Projektování silnic a dálnic
Business picture


Zajištěné exkurze

Exkurze na stavbě I/3 Olbramovice, přeložka

První květnový pátek roku 2022 se studenti našeho projektu zúčastnili po dlouhé covidové pauze exkurze na stavbě I/3 Olbramovice přeložka.

Stavba byla zahájena v dubnu minulého roku a zprovoznění je plánováno na září tohoto roku. Délka hlavní trasy činí 3,420 km. Budovaný úsek odvede z Olbramovic tranzitní dopravu, jejíž intenzity dosahují hodnoty téměř 18 tis. vozidel.

V úvodu prohlídky nám stavbyvedoucí Ing. Veronika Malinská představila stavbu, na situačním výkresu nás seznámila s některými stavebními objekty a popsala charakteristiky stavby. Zmínila například zásadní zkrácení výstavby přeložky. Stavba byla urychlena o půl roku a díky tomu musela být například upravena technologie výstavby mostu, který je z časových důvodů nakonec zhotoven z betonových prefabrikovaných profilů. Mimo jiné nám přiblížila svou roli stavbyvedoucí a pracovní náplň spojenou s touto profesí.

Hlavním bodem exkurze byla pokládka asfaltových vrstev. Výjimečná byla tím, že ji zajišťoval finišer ovládaný pomocí výškového navádění 3D technologií. Činnost finišeru byla řízena pomocí totální stanice, čímž je dosaženo vysoké přesnosti pokládky. Jedním z pracovníků nám na několika schématických výkresech bylo vysvětleno, jak takové navádění pomocí totálních stanic funguje.

Při prohlídce staveniště jsme měli možnost vidět betonování pilot pro protihlukové stěny, prohlédli jsme si odvodnění či stavbu mostu a nasáli jsme příjemnou vůni horkého asfaltu.

Exkurze byla zajímavým setkáním se s praxí, které všichni zúčastnění studenti ocenili. Jménem projektu děkuji panu Ing. Tomáši Kučerovi za zajištění exkurze a paní Ing. Veronice Malinské za provedení stavbou a zajímavý výklad.

Autor: Vojtěch Dlouhý

Foto - ukázka stavby


Fotografie: Lukáš Křivánek




Exkurze na dálnici D3 - úsek Ševětín - Borek

Dne 2. 11. 2018 se v rámci projektu uskutečnila exkurze na stavbu dálnice D3 v úseku Ševětín – Borek. Jedná se o úsek s označením 0309/II Ševětín – Borek. Délka úseku je 10,680 km. Tato exkurze již byla druhá v pořadí na dálnici D3.

Nejdříve jsme se s úsekem seznámili přes prezentaci Bc. Jana Klepala, zaměstnancem Eurovie. Byly nám představeny hlavní problematiky a zajímavosti daného úseku. Jeden z problémů je konstrukce dálnice D3, kde bylo nutno použít metodu armování svahu. Zajímavostí je, že tento armovaný svah je druhý v České republice a nejdelší. Další z představených problémů na úseku Borek – Ševětín je velké množství podzemní vody. Tento problém je vyřešen pomocí sanačních opatření.

Po této prezentaci a podepsání BOZP jsme se vydali přímo na stavbu. První zastávka se uskutečnila na začátku úseku, kde se vystavěl zcela nový most. Po shlédnutí mostní konstrukce jsme se přesunuli k již zmiňovanému armovanému svahu. Další zajímavou zastávkou byl rozpracovaný ekodukt. Hned na druhé straně komunikace byla k shlédnutí nedodělaná nádrž na odvod vody z dálnice. Ke konci exkurze jsme dorazili na konec úseku, kde byli k vidění jímky na zachycení ropných látek.

Kolem druhé hodiny odpolední, kdy nám byli představeny a ukázána všechna problematická a zajímavá místa na úseku jsme rozloučili a vydali se k domovům. Počasí nám vyšlo a všichni z exkurze odjížděli spokojeni s novými informacemi. Rádi bychom tedy poděkovali za zprostředkování exkurze panu Ing. Honcovi a za prohlídku stavby panu Bc. Klepalovi.

Autoři: Iveta Šchelleová, Vojtěch Žondecký

Foto - ukázka stavby





Modernizace v úseku Mirošovice - Kývalka

Na jaře 2018 se uskutečnila exkurze na modernizovaný úsek D1 Mirošovice – Kývalka (EXIT 75 Hořice – EXIT 81 Koberovice). Modernizace tohoto úseku byla zahájena v březnu 2017 a předpokládané zprovoznění je plánováno na listopad 2018. Náplní exkurze byla ukázka pokládání nového betonového povrchu dálnice unikátními finišery.

