Publications

The information comes from the university database V3S.

Authors:
Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.; Ing. Pavel Vrtal, Ph.D.; doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.; Ing. Tomáš Kohout; Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.; Ing. Michal Frydrýn, Ph.D.; Ing. Tomáš Blodek; Ing. Bc. Karel Kocián, Ph.D.
Published:
2025, PLoS ONE, 20, p. 1-28), ISSN 1932-6203
Annotation:
This study investigates the safety risks of Unmanned Aerial System (UAS) collisions with humans, focusing on impact dynamics through controlled crash testing. Utilizing a custom-designed drop mechanism, 49 impact tests were conducted on a Hybrid III anthropomorphic test device at various velocities and kinetic energies (7–24 m/s and 1–280 J). Tested UASs included a range of designs and weights (20 g to over 1 kg). Results demonstrated limitations in using kinetic energy models and peak head acceleration for injury prediction. The Head Injury Criterion showed greater consistency, reflecting the temporal profile of impacts. Findings revealed that UAS structural fragility reduces energy transfer at higher impacts through deformation and fracturing. This work underscores the need for improved testing protocols and nuanced safety standards.
DOI:

Authors:
Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.; Ing. Pavel Vrtal, Ph.D.; Shults, R.; Ing. Tomáš Kohout; Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.; Ing. Tomáš Blodek; Ing. Bc. Karel Kocián, Ph.D.
Published:
2025, PLoS ONE, 20, ISSN 1932-6203
Annotation:
This paper deals with evaluation of photogrammetric measurements of pavement macrotexture for the purposes of new non-contact method for determination of pavement skid resistance. The aim was to create a method that yields results comparable to existing pavement friction measurement techniques, particularly the sand method, and to assess whether the measurements obtained using the non-contact approach are equally effective. Additionally, the goal was to introduce and define limits for camera calibration applicable to similar cases of object measurements at close distances. Based on existing standards, specific pavement samples exhibiting various macrotexture qualities were selected. The authors conducted 23 different combinations of photogrammetric measurements based on their findings during the evaluations. A comparison of the applied procedures with a reference measurement using the sand method was made, and the measurement error rate was calculated. By evaluating the different variations of the road surface models created, it was concluded that the most reliable results for defining friction are obtained by interleaving the test specimen through a plane based on the principle of best fit using the four highest points of the macrotexture. The ideal size of the sub-areas for applying the mask is 7.5–10 mm. Photogrammetry has proven to be a suitable and accurate tool for assessing pavement surface texture and can be considered as a suitable alternative to other skid resistance measurement approaches.
DOI:

Authors:
Ing. Pavel Vrtal, Ph.D.; Ing. Tomáš Kohout; Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.
Published:
2024, Soudní inženýrství, 35 (1), p. 40-49), ISSN 1211-443X
Annotation:
Tento příspěvek představuje inovativní metodu automatického rozpoznávání a vektorizace snímků dopravní infrastruktury bez použití algoritmů hlubokého učení. Hlavním přínosem je schopnost vektorizovat pouze vybrané segmenty obrazu, což šetří čas a zvyšuje efektivitu při zpracování dat. Nově vyvíjený software nabízí efektivnější zpracování a extrakci informací, což je přínosem pro projektanty a auditory bezpečnosti silničního provozu.
DOI:

Authors:
Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.; Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.; Ing. Tomáš Kohout; Ing. Tomáš Blodek
Published:
2024
Annotation:
Testování technologie hybridního sběru dat na principu fotogrammetrického a lidarového snímání s přesným polohovým určením pro účely ohledání v rámci policejní praxe. Výsledek je zaměřen především na ohledání míst dopravních nehod (DN) se zohledněním potřeb, požadavků a možností dopravní policie či soudních znalců.

Authors:
Bradáč, A.; Semela, M.; Kledus, R.; doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.; Ing. Michal Frydrýn, Ph.D.; Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.; Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.; doc. Ing. Zuzana Radová, Ph.D.
Published:
2024, ISBN 978-80-214-6209-0
Annotation:
Odborná kniha se zabývá komplexním systémovým přístupem k analýze silničních nehod, obsahuje moderní metody dokumentace i analýzy silničních nehod vč. příkladů a zohledňuje změny v právním prostředí znalecké činnosti
DOI:

Authors:
Ing. Tomáš Blodek; Ing. Pavel Vrtal, Ph.D.; Ing. Tomáš Kohout; Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.; Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.
Published:
2024, Proceedings of the 2024 24th International Scientific Conference on Electric Power Engineering (EPE), VSB - Technical University of Ostrava (TUO)), p. 119-123), ISBN 979-8-3503-4877-4, ISSN 2376-5631
Annotation:
This article focuses on road safety in low visibility. Research is dedicated to the method of performing night road safety inspections and to comparison of its effectiveness and to the achieved outputs with measured data by the luminance analysis. The main objective of this study is to verify whether inadequate lighting of roadways can be identified solely through subjective visual perception. Both methods were compared in three test measurements in selected municipalities in the Czech Republic with different road lighting designs. Measured data from the luminance analyser were compared with technical standards defining the class of road lighting and subsequently compared with recorded traffic safety defects. The results confirm that it is possible to assess the lighting conditions of sites based on subjective perception of the night traffic area and can be considered valid. The final output also included a new graphical method of data interpretation in the form of implementation of the luminance analysis into cadastral maps.
DOI:

