Rekonstrukce žst. Chomutov a navazujících traťových úseků

Zadání

Navrhněte rekonstrukci železničního uzlu Chomutov. Navrhněte peronizaci stanice v obvodu žst. Chomutov os.n včetně řešení vazeb do okolí (do přednádražního prostoru). Dále navrhněte optimální průjezdnou rychlost hlavního osobního a nákladního průtahu železniční tratě 130 a 140. Při návrhu peronizace stanice respektujte schéma linkového vedení vlaků dálkové i regionální osobní dopravy. Proveďte orientační návrh a posouzení potřebného počtu dopravních kolejí a nástupních hran v obvodu osobní stanice.

Při zpracování se zaměřte zejména na provozní rozbor stávajícího stavu z hlediska osobní dopravy (systém zastavování vlaků, jejich návaznosti), z hlediska nákladní dopravy (tranzitní/zastavující vlaky), z hlediska ostatních provozních činností stanice, technický rozbor stávajícího stavu (technické parametry stanice, technický stav kolejí a zařízení) a souhrn výhledových požadavků na rozsah a systém vedení linek osobní dopravy

Vypracujte:

  1. Přehledná situace 1:10 000
  2. Dopravní schémata stávajícího stavu a řešených variant
  3. Situace 1:1 000 výsledné (doporučené) varianty
  4. Vzorové příčné řezy 1:50
  5. Technická zpráva včetně orientační dopravní technologie a posouzení variant
  6. Návrh etapizace
  7. Fotodokumentace stávajícího stavu
  8. A případné další přílohy, dokládající navrhované řešení

Dopravní schéma

Části situace

Technický rozbor stávajícího stavu stanice

Žst. Chomutov se dělí na dva obvody nádraží: Chomutov osobní nádraží a Chomutov seřaďovací nádraží. Hranicí mezi oběmi obvody tvoří myšlená čára vedená mezi kolejemi číslo 136 a pokračováním staniční koleje č. 3 směr výhybna Spořice, protínající kolejovou spojku 67/65a 1,2.

Do žst. Chomutov ústí pět tratí:

  1. č. 130 (504A dle TTP) Ústí nad Labem - Chomutov: trať celostátní, dvoukolejná, elektrifikovaná systémem 3 kV ss, třída zatížení D4 (Most - Chomutov C4)
  2. č. 133 (504G dle TTP) Chomutov - Jirkov: trať celostátní, jednokolejná, nezávislá trakce, třída zatížení B2, část tratě společná s tratí č. 130 - po odbočku Dolní Rybník
  3. č. 137 (534C dle TTP) Chomutov - Vejprty: trať celostátní, jednokolejná, nezávislá trakce, třída zatížení A1 (úsek Chomutov - Černovice u Chomutova C3)
  4. č. 140 (533 dle TTP) Chomutov - Cheb: trať celostátní, dvoukolejná, elektrifikovaná Chomutov - Kadaň 3 kV ss, Kadaň - Cheb 25 kV 50 Hz, třída zatížení D4, úsek Karlovy Vary - Cheb D3
  5. č. 124 (531 dle TTP) Lužná u Rakovníka - Chomutov: trať celostátní, jednokolejná, nezávislá trakce, třída zatížení C3, úsek Žatec - Lužná C2

Osobní nádraží žst. Chomutov je vybaveno SZZ II. kategorie - provizorním SZZ typu AŽD 86 s kolejovými obvody a s elektromechanickými přestavníky výměn. V osobním nádraží se nachází celkem deset dopravních kolejí: č. 1 délky 798m, č. 2 délky 694m, č. 3 délky 700m, č. 4a délky 529m, č. 4a+4 délky 953m, č. 5 délky 667m, č. 6 délky 464m, č. 8 délky 365m a č. 10 délky 316m Dále se zde nachází osm nástupišť u kolejí č.:, 5 - I. nástupiště délky 150m, 3 - II. nástupiště délky 433m, 1 - III. nástupiště délky 435m, 2 - IV. nástupiště délky 440m, 4 - V. nástupiště délky 422m, 6 - VI. nástupiště délky 370m, 8 - VII. nástupiště délky 348m, 10 - VIII. nástupiště délky 220m. Všechna nástupiště jsou úrovňová, jednostranná a sypaná.

