Modernizace traťového úseku Plzeň–Žatec

Zadání

V rámci zkvalitnění dopravní cesty a dopravního provozu na ní navrhněte na železniční trati Plzeň–Žatec, v celém traťovém úseku a s variantou napojení Rakovníka takové stavební a provozní (dopravní technologické) úpravy, které povedou ke zvýšení traťové rychlosti, propustné výkonnosti a zlepšení nabídky železniční dopravy v regionu, jímž trať prochází. Při řešení studie zohledněte postavení uvedené železniční trati v rámci celé sítě ČR, související projekty rozvoje železniční sítě, investiční náklady a požadavky na ochranu životního prostředí (zábor území, šíření hluku).

Trasu navrhněte ve variantách pro traťovou rychlost do 120 km/h ve stávající stopě a dle alternativního vedení přes Rakovník a napojte do stávajících uzlů Plzeň a Žatec. Jednotlivé varianty posuďte.

Navrhněte potřebné úpravy pro zdvojkolejnění ve stanicích: Třemošná, Mladotice a Podbořany.

Nutné úpravy traťových úseků a stanic navrhněte podle „Zásad modernizace vybrané železniční sítě Českých drah.“ Zhodnoťte možnosti a úlohu řešené tratě z pohledu dopravního trhu. Analyzujte situaci z pohledu demografického a ekonomické situace v regionu a s ohledem na směry vnitrostátních přepravních proudů.

Vypracujte:

  1. Situaci traťového úseku v měřítku 1:10 000
  2. Vzorové příčné řezy v měřítku 1:50
  3. Posouzení variant řešení traťového úseku
  4. Dopravní schémata stanic
  5. Situaci vybraných stanic 1:1 000
  6. Posouzení přestupních vazeb a koordinace s autobsovou dopravou
  7. Analýzu dopravního trhu
  8. Analýzu demografické a ekonomické situace v regionu
  9. Zjednodušenou ekonomickou analýzu projektu
  10. Zjednodušené technologické posouzení
  11. Technickou zprávu
  12. Fotodokumentaci současného stavu

Části situace

část situace část situace

Ukázka grafikonu

grafikon

Úpravy stanic

Třemošná. Ve zhlaví byla provedena mírná přeložka hlavní koleje z důvodu zvětšení poloměru oblouků. Jsou navrženy tři předjízdné koleje z důvodu křižování osobních vlaků v protisměru. V hlavní koleji je navržena traťová rychlost 80 km/h, tato se již nedá navýšit díky okolní zástavbě. V předjízdných kolejích je traťová rychlost 60km/h.

Mladotice. Stanice je navržena v nové poloze z důvodu nového vedení stopy tratě. Je zachována možnost napojení na trať 162 vedoucí na Kralovice a Rakovník. Ve stanici jsou dvě předjízdné koleje, celá stanice se nachází v přímé, traťová rychlost v hlavní koleji je 120 km/h, v předjízdných 60km/h. Nová poloha výpravní budovy umožňuje lepší přístup pro cestující z přilehlé vesnice.

Podbořany. Stanice je v přímé, nachází se na jednokolejném úseku, z důvodu křižování jsou zde dvě předjízdné koleje. Navíc je zde jedna předávací kolej z důvodu napojení vlečky. V hlavní koleji je navrženo 115km/h, v předjízdných kolejích je 60km/h.

Závěr

Modernizací tratě byl splněn základní požadavek - systémová jízdní doba pod 1 hodinu s nulovou osou symetrie. Výsledné varianty jsou kompromis z několika sledovaných tras, přičemž byl kladen důraz na maximální možné kopírování stávající stopy. Navržená niveleta je v duchu vyrovnaných zemních prací. U trasy vedené přes Rakovník se nepředpokládají další projektové práce, z důvodu nesplnění některých základních požadavků - obsluha oblasti v okolí stávající tratě, nepřiměřené náklady na modernizaci. Velký přínos pro turistický ruch by mohlo být využití opuštěných těles, např. pro cyklostezky.

Fotodokumentace