Authors:
Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.; doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.; Ing. Michal Frydrýn, Ph.D.; Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.; Ing. Pavel Vrtal, Ph.D.
Published:
2023, Aerospace Structural Impact Dynamics International Conference Proceedings 2023, Wichita, Kansas, Wichita State University, National Institute for Aviation Research)
Annotation:
This article summarizes a study that aimed to analyse and evaluate the ground-based risks associated with small Unmanned Aircraft Systems (sUAS) operations, particularly those that pose risks to the general public. Non-destructive tests were conducted to validate the currently used generalized kinetic energy (KE) relations based on objective data. The study found significant differences in observed speeds and KE between multi-rotor and fixed-wing aircraft, which were supplemented with other published data. While the currently used generalized relations between KE and mass of the sUAS are suitable for multi-rotor sUAS, fixed-wing aircraft may reach higher impact KE in case of failure. To assess repeatability and compatibility, a uniform crash test database was created from published crash tests performed with Anthropomorphic Test Devices (ATD), simplified ATD, and Post-Mortem Human Surrogates, supplemented with a series of dynamic crash tests with 18 multi-copter sUASs with mass ranging from 20g to 1.3 kg. Additionally, the study evaluated the effects of UAS design and frame material characteristics. Results show that UASs under the 250 g threshold do not pose a significant risk of injury in case of an impact, even in cases of high impact velocity (15 m/s). While inherent risks are related to increased impact kinetic energy, the design plays a factor in affecting the resulting injury severity. The study applied a new approach with rigid impactor tests to the database, which showed that the ATD was able to discern the severity of the impact and the increasing loads connected to the kinetic energy. For tests with a rigid object, a significant improvement in the correspondence between the KE Human vulnerability models and automotive prediction models was observed. The study also determined the relations between the biomechanical criteria (peak head acceleration, HIC15, Nij) and KE. As a result, the proposed approach can be used to estimate the maximum transmitted energy based on a comparison between UAS and rigid impactor tests.

Authors:
Ing. Pavel Vrtal, Ph.D.; Ing. Bc. Karel Kocián, Ph.D.; Ing. Jakub Nováček, Ph.D.; Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.; Ing. Tomáš Kohout
Published:
2023, Applied Sciences, 13 (1270), ISSN 2076-3417
Annotation:
The aim of this article is to improve road safety. Specifically, it deals with the development of a mathematical model that will more accurately define the severity of a defect in a road restraint system. Currently, that evaluation is based only on the subjective perception of individual safety auditors. The mathematical model was developed based on the principle of Bayesian statistics. The determination of the specific risk was made by comparing the results of the model for two datasets. In the first case, the model was based on accident data correlated with recorded defects in road restraint systems. In the second case, the dataset represented accident events with crash barriers where no defect was identified. Based on the comparison, a total of 64 risk combinations were identified. The mathematical model confirmed 26 combinations (41% of all selected combinations of the defect levels of the crash barriers). Although not even half of the identified combinations were confirmed, more than 90% of all correlated records are found in these exposures of confirmed combinations. The verification was able to clearly define the risk of safety defects and thus brings potential accuracy to subsequent decision-making related to the repair of road restraint systems.
DOI:

Authors:
Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.; Ing. Pavel Vrtal, Ph.D.; Ing. Tomáš Kohout; Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.
Published:
2023, ISPRS Archives, Munich, ISPRS), p. 111-116), ISSN 2194-9050
Annotation:
This paper proposes, describes, and applies an algorithm for the automatic detection of selected elements of road infrastructure, along with the option to determine their spatial information. The principle is based on the evaluation of the color spectrum of the selected object on orthographic images. As a source image used for the processing, output from low-altitude aerial photogrammetry or terrestrial laser scanning can be used, together with the option to implement digital elevation models into the processing. The approach is based on the detection of the color composition of the selected element of the road, followed by clustering of the identified elements within the image and mathematical transformation of the clusters into a spatial vector form. Prior to the processing, the target objects are filtered out based on user input, for which vectorization is performed. The outputs are in the form of contours or the determined basic structure of the object. The main difference compared to existing methods is that the vectorization is only performed on the selected, pre-filtered parts of the raster image with identified target objects, not the whole image. This approach makes it possible to effectively and automatically identify and analyze, e.g., the edge of the road, road markings, or road features. This enables the subsequent implementation of the identified outputs into more complex spatial models of the road or its proximity. Additionally, the processing of the data to create a digital model of the environment can be automated, with a significant saving of time and related costs.
DOI:

Authors:
Ing. Pavel Vrtal, Ph.D.; Ing. Tomáš Kohout; Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.; Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.
Published:
2023, Vol. 42 (2023): 18th Youth Symposium on Experimental Solid Mechanics, Praha, České vysoké učení technické v Praze), p. 83-86), ISBN 978-80-01-07237-0, ISSN 2336-5382
Annotation:
The purpose of this paper is to present a series of dynamic tests for testing the protective and security barrier of the PROBAR system, developed by STRIX Chomutov, a.s., according to the PAS 68:2013 standard. The goal of the tests was to assess how the obstacle resist impacts and whether it can absorb the energy exerted on it. Verification of the mechanical properties of the device was performed in two types of impact configurations. Emphasis was placed on the behaviour of both the obstacle and the vehicle during the impact and in the short time interval after the collision. In terms of criteria for evaluating the impact tests, it can be stated that Test 2 exceeded the Theoretical Head Impact Velocity (THIV) criterion by 20 km h−1, while Test 1 did not exceed the limit value. However, all values for other criteria (ASI, PHD, HIC, 3ms) were within the specified limits, and the safety barrier met the required criteria which allows to be certificated.
DOI:

Authors:
Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.; Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.; Hála, P.
Published:
2023, Young Transportation Engineers Conference 2022, Praha, České vysoké učení technické v Praze), p. 36-43), ISBN 978-80-01-07224-0, ISSN 2336-5382
Annotation:
The security of the population and its protection in the context of terrorist attacks is currently one of the major topics of the professional public and security forces. A number of attacks in the last decade have targeted soft targets, which, according to a generally valid definition, can be considered as places with a high concentration of people and a low level of security against violent attacks. In order to ensure maximum effectiveness in protecting soft targets, a number of procedures and methodologies have been developed to determine appropriate measures and their appropriate application. From a technical point of view, these include mechanical barrier systems and elements. It is mechanical barrier elements that are the focus of this article, which uses a selected specific device to present its function, its possible applications, and the issue of testing before use in practice.
DOI:

Authors:
Ing. Jakub Nováček, Ph.D.; Ing. Tomáš Kohout; Ing. Pavel Vrtal, Ph.D.; Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.; Ing. Bc. Karel Kocián, Ph.D.
Published:
2022, The International Archives of the Photogrammetry, Remote Sensing and Spatial Information Sciences, Volume XLVI-5/W1-2022, Munich, ISPRS), p. 159-164), ISSN 2194-9034
Annotation:
Sustainability is one of the main scientific and public topics of today. This includes the sustainable transport and infrastructure. One of the ways how to achieve higher level of sustainability is through the implementation of BIM (Building Information Modelling) into the road design process. However, to create a safe road network, which is also necessary for achievable sustainability, it is essential to consider the Road Safety Audit (RSA) principles throughout the BIM applications. The paper discusses the possibilities of involving the RSA in the process road design in I-BIM (Infrastructures Building Information Modelling). Within the individual phases of the preparation of a transport project and the application of the safety audit tools in BIM applications, it is possible to achieve a significant increase in the level of safety. This approach is shown within the paper on the implementation and use of supplementary road safety devices, specifically the road restraint systems. Currently, the individual components are defined by their main parameters in specific libraries. However, their definition is only as a general object where many of the supplementary parameters or fundamental design characteristics, such as working width or minimal length, are not included. This may lead to potential design flaws or safety hazards which have to be subsequently corrected in further phases. The objective of the paper is to identify the current deficiencies, primarily the missing road safety perspective within the BIM process. The aim is to enable appropriate selection of safety equipment during the design or to provide sufficient information for the mandatory RSA.
DOI:

Authors:
Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.; Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.; doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.; Ing. Michal Frydrýn, Ph.D.
Published:
2022, Heliyon, 8 (11), ISSN 2405-8440
Annotation:
The operational safety assessment of the unmanned vehicles is crucial for their subsequent practical use. The safety limit criteria used for the operation assessment, especially values closely related to the safety of persons and their vulnerability to collision with these vehicles, represent nowadays a significant limitation. This contribution presents the currently discussed and proposed human safety criteria for the UAS, evaluates the available data from the collision dynamic tests and computer modelling and provides the possibility to compare and evaluate these criteria on a validated set of data. A total of five small UAS, three multi-rotor quadcopters and two fixed-wing aircrafts were used to verify the current methods and serve as a basis for the assessment. The results of the measurements obtained through the crash tests demonstrate the excessive restrictiveness of the currently used kinetic energy threshold values and the limited value of some proposed criterions, e.g. the blunt criterion. On the contrary, they point to the appropriateness of the application of car vulnerability criterions. The UAS mass or kinetic energy tests represent an easily definable threshold value, however, the available data sets and the tests performed showed limitations of its applicability for the deformable and fragile UAS structures. The article aims to verify, based on its own impact tests, the adequacy of the evaluation of the safety criteria of the UAS operation in relation to the development of the current legislation that defines the conditions of use of these machines.
DOI:

Authors:
Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.; Rollo, M.; Csanda, J.; Straka, J.
Published:
2022
Annotation:
Studie shrnuje celkové výsledky projektu a kvalitativní a kvantitativní ukazatele pro implementaci metodiky JARUS SORA pro prostředí ČR. Studie shrnuje doporučení ohledně parametrů bezpilotních platforem, palubního vybavení určeného pro mitigaci rizik a zvýšení robustnosti provozu a provozní vlastnosti, včetně požadavků na kvalifikaci pilotů a údržbu prostředků.

