Projects and Grants

The information comes from the university database V3S.

Principal Investigator:
doc. Ing. Jakub Kraus, Ph.D.
Co-Investigators:
Ing. Patrik Horažďovský, Ph.D.; Mgr. Oldřich Hykš; RNDr. Magdalena Hykšová, Ph.D.; Ing. Adam Kleczatský, Ph.D.; PhDr. Sarah Komasová, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád; Ing. Jana Kuklová, Ph.D.; Ing. Bc. Petr Kumpošt, Ph.D.; Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.; Ing. Tomáš Tlučhoř
Annotation:
Cílem projektu je podpořit implementaci Urban Air Mobility (UAM) v České republice navržením způsobů jejího začlenění do systému dopravní obsluhy hlavního města Prahy, a to za podpory konceptu a myšlenek Chytrých měst (Smart Cities), a se zhodnocením očekávaných dopadů. Dílčími cíli projektu jsou: a) vymezit možnost uplatnění UAM v koncepci Smart Cities; b) identifikovat příležitosti v současném dopravním systému hlavního města Prahy a přijatelné principy provozu UAM v rámci prostředí ČR; c) navrhnout dopravní toky UAM a integrovat je do současného dopravního systému; d) vytvořit případovou studii navrhované integrace a e) provést analýzu dopadů zavedení jednotlivých částí UAM.
Department:
Year:
2024 - 2026
Program:
Program na podporu aplikovaného výzkumu a inovací v oblasti dopravy – DOPRAVA 2030

Principal Investigator:
Co-Investigators:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; Ing. Michaela Frebortová; Bc. Jakub Hruška; Ing. Tomáš Kohout; RNDr. Petr Kubera, Ph.D.; Ing. Bc. Kateřina Mičunková; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Ing. Josef Nový, Ph.D.; Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.; Ing. Josef Svoboda; Ing. Jan Thiele; Ing. Přemysl Toman; Ing. Pavel Vrtal, Ph.D.; Ing. Jan Válek, Ph.D.; Ing. Jiří Zeisek; Ing. Libor Žídek
Annotation:
The project will mostly focus on creating a complex environment for the development of advanced assistance and autonomous vehicle systems in the Ústí Region. This will include the expansion of the virtual model U SMART ZONE - a polygon for testing advanced assistance and autonomous vehicle systems so that it approaches the standard of a virtual twin and offers a complex, heterogeneous and stochastic environment for virtual testing of vehicle systems and the creation of traffic simulations, especially of the human-in- the-loop (testing the behavior of the human factor) and vehicle-in-the-loop (testing the behavior of vehicles in a simulated environment). Both of these approaches benefit from highly realistic visual processing and the possibility of parallel testing, i.e. measuring and comparing values in real and simulated environments on the same road section.
Department:
Year:
2023 - 2028
Program:
Programme Johannes Amos Comenius - CZ.02.01.01/00/23_021/0009003

Principal Investigator:
doc. Ing. Jan Valentin, Ph.D.
Co-Investigators:
Ing. Petr Matějka, Ph.D.; doc. Ing. Václav Nežerka, Ph.D.; Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.; doc. Ing. Pavel Tesárek, Ph.D.; doc. Ing. Rudolf Urban, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Vítek, Ph.D.
Annotation:
RECONMATIC represents a paradigm shift in CDW management, from the traditionally conservative approach of construction industry that is struggling to reach the target of high rate of waste recovery, to embracing readily available technologies and maximise the potential of the New European Green Deal. The technologies to be employed in this project (digital twin, blockchain-based applications, construction product routing, precision prefabrication, effective sorting through automation and robotics etc.) will be developed, described and demonstrated to such a detail to reach high technological readiness levels (TRLs) and enable smooth and rapid adoption by all stakeholders within the construction sector worldwide.
Department:
Department of Road Structures
Year:
2022 - 2025
Program:
Horizon Europe - 101058580

