V rámci zastřešujícího studijního programu Dopravní inženýrství (DOI) nabízíme pestrou paletu specializací, které poskytnou absolventům pevné základy znalostí a dovedností pro jejich dalším studium, ale i přechod do profesního života v rámci dopravy a telekomunikací.

Studijní specializace:

Dopravní systémy a infrastruktura (DIS) je obor, který se zaměřuje na komplexní studium dopravní infrastruktury, provozu na ní a technologií s tím souvisejících. Tento obor je klíčový pro moderní společnost, protože doprava je nezbytnou součástí každodenního života. Studenti tohoto oboru se učí navrhovat, řídit, optimalizovat a propojit mezi sebou různé druhy dopravy, včetně silniční, železniční, městské hromadné a letecké dopravy.

Struktura studia

Studium specializace Dopravní systémy a infrastruktura je postaveno na společném předmětovém základu, k němuž patří zejména předměty z oblasti dopravní infrastruktury. Zde si studenti prohlubují znalosti a dovednosti v oblasti navrhování pozemních komunikací, železničních tratí a stanic a provozu. Dále je možné si vybrat jednu z větví specializace, a to pomocí alternujících se předmětů – ze dvou si student vybírá právě jeden. Větvemi se rozumí zaměření na Infrastrukturu a provoz pozemních komunikací, Infrastrukturu a provoz drážní dopravy, Konstrukci a mechaniku dopravních prostředků. Kupř. Dopravní průzkumy a simulace, kde je tou alternací Dynamika konstrukcí soustav.

Praktická výuka a exkurze

Jedním z klíčových aspektů studia je praktická výuka. Studenti mají možnost pracovat v moderně vybavených laboratořích a účastnit se exkurzí do různých společností, které se věnují oborům, na které je specializace zaměřena. Častými tématy exkurzí jsou zajímavé stavby dopravní infrastruktury, terminály a dispečerská pracoviště, která řídí provoz na určité části dopravní sítě. Tato praktická zkušenost je nezbytná pro pochopení teoretických znalostí a jejich aplikaci v reálném světě.

Uplatnění absolventů

Absolventi oboru Dopravní systémy a infrastruktura rozumí principům a postupům v oblasti provozu, projektování a snížení negativního vlivu dopravy na životní prostředí a energetické náročnosti dopravy, jsou schopni používat moderní technologie a moderní nástroje užívané v oboru, zvládají formulaci, optimalizaci řešení a následnou aplikaci řešené problematiky. Absolventi má zkušenosti se samostatnou tvůrčí prací i prací v týmu, s projektovým řízením i metodami participace veřejnosti, výsledky své práce dokáže věcně, obsahově i odborně správně prezentovat. Mohou pracovat jako projektanti dopravních staveb, koncepční dopravní specialisté a konzultanti, specialisté na integrované dopravní systémy, projektanti přestupní uzlů, specialisté vlivu dopravy na životní prostředí, odborní pracovníci úřadů veřejné správy a samosprávy dispečeři na různých stupních řízení dopravních systémů, nebo jako odborní zaměstnanci v logistických a zasílatelských společnostech. Díky širokému spektru znalostí a dovedností jsou absolventi velmi žádaní na trhu práce.

Specializace Forenzní inženýrství a zkušebnictví v dopravě (FIZ) je součástí bakalářského programu Dopravní inženýrství a zaměřuje se na bezpečnost, provoz, konstrukci a hodnocení dopravních prostředků a systémů. Studium propojuje technické, legislativní a analytické přístupy k řešení problematiky aktivní a pasivní bezpečnosti, dopravních nehod a zkušebnictví. Cílem je připravit odborníky, kteří rozumějí moderním technologiím v dopravě, znají legislativní rámec schvalování a provozu vozidel a dokážou tyto znalosti aplikovat v praxi i výzkumu.

Struktura studia

Základem studia je pochopení konstrukčních principů dopravních prostředků, se zaměřením na silniční vozidla a jejich subsystémy. Studenti získávají znalosti z oblasti jízdní dynamiky, stability, aktivní a pasivní bezpečnosti, elektrotechnických systémů vozidel, měřicích technologií a metod zkoušení dopravních prostředků i konstrukčních materiálů. Důraz je kladen také na oblast legislativy, schvalovacích procesů a metodiky technických zkoušek. Studenti se učí pracovat s daty z experimentů, analyzovat výsledky testů a využívat pokročilé softwarové nástroje včetně simulačních programů používaných v automotive a dopravním výzkumu. V rámci studia jsou rovněž probírány základy kybernetické bezpečnosti dopravních prostředků a jejich infrastruktury.

Praktická výuka a exkurze

Praktická složka výuky je zaměřena na propojení teorie s reálnými úlohami. Studenti pracují na projektech zahrnujících návrh a realizaci experimentů, měření dynamiky vozidel, crash testy, nebo modelování dopravních nehod. Během studia mají možnost účastnit se výzkumných aktivit a spolupracovat s odborníky z praxe i partnery fakulty, mezi které patří například Škoda Auto, TÜV SÜD, Dekra nebo AŽD Praha. Tato spolupráce umožňuje studentům získat zkušenosti s reálným testováním vozidel a s metodikou zkušebnictví používanou v certifikovaných laboratořích.

Uplatnění absolventů

Absolventi specializace Forenzní inženýrství a zkušebnictví v dopravě jsou připraveni k výkonu odborných a technických pozic v širokém spektru dopravního sektoru. Uplatní se v oblasti bezpečnosti dopravních prostředků, zkušebnictví, technického znalectví, analýzy dopravních nehod, konstrukce a vývoje vozidel či systémů aktivní a pasivní bezpečnosti. Mohou působit v technologických a zkušebních firmách, certifikovaných laboratořích, výzkumných organizacích nebo odborných útvarech státní správy a samosprávy. Získané znalosti, dovednosti a důraz na analytické a tvůrčí myšlení umožňují absolventům pružně reagovat na aktuální výzvy v oblasti bezpečnosti a technologií v dopravě. Absolventi jsou rovněž dobře připraveni na pokračování v navazujícím magisterském studiu na Fakultě dopravní ČVUT.

Letecká doprava (LED) je komplexní a dynamické odvětví, které tvoří součást moderní dopravní infrastruktury a zahrnuje široké spektrum činností a aspektů. Hraje zásadní roli v globálním hospodářství a každodenním životě. Neustále se vyvíjí v reakci na technologické inovace, regulace a změny v poptávce trhu.

Struktura studia

Studium ve specializaci LED je zaměřeno na výchovu vysokoškolsky provozně-technicky vzdělaných odborníků pro civilní letectví v ČR i ve světě. Studium je rozděleno do dvou bloků. První blok studia zabírají první tři semestry z celkového počtu 6 semestrů. Studijní plány – vyučované předměty, jejich rozsah a obsah jsou v tomto bloku společné pro všechny studenty specializací studijního programu Technika a technologie v dopravě a spojích na Fakultě dopravní a zajišťují předání základních teoretických znalostí. Studium 2. bloku prezenční formy studia (4. až 6. semestr) je projektově orientováno. Před jeho začátkem si studenti prezenční formy volí ve výběrovém řízení některý z nabízených odborných projektů a tím i specializaci, kterou hodlají studovat. Projekty jsou zaměřeny na odbornou problematiku a vyúsťují v bakalářskou práci. Po volbě některého z projektů v rámci specializace LED přechází studenti do druhého bloku bakalářského studia, kterého náplní je výuka leteckých předmětů. Skladba předmětů zahrnuje jednotlivé provozní a organizační části letecké dopravy, které jsou v praxi vzájemně propojené. Mezi hlavní patří obchodní činnost v letecké dopravě, řízení letového provozu, navigace, plánování letů a provoz letiště. Technická část studia se věnuje letounům, jako specifickým dopravním prostředkům, co zahrnuje znalost konstrukce leteckých motorů, znalost jejich provozních vlastností, obecných požadavků na leteckou techniku a požadavků na údržbu. Studium doplňují témata z oblasti ekonomiky a legislativy letecké dopravy.

Praktická výuka a exkurze

Praktická výuka je důležitou součástí studia. Velice přínosná je pro studenty spolupráce s leteckými společnostmi a státní správou pod vedením odborných vedoucích. Cílem tohoto přístupu je propojení teoretických znalostí s praxí a osvojení si potřebných návyků při plnění praktických úkolů. V rámci každého semestru jsou zajištěny alespoň dvě tematické exkurze v rámci předmětů studijního plánu pro zlepšení pochopení problematiky a jsou podporovány tvorby bakalářských prací navázaných přímo na problémy definované společnostmi z letectví.

Uplatnění absolventů

Absolventi studijního programu Letecká doprava (LED) získají teoretické i praktické znalosti, díky kterým budou schopni zastávat provozně-technické a provozně-ekonomické pozice ve společnostech zaměřených na provoz letecké dopravy. Absolvent najde uplatnění v rámci provozovatelů letišť, leteckých společností, poskytovatelů služeb řízení letového provozu a dalších leteckých organizacích. Dále také ve společnostech zaměřených na leteckou techniku a její údržbu nebo výcvik leteckého personálu. Vzhledem ke znalosti předpisové základny a předpisů, které tvoří leteckou legislativu, se budou také schopni začlenit do pracovního procesu ve státní správě, například na Ministerstvu dopravy ČR nebo v rámci administrativních či dozorových činností Úřadu pro civilní letectví.

Studium oboru Logistika a management v dopravě (LMD) pokrývá klíčové oblasti v rámci širšího oboru dopravy a distribuce. V našem studiu se zaměřujeme na efektivní plánování, řízení a optimalizaci pohybu zboží a osob, ale i informací na dopravním a logistickém řetězci. Logistiku řešíme v souladu s aktuálními potřebami a vycházíme z principu efektivity a udržitelnosti. Na stejném principu se v rámci studia zaměřujeme na návrh, organizaci a provoz systémů veřejné hromadné dopravy a implementaci moderních technologií za účelem zvyšování kvality života, což je podstatou konceptu chytrých měst a regionů.

Struktura studia

Studium této specializace je postaveno na třech základních pilířích: logistika, technologie dopravy a teorie dopravy. Logistika představuje teoretický základ pro rozvíjení intenzifikačních funkcí přemisťovacích procesů. Teorie dopravy zkoumá pohyb hmotného a nehmotného dopravního toku po dopravní síti v realitě technické, technologické a ekonomické. Technologie dopravy zkoumá pohyb dopravních prvků po technicky definované síti napříč všemi dopravními módy a provádí jejich optimalizaci v systémovém pojetí, a to včetně manažerského a projektového řízení.

Praktická výuka a exkurze

Praktická výuka a exkurze jsou klíčovými součástmi našeho oboru, které pomáhají studentům lépe pochopit teoretické poznatky a následně je aplikovat do svých závěrečných prací, které vychází z reálných témat našich partnerských firem a institucí.

Uplatnění absolventů

Absolvent specializace LOG je schopen analyzovat logistické problémy, samostatně uplatňovat metody a přístupy vhodné pro optimalizaci a návrhy logistických řešení. Absolvent může v navazujícím magisterském studiu dále prohloubit získané znalosti a dovednosti z bakalářského stupně, ale stejně tak je velmi dobře připraven aplikovat své poznatky do praxe. Díky svým teoretickým, technickým, ekonomickým, legislativním a manažerským znalostem nalezne uplatnění ve středním managementu logistických a telekomunikačních firem nebo v prostředí zasilatelství a dopravy, a to nejen v komerční sféře, ale i ve státní správě a samosprávě.

Řízení dopravy a telematika (RDT) využívají moderní technologie, které se zaměřují na zlepšení efektivity, bezpečnosti a udržitelnosti dopravy. ITS využívají pokročilé informační, komunikační a senzorové technologie k optimalizaci dopravních procesů a poskytování lepších služeb pro uživatele.

Struktura studia

Studium oboru Řízení dopravy a telematika je rozděleno do několika fází. V prvních ročnících se studenti seznamují se základy dopravních systémů, informačních technologií a telematiky. Tento základ je nezbytný pro pochopení složitějších konceptů, které přicházejí v dalších letech studia. Studenti se učí o různých typech senzorů, datových sítích a metodách zpracování dat.

