Publikace

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Autoři:
Vorel, J.; Gabaš, O.; Franke, D.; Benešová, I.; Kačarevič, S.A.; Makovský, L.
Publikováno:
2025, ISBN 978-80-01-07395-7
Anotace:
The publication introduces the reader to the methods of hedonic prices and their application to estimating the economic effects of public goods for the purposes of planning and managing territorial development. The publication focuses on selected types of public infrastructure: civic amenities, transport infrastructure, green infrastructure and public spaces and provides practical guidance that shows step by step how the economic effects of implemented and planned public infrastructure development can be estimated from available data.
Typ:
Jjiná kniha cizojazyčně

Autoři:
Dingil, A.; Ing. André Maia Pereira, Ph.D.; prof. Ing. Ondřej Přibyl, Ph.D.; Vorel, J.
Publikováno:
2023, Transportation, ISSN 0049-4488
Anotace:
There is a raise in public awareness on environmental and health issues in recent years, therefore many municipalities changed their transport policy direction to become more sustainable, especially active mobility based. This study makes use of an activity-based demand model to simulate urban mobility and policies for sustainable transport modes in the Usti nad Labem district using an agent-based model simulator driven by a co-evolutionary algorithm. Two policy scenarios were created by considering the transport literature and analyzing the characteristics and behaviors of citizens as well as the properties of the study area. Three scenarios—the actual situation, a cycleway-infrastructure case, and a bus priority case—were simulated for the study area with MATSim software. Both policy scenarios resulted in a decrease in car usage, with a higher drop seen in the cycleway-infrastructure scenario. 9.11% higher public transport ridership and 2.45% more of public transport modal share are observed in the bus priority compared to the actual situation, however the car-related emissions did not decrease. 6.36% more of cycling modal share was also noticed in the cycleway-infrastructure scenario which, the transport modal shift is enhanced by 2.6 more times than in the bus priority scenario. Car driving hours were significantly reduced in the cycleway scenario (5535 h less in a day) where 445.3 tons of car-related CO2 emissions would be saved annually, therefore environmental benefits of cycling modal share increase in the study area is undoubtable in long-term.
DOI:
Typ:
Článek v periodiku excerpovaném SCI Expanded

Autoři:
Vorel, J.; Franke, D.; Benešová, I.; Gabaš, O.; Kačarevič, S.A.; Makovský, L.
Publikováno:
2023, ISBN 978-80-01-07218-9
Anotace:
Publikace seznamuje čtenáře s metodami hedonických cen a jejich aplikací na odhadování ekonomických efektů veřejných statků pro účely plánování a řízení územního rozvoje. Publikace se zaměřuje na vybrané druhy veřejné infrastruktury: občanské vybavení, dopravní infrastrukturu, zelenou infrastrukturu a veřejná prostranství a poskytuje praktický návod, který krok po kroku ukazuje, jak lze z dostupných dat odhadovat ekonomické efekty realizovaného i plánovaného rozvoje veřejné infrastruktury.
Typ:
Jiná kniha česky

Autoři:
Vorel, J.; Maier, K.; Vozáb, J.; Franke, D.
Publikováno:
2023
Anotace:
Příručka pro software je uživatelským manuálem pro správu, údržbu a využití online aplikace. Grafická forma příručky a její obsah vychází z technického řešení online aplikace.
Typ:
Oponovaná technická zpráva v češtině

Autoři:
Vorel, J.; Maier, K.; Vozáb, J.; Franke, D.
Publikováno:
2023
Anotace:
Výzkumná zpráva prezentuje postupy řešení projektu a shrnuje poznatky shromážděné/vytvořené v rámci jeho řešení (ve vztahu k metodice hodnocení rozvojového potenciálu územních jednotek, relevantním zdrojům dat a nakládání s nimi, tvorbě příslušné online aplikace). Popisuje, jak by měl být optimálně vyhodnocován rozvojový potenciál daných územních jednotek (za použití jakých indikátorů), a to bez ohledu na dostupnost příslušných datových zdrojů.
Typ:
Oponovaná výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Ing. André Maia Pereira, Ph.D.; Dingil, A.; prof. Ing. Ondřej Přibyl, Ph.D.; Myška, V.; Vorel, J.; Ing. Milan Kříž, Ph.D.
Publikováno:
2022, Applied Sciences, 12 (19), ISSN 2076-3417
Anotace:
In this study, an activity-based travel demand model of the Ústí nad Labem district (Czech Republic) is created. To do this, an advanced travel demand synthesis process is presented by utilizing the Eqasim framework, which is a pipeline-processing, initial raw data to simulation step. The framework is extensively modified and extended with several algorithms in order to utilize multiple data points for increasing realism in mobility for travel demand models. Two major extensions are provided. First, the pipeline framework is improved to estimate inbound and outbound trips of the study area, comprising a main city and 23 surrounding municipalities. The extended framework assigns synthetic gates for the study area as hubs for the inclusion of inbound and outbound trips. Second, the pipeline framework is advanced to provide a more compatible match of travel destination and activity location state. To do this, the extended framework assigns a capacity for each facility identified for the study area, the expected number of visitors to each facility, and the number of residents in each building. The resulting demand model is presented and the generated trips are evaluated based on locational, transport mode, and sociodemographic characteristics with origin–destination (OD) bundling. Additionally, distribution analyses of the present model are conducted to understand the matching results on a detailed level. The results demonstrate that the present model provides a reasonable output for transport researchers when testing different mobility scenarios and the provided extensions helps them to reduce implausible reflections of the distribution of travel and activity characteristics in household travel surveys while creating demand models, thus increasing realism. Lastly, open-source playground and code repository for further future improvement of synthetic travel synthesis methods are created, which enhances a deep understanding of the preparatory and methodological backgrounds required for complex activity-based simulations in order to inspire transport planners.
DOI:
Typ:
Článek v periodiku excerpovaném SCI Expanded

