Publikace

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Autoři:
doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.; Ing. et Ing. Pavel Hluska, MSc.
Publikováno:
2025, 2025 Smart City Symposium Prague - IEEE proceedings, New York, IEEE Press), ISBN 979-8-3315-2550-7, ISSN 2691-3666
Anotace:
In today's globalized society, the transportation of hazardous goods plays an important role in economic processes. With this growing trend, the transportation of hazardous materials brings a new challenge in terms of responsibility for ensuring safety and minimizing risks during transportation. The theoretical part of this scientific article describes the model by Ebrahimi and Tadic, which examines accident rates on a given edge of a graph, and how this research further develops by adding necessary variables. In the practical part, fleet data obtained from the real operations of transportation companies will be presented, providing a comprehensive overview of the movements of transport units. These data are analyzed in the study in relation to accidents involving transport units with a weight exceeding 7.5 tons in the Czech Republic. This data allows for the investigation not only of the probability of accidents involving units with a weight over 7.5 tons but also the impact and severity of these accidents. Additionally, a modified D-R routing model will be introduced.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf. (Scopus)

Autoři:
Ing. et Ing. Pavel Hluska, MSc.; Hately, A.; Li, M.Z.; Polishchuk, T.; Polishchuk, V.
Publikováno:
2025, 2025 AIAA SciTech Forum Archive, Reston, VA, AIAA), ISBN 978-1-62410-723-8
Anotace:
This paper investigates the demand and capacity management in very low level urban airspace, using the notion of Reasonable Time to Act (RTTA) from the European Concept of Operations for U-space (CORUS) and its Urban Air Mobility (UAM) extension (CORUS-XUAM). We develop methodology for determining optimal RTTA values which balance early airspace reservation versus the flexibility of last-minute adjustments. Our analysis addresses the trade-offs between early deconfliction (which may lead to inefficient airspace use due to unnecessary reservations), and late deconfliction (which implies reduced predictability for uncrewed aerial systems operators). We incorporate weather uncertainties, using simulations to quantify the impact of varying RTTA lengths on airspace congestion and delay costs.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf. (Scopus)

Autoři:
Ing. et Ing. Pavel Hluska, MSc.; Li, M.; Polishchuk, T.; Polishchuk, V.; Sedov, L.
Publikováno:
2025, ISBN 978-1-62410-723-8
Typ:
Sborník z mezinár. konf.

Autoři:
Hlubučková, K.; Ing. Martin Langr, Ph.D.; Ing. Jiří Růžička, Ph.D.; Ing. Marie Růžičková; Bil, M.; Ing. et Ing. Pavel Hluska, MSc.; Ulanovský, A.; Smrž, V.; Vyoral, J.
Publikováno:
2018
Anotace:
Komplexní studie „Dopravní průzkumy realizované v Uherském Hradišti v rámci pilotního projektu testování vyvinutého systému adaptivního řízení“ se zabývá přípravou, metodami a realizací rozsáhlých dopravních průzkumů v posuzované lokalitě města Uherské Hradiště a jejich následným vyhodnocením. Studie je jedním z praktických výstupů projektu RODOS (Centrum pro vývoj dopravních systémů) vzniklým na základě spolupráce Fakulty dopravní Českého vysokého učení technického v Praze a společností Eltodo a. s. Provedené dopravní průzkumy pak byly zaměřeny na testování nových dopravně-telematických technologií v reálném provozu města.
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině