Geometrie pro počítačovou grafiku - PGR020
Zadání semestrální práce
Zkouška je udělena na základě obhájení semestrální práce. Téma semestrální práce si může student volit libovolně,
ale tak, aby mělo přímou souvislost s probíranou látkou. Je tedy možné vybrat si ze tří tématických celků -
Projektivní geometrie, Kvaterniony a popis pohybu, Křivost křivek a ploch. Nejprve přesně formulujte zadání, popište teoretický aparát,
který používáte k řešení a popište implementaci. Upřednostňovaným software pro implementaci je Matlab (popř. Octave),
ale můžete použít libovolný programovací jazyk.
Vzor dokumentace k semestrálnímu projektu: Panoramatický snímek,
Rekonstrukce 3D scény
1. Aplikace projektivní geometrie
- Určení projekční matice kamery
- Určení projektivity mezi dvěma snímky rovinného objektu - panorama
- Afinní rekonstrukce snímku rovinného objektu
- Určení 3D bodů ze 2 snímků a známých projekčních kamer
- Kalibrace kamery
- Odhad fundamentální matice ze dvou snímků
Literatura
2. Křivost křivek a ploch
- Zjednodušení lomené čáry na základě odhadu diskrétní křivosti
- Decimace sítě polygonálního modelu na základě odhadu diskrétní Gaussovy křivosti
- Detekce singulárních bodů(rohů) hranice 2D objektu užitím odhadu křivosti
- Segmentace sítě užitím odhadu křivostí ploch
Literatura
- F. Ježek: Diferenciální geometrie
1.díl,
2.díl, pomocný učební text, ZČU Plzeň, 2006
- J. Sylvain: A Survey of Methods for Recovering Quadrics in
Triangle Meshes (pdf)
- J. M. Sullivan: Curvatures of Smooth and Discrete Surfaces (pdf) Kapitola z knihy
Discrete differential geometry
Kvaterniony a popis pohybu
- Uživatel zadá rotaci Eulerovými úhly, napište maticovou reprezentaci a reprezentaci quaternionem. Porovnejte výpočetní náročnost transformace na jednoduchém objektu.
- Ukázka pohybu kamery pomocí SLERP
Literatura
- K.Shoemake: Animating Rotation with Quaternion Curves (pdf)
- E.B. Damm, M. Koch, M. Lillholm: Quaternions, Interpolation and Animation (pdf)
- From Quaternion to Matrix and Back - C++ (pdf)