Granty a projekty

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Řešitel:
Ing. Viktor Valenta, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Anotace:
Develop a simulation software compatible with MS Teams. Use it in an existing course 21RTS – this course will be offered to students from partner universities. Prepare a stand-alone online workshop available to EuroTeQ Universities.
Pracoviště:
Rok:
2021 - 2021
Program:
Projekty podpořené ze zahraničí (pracovní kód k dodatečnému upřesnění)

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Ing. Lenka Hanáková, Ph.D.; Ing. Liana Karapetjan; doc. Ing. Bc. Vladimír Socha, Ph.D.; Ing. Viktor Valenta, Ph.D.
Anotace:
Letové iluze jsou definovány jako rozpor mezi prezentací zpracovávaných informací a realitou. Předložený projekt se zabývá studiem vlivu vestibulárních iluzí (konkrétně Coriolisovy a somatogravické iluze) na pilota. V současné době se tato problematika zkoumá zejména u vojenských pilotů a v oblasti civilního letectví se téměř neřeší, proto je primárním cílem zkoumat vliv iluzí na civilních pilotech. Z toho důvodu budou vybrány dvě skupiny pilotů v závislosti na úrovni odbornosti, kteří budou muset absolvovat měření. Bude se jednat zejména o měření fyziologických dat, jako je srdeční aktivita nebo centrum tlaku získané prostřednictvím stabilometrického vyšetření a měření letových parametrů na simulátoru Gyro IPT II. Fyziologická data budou měřena jak před, během, tak i po letu na simulátoru, aby bylo možné komplexně analyzovat změny projevené ve fyziologických datech v závislosti na reakci pilota na iluzi. Za účelem zhodnocení letových dat absolvuje každý subjekt jeden let s iluzemi a jeden bez. Letová i fyziologická data budou následně komparována a poté statisticky vyhodnocena. Cílem projektu je zhodnotit, zda úroveň odbornosti v závislosti na počtu nalétaných hodin má vliv, případně jak velký, na reakci pilota při podlehnutí iluzím. Dále je cílem zjistit odolnost pilotů v IFR výcviku nebo těsně po něm na vybrané vestibulární iluze a vyhodnotit optimálnost standardního výcviku, který zahrnuje pouze teoretický výcvik na letové iluze. Celá koncepce bude tedy založena na důkazech, které poskytnou podrobné informace o chování pilota v závislosti na podlehnutí iluzím. Uvedené může mít vliv na zvýšení bezpečnosti letecké dopravy a k efektivnímu využívání zdrojů při leteckém výcviku.
Pracoviště:
Rok:
2021 - 2022
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS21/134/OHK2/2T/16

Řešitel:
Ing. Viktor Valenta, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Stanislav Absolon; Ing. Šárka Hulínská; doc. Ing. Vladimír Němec, Ph.D., prof. h. c.
Anotace:
Počáteční výcvikové programy profesionálních pilotů jsou postaveny tak, aby odpovídaly předpisovým požadavkům. Tyto požadavky stanovují témata a počty hodin, které musí být odučeny. Výcvik je tak zaměřen spíše na splnění předpisových požadavků než na získávání schopností. Výstupem je pilot, který je připraven složit zkoušku odborné způsobilosti. Není však připraven zahájit svoji kariéru. Abychom mohli potenciálním zaměstnavatelům nabídnout schopné piloty-absolventy, musíme neustále zvyšovat kvalitu výcviku. Nestačí pouze splnit předpisové požadavky, musíme se více zaměřit na studenta. Potřebujeme vyvinout model pro implementaci výcviku profesionálních pilotů založeného na zkušenostech z provozu. Musíme identifikovat oblasti, kde je současný výcvik nedostatečný a zhoršuje pozici pilota při jeho prvním typovém nebo přeškolovacím výcviku. Pokud je to způsobeno počátečním výcvikem, musíme modifikovat výcvikové osnovy tak, aby se to nedělo. Cílem je zefektivnit výcvik a lépe absolventy připravit na jejich první povolání profesionálního pilota.
Pracoviště:
Rok:
2017 - 2018
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS17/155/OHK2/2T/16