Nacházíte se:  >>  Multimodální přepravní systémy  >>  Články  >>  Historie kontejnerů

Aktualizace

< <   < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >   > >

První kontejnery se u nás objevily v polovině 60. let. Zpočátku byly k vidění jen na tranzitních vlacích projíždějících Československem po hlavní trati přes Děčín a Břeclav. Na přelomu 60 a 70. let se již kontejnery vyráběly i v zemích RVHP (v NDR a v Maďarsku) a tehdy se začaly používat i pro československý export a import. Zpočátku se používaly kontejnery patřící NDR, ale záhy byly dovezeny i první kontejnery pro potřeby ČSD. Byly to univerzální skříňové kontejnery ISO 1C. Prvních 33 kontejnerů bylo zakoupeno v roce 1970. Ve vnitrostátním provozu se kontejnery začaly používat od roku 1972. Základním dopravním prostředkem kontejnerů u nás byla vždy železnice, na ni navazoval silniční rozvoz, naopak lodní doprava se nikdy významněji nezapojila (platí stále). I proto přišly první kontejnery ke státní dráze. ČSD pro ten účel založily podnik ČSD Intrans a ten dostal pro kontejnery zkratku vlastníka CSDU. Dlouhá léta Intrans používal pouze krátké kontejnery typu 1C. Vzhledově výrazné byly především kontejnery s bočními dveřmi vyrobené v NDR. Také československé podniky v té době vyrobily několik prototypů kontejnerů. Vagónka Poprad vyrobila prototypy kontejnerů 1C a 1A, Vagónka Česká Lípa kontejner 1D a malý kontejner Uk 32 a národní podnik Orličan v Chocni vyrobil kontejner 1C a také několik izotermických kontejnerů 1A, 1C a 1D. Většinou zůstalo u prototypů a kontejnery se u nás ve větších sériích nevyráběly (s vyjímkou kontejneru Uk 32 a také různých účelových, např. stavebních kontejnerů).

Zdroj: http://www.litomysky.cz/

< <   < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >   > >
Mapa | O webu | Admin | ©2008-2009