Kompetenční centrum Dětenice

Fakulta dopravní ČVUT v Praze a společnost AŽD slavnostně otevřely nové moderní Kompetenční centrum Dětenice. To bylo vybudováno na experimentální trati Kopidlno – Dolní Bousov v Královéhradeckém kraji s cílem vytvořit specializované výukové pracoviště zejména pro studenty železničních oborů.

V centru, které vzniklo za necelých 12 měsíců revitalizací původního obslužného skladu v rámci železniční stanice Dětenice, je vybudován moderní výukový sál s kapacitou 25 posluchačů a modulárním rozestavením učebny dle reálné potřeby projektu.

Součástí je i nejmodernější Jednotné obslužné pracoviště DIGITAL 4.0 s přímým zadáváním vlakové cesty a obsluhou venkovních prvků, které jsou přímo ovládány z kompetenčního centra.

Kompetenční centrum Dětenice je koncipováno jako otevřená výuková platforma, kde si studenti budou moci vyzkoušet celou řadu technologií a za pomoci odborníků z AŽD realizovat inovační projekty, které by v jiných podmínkách jen těžko uskutečnili.

Tento projekt má pomoci propojit akademickou sféru s železničním průmyslem a vytvořit tak prostředí, kde se budou setkávat studenti, akademici a odborníci z praxe nejen v rámci standardní výuky, ale i při práci na rozvojových projektech. Vedle úzké spolupráce s Fakultou dopravní ČVUT v Praze začíná společnost AŽD intenzivně spolupracovat na formátu využití i s dalšími vysokými školami. Aktuálně byla do projektu zapojena mimo jiné například Fakulta dopravní Jana Pernera Univerzity Pardubice.

Český železniční průmysl se již delší dobu potýká s nedostatkem studentů a kvalitních odborníků mimo jiné v oblasti zabezpečovací techniky a telekomunikací. O tyto studenty železniční průmysl „bojuje“ s celou řadou jiných oborů a je nutné tedy ukázat, že železniční doprava je atraktivní obor a má co nabídnout.

Kompetenční centrum Dětenice představuje studentům i širší odborné veřejnosti moderní zabezpečovací a telekomunikační technologie, které jsou reprezentovány jak staničním (StationSWing ESA 51 Dětenice), tak i traťovými (TrackSWing AHP-03D, AH-ESA) a přejezdovými zabezpečovacími zařízeními (GateSWing PZZ-J, PZZ GTS, PZZ-ACE), která slouží k zajištění bezpečného železničního provozu určených technických zařízení instalovaných na trati Kopidlno – Dolní Bousov. Součástí je i školní a školicí exponát staničního zabezpečovacího zařízení typu ESA, který umožňuje demonstraci jeho vlastností, včetně integrace s venkovními prvky.

Trať Kopidlno – Dolní Bousov je vybavena jednotným evropským zabezpečovacím systémem ERTMS/ETCS v úrovni L2, nicméně slouží i k testování použití proměnných eurobalíz ovládaných jednotkou LEU z produkce AŽD typu TrainSWing LEA-1. Výše uvedené systémy železničních zabezpečovacích zařízení by spolu s dále uvedenými sdělovacími a telekomunikačními systémy měly umožnit následné zavedení autonomního provozu vlaků na dané experimentální trati.

Školní a školicí exponát staničního zabezpečovacího zařízení typu ESA umožňující školení bez vlivu na provoz určených technických zařízení tvoří:

  1. Vnitřní část, kterou reprezentuje:
    • Skříň technologických počítačů, a to včetně počítače simulátoru pro simulaci vnějších prvků,
    • obslužné pracoviště s možností instalace různých typů ovládacích pracovišť (JOP),
    • skříň objektových kontrolérů typu EIP zajišťující elektronické rozhraní k venkovním prvkům (světelné návěstidlo, výhybka, výkolejka, výstražník, závora, stožár výstražného zařízení pro přechody kolejí, elektromagnetický zámek atd. – viz konkrétní specifikace dále) jak staničních, tak i přejezdových zabezpečovacích zařízení, tj. k venkovním prvkům umístěným v blízkosti školicí místnosti kompetenčního centra.
  2. Venkovní prvky zabezpečovacího zařízení reprezentující jejich základní i rozšířené varianty, tj. konkrétně:
    • Vjezdové návěstidlo stožárové s LED svítilnami typu FieldSWing LLA-2 (200 mm) v sestavě: horní indikátor PUR-2 se žlutým číslem 12, horní žluté světlo, zelené světlo, červené světlo, bílé světlo, dolní žluté světlo a spodní indikátor PUR-2 s bílým číslem 12, zeleným pruhem, žlutým pruhem a bílým číslem 5,
    • odjezdové (případně cestové) návěstidlo stožárové s žárovkovými svítilnami v sestavě: horní žluté světlo, zelené světlo, červené světlo, bílé světlo, dolní žluté světlo, spodní indikátor FieldSWing PUR-2 s bílým číslem 12 a indikátor FieldSwing UR-3 se zeleným pruhem a žlutým pruhem,
    • seřaďovací návěstidlo trpasličí,
    • výhybka s přestavníkem s hákovým závěrem a snímačem polohy jazyka,
    • výkolejka s přestavníkem,
    • dvě čidla počítače náprav Frauscher typu RSR 180,
    • elektromagnetický zámek na sloupku,
    • pomocné stavědlo,
    • výstražník přejezdového zabezpečovacího zařízení V3 se závorou PZA-100 s břevnovými svítilnami,
    • signalizační zařízení VZPK s jednou svítilnou a akustickou signalizací typu ASN-3,
    • kabelový rozdělovač.

Kompetenční centrum Dětenice je vybaveno i dalšími sdělovacími a telekomunikačními systémy, které by měly, v souladu s požadavky Správy železnic, umožňovat dálkové ovládání tratě Kopidlno –Dolní Bousov dispečerem z Kopidlna, jakož i testování a provoz autonomní železnice. Takovými systémy jsou:

  • Dálkově ovládaný rozhlas v Dětenicích a na zastávce Domousnice,
  • kamerový systém pro kontrolu nástupiště v železniční stanici Dětenice,
  • inteligentní zastávka Domousnice,
  • rádiový systém pro železnici GSM-R,
  • bezdrátová komunikační síť 5G (telekomunikační vysílač BTS),
  • ERTMS/ATO,
  • v budoucnu doplněný nový rádiový systém pro železnici ERTMS/FRMCS.

Jak vyplývá z výše uvedeného, Kompetenční centrum Dětenice je součástí širšího projektu experimentální tratě, na které hodlá společnost AŽD dále vyvíjet a testovat autonomní drážní vozidla určená pro širou trať s budoucím využitím v reálném provozu s cestujícími. Díky této aktivitě vznikají zcela nové systémy rozpoznávání objektů a překážek, autonomní vedení vlaku bez nutné účasti člověka, přesné určování polohy vozidla, zajištění integrity vlaku, řešení incidentů a degradovaných situací, jako je zastavení před překážkou, nefunkčnost některých částí systému, vzdálené vedení vlaku, ale i další aktivity přesahující oblast samotného autonomního vozidla, které jsou spojeny s celou experimentální tratí a případně i s vývojovými úkoly kompetenčního centra.