Publications

The information comes from the university database V3S.

Authors:
Dingil, A.; Ing. André Maia Pereira, Ph.D.; prof. Ing. Ondřej Přibyl, Ph.D.; Vorel, J.
Published:
2025, Transportation, 52 (3), p. 1191-1219), ISSN 0049-4488
Annotation:
There is a raise in public awareness on environmental and health issues in recent years, therefore many municipalities changed their transport policy direction to become more sustainable, especially active mobility based. This study makes use of an activity-based demand model to simulate urban mobility and policies for sustainable transport modes in the Usti nad Labem district using an agent-based model simulator driven by a co-evolutionary algorithm. Two policy scenarios were created by considering the transport literature and analyzing the characteristics and behaviors of citizens as well as the properties of the study area. Three scenarios—the actual situation, a cycleway-infrastructure case, and a bus priority case—were simulated for the study area with MATSim software. Both policy scenarios resulted in a decrease in car usage, with a higher drop seen in the cycleway-infrastructure scenario. 9.11% higher public transport ridership and 2.45% more of public transport modal share are observed in the bus priority compared to the actual situation, however the car-related emissions did not decrease. 6.36% more of cycling modal share was also noticed in the cycleway-infrastructure scenario which, the transport modal shift is enhanced by 2.6 more times than in the bus priority scenario. Car driving hours were significantly reduced in the cycleway scenario (5535 h less in a day) where 445.3 tons of car-related CO2 emissions would be saved annually, therefore environmental benefits of cycling modal share increase in the study area is undoubtable in long-term.
DOI:

Authors:
Vorel, J.; Gabaš, O.; Franke, D.; Benešová, I.; Kačarevič, S.A.; Makovský, L.
Published:
2025, ISBN 978-80-01-07395-7
Annotation:
The publication introduces the reader to the methods of hedonic prices and their application to estimating the economic effects of public goods for the purposes of planning and managing territorial development. The publication focuses on selected types of public infrastructure: civic amenities, transport infrastructure, green infrastructure and public spaces and provides practical guidance that shows step by step how the economic effects of implemented and planned public infrastructure development can be estimated from available data.

Authors:
Vorel, J.; Franke, D.; Benešová, I.; Gabaš, O.; Kačarevič, S.A.; Makovský, L.
Published:
2023, ISBN 978-80-01-07218-9
Annotation:
Publikace seznamuje čtenáře s metodami hedonických cen a jejich aplikací na odhadování ekonomických efektů veřejných statků pro účely plánování a řízení územního rozvoje. Publikace se zaměřuje na vybrané druhy veřejné infrastruktury: občanské vybavení, dopravní infrastrukturu, zelenou infrastrukturu a veřejná prostranství a poskytuje praktický návod, který krok po kroku ukazuje, jak lze z dostupných dat odhadovat ekonomické efekty realizovaného i plánovaného rozvoje veřejné infrastruktury.

Authors:
Vorel, J.; Maier, K.; Vozáb, J.; Franke, D.
Published:
2023
Annotation:
Výzkumná zpráva prezentuje postupy řešení projektu a shrnuje poznatky shromážděné/vytvořené v rámci jeho řešení (ve vztahu k metodice hodnocení rozvojového potenciálu územních jednotek, relevantním zdrojům dat a nakládání s nimi, tvorbě příslušné online aplikace). Popisuje, jak by měl být optimálně vyhodnocován rozvojový potenciál daných územních jednotek (za použití jakých indikátorů), a to bez ohledu na dostupnost příslušných datových zdrojů.

Authors:
Vorel, J.; Maier, K.; Vozáb, J.; Franke, D.
Published:
2023
Annotation:
Příručka pro software je uživatelským manuálem pro správu, údržbu a využití online aplikace. Grafická forma příručky a její obsah vychází z technického řešení online aplikace.

Authors:
Ing. André Maia Pereira, Ph.D.; Dingil, A.; prof. Ing. Ondřej Přibyl, Ph.D.; Myška, V.; Vorel, J.; Ing. Milan Kříž, Ph.D.
Published:
2022, Applied Sciences, 12 (19), ISSN 2076-3417
Annotation:
In this study, an activity-based travel demand model of the Ústí nad Labem district (Czech Republic) is created. To do this, an advanced travel demand synthesis process is presented by utilizing the Eqasim framework, which is a pipeline-processing, initial raw data to simulation step. The framework is extensively modified and extended with several algorithms in order to utilize multiple data points for increasing realism in mobility for travel demand models. Two major extensions are provided. First, the pipeline framework is improved to estimate inbound and outbound trips of the study area, comprising a main city and 23 surrounding municipalities. The extended framework assigns synthetic gates for the study area as hubs for the inclusion of inbound and outbound trips. Second, the pipeline framework is advanced to provide a more compatible match of travel destination and activity location state. To do this, the extended framework assigns a capacity for each facility identified for the study area, the expected number of visitors to each facility, and the number of residents in each building. The resulting demand model is presented and the generated trips are evaluated based on locational, transport mode, and sociodemographic characteristics with origin–destination (OD) bundling. Additionally, distribution analyses of the present model are conducted to understand the matching results on a detailed level. The results demonstrate that the present model provides a reasonable output for transport researchers when testing different mobility scenarios and the provided extensions helps them to reduce implausible reflections of the distribution of travel and activity characteristics in household travel surveys while creating demand models, thus increasing realism. Lastly, open-source playground and code repository for further future improvement of synthetic travel synthesis methods are created, which enhances a deep understanding of the preparatory and methodological backgrounds required for complex activity-based simulations in order to inspire transport planners.
DOI:

Authors:
Vorel, J.; Franke, D.; Benešová, I.; Gabaš, O.; Kacarevic, S.; Makovský, L.
Published:
2022, Urbanismus a územní rozvoj, 2022 (6), p. 8-22), ISSN 1212-0855
Annotation:
Článek presentuje výsledky výzkumného projektu , jehož cílem je navrhnout a aplikovat metody oceňování veřejných statků pro účely prostorového plánování. Výzkum se zaměřuje na metody hedonických cen, které využívá k odhadování ekonomických efektů blízkosti stanic metra, železničních stanic, veřejných prostranství, parků, přírodních ploch a školských zařízení. V úvodu jsou představeny různé pohledy na hodnocení veřejných statků a obvykle používané hodnotící metody. Následuje představení teorie, způsobu odhadování a oblastí využití hedonických cen. Článek dále prezentuje výsledky obsáhlé rešerše studií hedonických cen realizovaných v ČR a zejména v zahraničí. Jádrem článku je představení výsledků aplikace metody hedonických cen na hodnocení ekonomických efektů veřejných statků na území hl. m. Prahy a Středočeského kraje. Výsledky ukazují významné lokální ekonomické efekty veřejných statků, například stanice metra ve vzdálenosti do 600 m od nemovitosti zvyšuje její cenu o 4,2 %, přítomnost parku ve vzdálenosti do 300 m zvyšuje cenu nemovitosti o 1 % a zvýšení podílu přírodních ploch v okolí 800 m od nemovitosti zvyšuje její cenu o 1,2 %. Analýza rovněž ukázala, že základní škola, která vykazuje ve školských matrikách nadané žáky, zvyšuje ceny spádových nemovitostí o 1 %. Článek uvádí řadu dalších odhadů ekonomických efektů. V závěru jsou uvedeny jak přínosy metod hedonických cen, tak i jejich limity, které vyplývají zejména z omezené datové základny, komplexní provázanosti efektů v území a významné heterogenity vlastností území.

Authors:
Peltan, T.; Franke, D.; Vorel, J.; Maier, K.
Published:
2018, 2018 Smart City Symposium Prague, New York, IEEE Press), ISBN 978-1-5386-5017-2
Annotation:
Spatial planning in the Czech Republic uses the regional plans Development Principles to ensure sustainable regional development. The Development Principles delimit Development Areas and Urban Centers the areas of future concentrations of development activities. We assume that these instruments can help increase commuting-related transport energy efficiency. To test the assumption we propose three scenarios: Trend scenario, Development Areas scenario and Urban Centers scenario. The scenarios represent different spatial distribution of economic and residential activities in Karlovy Vary region as expected in the future. We evaluate these scenarios using a double-constrained transportation model and evaluate the resulting spatial pattern of energy consumption, modal-choice based adaptation and sensitivity of potential accessibility to changes in car transportation costs. The results reveal that concentration of economic and residential activities in Development Areas and Urban Centers generally increases commuting-related transport energy efficiency, but often decreases the efficiency in peripheral areas of the region. We conclude that all planning policies aiming at concentrated development should be carefully evaluated to increase transportation energy efficiency, but also to prevent increasing spatial disparities of transport energy efficiency of peripheral areas.
DOI:

Authors:
Franke, D.; Vorel, J.; Peltán, T.
Published:
2017, 2017 Smart Cities Symposium Prague (SCSP) - IEEE PROCEEDINGS, New York, IEEE Press), p. 1-5), ISBN 978-1-5386-3825-5
Annotation:
Job accessibility is an important factor of urban transition as it influences the residential location choices made by inhabitants and the location of new residential development projects by developers. Spatial interaction models allow for the assessment of the urban transition potential of localities based on the accessibility of various urban activities. In this way they provide valuable information for Smart city governance. This paper presents the Job Accessibility Model (JAM) which is based on principles of spatial interaction. JAM estimates the potential accessibility of individual locations to job activities in the Prague Functional Urban Area (Prague FUA). The job accessibilities are based on job activity distribution and transportation network data. Up until now, spatial interaction modelling in the Czech Republic has been limited by the quality of data on the spatial distribution of jobs. This paper presents a new approach that benefits from highly disaggregated data on buildings and their use. This approach may significantly improve the validity and reliability of urban models. The paper illustrates the evaluation of the planned road network improvement in terms of job accessibility. The paper concludes with a discussion on the potential use of improved data in urban modelling.
DOI: