Publications

The information comes from the university database V3S.

Authors:
Ing. Miroslav Vaniš, Ph.D.; Ing. Matyáš Horák; doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D., MBA; doc. Ing. Zdeněk Lokaj, Ph.D., LL.M.; Ing. Michal Malý; Ing. Jiří Brož, MSc., Ph.D.
Published:
2024, 2024 Smart City Symposium Prague - IEEE PROCEEDINGS, New York, IEEE Press), ISBN 979-8-3503-6096-7, ISSN 2831-5618
Annotation:
In recent years, the concept of smart cities, along with autonomous transportation, has emerged as a significant focal point for researchers, urban planners, and technological innovators. This growing interest is driven not only by technological advancements but also by the pressing need to address current urban mobility challenges such as congestion, air pollution, and the necessity to enhance road safety. Autonomous trams, as a pivotal element of intelligent urban transportation systems, offer a promising pathway towards more efficient, safer, and sustainable urban mobility.
DOI:

Authors:
Ing. Přemysl Toman; Ing. Josef Svoboda; doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; Ing. Michal Malý; Michel-Schneider, U.; Poliaček, D.; Horák, P.; Lohberger, S.; Sakr, M.
Published:
2024, Neural Network World, 34 (6), p. 329-340), ISSN 1210-0552
Annotation:
This study aims to evaluate the viability of hydrogen fuel cell (FC) technology as a range extender in powered two-wheelers (PTWs), focusing on choosing efficient FC size and under a time-limited, constant power delivery FC control strategy. The analysis presented in this study sheds light on the feasibility of hydrogen FC technology as an alternative energy source for mobility applications. In this study, a 1D powertrain simulation model was created, which enables the efficient analysing of both fundamental and advanced behaviour of individual vehicle subsystems and control strategies, even at the early conceptual design phase. The simulation results show that hydrogen FCs are a promising technology for range extension in urban mobility.
DOI:

Authors:
doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D., MBA; doc. Ing. Zdeněk Lokaj, Ph.D., LL.M.; Ing. Tomáš Kohout; Ing. Tereza Kunclová, MSc.; Ing. Michal Malý; Picek, L.; Hájek, P.; Janečka, K.; Volný, M.; Tříska, L.; Malý, M.; Beneš, J.; Kvapilík, M.; Prokeš, R.; Mrázek, M.; Rozlivek, J.; Malý, D.; Vajsner, T.
Published:
2024
Annotation:
Pilotní úsek pro testování autonomní mobility představuje specifickou část dopravní infrastruktury, která je uzpůsobena k testování systémů autonomních vozidel (i dílčích) v reálném nebo simulovaném provozu. Tento úsek má zajistit bezpečné, technologicky vyspělé a kontrolované prostředí pro ověření funkčnosti a spolehlivosti testovaných systémů. Pilotní úseku je tvořen komunikacemi od křižovatky Kaplířova x Klatovská ke konečné TRAM Univerzita v Plzni a její okolí – pozemní komunikace, technologické vybavení atd. Úsek je cca 1,7 km dlouhý s různým prostředím okolo TRAM – 4 pruhová směrově dělená komunikace, samostatný TRAM pás, křížení TRAM x silniční komunikace, OK, SSZ, výhybky, zastávky MHD/VHD, infrastruktura pro pěší.

Authors:
doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D., MBA; doc. Ing. Zdeněk Lokaj, Ph.D., LL.M.; Ing. Tomáš Kohout; Ing. Tereza Kunclová, MSc.; Ing. Michal Malý; Picek, L.; Volný, M.; Tříska, L.; Malý, M.; Beneš, J.; Prokeš, R.; Kvapilík, M.; Mrázek, M.; Rozlivek, J.; Malý, D.; Vajsner, T.
Published:
2024
Annotation:
V rámci projektu DiDYMOS byly před implementací do pilotní lokality pilotně laboratorně testovány navržené systémy. Jedním z klíčových aspektů laboratorního testování bylo důkladné ověření všech funkcí, jejich spolehlivosti a získávání potřebných dat. Testovány byly části systémů, vyvinuté softwary, konektory, API, které slouží k řízení a vyhodnocování dat z detektorů/vozidel. Testování probíhalo v simulovaných provozních podmínkách se zapojením částí jednotlivých řešitelů.

Authors:
Published:
2023, Young Transportation Engineers Conference 2022, Praha, České vysoké učení technické v Praze), p. 79-82), ISBN 978-80-01-07224-0, ISSN 2336-5382
Annotation:
This paper describes development of an innovative advanced driving simulator (ADS), that will be implemented into the driver education process as a method to improve education of students and thus their readiness to enter everyday traffic. ADS will allow the driving school students to get more practice in general vehicle control, unusual situation solving and use of modern assistant systems, as well as objectively evaluate student’s skills by the instructor. As a conclusion, expected outcomes of innovative simulator design and results validation possibilities are discussed.
DOI:

Authors:
Published:
2020
Annotation:
Experimental in-car validation of laser sensor prototype for measuring physiological functions. Potential and quality of the signal capturing and processing determination.

Authors:
Ing. Přemysl Toman; Ing. Jan Novotný; Ing. Alina Mashko, Ph.D.; Ing. Michal Malý; Jan Válek, DiS.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; Ing. et Ing. Naďa Tylová
Published:
2020
Annotation:
Hlavním cílem studie bylo vytvoření systému měření HMI různých vozidel za použití objektivní a subjektivních metrik a analyzačních nástrojů, který je kompatibilní se systémy měření ve Škoda Auto. Stávající metodika byla obohacena o metody vyhodnocování pohledu a vizuální zátěže uživatele (eye tracking). Funkce systému byly ověřeny na reálném experimentu se zaměřením na řidičovu distrakci. Z výsledku vyplynou doporučení pro budoucí podobu uživatelských rozhraní HMI.