Authors:
Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.; Ing. Pavel Vrtal, Ph.D.; Ing. Tomáš Kohout; Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.
Published:
2022, Applied Sciences, 12 (6795), ISSN 2076-3417
Annotation:
The paper focuses on road safety assessment. The main objective was to assess the impact of dif-ferent types and sizes of advertising devices as a potential distraction for drivers. Distraction of driver’s attention in real traffic was evaluated using the “Wiener Fahrprobe” structured observa-tion method. As a method for reliable data collection, the eye tracking method was used to accu-rately define the time delay caused by the observation of the advertising device. As part of the as-sessment of the direct impact on drivers, test runs were carried out with 40 drivers on a pre-defined section of road on which different types of advertising devices were present. As an additional, supporting measurement, a vehicle simulator was also used. From the obtained knowledge it was possible to create a unique classification system that can be used to assess the severity of any installed advertising device in general. In the case of distraction, it was found that dynamic advertising devices attract the most attention than conventional static devices and ap-pear to be a significant risk to road safety.
DOI:

Authors:
Ing. Pavel Vrtal, Ph.D.; Ing. Tomáš Kohout; Ing. Jakub Nováček, Ph.D.; Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.
Published:
2021, Applied Sciences, 11 (20), ISSN 2076-3417
Annotation:
The article focuses on the assessment and evaluation of the passability in densely populated parts of cities with multi-storey housing estates, in terms of the operation of the integrated rescue system (IRS) in the Czech Republic. The aim of the research is to minimize the arrival times to conduct the intervention as efficiently as possible. The presented problem is caused by unsystematic development of housing estates and the emergence of secondary problems in the form of inability to reach the place of intervention by the larger IRS vehicles. The vision presented in this document presents a systematic approach to improve the serviceability of individual blocks of flats. The main aim is to ensure passability, even for the largest equipment, such as fire engine ladders. Detailed mapping of the selected sites by drones, construction of their digital model, and subsequent virtual verification of the passability by specific vehicle models on identified access roads was performed. The results obtained by this procedure can then be implemented in the navigation of the fire safety forces and facilitate their arrival at the site of intervention. At the end, specific ways are presented in which the whole system can be modified to be able to intuitively change and choose individual access routes in real time, based on the current situation in the area.
DOI:

Authors:
Vertal, P.; Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.; Ing. Michal Frydrýn, Ph.D.; Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.; Kolla, E.
Published:
2021, Verkehrsunfall und Fahrzeugtechnik, 59, p. 144-155), ISSN 0724-2050
Annotation:
Ein weit verbreitetes Tool zum Auslesen der Unfalldaten ist das CDR-System von Bosch. Ziel der Crashtests, deren Ergebnisse den Kern dieses Aufsatzes bilden, war es, die Zuverlässigkeit der ausgelesenen Daten durch den Vergleich mit einem unabhängigen Messsystem zu verifizieren. Die Tests wurden im Rahmen des Forschungsprojekts VI20172020108 „Entwicklung einer innovativen Methode zur Identifikation von Verkehrsverstößen anhand elektronischer Unfalldaten“ durchgeführt.

Authors:
Ing. Michal Frydrýn, Ph.D.; Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.; doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.; Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.
Published:
2020, ExFoS - Expert Forensic Science XXIX. mezinárodní vědecká konference soudního inženýrství, Brno, Vysoké učení technické v Brně - Ústav soudního inženýrství), p. 114-125), ISBN 978-80-214-5829-1
Annotation:
Příspěvek popisuje sérii crashtestů, při kterých bylo provedeno srovnání dat získaných ze systému EDR - Event Data Recorder a dat z nezávislého měřícího zařízení. Srovnání se zabývalo jak postřetovým zrychlením karoserie, tak i vyhodnocením předstřetového pohybu (např. zásah řidiče do řízení). Příspěvek prezentuje rozšířené možnosti analýzy nehod s pomocí získaných předstřetových dat o natočení volantu či rychlosti stáčení karoserie. Příspěvek dále popisuje aktuální novinky z pohledu legislativního zavedení systému EDR v Evropské unii.

Authors:
Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.; Stehel, S.; Vertaľ, P.; Imrich, I.
Published:
2020, ExFoS - Expert Forensic Science XXIX. mezinárodní vědecká konference soudního inženýrství, Brno, Vysoké učení technické v Brně - Ústav soudního inženýrství), p. 200-209), ISBN 978-80-214-5829-1
Annotation:
Článok sa zaoberá využívaním viacsnímkovej fotogrametrickej metódy pre potreby dokumentovania miesta dopravnej nehody Políciou počas znížených svetelných podmienok a nepriaznivého počasia. Žilinská univerzita v spolupráci s Políciou SR v súčasnosti realizuje výskum na zistenie využitia viacsnímkovej fotogrametrie za nepriaznivých svetelných a poveternostných podmienok. Blízka fotogrametria a jej následný výstup (3D model miesta dopravnej nehody) by mohol byť v budúcnosti bohatým zdrojom informácií pre znalcov. Taktiež by sa mohol stať neoceniteľným dôkazom a podkladom pre sudcov, prokurátorov a advokátov pre reálnejšie zobrazenie situácie aká bola na mieste dopravnej nehody v čase obhliadky. Príspevok poskytuje súbor činností potrebných pre aplikáciu fotogrametrickej metódy dokumentovania miesta dopravnej nehody. Obrazová a priestorová rekonštrukcia je prezentovaná na 2 študijných prípadoch, ktoré boli vyhotovené počas noci a husteného sneženia. Pre každý výstup sú uvedené všeobecné postupy priestorovej rekonštrukcie a výsledné výstupy s ich praktickým využitím. Na záver sú zhrnuté limity a možnosti praktického využívania metódy viacsnímkovej fotogrametrie pre potreby Polície a znaleckého dokazovania.

