Čím se zabýváme
Příklady realizovaných průzkumů v rámci činností na projektu
- PRŮZKUM RESPEKTOVANOSTI V ZÓNÁCH PLACENÉHO STÁNÍ
- PRŮZKUMY NEHODOVOSTI, SLEDOVÁNÍ TZV. SKORONEHOD
- PRŮZKUM DOPRAVNÍ SITUACE
PRŮZKUM RESPEKTOVANOSTI V ZÓNÁCH PLACENÉHO STÁNÍ
Pod vedením Ing. Zuzany Čarské, Ph.D. byl proveden průzkum respektovanosti zón placeného stání. A to v zónách placeného stání: Praha 1, 2, 3 a 7 a v přechodových oblastech: Praha 4, 6 a 10.
Posouzení způsobů placení parkovného a jeho prokazování:
Dopravní průzkum:
1. návštěvnické zóny (zelené a oranžové):
- % podíl obsazenosti, respektovanost zaplaceného časového intervalu = platný lístek, % bez lístku2. abonentní (modré):
- % podíl obsazenosti, % bez parkovací karty jednorázově a opakovaně dle lokality modré zóny (porovnání respektovanosti a obsazenosti modrých zón v blízkosti občanského vybavení = obchody, kanceláře, služby a modrých zón v rezidenční zástavbě)
Posouzení a návrh řešení hraničních oblastí ZPS s oblastmi mimo ZPS:
Dopravní průzkum:
1. abonentní (modré):
- % podíl obsazenosti, porovnání % obsazenosti mezi abonentní zónou vzdálenou a naopak v těsné blízkosti od neplacené zóny2. sousední mimo ZPS v blízkosti ZPS (přechodové):
- % podíl obsazenosti, porovnání % obsazenosti s abonentní zónou v těsné blízkosti neplacené zóny
Zde jsou uvedeny formuláře použité pro tento průzkum, včetně úplného seznamu lokalit kde byl průzkum realizován.
|
PRŮZKUMY NEHODOVOSTI, SLEDOVÁNÍ TZV. SKORONEHOD
Předmětem těchto průzkumů bylo sledování tzv. skoronehod na vybraných nebezpečných křižovatkách.
Skoronehoda je předvídatelná situace, ve které se dva nebo více účastníků silničního provozu k sobě přiblíží v takovém prostoru a čase, že hrozí bezprostřední nebezpečí kolize, pokud jejich pohyb zůstane nezměněn.
Rozdělení skoronehod podle stupně závažnosti:
0 - pouze překročení pravidel silničního provozu, ale bez následků
1 - konfiktní manévry, není zřejmé omezení
2 - výrazné manévry, bez nichž by došlo k nehodě, s omezením
3 - kritické manévry, zabránění střetu - konfliktu v poslední sekundě
4 - došlo k fyzickému střetu - konfliktu
Měření se provádí zároveň se sledováním intenzit a zapisuje se do formulářů pro každý dopravní proud zvlášť. Ukázka formuláře je zde.
Vyhodnocení průzkumu spočívá v sestrojení tzv. pentlogramu, kolizního diagramu a naším výstupem byl i graf vyjadřující závislost celkového odstupu 2 skoronehod na průměrném časovém odstupu všech vozidel.
Kolizní diaramy vznikají tak, že se do situačního plánku analyzovaného místa nebo úseku symbolicky (pomocí šipek a doplňujících znaků) zaznamenávají podstatné znaky dopravních nehod, které se tam odehrály. Kolizní diagram tak umožňuje získat kompetní představu o nehodovosti na příslušném místě, aniž by byly potřeba rozsáhlé textové komentáře.
Ukázky části vyhodnocení nehodovosti na jedné z křižovatek:
PRŮZKUM DOPRAVNÍ SITUACE
Zadání úkolu:
Předmětem naší dosavadní práce byl průzkum a analýza dopravní situace v lokalitě Hanspaulka – východ v městské části Praha 6. Průzkum byl zaměřen zejména na stávající dopravní situaci ve vazbě na nároky obytného prostředí a na jeho základě jsme vypracovali náměty řešení.
