Published:
2019, Člověk, stavba a územní plánování 12, Praha, České vysoké učení technické v Praze, Fakulta stavební), p. 225-245), ISBN 978-80-01-06634-8, ISSN 2336-7687
Annotation:
Cílem výzkumu byla snaha nalézt systémový nástroj pro určení optimální polohy stanice či zastávky vlaku v obcích na tratích regionálního významu tak, aby tuto stanici, nebo zastávku využilo co nejvíce cestujících. Pro nalezení systémového nástroje bylo využito dat ze Sčítání lidu domu a bytů z roku 2011, dat ČSÚ pro Územně analytické podklady za celou ČR za rok 2014, expertních znalostí a nástrojů matematické statistiky, geografických informačních systémů a rozhodovacích stromů. Úkolem bylo odpovědět, zdali takový nástroj existuje, případně zdali je kvalita nejrozsáhlejší databáze ČR o území a obyvatelstvu dostatečná, případně naopak vyvrátit častou argumentaci o nemožnosti využít vzdálenější stanice a zastávky pro adekvátní obsluhu území. Vyšší možnost využití stanic a zastávek pro současné i potenciální cestující umožní, aby se zlepšil podíl železniční dopravy na tratích regionálního významu v celkové dělbě práce. Celý výzkum byl zaměřen na kvantitativní metody se zaměřením na vytěžování dat a využití matematické statistiky, ačkoliv jeho důsledky jsou praktického významu především pro dopravní a územní plánování. Rešeršní část byla provedena před započetím výzkumu a dodatečně i v jeho průběhu, jednalo se však vždy o podpůrnou část, neboť zadáním celé disertační práce, z které je tento článek pouhým derivátem, bylo výstupy dostatečně kvantitativně obhájit.