Nacházíte se:  >>  Multimodální přepravní systémy  >>  Články  >>  Kontejnerové přepravní systémy

Aktualizace

< <   < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >   > >

Kontejnerový přepravní systém (dále jen KPS) je nejstarším, nejrozšířenějším a nejpropracovanějším systémem kombinované dopravy. Svůj původ má v námořní dopravě, jež vyvíjí tlaky na výrobce a normalizační orgány ve smyslu rozměrů kontejnerů (výšky a délky), jediným neměnným rozměrem zůstává šířka 2438 mm (vyplývá z dovolené maximální šířky silničního vozidla). Vznik KPS je logickým krokem, neboť překládka volně loženého zboží vyžaduje i přes vysoký stupeň mechanizace značné zdržení plavidel v přístavech a tudíž jejich neproduktivního prostoje.

Požadavky na změny rozměrů kontejnerů vychází ze snahy využít co nejvíce ložnou kapacitu plavidel s co možná nejmenším množstvím kontejnerů - méně manipulací v přístavech. jako přepravní jednotky jsou využívány kontejnery ISO. Lze je charakterizovat jako systém uplatňující vertikální způsob manipulace pomocí jeřábů, překladačů se spreadry - závěsný rám konstr., upravený pro uchopení kontejnerů v rohových prvcích.

KalmaryPortálový jeřáb

kalmary(obr. vlevo), portálový jeřáb(obr. vpravo)

Výhody KPS:
- celosvětově vysoké universální použití normalizovaných přepravních jednotek
- velké množství modifikací přepravní jednotky
- nižší náklady na skladovací plochy - možnost stohování
- větší možnost využití ekologičtějších druhů dopravy
- nízká "mrtvá hmotnost" přepravní jednotky v porovnáním se systémem silničních návěsů a jízdních souprav
- nedoprovázená přeprava

Nevýhody KPS:
- nutnost vybavení počátečních a koncových bodů přepravního řetězce manipulačními prostředky pro vertikální nákladku a vykládku
- v porovnání se systémem výměnných nástaveb vyšší mrtvá hmotnost

Přeprava v rámci železniční dopravy je provozována na:
- plošinových vozech s dřevěnou podlahou a klanicemi
- speciálních železničních vozech pro kontejnerovou přepravu
- kapsových železničních vozech určených pro přepravu silničních návěsů

Železniční přeprava v rámci KPS je realizována v kontejnerových vlacích spojující významná kontejnerová překladiště, ale není výjimkou ani přeprava samotných vozových zásilek přepravovaných běžnými nákladními vlaky. Kontejnerové vlaky jsou nejčastěji tvořeny v překladištích jako ucelené. Silniční přeprava kontejnerů by měla být realizována při silničním svozu či rozvozu v rámci atrakčního obvodu kontejnerového překladiště. Dálkové přepravy by měly být zcela vyloučeny. K přepravě se používají vozidla se speciálním rámem pro uchycení kontejnerů, a to buď motorová vozidla, nebo návěsy. K přepravě lze použít i nakladačů např. KLAUS, a to tehdy není-li příjemce či odesílatel vybaven potřebnou mechanizací.

Letecká používá speciální kontejnery, nepoužívané v jiných druzích přepravy. Pro přepravu po letištní ploše se používá dopravních vozíků vybavených kuličkovými podlahami. Překládka mezi dopravními vozíky probíhá pomocí zdvižných plošin.K překládce do letadla se používají buď dveře boční nebo sklopné čelo letadla, popř. zadní sklopná rampa. Rozmístění přepravních jednotek se určuje dle použitého typu letadla a to tak, aby byla zajištěna bezpečnost letu.

KONTEJNERY - JEJICH DRUHY A NORMY
Přeprava pomocí kontejnerů vykazuje úspory v ekonomické oblasti:
- snížení nákladů na manipulaci
- snížení nákladů na obalové materiály
- možnost stohování kontejnerů
- zrychlení přepravy
- snížení rizika poškození zásilky

Druhy kontejnerů
Kontejnery řady ISO 1:
ISO 1 D ( délka cca 10´- tj. cca 3m)
ISO 1 C ( délka cca 20´- tj. cca 6m)
ISO 1 B ( délka cca 30´- tj. cca 9m)
ISO 1 A ( délka cca 40´- tj. cca 12m)
Nejčastěji používané kontejnery jsou 20 a 40´kontejnery.

Typy kontejnerů:
- universální (kontejner pro všeobecné použití) nejrozšířenější typ kontejner ISO 1, plně uzavřený kontejner splňující požadavky na vodotěsnost ( použití na koberce, oděvy, prádlo, nábytek, dřevo, cukr, konzervy , nápoje, el. zařízení, jízdním kola, automobily??.)
- kontejner s otevřeným vrchem opentop skladování sypkých nákladů, kusového zboží, zboží jež pro svou hmotnost je nutno nakládat vrchem pomocí jeřábů (motory, transformátory?)
- plošinový kontejner se sklopnými čely určen pro skladování tyčoviny, panelů, automobily, zboží nepodléhající povětrnostním vlivům
- nádržkový kontejner rozsah pracovní teploty -30 +70°C, objem 20 m3, pro volně ložený sypký materiál jako je cement, mletý vápenec, vápno, kaolín, kapaliny - oleje, kosmetické přípravky, chemické látky, alkohol??..
- chladící kontejner určen pro skladování předem zchlazeného nebo zmraženého zboží podléhající zkáze ( potraviny, nápoje, ovoce?.) používá se buď rozpínací médium, led, suchý led, zkapalněné plyny, mechanické chlazení pomocí kompresoru a absorbční jednotky
- kontejner pro suchý sypký náklad (bulk), pro sypké materiály, jež je nutno chránit proti povětrnostním vlivům
- uhelný kontejner pro krátkodobé skladování zrnitých substrátů, jako jsou: uhlí, koks, škvára, písek, jablka . . .

V této souvislosti je potřebné znímit, že s rostoucím rozsahem dopravních výkonů se zvyšuje četnost nehod, zhoršuje se stav komunikací a v neposlední řadě preferencí silniční dopravy dochází k většímu záboru půdy. Je potřebné si uvedomit, že negativní účinky dopravních procesů se projevují se zpožděním a jsou trvalejšího charakteru. Už proto se zamyslete, zda i pro vás by nebyl KPS přínosem.

< <   < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >   > >
Mapa | O webu | Admin | ©2008-2009