Autoři:
Vorel, J.; Franke, D.; Benešová, I.; Gabaš, O.; Kacarevic, S.; Makovský, L.
Publikováno:
2022, Urbanismus a územní rozvoj, 2022 (6), p. 8-22), ISSN 1212-0855
Anotace:
Článek presentuje výsledky výzkumného projektu , jehož cílem je navrhnout a aplikovat metody oceňování veřejných statků pro účely prostorového plánování. Výzkum se zaměřuje na metody hedonických cen, které využívá k odhadování ekonomických efektů blízkosti stanic metra, železničních stanic, veřejných prostranství, parků, přírodních ploch a školských zařízení. V úvodu jsou představeny různé pohledy na hodnocení veřejných statků a obvykle používané hodnotící metody. Následuje představení teorie, způsobu odhadování a oblastí využití hedonických cen. Článek dále prezentuje výsledky obsáhlé rešerše studií hedonických cen realizovaných v ČR a zejména v zahraničí. Jádrem článku je představení výsledků aplikace metody hedonických cen na hodnocení ekonomických efektů veřejných statků na území hl. m. Prahy a Středočeského kraje. Výsledky ukazují významné lokální ekonomické efekty veřejných statků, například stanice metra ve vzdálenosti do 600 m od nemovitosti zvyšuje její cenu o 4,2 %, přítomnost parku ve vzdálenosti do 300 m zvyšuje cenu nemovitosti o 1 % a zvýšení podílu přírodních ploch v okolí 800 m od nemovitosti zvyšuje její cenu o 1,2 %. Analýza rovněž ukázala, že základní škola, která vykazuje ve školských matrikách nadané žáky, zvyšuje ceny spádových nemovitostí o 1 %. Článek uvádí řadu dalších odhadů ekonomických efektů. V závěru jsou uvedeny jak přínosy metod hedonických cen, tak i jejich limity, které vyplývají zejména z omezené datové základny, komplexní provázanosti efektů v území a významné heterogenity vlastností území.
Typ:
Článek v odborném recenzovaném periodiku česky

Autoři:
Peltan, T.; Franke, D.; Vorel, J.; Maier, K.
Publikováno:
2018, 2018 Smart City Symposium Prague, New York, IEEE Press), ISBN 978-1-5386-5017-2
Anotace:
Spatial planning in the Czech Republic uses the regional plans Development Principles to ensure sustainable regional development. The Development Principles delimit Development Areas and Urban Centers the areas of future concentrations of development activities. We assume that these instruments can help increase commuting-related transport energy efficiency. To test the assumption we propose three scenarios: Trend scenario, Development Areas scenario and Urban Centers scenario. The scenarios represent different spatial distribution of economic and residential activities in Karlovy Vary region as expected in the future. We evaluate these scenarios using a double-constrained transportation model and evaluate the resulting spatial pattern of energy consumption, modal-choice based adaptation and sensitivity of potential accessibility to changes in car transportation costs. The results reveal that concentration of economic and residential activities in Development Areas and Urban Centers generally increases commuting-related transport energy efficiency, but often decreases the efficiency in peripheral areas of the region. We conclude that all planning policies aiming at concentrated development should be carefully evaluated to increase transportation energy efficiency, but also to prevent increasing spatial disparities of transport energy efficiency of peripheral areas.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf.

Autoři:
Franke, D.; Vorel, J.; Peltán, T.
Publikováno:
2017, 2017 Smart Cities Symposium Prague (SCSP) - IEEE PROCEEDINGS, New York, IEEE Press), p. 1-5), ISBN 978-1-5386-3825-5
Anotace:
Job accessibility is an important factor of urban transition as it influences the residential location choices made by inhabitants and the location of new residential development projects by developers. Spatial interaction models allow for the assessment of the urban transition potential of localities based on the accessibility of various urban activities. In this way they provide valuable information for Smart city governance. This paper presents the Job Accessibility Model (JAM) which is based on principles of spatial interaction. JAM estimates the potential accessibility of individual locations to job activities in the Prague Functional Urban Area (Prague FUA). The job accessibilities are based on job activity distribution and transportation network data. Up until now, spatial interaction modelling in the Czech Republic has been limited by the quality of data on the spatial distribution of jobs. This paper presents a new approach that benefits from highly disaggregated data on buildings and their use. This approach may significantly improve the validity and reliability of urban models. The paper illustrates the evaluation of the planned road network improvement in terms of job accessibility. The paper concludes with a discussion on the potential use of improved data in urban modelling.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf.

