Nacházíte se:  >>  Multimodální přepravní systémy  >>  Články  >>  Informační systémy

Aktualizace

< <   < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >   > >

V současné době se ze všech dopravních oborů nákladní dopravy rozvíjí nejvíce silniční doprava. Otázka je proč právě tento druh dopravy, který je téměř nejdražší? Odpověď bude zcela jednoznačná. Prostě je to nejjednodušší způsob pro dopravce i pro zákazníka jak cokoliv kamkoliv přepravit. Je velice operativní. Stačí zavolat do nějaké dopravní společnosti a během chvilky máte přistavený kamion připravený odvézt vaše zboží kamkoliv. Je to velice rychlá doprava a je přístupná odkudkoliv. Ovšem má i své stinné stránky a těch není málo. V současné době se u nás buduje dálniční síť, po které by mohly jezdit právě tyto kamiony. Samozřejmě, že tyto stavby vyžadují obrovskou finanční nákladnost. A nejen to. Po celou dobu výstavby je okolní životní prostředí zatěžováno hlukem, emisemi, vibracemi a dalšími negativnímy vlivy. Nemluvě o tom, že po dostavbě bude zátěž životního prostředí pokračovat. Dalším problémem v současné dopravě je vysoká nehodovost. Všechny tyto problémy by bylo možné vyřešit, pokud by se podařilo lépe prosadit a více zpopularizovat kombinovanou přepravu. Která by vlastně měla převést stávající dopravní zátěž ze silnice na železnici. jež je v současné době využívána mnohem méně, než je její kapacita. V této věci by určitě nemalou roli sehrály informační systémy. Neboť jedna z věcí, která by mohla brzdit rozvoj této ekonomičtější a ekologičtější dopravy je nedokonalost toku informací. V dnešní době, je celkem pochopitelné, že zákazníka zajímá kdy, jak a za kolik mu můžeme dopravu zajistit. A pokud chce kombinovaná přepava konkurovat v budoucnu klasické silniční dopravě, je nutné, aby si vybudovali operátoři kombinované přepravy takový informační systém, který maximálně urychlí přepravu zboží a také bude průběžně informovat příjemce, kde se zboží právě nachází, aby se na zásilku mohl připravit a tím zrychlit i svoji výrobu atd…

Zahraniční IS:

Informační systém pro lokalizaci konteinerů v Hamburském přístavu Burchardkai :

V roce 1998 firma HHLA (Hamburger Hafen- und Lagerhaus AG ), která zde provozuje terminál kontejnerového překladiště, se rozhodla, že zvýší kapacitu a obrat kontejnerů v terminálu. Vedení firmy zjistilo, že při stávající informační technologii, by se dal zvíšit obrat TEU ( TEU - twenty feet equivalenty unit ekvivalentní nákladová jednotka - kontejner řady ISO 1C) ze současných 1,6 mil / rok na 1,9 mil TEU / rok. Firma se tedy rozhodla vybudovat nový informační systém, který by umožňoval lokalizaci kontejnerů na celém překladišti. Rozhodli se, že k přesnému určení polohy bude použit systém GPS (satelitní navigační systém ) v kombinaci se systémem LADAR (laserový radiolokator).

1. Systém GPS :

Tento systém je dnes poměrně rozšířený a velmi známý. Ale je všeobecně známo, že dosažitelná přesnost tohoto systému se pohybuje kolem 10-50m, což pro kontejnerový terminál není dostačující.Proto byl tento systém vylepšen a zpřesněn a nový lokalizační systém byl pak nazván DGPS - Different global position system. Který využívá 4 satelitních stanic pro určení přesné polohy. Po tomto vylepšení se podařilo docílit přesnosti menší než jeden metr. Bohužel však ne vždy jsou v dosahu 4 satelitní stanice, takže bylo nutné tento systém doplnit o druhý, který by umožnil nezávisle určit polohu kontejneru. Tento systém se nazývá LADAR.

2. Systém LADAR:

Základem systému jsou rotační lasery, které jsou umístěny na osvětlovacích stožárech terminálu. Počítač, pak vyhodnocuje podle vzdálenosti a úhlu odražených paprsků přesnou pozici kontejneru. U tohoto systému je dosahovaná přesnost 30-50 cm. Pokud přijde informace od jednoho z těchto dvou systémů méně přesná, než 1,8 m , pak se považuje za správnou polohu kontejneru hodnota od druhého systému. Díky tomuto automatickému pozičnímu systému se podařilo zvýšit obrat kontejnerů z 1,6 TEU na 2,2 TEU /rok. A v návaznosti na tento navigační systém se podařilo dalšími matematickými optimalizacemi snížit prázdné jízdy portálových jeřábů o 50000 km/rok. Ubylo také sekundárních ložných operací při překládání na vlaky nebo nákladní automobily. Pokud měl kontejner být během několika málo minut nakládán na vlak nebo kamion, tak se stohoval co nejvýše, aby byl ihned k dispozici apod. Tento systém za 2 roky svého chodu nezaznamenal ani jeden výpadek. Což svědčí o jeho vysoké spolehlivosti. Zkratka LADAR znamená Laser Radar, tedy řečeno česky laserový lokalizátor. Jako u většiny vynálezů byl i tento vyvinut pro vojenské účely v USA.

Doufejme, že se brzy i u nás podaří prosadit podobné informační systémy, které by umožnily významně rozvinout kombinovanou přepravu v ČR

< <   < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >   > >
Mapa | O webu | Admin | ©2008-2009