Seřaďovací nádraží žst. Chomutov je vybaveno třemi typy SZZ - střední část žst. je vybavena SZZ I. kategorie, všechny výhybky jsou přestavovány ručně, část obvodu zahrnující pražsko-chebské zhlaví je vybavena SZZ II. kategorie - provizorním SZZ typu AŽD 86 s kolejovými obvody a elm. přestavníky výměn a konečně část obvodu žst. zahrnující ústecké zhlaví je vybavena SZZ III. kategorie. Do seřaďovacího nádraží jsou zaústěny čtyři vlečky - Ferona, a.s., Železárny Chomutov, a.s., Kovošrot Děčín, a.s. a Válcovny trub Chomutov, a.s. V seřaďovacím nádraží se nachází tyto dopravní koleje: č. 101 - délka 798m, č. 102 - délka 432m, č. 103 - délka 765m, č. 105 - délka 691m, č. 107 - délka 663m, č. 109 - délka 606m, č. 111 - délka 535m, č. 113 - délka 459m, č. 115 - délka 406m, č. 117 - délka 326m, č. 119 - délka 286m, č. 120 - délka 343m, č. 121 - délka 257m, č. 122 - délka 343m, č. 123 - délka 719m, č. 124 - délka 390m, č. 125 - délka 638m, č. 126 - délka 436m, č. 127 - délka 560m, č. 128 - délka 414m, č. 129 - délka 471m, č. 130 - délka 414m a č. 131 - délka 439m Dále se zde nacházejí spojovací koleje: č. 90 - délka 66m a č. 93k - délka 157m.

Navrhované změny

Varianta č. 1 Tato varianta je z uvedených variant středně investičně náročná. Předpokládá vytrhání kolejí č. 3, 4 a 9a. Shodně u všech variant je předpoklad zrušení všech současných sypaných nástupišť. Na místě kolejí č. 3 a 4 vzniknou oboustranná ostrovní nástupiště s nástupní hranou ve výšce 550 mm nad TK a s bočním úrovňovým přístupem s délkou 250 m. Na místě současné koleje č. 9a vznikne boční jednostranné nástupiště s výškou 550 mm nad TK a délkou 50 m, které bude sloužit pro vlaky z/do Žatce, příp. Vejprt. Kolej č. 5 bude v místě spojky ke koleji č. 7 rozdělena cestovými návěstidly, která umožní zastavení vlaku u pravé části nástupiště a jeho následné předjetí soupravou z/na kolej č. 7. Nezávisle na těchto úpravách je navrženo vybudování spojky v Ústeckém zhlaví mezi 2. a 4. kolejí. Tato spojka umožní nákladním vlakům směřujícím do obvodu depa vyhnout se osobní části stanice, čímž bude umožněn současný vjezd do depa od Ústí/Labem a odjezd z osobní stanice tamtéž. Realizace této spojky není nikterak vázána na úpravy v osobní části stanice.

Varianta č. 1b Tato varianta je z uvedených variant nejméně investičně náročná. Předpokládá vytrhání jediné koleje - č. 4. Shodně u všech variant je předpoklad zrušení všech současných sypaných nástupišť. Na místě koleje č. 4 vznikne oboustranné ostrovní nástupiště s nástupní hranou ve výšce 550 mm nad TK a s bočním úrovňovým přístupem s délkou 250 m. Na místě současných sypaných nástupišť u kolejí č. 1, 3 a 5 vzniknou úrovňová nástupiště ve výšce 200 mm nad TK, s bočním přístupem. U koleje č. 1 bude mít nástupiště délku 50 m a bude obsluhovat vlaky z/do Žatce nebo Vejprt, ostatní nástupiště budou 250 m dlouhá.

Varianta č. 2 Tato varianta je z uvedených variant nejvíce investičně náročná. Předpokládá vytrhání kolejí č. 3, 4 a 9a. Shodně u všech variant je předpoklad zrušení všech současných sypaných nástupišť. Na místě kolejí č. 3 a 4 vzniknou oboustranná ostrovní nástupiště délky 250 m s nástupní hranou ve výšce 550 mm nad TK a s mimoúrovňovým přístupem podchodem. Na místě současné koleje č. 9a vznikne boční jednostranné nástupiště s výškou 550 mm nad TK a délkou 50 m, které bude sloužit pro vlaky z/do Žatce, příp. Vejprt. Kolej č. 5 bude v místě spojky ke koleji č. 7 rozdělena cestovými návěstidly, která umožní zastavení vlaku u pravé části nástupiště a jeho následné předjetí soupravou z/na kolej č. 7. Tato varianta, jako jediná z uvedených, předpokládá vybudování podchodu, který vede z výpravní budovy na obě ostrovní nástupiště a pokračuje pod zbytkem kolejiště až na severní kolen obvodu stanice Chomutov, kde se nachází rozsáhlé nákupní centrum a zastávky linek MHD i PAD. Nezávisle na těchto úpravách je navrženo vybudování spojky v ústeckém zhlaví mezi 2. a 4. kolejí. Tato spojka umožní nákladním vlakům směřujícím do obvodu depa vyhnout se osobní části stanice, čímž bude umožněn současný vjezd do depa od Ústí/Labem a odjezd z osobní stanice tamtéž. Realizace této spojky není nikterak vázána na úpravy v osobní části stanice.

Fotodokumentace