Autoři:
Vorel, J.
Publikováno:
2016, Vesmír, 95 (2), ISSN 1214-4029
Anotace:
Přicházející éra velkých dat naznačuje velký potenciál pro empirický výzkum měst a městských regionů a pro jejich plánování a řízení založené na datech. Mikrosimulační modely se mohou stát jedním z nástrojů, které umožní z obrovského množství dat získávat smysluplné informace a nové znalosti. Tím mohou napomoci osvícené správě měst (smart government).
Typ:
Článek v populárně vědeckém periodiku česky

Autoři:
Vorel, J.; Šilha, M.; Franke, D.
Publikováno:
2016, 2016 Smart Cities Symposium Prague (SCSP), New York, IEEE Press), p. 1-6), ISBN 978-1-5090-1116-2
Anotace:
The residential mobility and transportation are two processes that significantly influence the physical and social characteristics of cities. This paper analyses the relation between the two processes by means of discrete choice simulation model. The objective of the exercise is to identify the suitable job accessibility indicators that would make use of available data and to examine, how these accessibility indicators influence the residential choices of individual actors in the Prague Metropolitan Area. The more general objective of the exercise is to indicate the potentials and constraints for the future implementation of the Land-Use Transportation Interaction Microsimulation Model that would support ex-ante evaluation of the proposed land-use and transportation policies in the Prague Metropolitan Area and by that to contribute to its smart planning and management. © 2016 IEEE.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf.

Autoři:
Vorel, J.; Franke, D.; Šilha, M.
Publikováno:
2016, 16th International Multidisciplinary Scientific GeoConference SGEM 2016, Book 2 Vol. 1, Sofia, International Multidisciplinary Scientific GeoConference SGEM), p. 913-920), ISBN 978-619-7105-58-2, ISSN 1314-2704
Anotace:
Residential mobility significantly influences land use, occupation of housing stock, infrastructure usage, social composition of population, real estate prices and quality of life in general. To promote sustainable urban development, it is necessary to understand the causes and consequences of residential mobility. Residential mobility is an outcome of decision-making by individual actors, typically households; therefore, it is important to understand the rationale behind their decision-making. The research presented in the paper applies random utility discrete choice models for the examination of factors that influence residential choices made by individual actors in the Prague Metropolitan Area. The research primarily focuses on transportation accessibility to employment opportunities as one of the primary residential mobility factors and examines various accessibility indicators. The resulting residential choice model allows for testing the impact of planned transportation improvements on the residential choices of individual actors. The paper concludes by discussing the potentials and constraints for the examination of residential mobility by means of discrete choice models.
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf.

Autoři:
Vorel, J.; Franke, D.; Šilha, M.
Publikováno:
2015, 2015 Smart Cities Symposium Prague (SCSP), New York, IEEE Press), p. 1-9), ISBN 978-1-4673-6727-1
Anotace:
Residential mobility significantly influences all other urban processes: the real estate market, the location of economic activities and public services. Especially, the residential mobility influences the travel patterns and demand for transportation services. Therefore, modeling residential mobility should be regarded as the precondition for “smart” spatial and transportation planning. Recent approaches to modeling of urban processes regard the urban systems from the perspective of individual human actors, their preferences, decisions and activities. The micro-simulation random utility discrete choice models explicitly represent decision-making processes of individual actors in their individual contexts and allow the residential mobility factors to be analyzed on the level of individual actors. The paper describes the application of experimental microsimulation model on the study of residential mobility in the Prague metropolitan region. It examines existing data from the point of view of availability and suitability for micro-simulation modeling, provides technical guidance for the application of micro-simulation models for scientific research and the practice of urban planning and illustrates possible outcomes of the microsimulation modeling.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf.

