Modernizace traťového úseku Čáslav–Havlíčkův Brod

Zadání

V rámci zkvalitnění dopravní cesty a dopravního provozu na ní navrhněte na železničním traťovém úseku Čáslav–Havlíčkův Brod takové stavební a provozní (dopravní technologie) úpravy, které povedou ke zvýšení traťové rychlosti, propustné výkonnosti a zlepšení nabídky železniční dopravy v regionu, jímž trať prochází. Při řešení studie zohledněte postavení uvedené tratě v rámci celé sítě ČR, související projekty rozvoje sítě VRT, investiční náklady a požadavky na ochranu životního prostředí.

Trasu navrhněte ve variantách pro traťovou rychlost 120, 160 km/h (v koridoru VRT 300 km/h) a napojte do stávajících stanic Čáslav a Havlíčkův Brod s možnostmi napojení na budoucí koridor VRT. Jednotlivé varianty posuďte.

Navrhněte potřebné úpravy pro zdvojkolejnění ve stanicích: Čáslav, Golčův Jeníkov, Leština u Světlé a Světlá nad Sázavou.

Nutné úpravy traťových úseků a stanic navrhněte podle „Zásad modernizace vybrané železniční sítě Českých drah.“ Zhodnoťte možnosti a úlohu řešené tratě z pohledu dopravního trhu. Analyzujte situaci z pohledu demografického a ekonomické situace v regionu a s ohledem na směry vnitrostátních přepravních proudů.

Vypracujte:

  1. Situaci traťového úseku v měřítku 1:10 000
  2. Vzorové příčné řezy v měřítku 1:50
  3. Posouzení variant řešení traťového úseku
  4. Dopravní schémata stanic
  5. Situaci vybraných stanic 1:1 000
  6. Posouzení přestupních vazeb a koordinace s autobsovou dopravou
  7. Analýzu dopravního trhu
  8. Analýzu demografické a ekonomické situace v regionu
  9. Zjednodušenou ekonomickou analýzu projektu
  10. Zjednodušené technologické posouzení
  11. Technickou zprávu
  12. Fotodokumentaci současného stavu

Části situace

část situace část situace

Schémata stanice

dopravní schémata Světlá

Situace stanic

situace stanice Leština situace stanice Vlkaneč

Příčný řez

příčný řez

Graf průběhu rychlostí

graf průběhu rychlostí

Závěr ekonomického zhodnocení

V rámci ekonomického hodnocení byla pro obě varianty řešení provedena finanční a ekonomická analýza. Finanční a ekonomickou analýzou měly být vyčísleny základní ekonomické ukazatele, jako vnitřní výnosové procento (FRR/ERR), čistá současná hodnota (FNPV/ENPV) a rentabilita nákladů (BCR). Finanční analýza ukazuje poměrně vysokou ztrátovost celého projektu, pokud se ovšem na projekt podíváme pomocí analýzy ekonomické, tak se ztráty snižují na přijatelnou úroveň, což na takto krátkém úseku modernizace železniční infrastruktury rozhodně není špatný výsledek.

Celkově se z obou variant jeví výhodnější pomalejší varianta A, jejíž výsledky z ekonomické analýzy stojí těsně pod hranicí ekonomické výhodnosti (a přijatelnosti investice). Její výstavbu bychom v návaznosti na současnou modernizaci dalších úseků celého komplexního tahu Kolín–Čáslav–Havlíčkův Brod–Brno rozhodně doporučovali.

Výsledky ekonomického zhodnocení
Ukazatel Požadovaná hodnota Hodnota (var. A) Hodnota (var. B)
Finančí analýza
FRR (%) > 5 -2,273 202 -2,641 107
FNPV (tis. Kč) > 0 -6 248 423 -8 473 958
BCR > 1 0,374 882 0,324 556
Ekonomická analýza
ECR (%) > 5 4,786 151 3,111 477
ENPV (tis. Kč) > 0 -221 042 -2 425 901
BCR > 1 0,977 886 0,806 636

Fotodokumentace

Čáslav Čáslav Světlá nad Sázavou Světlá nad Sázavou Leština u Světlé