Authors:
Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.; doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.; Ing. Jakub Nováček, Ph.D.
Published:
2020, ExFoS - Expert Forensic Science XXIX. mezinárodní vědecká konference soudního inženýrství, Brno, Vysoké učení technické v Brně - Ústav soudního inženýrství), p. 228-237), ISBN 978-80-214-5829-1
Annotation:
Soudně znalecká analýza je charakteristická omezenými či zcela chybějícími informacemi, které však mohou být zásadní pro správné vyhodnocení nehodového děje. Implementace nových měřičských postupů a technologií představuje jednu z možností jak problém s omezenými možnostmi řešit. Laserové skenování, více snímková fotogrammetrie, UAV snímkování či využití digitálních totálních stanic umožňují mnohem přesnější a detailnější dokumentaci místa nehody a tím také i rozšiřují možnosti znalců provádějících vlastní analýzu. Cílem tohoto příspěvku je ukázat možnosti jak s těmito daty pracovat, na co je možné je využít a na co je třeba si při jejich využití dát pozor. Na praktických příkladech řešených v rámci znalecké činnosti jsou představeny možnosti tvorby detailních scén v rámci simulace a jejich možné následné využití se zohledněním aspektů znalecké činnosti a souvisejících omezení.

Authors:
Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.; doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.; Ing. Jakub Nováček, Ph.D.
Published:
2020, Soudní inženýrství, 31 (1), p. 9-16), ISSN 1211-443X
Annotation:
Soudně znalecká analýza je charakteristická omezenými či zcela chybějícími informacemi, které však mohou být zásadní pro správné vyhodnocení nehodového děje. Implementace nových měřičských postupů a technologií představuje jednu z možností jak problém s omezenými možnostmi řešit. Laserové skenování, více snímková fotogrammetrie, UAV snímkování či využití digitálních totálních stanic umožňují mnohem přesnější a detailnější dokumentaci místa nehody a tím také i rozšiřují možnosti znalců provádějících vlastní analýzu. Cílem tohoto příspěvku je ukázat možnosti jak s těmito daty pracovat, na co je možné je využít a na co je třeba si při jejich využití dát pozor. Na praktických příkladech řešených v rámci znalecké činnosti jsou představeny možnosti tvorby detailních scén v rámci simulace a jejich možné následné využití se zohledněním aspektů znalecké činnosti a souvisejících omezení.
DOI:

Authors:
Ing. Bc. Karel Kocián, Ph.D.; doc. Ing. Josef Kocourek, Ph.D.; Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.; doc. Ing. Zuzana Radová, Ph.D.; Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.
Published:
2019, Znalectvo, XV. (1), p. 26-32), ISSN 1335-1133
Annotation:
Článek představuje projekt, který byl zaměřen na téma často diskutované odbornou veřejností i médii, kterým je ovlivnění bezpečnosti silničního provozu reklamními zařízeními. Výzkum byl cílený především na zjištění vlivu proměnných reklamních zařízení na řidiče s ohledem na rostoucí trend využívání světelných LED zařízení a na následný návrh úpravy legislativního rámce, který problematiku jejich používání upravuje. V rámci výzkumu byla definována obecně použitelná doporučení. Navrhovaná řešení jsou založena na kombinaci a syntéze různých metodických přístupů, včetně lokalizace a klasifikace výskytu reklamních zařízení podél páteřní sítě pozemních komunikací ČR, statistického vyhodnocení a analýzy dopravních nehod či sledování dopravních konfliktů. Řešení obsahovala také psychologické analýzy dopadu přítomnosti reklamního vybavení na řidiče v reálných a simulovaných scénářích, analýzy počtu a délky a bodu pohledu řidiče s využitím techniky sledování očí a posouzení reklamního vybavení jako objektu vyzařujícího světlo. V rámci posuzování přímého vlivu na řidiče byly realizovány testovací jízdy zaměřené na testy distrakce pozornosti v reálném provozu s využitím metody strukturovaného pozorování Wiener Fahrprobe i na pokročilém vozidlovém simulátoru, v rámci nichž byla uplatněna teorie vozidlových simulátorů a princip eyetrackingu, který byl využit jak při testech v reálném, tak virtuálním prostředí. Cílem těchto testů bylo zároveň ověřit aplikovatelnost závěrů světových výzkumů na specifika české dopravní sítě.

Authors:
Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.; Ing. Michal Frydrýn, Ph.D.; doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.; Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.; Ing. Jakub Nováček, Ph.D.
Published:
2019, 2019 Konference - 25 let Fakulty dopravní, Praha, České vysoké učení technické v Praze), p. 122-126), ISBN 978-80-01-06545-7
Annotation:
Článek se zaměřuje na Ústavem soudního znalectví v dopravě řešený projekt VIMOT, jehož náplní je mj. návrh nové metody sloužící k odhalování, dokazování a potírání kriminality spojené s motorovými vozidly a její zavedení do praxe. V detailu je představena jedna ze stěžejních částí projektu, a sice nárazové testy orientované na ověřování funkčnosti a použitelnosti EDR (Event Data Recorder) dat a jejich čtení a interpretaci systémem CDR. CDR neboli Crash Data Retrieval je elektronický systém umožňující čtení dat zaznamenaných z různých senzorů a řídicích jednotek daného automobilu. Uživatelům tak může poskytnout přednehodové a ponehodové údaje, jejichž reálnost byla v rámci prezentovaných zkoušek ověřována porovnáním s referenčním systémem.