Autoři:
Vorel, J.; Grill, S.
Publikováno:
2015, JOURNAL OF MAPS, 11, p. 225-230), ISSN 1744-5647
Anotace:
Land-use control and planning instruments face new challenges amid growing pressure for urbanization and annexation of valuable agricultural land and natural areas. This paper presents the land-use change propensity map, which shows the local potential for specific land-use changes. Propensity is derived empirically on the basis of historical land-use changes, with an explicit evaluation of characteristics that contributed to land-use change. Each step in creating a propensity map is described: selecting data that best represents land-use changes, identifying potential drivers of land-use change and the statistical inference of their impact on land-use change on the basis of observed historical land-use changes. The resulting propensity for land-use change is represented in the form of a binary logit model that evaluates the probability of specific land-use changes. A series of propensity maps for the territory of the Tábor microregion in the Czech Republic was created to demonstrate the method. The scale of the propensity maps is 1:310,000, and they cover an area of 1002 km2. Each propensity map represents the specific propensity for conversion from non-urban uses to family, multi-family and individual recreation houses. The evaluated propensity can be further compared to existing or proposed land-use regulations.
DOI:
Typ:
Článek v periodiku excerpovaném SCI Expanded

Autoři:
Maier, K.; Řezáč, V.; Klápště, P.; Vorel, J.; Vozáb, J.; Felcman, J.; Šindlerová, V.
Publikováno:
2015, Metodika zadávání územních plánů - Analýzy vrstev a procesů, Praha, Fakulta architektury ČVUT), p. 306-357), ISBN 978-80-01-05704-9
Anotace:
Na základě výsledků analýz navrhuje práce opatření a doporučení pro úpravu procesů v územním plánování zejména s ohledem na proces zadávání územního plánu a jeho souvislosti. Závěry byly ověřeny konzultacemi a rozhovory s ostatními řešiteli a s odborníky z praxe.
Typ:
Kapitola ve vědecké knize česky

Autoři:
Maier, K.; Felcman, J.; Klápště, P.; Řezáč, V.; Šindlerová, V.; Vorel, J.; Vozáb, J.
Publikováno:
2015, ISBN 978-80-01-05701-8
Anotace:
Na základě výsledků analýz navrhuje práce opatření a doporučení pro úpravu procesů v územním plánování zejména s ohledem na proces zadávání územního plánu a jeho souvislosti. Závěry byly ověřeny konzultacemi a rozhovory s ostatními řešiteli a s odborníky z praxe.
Typ:
Vědecká kniha česky

Autoři:
Vorel, J.
Publikováno:
2015, European Journal of Geography, 6 (2), p. 69-84), ISSN 1792-1341
Anotace:
Over the last 20 years, urban micro-simulation models have been the focus of much research. The advent of big data and the solid theoretical base represented by random utility theory, consumer theory and operationalized by discrete choice models seemed to have opened unlimited opportunities for urban micro-simulation. However, initial attempts to replace the traditional aggregated comprehensive urban models with comprehensive micro-simulation models – e.g. ILLUMASS, ILUTE, Oregon and UrbanSim – encountered several methodological obstacles that lowered the overly enthusiastic original expectations. The aim of this paper is to contribute to the understanding of the strengths and weaknesses of micro-simulation modeling generally, and of residential mobility modeling specifically. The following methodological issues are discussed based on a series of experimental microsimulation models of residential mobility applied in the catchment area of the medium-sized town of Tábor in the Czech Republic: micro-data availability, methods of data disaggregation, the multicollinearity of environmental factors and the reliability of highly stochastic models.
Typ:
Článek v periodiku excerpovaném databází Scopus

Autoři:
Vorel, J.
Publikováno:
2015, ISBN 978-80-01-05825-1
Anotace:
This book provides readers with an overview of basic urban simulation modeling methodology illustrated by eleven distinctive urban simulation models. Special emphasis is placed on the behavioral content of the models and the potential use of the models for policy analysis. The experimental part of this book explores the potentials and limits of urban micro-simulation modeling in the Czech Republic and provides methodological and technical guidance for its development and application.
Typ:
Kniha s nadnárodní působností

Autoři:
Maier, K.; Řezáč, V.; Klápště, P.; Vorel, J.; Vozáb, J.; Šindlerová, V.; Felcman, J.
Publikováno:
2014
Anotace:
Územní plánování má mezi zkoumanými složkami územního managementu velkých měst výlučnou pozici díky dlouhodobé kontinuitě a zakotvení v obecných právních předpisech. Analýza účinnosti územního plánování velkých měst ukázala značné rezervy ve využívání celého spektra nástrojů územního plánování (časté zúžení veškeré pořizovací činnosti na územní plán) a někdy dosti formální aplikaci požadavků předpisů v praxi. Jen velmi okrajově se potvrzuje hypotéza formulovaná na počátku výzkumu o současných předpisech jako zásadní bariéře efektivního územního plánování. Jádro problému je spíše v jejich nedostatečném využívání a ve formální aplikaci předpisových požadavků na problematiku velkých měst. Zásadním problémem je nastavení právního prostředí pro koordinaci plánování v rámci metropolitních / městských aglomerací a nedostatečná informační základna v datech pořizovaných a zveřejňovaných statistickou službou. Vzhledem ke komplexitě a specificitě managementu velkých měst a jejich funkčních regionů by se měl „nadstandard“ územního plánování pro ně zaměřit především uvedenými směry.
Typ:
Oponovaná výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Vorel, J.
Publikováno:
2014, ebook of abstracts of AESOP annual congress 2014 "From control to co-evolution", Utrecht, Utrecht University), p. 385-385)
Anotace:
The aim of this paper is to contribute to the understanding of the strengths and weaknesses of micro-simulation modelling generally and to residential mobility modelling specifically. Following methodological issues are discussed based on application of several experimental micro-simulation residential location choice models to the population of a middle-sized town catchment area in Czech Republic: micro-data availability, methods of data disaggregation, the multicollinearity of environmental factors and the reliability of highly stochastic models.
Typ:
Abstrakt ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
Vorel, J.
Publikováno:
2014, Acta Universitatis Carolinae, Geographica, 41 (1), p. 83-97), ISSN 0300-5402
Anotace:
Micro-simulation models have been increasingly used for studying various urban and regional processes. Here, two experimental microsimulation models are applied to the study of residential location choices of inhabitants of the Tábor micro-region. A wide range of environmental and socio-economic characteristics are analysed for their potential impact on individual residential location choices. The microsimulation approach proves to be useful for analysing not only housing, neighbourhood, and accessibility characteristics, but also of the interactions between the characteristics of the present and potential new residential locations of individual inhabitants and the role of their personal characteristics in their choice of a new residential location. The ability of the micro-simulation models to replicate the observed residential choices is evaluated by several quantitative indicators with special attention given to the stochasticity of the model behaviour, which is a typical feature of micro-simulation models. The limited availability of sufficiently disaggregated data describing the demographics of households, their socio-economic characteristics, and real estate market dynamics needs to be resolved in order to exploit the full potential of micro-simulation modelling in the future.
Typ:
Článek v periodiku excerpovaném databází Scopus cizojaz.

Autoři:
Vorel, J.
Publikováno:
2013, Sborník příspěvků 3. letní školy Geocomputation in GIS s hlavním tématem Urban Modelling, Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci), ISBN 978-80-244-3652-4
Anotace:
Východiska, motivace a využívání simulačních modelů v územním plánování. Mikro-simulační model stěhování obyvatel mikro-regionu Tábor. Datová základna pro aplikaci mikro-simulačních modelů v ČR.
Typ:
Stať ve sborníku z lokální konf. česky

Autoři:
Vorel, J.; Grill, S.
Publikováno:
2013, Planning Support Systems for Sustainable Urban Development, Berlin, Springer-Verlag), ISBN 978-90-816960-2-9
Anotace:
The ultimate objective of the project presented is to apply the theoretical concepts and the methodology of urban modelling to a sustainability assessment of local spatial development in Czech Republic. The approach is to replicate the urban growth dynamics of a catchment area of a medium-size town in the form of a simulation model, and to predict alternative scenarios of the future land-use pattern.
Typ:
Stať ve sborníku z lokální konf.

Autoři:
Vorel, J.; Šilha, M.; Franke, D.
Publikováno:
2013
Anotace:
Tato zpráva presentuje výstupy první etapy projektu „UrbanSIM“ zpracované v období od 3.11.2011 do 30.06.2012. Cílem projektu bylo vytvoření metodiky pro založení datové základny pro implementaci mikro-simulačních modelů. Projekt se zaměřoval na analýzu dostupnosti následujících tří okruhů dat: a) lokalizace a relokace pracovních příležitostí v čase, b) lokalizace a relokace domácností v čase, c) ceny nemovitostí. Metodika předpokládá využití Otevřené Platformy pro Urbánní Simulace OPUS a zejména na ní založený model UrbanSim.
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Vorel, J.
Publikováno:
2012, Proceedings of CAMUSS: The International Symposium on Cellular Automata Modeling for Urban and Spatial Systems, Coimbra, Department of Civil Engineering of the University of Coimbra), p. 129-136), ISBN 978-972-96524-8-6
Anotace:
Cellular automata emerged in the field of computer science to be used mainly by proponents of complexity theory to demonstrate the relation between the micro and macro behaviour of complex systems. The cellular automata are based on rather strong assumptions of the autonomy of individual automata behaviour, homogeneity of their characteristics and transition rules. This paper claims that those features make cellular automata suitable for the study of general processes of urban growth, spread of diseases or propagation of innovations, but less for study of land use change processes in general. The main reason is the artificiality of cellular automata that makes them ignore many aspect of the physical, economic and legal reality causing the important drivers and agents of land use change being improperly represented. Several decades of effort to implement cellular automata for land use simulation have brought many interesting innovations that made the usability of cellular automata for land use studies much more acceptable. The most significant adaptations of cellular automata are described in the background of several existing, well known simulation models.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
Karásek, J.; Ubralová, E.; Maier, K.; Vorel, J.; Grill, S.
Publikováno:
2012, ISBN 978-80-01-05084-2
Anotace:
Rozvoj území je jedním z důležitých dlouhodobých aspektů udržitelného rozvo-je. Vykazuje zásadní sociální dopad na soužití obyvatel a jejich kvalitu života. Publikace se zabývá v návaznosti na první díl Udržitelný rozvoj regionů kvantifi-kovatelnými parametry rozvoje území z pohledu již realizovaného ale i poten-ciálního rozvoje. První část publikace Udržitelný rozvoj regionů II. je věnována rozvoji urbanizo-vaného území, jeho zákonitostem a možnostem analytického přístupu. Je zaměřena na kvantifikaci rozvoje a území, hledání závislostí a vyjádření disparit v území. Zároveň je publikace zaměřena na aplikaci vhodných analytických nástrojů zejména v sociálním a technickém aspektu udržitelného rozvoje regionů. Druhá část publikace navazuje na analýzu faktorů změn využití území, zejména pak možností využití potenciálu jeho energetické složky. Energetický potenciál je analyzován na uzavřeném katastrálním území třech různorodých obcí s obdobnou rozlohou. Obdobnou snahou je kvantifikace parametrů území jako komplexní relativně samostatné jednotky.
Typ:
Vědecká kniha česky

