Modernizace traťového úseku Velký Osek–Hradec Králové
Zadání
V rámci zkvalitnění dopravní cesty a dopravního provozu na ní navrhněte na železničním traťovém úseku
Velký Osek–Hradec Králové. Takové stavební a provozní (dopravní technologie) úpravy, které povedou ke
zvýšení traťové rychlosti, propustné výkonnosti a zlepšení nabídky železniční dopravy v regionu,
jímž trať prochází. Při řešení studie zohledněte investiční náklady a požadavky ochrany životního
prostředí (zábor území, šíření hluku).
Trasu navrhněte ve variantách pro traťovou rychlost 120 resp. 160 km/h a napojte na stávající trať.
Jednotlivé varianty posuďte.
Navrhněte potřebné úpravy pro zdvojkolejnění ve stanicích: Velký Osek, Dobšice nad Cidlinou,
Převýšov, Chlumec nad Cidlinou, Káranice, Dobřenice, Praskačka.
Nutné úpravy traťových úseků a stanic navrhněte podle „Zásad modernizace vybrané železniční sítě Českých drah.“
Vypracujte:
- Situaci traťového úseku v měřítku 1:10 000
- Vzorové příčné řezy v měřítku 1:50
- Posouzení variant řešení traťového úseku
- Dopravní schémata stanic
- Situaci vybraných stanic 1:1 000
- Posouzení přestupních vazeb a koordinace s autobusovou dopravou
- Technickou zprávu
- Fotodokumentaci současného stavu
Přehledná situace
Dopravní schémata
Příčné řezy
SWOT analýza
Pro utřídění analytických poznatků a možnostech porovnání obou navržených variant byla zvolena osvědčená a standardní
metoda SWOT analýzy. Provádělo se posouzení variantního řešení zvýšení současné traťové rychlosti na 120 případně na 160 km/h
a z toho vyplývajících silných a slabých stránek, včetně jejich příčin u navržených řešení. Tímto byly získány porovnatelné
výhody a nevýhody, které mají zásadní význam pro volbu varianty.
Dalším krokem bylo posouzení příležitostí a ohrožení z vnějšího prostředí, která mají zásadní vliv na
provozní využití vybrané varianty.
Při diskuzi docházelo ke konsensům, což umožnilo výběr podstatných vlivů a nezabývat se vlivy méně významnými. SWOT analýza
pro navržená řešení se stane základem pro další rozhodování. Také se stane výchozím podkladem pro formulaci
strategických cílů a směrů, které zadavatel využije při konečném rozhodování.
Varianta 160 km/h – silné stránky
- Výrazné zkrácení jízdní doby mezi stanicemi Hradec Králové–Praha
- Zvýšení propustnosti trati
- Zvýšení kultury cestování
- Zatraktivnění osobní dopravy
- Snížení hlučnosti
Varianta 160 km/h – slabé stránky
- Finanční nákladnost
- Trasování mimo současné hranice drážního pozemku
- Výkup soukromých pozemků
- Zásah do Národní přírodní rezervace Žehuňský rybník
- Využití pouze pro kategorie vlaků Ex, R, Sp
- Současná intenzita provozu nevyžaduje 2. traťovou kolej
Varianta 160 km/h – příležitosti
- Zavedení intervalové příměstské dopravy
- Rychlé spojení hradeckého kraje s Prahou přiláká cestující
- Využití moderního vozového parku
- Prostory žel. stanic využít pro komerční účely
- Kombinovaná doprava
- Alternativa k IAD na D11
- Kvalitní přípojové vazby na bus
Varianta 160 km/h – hrozby
- Soustředění většiny nákladní a osobní dopravy na D11
- Dopravní politika státu bez upřednostňování drážní dopravy
- Nedostatečná údržba trati ze strany ČD
- Neprovedení úprav na trati Kolín–Praha
- Vozový park bez schopnosti dosáhnout rychlosti 160 km/h
- Neexistence vazby bus-vlak
Varianta 120 km/h – silné stránky
- Výrazné zkrácení jízdní doby mezi stanicemi Hradec Králové–Praha
- Zvýšení propustnosti trati
- Zvýšení kultury cestování
- Zatraktivnění osobní dopravy
- Snížení hlučnosti
- Nižší investiční náklady oproti variantě pro rychlost 160 km/h
- Maximální rychlost využijí i nákladní vlaky
- Stávající vozový park je konstruován na tuto rychlost
Varianta 120 km/h – slabé stránky
- Částečné trasování mimo současné hranice drážního pozemku
- Výkup soukromých pozemků
- Zásah do Národní přírodní rezervace Žehuňský rybník
- Využití pouze pro kategorie vlaků Ex, R, Sp
- Současná intenzita provozu nevyžaduje 2. traťovou kolej
- Nižší atraktivita této varianty jako alternativy k D11 oproti variantě pro 160 km/h
Varianta 120 km/h – příležitosti
- Zavedení intervalové příměstské dopravy
- Rychlé spojení hradeckého kraje s Prahou přiláká cestující
- Využití moderního vozového parku
- Prostory žel. stanic využít pro komerční účely
- Kombinovaná doprava
- Alternativa k IAD na D11
- Kvalitní přípojové vazby na bus
Varianta 120 km/h – hrozby
- Soustředění většiny nákladní a osobní dopravy na D11
- Dopravní politika státu bez upřednostňování drážní dopravy
- Nedostatečná údržba trati ze strany ČD
- Neprovedení úprav na trati Kolín–Praha
- Neexistence vazby bus–vlak
Fotodokumentace