Authors:
Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.; Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.; Ing. Michal Frydrýn, Ph.D.; Vertal, P.; Kolla, E.
Published:
2019, 28th Annual Congress of the European Association for Accident Research and Analysis (EVU), Graz, European Association for Accident Research and Analysis), p. 291-302), ISBN 978-80-554-1260-3
Annotation:
The article focuses on reading, interpretation and validation of EDR (Event Data Recorder) accident data using the CDR system. EDR or Event Data Recorder is a function of the airbag control unit, which records certain vehicle parameter data at the time of a specific event (e.g. accident). Various tools, such as the Bosch Crash Data Retrieval (CDR), can be used for subsequent data reading. The correctness and accuracy were assessed for obtained accidental data (pre- and post-crash). The presented results are one of the partial outputs of the VIMOT 4U project and were obtained as part of the crash tests carried out in autumn 2018.

Authors:
Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.; Ing. Bc. Karel Kocián, Ph.D.; doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.
Published:
2019, The International Archives of the Photogrammetry, Remote Sensing and Spatial Information Sciences (ISPRS Archives) - Volume XLII-5/W3, Munich, ISPRS), p. 143-148), ISSN 2194-9034
Annotation:
Effective and safe transportation infrastructure presents one of the crucial conditions for functional society. Its ceaseless development and construction can be taken as a proof of its importance even despite the corresponding financial and time demands. The complexity and scale of the projects related to transportation infrastructure presents an ideal field for implementation of the BIM approaches. However, it is necessary to implement the BIM to the whole life cycle of the transport structure, especially not only to the pre-investment and investment phases but also to the operation and maintenance. For every road infrastructure, it is important to observe the performance of the road, behaviour of road users and evaluate the resulting safety risks, to be able to correspond with adequate and effective measures and to secure sufficient level of safety. The paper aims to present an implementation of the road safety aspects and statistics into the processes of BIM applications and strategies, which are prepared on the base of Government Resolution No 958, on the importance of the Building Information Modelling (BIM) in the Czech Republic. The accident statistics, safety audits and inspections presents a valuable source of information that should be adequately implemented with the BIM processes.
DOI:

Authors:
Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.; Drahotský, I.; Pavelka, K.; doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.
Published:
2019
Annotation:
Disertační práce se zabývá postupy pro zvýšení zvýšit kvality, rozsahu a přesnosti podkladů o dopravní nehodě prostřednictvím blízké a letecké fotogrammetrie z nízkých výšek v kombinaci s metodou digitální obrazové korelace pro zpracování získaných snímků. Je řešena nejen dokumentace dopravních nehod, ale také postupy využitelné v rámci soudně inženýrské praxe pro zvýšení kvality následné znalecké analýzy. Jednotlivé postupy jsou následně ověřovány prostřednictvím experimentálních měření a případových studií na reálných případech dopravních nehod, nárazových testech či simulovaných místech dopravních nehod.

Authors:
Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.
Published:
2019, Silniční obzor, 80 (12), p. 323-327), ISSN 0322-7154
Annotation:
Příspěvek se zabývá postupy pro zvýšení zvýšit kvality, rozsahu a přesnosti podkladů o dopravní nehodě prostřednictvím blízké a letecké fotogrammetrie z nízkých výšek v kombinaci s metodou digitální obrazové korelace pro zpracování získaných snímků. Je řešena nejen dokumentace dopravních nehod, ale také postupy využitelné v rámci soudně inženýrské praxe pro zvýšení kvality následné znalecké analýzy. Jednotlivé postupy byly ověřovány prostřednictvím experimentálních měření a případových studií na reálných případech dopravních nehod, nárazových testech či simulovaných místech dopravních nehod.

Authors:
Vertal, P.; Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.; Ing. Michal Frydrýn, Ph.D.; doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.; Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.; Kolla, E.
Published:
2018, Verkehrsunfall und Fahrzeugtechnik, 56, p. 328-337), ISSN 0724-2050
Annotation:
Dieser Aufsatz befasst sich mit dem Lesen, Interpretieren und Validieren von EDRUnfalldaten (Event Data Recorder) mit dem CDR-System. Der Event Data Recorder ist eine Funktion des Airbag-Steuergeräts, der Fahrzeugparameter zum Zeitpunkt eines bestimmten Ereignisses (zum Beispiel Unfall) aufzeichnet. Für die anschließende Datenauslesung können verschiedene Werkzeuge, wie zum Beispiel das Bosch Crash Data Retrieval (CDRJ, eingesetzt werden. Die Genauigkeit wurde für die erhaltenen zufälligen Daten (Pre- und Post-Crash) bewertet. Die vorgestellten Ergebnisse sind Teilergebnisse des Projekts VIMOT 4U und wurden im Rahmen von Crashtests im Herbst 2017 ermittelt.

Authors:
Vertal, P.; Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.; Ing. Michal Frydrýn, Ph.D.; doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.; Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.; Kolla, E.
Published:
2018, EVU 2018 CONGRESS, Graz, European Association for Accident Research and Analysis), ISBN 978-80-554-1260-3
Annotation:
The article focuses on reading, interpretation and validation of EDR (Event Data Recorder) accident data using the CDR system. EDR or Event Data Recorder is a function of the airbag control unit, which records certain vehicle parameter data at the time of a specific event (e.g. accident). Various tools, such as the Bosch Crash Data Retrieval (CDR), can be used for subsequent data reading. The correctness and accuracy were assessed for obtained accidental data (pre- and post-crash). The presented results are one of the partial outputs of the VIMOT 4U project and were obtained as part of the crash tests carried out in autumn 2017.