Autoři:
Maier, K.; Vorel, J.; Vozáb, J.; Bečka, M.; Čtyroký, J.; Klápště, P.; Peltan, T.; Svobodová, K.; Dodoková, A.; Klápšťová, E.; Cach, J.
Publikováno:
2012, ISBN 978-80-247-4198-7
Anotace:
Kniha se zabývá udržitelným rozvojem území a jeho souvislostmi, zejména vztahy k územnímu plánování, regionálnímu rozvoji, životnímu prostředí, ekonomice a společnosti.
Typ:
Vědecká kniha česky

Autoři:
Bečka, M.; Maier, K.; Peltan, T.; Vorel, J.; Dodoková, A.
Publikováno:
2010, Urbanismus a územní rozvoj, 13 (2), p. 53-59), ISSN 1212-0855
Anotace:
Článek shrnuje výsledky analýzy, která mapovala výskyt jednotlivých hodnot území v územně analytických podkladech obcí s rozšířenou působností. Rozebírá úskalí, která s analýzou souvisela (především otázky názvosloví, definic, limitů a urbanistických hodnot), vyhodnocuje získaná data a snaží se o jejich zevšeobecnění a vyvození závěrů. V návaznosti na to navrhuje konkrétní kroky pro zkvalitnění sledování hodnot v ÚAP.
Typ:
Článek v periodiku z pozitivního seznamu RVVI česky

Autoři:
Beran, V.; Dlask, P.; Lehovec, F.; Maier, K.; Vorel, J.
Publikováno:
2010, ISBN 978-80-01-04549-7
Anotace:
Publikace se zabývá základní otázkou dlouhodobého urbanisticko-ekonomického rozvoje území. Autoři se zaměřili na klíčové otázky investování, na vztah území k technickému prostředí investice. Zabývají se otázkou použitelnosti modelů pro popis dynamických dějů s douhodobým působením infrastruktury.
Typ:
Vědecká kniha česky

Autoři:
Franke, D.; Vorel, J.; Maier, K.
Publikováno:
2010, 1st International Conference on Cities and their Growth: Sustainability and Fractality, Poznaň, Institute of Socio-Economic Geography and Spatial Management, AMU in Poznan), p. 20-21), ISBN 978-83-613-2096-8
Anotace:
The paper presents the application of theoretical concepts and methodology of land use modelling on prediction of future development of territory. The chosen approach is to replicate the urban growth dynamics of medium-size city region in the form of simulation model and to predict alternative scenarios of future land use pattern. The concept, implementation and validation of simulation model are briefly discussed. The Kappa, Fuzzy Kappa and Fractal dimension measures indicate the correspondence of the simulation model with the alternative random model and with the observation of real land use pattern. While the simulation model outperform the alternative random model in location of family houses and recreation houses, its predictions still has weak correspondence of multi-family houses and region-scale retail facilities with the observed land uses. The paper presents presumable causes of inaccuracy of location predictions and proposes several possibilities of model improvement.
Typ:
Abstrakt ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
Peltan, T.; Maier, K.; Vorel, J.; Bečka, M.; Dodoková, A.
Publikováno:
2010, Seminář - Výzkum pro řešení regionálních disparit v České republice, Sborník příspěvků, Ostrava, ATACO spol. s r.o.), p. 46-52), ISBN 978-80-254-6457-1
Anotace:
Tento příspěvek je věnován udržitelnosti koncepce územního plánu. Koncepce územního plánu bývá explicitně definována často jen mlhavě, vycházíme z implicitní koncepce vtělené do původního územního plánu před jeho změnami. Dále jsou definovány možné způsoby narušení udržitelnosti této koncepce, a to buď pozdějšími změnami územního plánu, nebo nejsou naplněny předpoklady, ze kterých koncepce vycházela. Pro posouzení udržitelnosti koncepce územního plánu byla v rámci výzkumu stanovena sada indikátorů, které zohledňují hlavní okruhy možného narušení této koncepce. Zejména jde o otázky širších vztahů, negativního disparitního vývoje, míry expanze a recyklace v území, překročení stanovených prahů a otázku narušení hodnot chráněných koncepcí územního plánu (otázce hodnot je věnován samostatný příspěvek). V závěru příspěvku jsou shrnuty kroky, které budou následovat pro dosažení cíle projektu - vytvoření nástroje pro rozhodování o udržitelnosti koncepce územních plánů.
Typ:
Stať ve sborníku z lokální konf. česky