Součástí naší práce byla:
Analýza přidaných dopravně-inženýrských podkladů
Doplňující průzkum dopravního vybavení v dané lokalitě
Vytipování přednostního řešení
Návrh zásad řešení pro konkrétní typy zástavby a dopravního významu komunikace
Analýza vycházela z předaných podkladů a námi provedených průzkumů:
Základní data ze sčítání lidu, domů a bytů podle jednotlivých urbanů
Od TSK hl. m. Prahy - pasport dopravního značení, a především z doplňkových průzkumů provedených v rámci objednaných prací.
Průzkum jednosměrnosti ulice, ověření pasportu dopravního značení
Průzkum parkování a porušování pravidel silničního provozu
Průzkum garážovacích a odstavných ploch mimo veřejné komunikace
Doplňkové měření.
Základní charakteristiky řešené oblasti – východní část Hanspaulky:
Lokalizace oblasti: Řešená oblast je ohraničena na západě ulicí Na Pískách, na jihu ulicí Evropskou, Komornickou a Na viničních horách, na východě ulicí Šáreckou, Na Míčance a na severu ulicí Na Šťáhlavce a ul. Šáreckou.
Charakteristika oblasti
Lokalita je tvořena obytnou zástavbou převážně vilového nebo řadového nízkopodlažního typu. V celé oblasti Hanspaulky bydlí celkem 8500 obyvatel a celkový počet domů je 1 154 s 3260 trvale obývajícími byty. V průměru je 2,5 obyvatele na byt.
Dopravní obsluha Hlavní přístupové tahy z ulice Evropské jsou ulice Na Pískách, Šárecká a Na Šťáhlavce. Městská hromadná doprava autobusová (linka č. 131) je vedena ulicí Na Pískách se 4 zastávkami v řešeném území. Na jižním okraji pak tramvajová doprava ulicí Evropskou (4 linky tramvajové se 2 zastávkami).
Současné dopravní řešení Hanspaulka je umístěna na terénním ostrohu nad oblastí Dejvic a Podbaby a nad Šáreckým údolím a neprobíhají jí tedy žádné tranzitní tahy. V podstatě všechna vozidla, která do řešeného území vstupují, v území také končí. Uliční síť je tedy charakteristická úzkými obslužnými a proto často jednosměrnými ulicemi v individuelní nebo řadové nízkopodlažní zástavbě.
Parkování vozidel Nedostatečné šířkové uspořádání většiny těchto obslužných ulic často neumožňuje oboustranné parkování vozidel, dokonce v některých uličkách je nezbytné částečné nebo úplné stání na chodníku, aby byl umožněn průjezd vozidel. Celkem je však nutno konstatovat překvapivé zjištění, že kromě ul. Na Pískách a některých výrazně úzkých ulicích nebyla zjištěna ani ve všední den, ani o víkendech (a nedělních večerech) neuspokojená poptávka po zaparkování. Problémem je pouze parkování vozidel zasahující do zelených ostrůvků.
Omezení rychlosti - Zpomalovací polštáře Ulice Na Pískách svádí svojí šířkou (relativně velkou k okolním ulicím) k poměrně vysokým rychlostem. Klasické omezení rychlostí pomocí svislých dopravních značek zde pravděpodobně nebude dostačující. Bylo by vhodné použít i fyzická opatření, nutící řidiče ke snížení rychlosti, avšak vzhledem k vedení linky autobusu MHD, není vhodné použít příčné prahy, neboť jejich účinky jsou na autobusy a zejména na stojící cestující v nich podstatně větší než na osobní vozidla. Vzhledem k malé intenzitě těžkých nákladních automobilů, které autobusové pruhy mohou zneužívat, se zdá nejvhodnější užití tzv. zpomalovacích polštářů.
Fotografická dokumentace z vilové čtvrti Hanspaulka