Authors:
Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.; Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.
Published:
2018, Pražská technika, 20 (1), p. 13-13), ISSN 1213-5348
Annotation:
Článek pojednává o odbornou veřejností i médii často diskutovaném tématu ovlivnění bezpečnosti silničního provozu reklamními zařízeními a projektu řešeném na toto téma na Fakultě dopravní v letech 2016 a 2017 v rámci Programu bezpečnostního výzkumu pro potřeby státu.

Authors:
Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.; Ing. Bc. Karel Kocián, Ph.D.; Lenková, A.
Published:
2018, Soudní inženýrství, 29 (1), p. 30-34), ISSN 1211-443X
Annotation:
Rekonstrukce místa dopravní nehody má zásadní vliv na následnou forenzní analýzu. Kvalita a přesnost získaných podkladů přímo ovlivňuje rozsah možného zpracování a dosažitelnou úroveň analýzy. Cílem tohoto příspěvku je ukázat možnosti využití fotogrammetricky zpracovaných snímků pořízených z bezpilotních prostředků pro tvorbu přesných ortofotomap míst silničních nehod (s rozlišením až GSD 1 cm/px). Pro zhodnocení dosažitelné kvality a vhodnosti získaných výstupů bylo provedeno celkem 10 měření v rámci crash-testů konaných u nás i v zahraničí. Výsledná ortofota místu střetu byla porovnávána s různými měřičskými metodami, které se v současnosti již běžně využívají. Výsledná kvalita, obrazová věrnost a dosahovaná přesnost ortofot potvrdila vhodnost využití navrhovaného řešení pro potřeby soudně znalecké analýzy.

Authors:
Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.; Ing. Bc. Karel Kocián, Ph.D.; Lenková, A.
Published:
2018, Sborník příspěvků konference Expert Forensic Science Brno 2018, Brno, Ústav soudního inženýrství), p. 244-252), ISBN 978-80-214-5600-6
Annotation:
Reconstruction of accident site has a major impact of any subsequent forensic evaluation. The accuracy and extend of obtained information directly affects the possibilities of resulting analysis. The aim of this contribution is to present a simple utilisation of photogrammetric measurements in combination of unmanned aircraft systems to create a very accurate and detail orthographic images of crash sites (GSD of 1cm/px). In total, ten crash tests measurements were used to evaluate the possibilities of proposed approach. Generated orthophotos were compared with conventional measuring techniques and further assed. The resulting information value and achieved accuracy of results (up to 2 cm) proved its viability and suitability for wider use.

Authors:
Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.; Burda, J.; Žižka, L.
Published:
2018, Final Papers - Slope Stability Symposium 2018, Bco Congresos), ISBN 978-84-09-01295-4
Annotation:
Open-cast mine environments are generally suitable for UAS aplication, particularly due to visual variation and absence of dense vegetation within the area. UAS flights were implemented monthly as a method of landslide monitoring within open-cast mine during 2016 – 2017. Main outcomes were digital surface models and detailed ortophotos resulting from the aerial photogrammetric measurements. Based on the 2016 – 2017 experience, following settings can be recommended for future use of UAV: optimal ground sample distance of 1.5 px/cm, 60% longitudinal overlap and 50% side ovelap between images, flight speed up to of 4 - 5 m/s. In compliance with the above recommendations, UAS DSMs can achieve accuracies of ± 30 mm in places where the open-cast mine slopes are without vegetation. With such accuracy, the UAS can be seen as an inexpensive and operational complement to conventional aerial photogrammetry, as well as a method for monitoring the side slopes of open-cast mines (particularly inaccessible places) and for operational monitoring of landslide movements in open-cast mines. To achieve the largest possible precision of resulting DSM we encourage the utilization of ground control points (targets of size 500 x 500 mm) deployed across the area of interest.

Authors:
Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.; Ing. Bc. Karel Kocián, Ph.D.; Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.; doc. Ing. Zuzana Radová, Ph.D.; doc. Ing. Josef Kocourek, Ph.D.
Published:
2018, Young Transportation Engineers Conference 2018, Praha, Fakulta dopravní), ISBN 978-80-01-06464-1
Annotation:
The article introduces interesting fragments of a part of the project focusing on the possibility of affecting the traffic safety by advertising equipment. The solution included, among other things, the localization and the presence classification of advertising equipment along the backbone network of roads in the Czech Republic, statistical evaluation and analysis of traffic accidents or traffic conflicts monitoring, psychological analysis of impact of the presence of advertising equipment, analysis of the number and length and the driver’s gaze using an eye tracking method. In the framework of the assessment of the direct influence on the driver was realized a test drive focused on distraction tests in real operation using the Wiener Fahrprobe structured observation method and the eye tracking technique.

Authors:
Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.; Ing. Michal Frydrýn, Ph.D.; doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.; Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.; Šareš, K.
Published:
2018, Soudní inženýrství, 29 (1), p. 35-42), ISSN 1211-443X
Annotation:
Článek představuje vybrané výsledky nárazových testů prováděných na podzim roku 2017 zaměřených na ověřování funkčnosti a použitelnosti systému CDR a jeho výstupů pro soudně-znaleckou praxi. CDR neboli Crash Data Retrieval je elektronický systém umožňující čtení dat zaznamenaných z různých senzorů a řídicích jednotek daného automobilu využitím systému EDR (Event Data Recorder). Uživatelům tak může poskytnout přednehodové a ponehodové údaje, jejichž reálnost byla v rámci prezentovaných zkoušek ověřována porovnáním s referenčním systémem. Součástí článku tak je porovnání výstupů CDR systému jako je zrychlení na karoserii s výsledky měření pomocí nezávislé měřicí soustavy.