Autor: Luboš Thomayer


Informační leták k exkurzi



Foto - ukázka stavby


Dostavba dálnice D3

Dne 25. 10. 2016 se v rámci projektu uskutečnila exkurze na stavbu dálnice D3 v úseku Borek – Úsilné. Jedná se o úsek s označením 0309/III Borek – Úsilné, délka úseku činí 3,150 km.

Na úvod exkurze proběhla v zázemí firmy EUROVIA přednáška o základních charakteristikách stavěného úseku dálnice D3. Došlo zde také k porovnání vývoje, který se udál za poslední rok (hlavním důvodem tohoto porovnání byla naše loňská návštěva stejného úseku stavby).

Po konci přednášky následovala část exkurze v terénu. Po rozdělení do vozidel se vyrazilo na konec úseku, který se nachází v blízkosti budoucí mimoúrovňové křižovatky Úsilné. Zde již byly položeny téměř všechny konstrukční vrstvy vozovky, chybí pouze obrusná vrstva, která bude položena až před koncem stavby. Jedním z dalších cílů byl mostní objekt přes vodoteč Kyselá Voda o délce 210 m. Oproti loňsku byly již obě mostní konstrukce hotové. Součástí ukázky v terénu bylo více zajímavých míst stavby, o kterých by bylo možné psát několik stránek textu, pro ilustraci jsou však nejlepší fotografie pořízené přímo na místě stavby.

Na závěr je potřeba říci, že exkurze byla opět perfektně připravena, počasí i podmínky byly lepší než vloni. Jediné co zbývá dodat je velký dík panu Ing. Honcovi za organizaci exkurze a pracovníkům stavby za vřelé přijetí.


Autor: Tomáš Havel

Středisko správy a údržby dálnic SSÚD 01 Mirošovice

Dne 1.4.2016 se v rámci projektu uskutečnila exkurze do Střediska správy a údržby dálnic SSÚD 01 Mirošovice, které se nachází na dálnici D1 na 21. kilometru.

V ústřední budově proběhl teoretický výklad vedoucího střediska pana Šimona na témata týkající se historie dálnice D1, technického vybavení areálu a výklad o vozovém parku, který SSÚD vlastní. Několik minut bylo také věnováno problémům, se kterými se v současné době středisko potýká a jak tyto záležitosti plánuje do budoucna řešit. Po celou dobu výkladu padaly, jak ze strany studentů, tak ze strany učitelů podnětné dotazy týkající se aktuálních témat.

Po ukončení přednášky následovala praktická část, začínající v místnosti dispečinku. Zde byla možnost pozorovat data z kamerového systému dálnice či sledovat radary zaznamenávající aktuální stavy počasí. V neposlední řadě byla možnost poslouchat výklad specialisty na stavební materiály, který stručně shrnul problematiku týkající se nových postupů při rekonstrukci vozovek.

Poslední praktická ukázka se uskutečnila ve venkovních prostorách areálu. Zde byla možnost si detailně prohlédnout dopravní techniku využívanou při údržbě dálnice. Jednalo se převážně o sypací vozy různých značek či multifunkční stroje určené k provádění údržby travnatých ploch či čištění svodidel. Na závěr exkurze byla možnost vidět sklad posypové soli a nádrže, ve kterých se vyrábí skrápěcí roztok.

Exkurze byla velice dobře zorganizovaná a jediný problém, který studenti a učitelé mohli pociťovat, bylo chladné počasí. Na závěr patří dík pracovníkům SSÚD za milé přijetí a odborný výklad.


Autor: Pavel Vrtal

Dostavba dálnice D3

Modernizace D1

Rekonstrukce náměstí v Brandýse nad Labem

Přehrada Orlík

Tunel Blanka

Krátké zprávy


Vedoucí projektu

Ing. Bc. Dagmar Kočárková, Ph.D.
Horská 3, Praha 2
místnost 424
kocarkova@fd.cvut.cz


Ing. Martin Höfler
- ředitel a předseda představenstva PUDIS a.s.
martin.hofler@pudis.cz


Ing. Josef Filip, Ph.D.
- Projekce dopravní Filip s.r.o.
josef.filip@pdprojekce.cz


Ing. Tomáš Honc
- PUDIS a.s.
tomas.honc@pudis.cz


Ing. Matěj Šilhán
- cadconsulting s.r.o.