodinovky, které nakonec zvládl 3 po sobě. Rok 2011.
První fichtlmánia vlastě nedopadla vůbec špatně (6. místo), bedna utekla jen o kousek. Na další rok je jedna věc jasná. Vyhrává se v noci, chce to pořádné světlo. Jedem na další ročník. Všechny zkušenosti jsme zúročili. Team šlapal jak hodinky. 1. místo Fichtlmánia. Rok 2012.
Třetí a poslední Fichtlmánia Nová Paka s naší účastí a bohužel taky poslední ročník v legendrání Štikovské rokli. Po loňském úspěchu jsme sice na bednu nedosáhli, ale rozloučení s roklí na 4. místě byl i tak úspěch. Rok 2013.
Další projekty
Jen pár fotek za všechny z průběhu let bez dalších komentářů.
Lehké shrnutí.