Authors:
Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.; Ing. Michal Frydrýn, Ph.D.; doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.; Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.; Šareš, K.
Published:
2018, Sborník příspěvků konference Expert Forensic Science Brno 2018, Brno, Ústav soudního inženýrství), p. 169-179), ISBN 978-80-214-5600-6
Annotation:
Článek představuje vybrané výsledky nárazových testů prováděných na podzim roku 2017 zaměřených na ověřování funkčnosti a použitelnosti systému CDR a jeho výstupů pro soudně-znaleckou praxi. CDR neboli Crash Data Retrieval je elektronický systém umožňující čtení dat zaznamenaných z různých senzorů a řídicích jednotek daného automobilu využitím systému EDR (Event Data Recorder). Uživatelům tak může poskytnout přednehodové a ponehodové údaje, jejichž reálnost byla v rámci prezentovaných zkoušek ověřována porovnáním s referenčním systémem. Součástí článku tak je porovnání výstupů CDR systému jako je zrychlení na karoserii s výsledky měření pomocí nezávislé měřicí soustavy.

Authors:
Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.; Ing. Bc. Karel Kocián, Ph.D.; Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.; doc. Ing. Zuzana Radová, Ph.D.; doc. Ing. Josef Kocourek, Ph.D.
Published:
2017
Annotation:
Doporučení pro státní správu, která je možné promítnout do návrhu právního předpisu (nebo jeho části) formulováná z výsledků provedených analýz (zahraniční i tuzemská literatura a legislativa, psychologický výzkum, experimety atd.).

Authors:
Ing. Bc. Karel Kocián, Ph.D.; doc. Ing. Josef Kocourek, Ph.D.; Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.; doc. Ing. Zuzana Radová, Ph.D.; Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.
Published:
2017, 2017 Smart Cities Symposium Prague (SCSP) - IEEE PROCEEDINGS, New York, IEEE Press), ISBN 978-1-5386-3825-5
Annotation:
The paper presents a methodology for determination and evaluation of the influence of advertising equipment on the road traffic safety. Research is based on analysis of advertisement along the primary road network in the Czech Republic and defines individual measures to resolve identified issues. Proposed solutions are based on combination and synthesis of various methodological approaches, including statistical evaluation and analysis of traffic accidents, monitoring of traffic conflicts, psychological analysis of impact of the presence of advertising equipment on the driver in real and simulated scenarios, analysis of the number and length and the point of driver’s gaze utilizing Eye-tracking techniques and assessment of the advertising equipment as a light emitting object.
DOI:

Authors:
Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.
Published:
2017
Annotation:
V rámci předkládané studie jsou představeny dosavadní výsledky rešeršní činnosti společně s plánovanými cíli navrhované disertační práce. Studie je rozdělena do čtyř základních částí, které na sebe logicky navazují a dávají si za úkol postupně vybudovat znalostní bázi potřebnou pro vypracování disertační práce. První část je věnována rešeršní činnosti využití různých fotogrammetrických metod pro potřeby analýzy dopravních nehod společně s definováním základních požadavků soudně-znalecké praxe na jejich využití. Druhá část se věnuje současnému stavu dokumentační činnosti Policie České republiky (dále jen „PČR“), zejména pak fotografické dokumentaci, která je pro využití fotogrammetrických měření klíčová. Třetí část stručně představuje fotogrammetrické základy, postupy a metody společně se softwarovými nástroji, které jsou v současnosti pro analýzu dopravních nehod využívány. Podrobněji jsou popsány metody digitální obrazové korelace, které budou následně v disertační práci využívány. Poslední část je věnována návrhu podoby disertační práce společně s tématy, které by měly být ověřeny a řešeny.

Authors:
Ing. Bc. Karel Kocián, Ph.D.; doc. Ing. Josef Kocourek, Ph.D.; Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.; Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.; doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.; doc. Ing. Drahomír Schmidt, Ph.D.; Stojaspalová, Z.
Published:
2017
Annotation:
Předmětem projektu bylo zpracování Bezpečnostní inspekce na vybraných dálnicích a silnici I. třídy ve Středočeském kraji. Konkrétně se jedná o úseky dálnic D4 a D7 a silnice I/4, které jsou ve správě ŘSD ČR Závod Praha.

Authors:
Ing. Bc. Karel Kocián, Ph.D.; doc. Ing. Josef Kocourek, Ph.D.; Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.; doc. Ing. Zuzana Radová, Ph.D.; Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.
Published:
2017, Silniční obzor, 78 (5), p. 133-137), ISSN 0322-7154
Annotation:
ČVUT v Praze Fakulta dopravní řešila v loňském roce výzkumný úkol zaměřený na analýzu vlivu reklamních zařízení na bezpečnost silničního provozu (vč. dynamických reklamních zařízení) umístěných v bezprostřední blízkosti pozemní komunikace. Tento článek přináší poznatky řešitelů uvedeného projektu. Konkrétně jsou v příspěvku uvedeny výstupy z vybraných rizikových úseků, kde byla analyzována nehodovost a sledovány dopravní konflikty. V rámci psychologické analýzy, která byla nezbytnou součástí projektu, byly prováděny testovací jízdy v reálném provozu a byly realizovány i jízdní zkoušky na vozidlovém simulátoru.