Fakulta dopravní ČVUT v Praze a společnost AŽD slavnostně otevřely nové moderní Kompetenční centrum Dětenice. To bylo vybudováno na experimentální trati Kopidlno – Dolní Bousov v Královéhradeckém kraji s cílem vytvořit specializované výukové pracoviště zejména pro studenty železničních oborů.
V centru, které vzniklo za necelých 12 měsíců revitalizací původního obslužného skladu v rámci železniční stanice Dětenice, je vybudován moderní výukový sál s kapacitou 25 posluchačů a modulárním rozestavením učebny dle reálné potřeby projektu.
Součástí je i nejmodernější Jednotné obslužné pracoviště DIGITAL 4.0 s přímým zadáváním vlakové cesty a obsluhou venkovních prvků, které jsou přímo ovládány z kompetenčního centra.
Kompetenční centrum Dětenice je koncipováno jako otevřená výuková platforma, kde si studenti budou moci vyzkoušet celou řadu technologií a za pomoci odborníků z AŽD realizovat inovační projekty, které by v jiných podmínkách jen těžko uskutečnili.
Tento projekt má pomoci propojit akademickou sféru s železničním průmyslem a vytvořit tak prostředí, kde se budou setkávat studenti, akademici a odborníci z praxe nejen v rámci standardní výuky, ale i při práci na rozvojových projektech. Vedle úzké spolupráce s Fakultou dopravní ČVUT v Praze začíná společnost AŽD intenzivně spolupracovat na formátu využití i s dalšími vysokými školami. Aktuálně byla do projektu zapojena mimo jiné například Fakulta dopravní Jana Pernera Univerzity Pardubice.
Český železniční průmysl se již delší dobu potýká s nedostatkem studentů a kvalitních odborníků mimo jiné v oblasti zabezpečovací techniky a telekomunikací. O tyto studenty železniční průmysl „bojuje“ s celou řadou jiných oborů a je nutné tedy ukázat, že železniční doprava je atraktivní obor a má co nabídnout.
Kompetenční centrum Dětenice představuje studentům i širší odborné veřejnosti moderní zabezpečovací a telekomunikační technologie, které jsou reprezentovány jak staničním (StationSWing ESA 51 Dětenice), tak i traťovými (TrackSWing AHP-03D, AH-ESA) a přejezdovými zabezpečovacími zařízeními (GateSWing PZZ-J, PZZ GTS, PZZ-ACE), která slouží k zajištění bezpečného železničního provozu určených technických zařízení instalovaných na trati Kopidlno – Dolní Bousov. Součástí je i školní a školicí exponát staničního zabezpečovacího zařízení typu ESA, který umožňuje demonstraci jeho vlastností, včetně integrace s venkovními prvky.
Trať Kopidlno – Dolní Bousov je vybavena jednotným evropským zabezpečovacím systémem ERTMS/ETCS v úrovni L2, nicméně slouží i k testování použití proměnných eurobalíz ovládaných jednotkou LEU z produkce AŽD typu TrainSWing LEA-1. Výše uvedené systémy železničních zabezpečovacích zařízení by spolu s dále uvedenými sdělovacími a telekomunikačními systémy měly umožnit následné zavedení autonomního provozu vlaků na dané experimentální trati.
Školní a školicí exponát staničního zabezpečovacího zařízení typu ESA umožňující školení bez vlivu na provoz určených technických zařízení tvoří:
Kompetenční centrum Dětenice je vybaveno i dalšími sdělovacími a telekomunikačními systémy, které by měly, v souladu s požadavky Správy železnic, umožňovat dálkové ovládání tratě Kopidlno –Dolní Bousov dispečerem z Kopidlna, jakož i testování a provoz autonomní železnice. Takovými systémy jsou:
Jak vyplývá z výše uvedeného, Kompetenční centrum Dětenice je součástí širšího projektu experimentální tratě, na které hodlá společnost AŽD dále vyvíjet a testovat autonomní drážní vozidla určená pro širou trať s budoucím využitím v reálném provozu s cestujícími. Díky této aktivitě vznikají zcela nové systémy rozpoznávání objektů a překážek, autonomní vedení vlaku bez nutné účasti člověka, přesné určování polohy vozidla, zajištění integrity vlaku, řešení incidentů a degradovaných situací, jako je zastavení před překážkou, nefunkčnost některých částí systému, vzdálené vedení vlaku, ale i další aktivity přesahující oblast samotného autonomního vozidla, které jsou spojeny s celou experimentální tratí a případně i s vývojovými úkoly kompetenčního centra.