Principal Investigator:
Co-Investigators:
Ing. Tadeáš Bartoš; Ing. Tomáš Blodek; Ing. Adam Hoffmann; Ing. Bc. Karel Kocián, Ph.D.; Ing. David Korbelář; doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.; Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.; Ing. Jakub Nováček, Ph.D.; Petr Sobotka; Bc. Michaela Stránská; Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.; Monika Vavříková; Ing. Gabriela Zikánová; Ing. Tereza Šimková; Ing. Martin Šimáček
Annotation:
První fázi projektu představuje teoretická příprava na realizaci vlastních nárazových zkoušek. Ta zahrnuje definování požadovaného průběhu konkrétního crashtestu, výběr vhodných vozidel, bezpilotních prostředků a jejich kolizních partnerů a určení osazovaného měřícího vybavení. V této fázi budou studenti seznámeni s principem přípravy nárazových zkoušek a zejména budou komplexně obeznámeni s principem fungování jednotlivých měřících zařízení a náležitostmi jejich osazování. Tato fáze navazuje a rozšiřuje znalosti studentů z výuky a je nezbytnou fází pro následné praktické části projektu. V další fázi dojde k nákupu potřebného vybavení pro realizaci vlastních testů a případnou kalibraci měřících zařízení. Následuje již praktická fáze, a to realizace crashtestů. Studenti budou mít možnost se zapojit v rámci rozličných činností přípravy a realizace počínaje přípravou vozidel, bezpilotních prostředků, kolizních partnerů ale také přípravou a instalací měřících zařízení, resp. přípravou samotné testovací dráhy. Bezprostředně po realizaci nárazové zkoušky budou studenti zapojeni do činností spojenými s monitoringem poškození vozidel, resp. bezpilotních prostředků a jejich kolizních partnerů. To zahrnuje odbornou práci s 3D scanerem či totálními stanicemi. Závěrečnou fázi projektu pak představuje zpracování, vyhodnocení a interpretace naměřených dat v prostředí specializovaných softwarů, který má Ústav soudního znalectví v dopravě k dispozici. Jedná se tedy o komplexní sadu odborných činností, které studenty obohatí v oblasti odborné způsobilosti a připraví je na budoucí činnosti v rámci jejich profesního života.
Department:
Year:
2022 - 2022
Program:
The "PPSR" internal calls

Principal Investigator:
Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.
Co-Investigators:
Ing. Michal Frydrýn, Ph.D.; doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.; Ing. Jiří Šťástka, Ph.D.
Annotation:
The project aims to research and develop new tools, processes and software systems to support the integration and commercial operation of UAVs in the shared airspace. With the emergence of new legislation by EASA at pan-European level, it is necessary to adapt this framework to the Czech environment. Modelling and simulation methods will be used to determine the level of risks of UAV operation for other air traffic participants and for the non-involved unsheltered people and property on the ground in accordance to the JARUS SORA methodology. The models will be supplemented with the results of experiments with real UAVs to verify the level of reliability. Furthermore, impact analysis to determine the risk of injury to people on the ground will be also performed. The results will serve not only to the regulating authorities but also to the commercial operators, thus, the project will support the future development of the sector, in particular for Beyond Visual Line of Sight (BVLOS) operations.
Department:
Year:
2020 - 2022
Program:
Program na podporu aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti dopravy - DOPRAVA 2020+

Principal Investigator:
doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.
Co-Investigators:
Ing. Michal Frydrýn, Ph.D.; Ing. Bc. Karel Kocián, Ph.D.; Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.; Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.
Annotation:
The project focuses on the development of innovative method to detect, prove and eliminate crime-related activities within the road transport by utilization of modern equipment and latest development in measurements of dynamic characteristics. The proposed method is based on accident data retrieved from the on-board units of colliding vehicles and on its subsequent analysis. To verify the proposed method one hundred traffic accidents will be analyzed and 12 crash tests will be performed.
Department:
Year:
2017 - 2020
Program:
Security Research Programme of the Czech Republic in the years 2015-2022

Principal Investigator:
Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.
Co-Investigators:
doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.; Ing. Bc. Kateřina Mičunková; Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.
Annotation:
The aim of this project is to evaluate the potential use of RPAS (Remotely Piloted Aircraft Systems) in combination with photogrammetric measurements for the purposes of forensic analysis of traffic accidents. Obtained spatial information and its form and suitability for transporation forensics will be assessed. The primary photogrammetric outputs serving as an input for analytical simulation software should improve the resulting accuracy of the simulation, thus enable more reliable analysis of especially difficult or otherwise complicated cases. The potential application of obtained measurements will be also examined, eg. for the determination of pavement megatexture or within other safety related transportation applications.
Department:
Year:
2016 - 2018
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS16/256/OHK2/3T/16

Principal Investigator:
Ing. Alžběta Lenková
Co-Investigators:
Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.; Ing. Miroslav Novotný; Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.; Ing. Martin Červenka
Annotation:
The aim of this project is to describe the cyclist behaviour in motion. Particularly the dynamics of the system of cyclist-bicycle is going to be described. The cyclist visibility is going to be another point of view for the description of the cyclist behaviour in traffic. Although the number of fatal injuries of cyclists due to the traffic accidents is decreasing in the Czech Republic, the total number of cyclists' accidents and cyclists' injuries has an increasing trend. The cyclist is mostly found as a party at fault. The negative influence to these statistics has alcohol and narcotics too. This project is going to follow in the research made in 80s and 90s in the Czech Republic. The research had described the fundamental trajectory of the cyclist. The current research is going to describe the influence of the current condition of the rider (physical condition, fatigue, his or her influencing by alcohol) and influence of more external conditions (weather, rout character...) to the c
Department:
Year:
2013 - 2014
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS13/157/OHK2/2T/16