Autoři:
Maier, K.; Vorel, J.; Čtyroký, J.; Dodoková, A.
Publikováno:
2008, České podnikatelství v evropském prostoru 2008, Liberec, Technická univerzita v Liberci, Hospodářská fakulta), p. 128-136), ISBN 978-80-7372-430-6
Anotace:
Práce se věnuje problematice disparitního územního vývoje v regionech a na lokální úrovni. Zabývá se vzájemným vztahem tohoto vývoje a činnosti územního plánování. Pro posouzení tohoto vztahu vymezuje pět okruhů udržitelného rozvoje v území relevantních pro problematiku sledovanou územním plánováním. Pro každý okruh vymezuje indikátory, které mají dostatečnou vypovídací hodnotu pro popis udržitelného rozvoje území v čase (indikace trendu) anebo srovnáním s referenčním územím (komparativní indikace).
Typ:
Stať ve sborníku z lokální konf. česky

Autoři:
Maier, K.; Vorel, J.; Čtyroký, J.; Grill, S.
Publikováno:
2008, Sborník z 15. ročníku mezinárodního sympozia GIS Ostrava 2008, Ostrava, Tanger), p. 1-11), ISBN 978-80-254-1340-1
Anotace:
The goal of the research presented was to create the tool that could help to define, predict and assess ex-antem sustainability of plans for development of an urban territory. The model is intended for simulation of urban development dynamics on local scale (urban municipality). The tool uses model representation of urban environment that reflects the externalities that stem out from various types of land uses and relative accessibility of each site in the represented area. The dynamics of the model is above all influenced by positive and negative externalities from uses in immediate neighborhood, spatial accessibility of the site, spatial accessibility of the infrastructure, spatial and functional constraints of spatial development declared as by-law regulatives, and transformation cost connected to change from one function to another.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. cizojazyčně

Autoři:
Vorel, J.; Maier, K.; Grill, S.
Publikováno:
2008, REAL CORP 008: Mobility Nodes as Innovation Hubs, Schwechat-Rannersdorf, Competence Center of Urban and Regional Planning), p. 477-487), ISBN 978-3-9502139-5-9
Anotace:
The paper presents an approach to the modelling of urban change on the municipality level that would help the professionals to predict the impact of local plans by development of scenarios on the base of policy options.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
Maier, K.; Čtyroký, J.; Vorel, J.; Franke, D.
Publikováno:
2008, ISBN 978-80-86905-47-1
Anotace:
Publikace se věnuje tématu udržitelného rozvoje v celé šíři jeho chápání a přináší přehled o hledání udržitelného modelu osídlení a sídel v různých dobách a různých zemích. Podrobněji se zabývá tím, jak se udržitelnost rozvoje území sleduje a hodnotí ve vybraných zemích včetně České republiky. Na případových studiích se osvětlují možnosti sledování udržitelnosti územního rozvoje v kontextu českého územního plánování; přitom se využívají ukazatele vycházející z dostupných dat veřejných informačních systémů a ze sledovaných údajů územně analytických podkladů podle stavebního zákona a vyhlášky o územně analytických podkladech, územně plánovací dokumentaci a způsobu evidence územně plánovací činnosti.
Typ:
Vědecká kniha česky

Autoři:
Maier, K.; Řezáč, V.; Vorel, J.
Publikováno:
2007, Urbanismus a územní rozvoj, 2007 (2), p. 42-53), ISSN 1212-0855
Anotace:
Souhrnná informace o výsledcích výzkumu uplatňování pricipu udržitelného rozvoje v podmínkách jednotlivých evropských zemí. Všechny členské země EU přijaly princip udržitelného rozvoje a odkazují na něj ve svých právníchúpravách územního / prostorového plánování. Švýcarsko a Francie mají tento princip zakotven v ústavníchdokumentech; ostatní analyzované země se na něj odkazují v národních rozvojových strategiích a mají instituce zodpovědné za jeho uplatňování.
Typ:
Článek v odborném recenzovaném periodiku česky

Autoři:
Maier, K.; Vorel, J.; Čtyroký, J.; Drda, F.
Publikováno:
2007, Sustainable development of regions, Praha, České vysoké učení technické v Praze, Fakulta stavební), p. 73-73), ISBN 978-80-01-03735-5
Anotace:
The assessment of sustainability development has become the common part of urban planning practice. So far there are not explicit and operational criteria that would help the public as well as planning offices to assess ex antem the benefits and costs that the planning concepts bring to the territorial and community development. The goal of the research was to create a model that would enable in advance evaluation of the impact of the planning concepts that are operationalized in the forms of planning documents, prescriptions and regulations on the future quality of the environment.
Typ:
Abstrakt ve sborníku z mezinár. konf. cizojazyčně

