Publikováno:
2015, ERA 21, 2015 (5), ISSN 1801-089X
Anotace:
Pro středoevropskou modernu představuje městský
palác signifikantní typ domu, který se stal symbolem zrodu
velkoměsta. Svou hustotou, měřítkem, konstrukcí, prostorovou
různorodostí a živelným obsahem stále nabízí udržitelnou
formu architektury a zároveň alternativu ke generické stavební
produkci. Významnou charakteristikou palácové architektury
je její vnitřní život. Moderní městské paláce navíc posilují daný
princip tím, že interiér volně zpřístupňují veřejnosti a skrze
pasáže zapojují stavby do uliční sítě města.
Architekt Dietmar Eberle definuje, proč je pro budoucí
zahuštěné město nevyhnutelné uvažovat o domě ve vrstvách
různých aktivit. Hlavním kritériem je ovšem investor-stavitel,
jelikož taková architektura může být realizována jen z perspektivy
dlouhodobé investice, a ne jako tržní produkt, jak potvrzuje
v rozhovoru současný pražský developer Jan Fidler.
Pokud byl konec 19. století ve znamení doby, kdy
obyvatelé začali objevovat město, ulice začaly být čisté, zmizely
kočáry, zavedly se tramvaje a město se stalo prostorem pro
vycházky, promenády, sezení v kavárnách a restauracích, tak
dnes, o sto let později, zažíváme déjà vu. Po období navrhování
města z pozice řidiče automobilu se snažíme zbavit smogu,
špíny a funkčního zónování. V 19. století se rovněž objevuje
„flaneur“ – ten, kdo si města užívá. Dnes je to „citywalker“.
Vybrané aktuální evropské projekty zhmotňují budoucí obraz
intenzivního města pro život.
Typ:
Editorství speciálního čísla odborného nerec. časopisu