V dalších ročnících se studenti specializují na konkrétní oblasti ITS. Mohou se zaměřit na dopravní telematiku, inteligentní řízení dopravy, nebo bezpečnostní systémy. Specializace na dopravní telematiku se zaměřuje na technologie pro sběr a přenos dat, zatímco specializace na inteligentní řízení dopravy se soustředí na optimalizaci dopravních toků a řízení dopravních prostředků.

Praktická výuka a exkurze

Praktická výuka je klíčovou součástí studia ITS. Studenti mají možnost pracovat v moderně vybavených laboratořích a účastnit se exkurzí do různých dopravních podniků a institucí. Tato praktická zkušenost je nezbytná pro pochopení teoretických konceptů a jejich aplikaci v reálném světě.

Uplatnění absolventů

Absolventi oboru Řízení dopravy a telematika nacházejí uplatnění v široké škále profesí. Mohou pracovat jako specialisté na dopravní telematiku, vývojáři softwaru pro řízení dopravy, nebo jako odborníci na bezpečnostní systémy v dopravě. Díky širokému spektru znalostí a dovedností jsou absolventi velmi žádaní na trhu práce.

Specializace Veřejná doprava a udržitelná mobilita (VUM) je jednou ze specializací bakalářského studijního programu Dopravní inženýrství a zaměřuje se na moderní přístupy k dopravě, jako je integrace dopravních módů a plánování dopravy pro koncepty Smart City. Součástí je aplikace inovativních řešení, jako jsou „last mile“ strategie, koncept „mobility as a service (MaaS)“ a také využití alternativních způsobů dopravy. Specializace nabízí odbornost v metodách simulace, modely a vyhodnocování a navrhování dopravních koncepcí, přičemž využívá nástroje pro analýzu dopravního chování a optimalizaci provozu, které zohledňují dynamiku městské dopravy, vliv na životní prostředí a technické možnosti dopravy, včetně aplikace umělé inteligence a průmyslových revolucí 4.0. Zároveň je významnou součástí zaměření se na samotnou veřejnou dopravu a její části, obsluhu území veřejnou dopravou, jejími módy, trasování, preferencí a dalšími propojenými disciplínami, jelikož veřejná doprava je základním pilířem udržitelné mobility.

Struktura studia

Struktura studia vede k postupnému porozumění vztahů mezi mobilitou, urbanistickým plánováním a funkčností městského prostoru. Cílem je postupná aplikace urbanistických principů integrace dopravy do městské infrastruktury, navrhování řešení pro veřejnou hromadnou, pro cyklistickou a pěší dopravu a implementovat moderní technologie pro řízení dopravy. Toto vše včetně inteligentních dopravních systémů, které optimalizují provoz a snižují ekologické dopady dopravy. V závěru studia je student schopen využívat nové technologie a digitální nástroje při plánování dopravy, řízení dopravních systémů a tvorbě koncepcí udržitelné mobility, které vedou k finální tvorbě odborně zaměřené závěrečné práce.

Praktická výuka a exkurze

V rámci specializace je nabízena projektová výuka, která zajišťuje propojení teoretických a praktických znalostí vedoucí k tématu a tvorbě závěrečné práce. Studenti se setkají s praktickými ukázkami a projekty týkající se veřejné dopravy, urbanismu, Smart City, udržitelnosti a dalších významných dopravních oborů a směrů. Vždy bude možností spolupracovat na reálných projektech s odborníky z praxe například z IPR Praha, Ropid, Škoda X nebo Operátor ICT a dalšími. Tímto bude docíleno rozšíření teoretických znalostí studentů a budou tím podpořeny praktické předměty ve finální fázi studia.

Uplatnění absolventů

Po absolvování specializace Veřejná doprava a udržitelná mobility bude absolvent schopen analyzovat, interpretovat a aplikovat výsledky odborných studií, modelů a inovativních postupů v oblasti veřejné dopravy a dopravního plánování. Absolventi získají znalosti, dovednosti a kompetence, které jim umožní uplatnění v oblasti veřejné správy, samospráv a nižšího či středního managementu podniků zaměřených na veřejnou dopravu, plánování dopravy a mobilitu. Absolvent se bude orientovat v moderních technologiích, technologických postupech a nástrojích, které podporují efektivní a udržitelná řešení v dopravě, a to včetně integrace principů průmyslu 4.0, který umožňuje optimalizaci a inovace v dopravních systémech.