Autoři:
Vorel, J.; Maier, K.
Publikováno:
2007, PAPERS OF REAL CORP 007, Wien, Technische Universität), p. 195-206), ISBN 978-3-9502139-2-8
Anotace:
The effective use of preference models is encouraged by the use of information technology that offers many advantages including the experimental stimulation of respondents, data collection and analysis.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
Maier, K.; Řezáč, V.; Vorel, J.; Dodoková, A.
Publikováno:
2007, Urbanismus a územní rozvoj, 10 (6), p. 7-13), ISSN 1212-0855
Anotace:
Článek vychází z ustanovení nového stavebního zákona a navrhuje sadu možných ukazatelů pro hodnocení a monitoring plánů, při využití nástrojů a procedur podle zákona. Tyto ukazatele jsou členěny do okruhů (1) udržitelná úroveň čerpání přírodních zdrojů včetně území a energie; (2) stabilita / dynamická rovnováha ekologických systémů; (3) udržitelná forma a udržitelná míra ekonomického rozvoje; (4) soudržnost mezi sociálními skupinami a regiony a sociální prostupnost; (5) snížení rizik dopadů přírodních katastrof a selhání infrastruktur. Ukazatele mohou být doplňovány tématy / okruhy problémů pro diskusi o udržitelnosti rozvoje ex ante (v plánech) a ex post.
Typ:
Článek v odborném recenzovaném periodiku česky

Autoři:
Drda, F.; Maier, K.; Vorel, J.; Čtyroký, J.
Publikováno:
2007, PAPERS OF REAL CORP 007, Wien, Technische Universität), p. 33-41), ISBN 978-3-9502139-2-8
Anotace:
The attainment of sustainable development of urban areas is a major issue for urban planning in these days. However, so far no clear criteria have been established for planning agencies to evaluate the impact of planning regulations and public investment into infrastructure on the sustainability of urban development. Therefore, the goal of the research presented was to create the tool that could help to define and assess exantem sustainability of plans for development of an urban territory. The tool can assist the assessment of the development of urban areas based on land-use plans, regulatory plans.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
Maier, K.; Drda, F.; Vorel, J.; Mulíček, O.
Publikováno:
2007, From Horse-drawn Railway to High-speed Transportation Systems, Praha, Czech Technical University in Prague), p. 39-42), ISBN 978-80-01-03699-0
Anotace:
Accessibility is an important factor of competitiveness among particular cities and regions and, consequently, improved transportation infrastructure can bring important impulses for regional development. Therefore, construction of new motorways, highways and speed railways is believed to help significantly in economic revitalization of problem regions. The presented model shows the current as well as future time accessibility of centres of regions as well as of local labour systems.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. cizojazyčně

Autoři:
Maier, K.; Čtyroký, J.; Vorel, J.; Drda, F.
Publikováno:
2006, Proměny urbanismu a územního plánování, Praha, České vysoké učení technické v Praze, Fakulta architektury), p. 17-28), ISBN 80-01-03528-X
Anotace:
Kriteria a indikátory udržitelného rozvoje pro územní plánování a jejich podpora technologiemi GIS
Typ:
Kapitola v jiné knize česky

Autoři:
Maier, K.; Vorel, J.; Kirschner, V.
Publikováno:
2006, Proměny urbanismu a územního plánování, Praha, České vysoké učení technické v Praze, Fakulta architektury), p. 47-54), ISBN 80-01-03528-X
Anotace:
Využití informačních technologií pro hodnocení kvality prostředí a participaci uživatelů
Typ:
Kapitola v jiné knize česky

Autoři:
Maier, K.; Čtyroký, J.; Vorel, J.
Publikováno:
2003, Urbanismus a územní rozvoj, 6 (6), p. 20-26), ISSN 1212-0855
Anotace:
Geografická data, metadata a územní plánování v kontextu mezinárodní integrace
Typ:
Článek v odborném recenzovaném periodiku česky

Autoři:
Maier, K.; Čtyroký, J.; Vorel, J.
Publikováno:
2003, alfa SPECTRUM, 2003 (1), p. 33-43), ISSN 1135-2679
Anotace:
The usage of information technologies is preconditioned by standardised environment of the relevant geographic information systems (GIS). Currently, the standardisation of this environment is focused on metadata. This is particulary important for spatial planning as it uses data from numerous external resources. The international domension of integrated cross-border planning emphasises the need for internationally compatible metadata information on GIS data elements.
Typ:
Článek v odborném recenzovaném periodiku

Autoři:
Maier, K.; Čtyroký, J.; Vorel, J.
Publikováno:
2001, Město, venkovský prostor a krajina, Praha, AGORA), p. 60-67), ISBN 80-902945-3-7
Anotace:
Metodika správy a evidence dat GIS pro účely územního plánování.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. česky