Projekty a granty

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Ing. Nela Krčmářová; doc. Ing. Luboš Socha, Ph.D. et Ph.D.; Ing. Daniel Urban
Anotace:
Předložený projektový koncept se zabývá hodnocením opotřebení hydrofobních povlaků, způsobeným abrazí a jeho vlivem na ztrátu jejich anti-icing vlastností. Podstatou projektu je na základě stávajících poznatků vytvořit odpovídající prostředí a metodiku testování, která by umožnila vystavit propulzní systémy bezpilotních letadel provozním podmínkám abraze. Aktuální stav uvedené problematiky poukazuje na skutečnost, že dosavadní hydrofobní povlaky ztrácí své anti-icing vlastnosti již po pár opakovaných vystaveních námraze. Uvedené by mohlo vést k vývoji a vylepšení odolnosti a životnosti současných hydrofobních povlaků, což by v konečném důsledku vedlo ke zvýšení celkové bezpečnosti provozu a operability bezpilotních letadel.
Pracoviště:
Rok:
2023 - 2024
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS23/136/OHK2/2T/16

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Ing. Karel Hylmar; doc. Ing. Luboš Socha, Ph.D. et Ph.D.
Anotace:
Projektový koncept je zaměřen na implementaci alternativního pohonného systému pro bezpilotní letadla s vertikálním vzletem a přistáním, konkrétně EDF (Electric Ducted Fan) pohonný systém. S ohledem na vyvíjející se hustotu provozu bezpilotních letadel a legislativní požadavky, jak v EU, tak zámoří, je nutné reagovat na narůstající bezpečnostní rizika. Ta jsou způsobena zejména rotujícími vrtulemi, které jsou nebezpečné pro své okolí, ale i pro bezpečnost samotného prostředku. Řešením popsané problematiky by mohlo být využití výše zmíněného EDF pohonu, jehož hlavní výhodou je zakrytování rotujících částí, ale také například vyšší výkon při menších rozměrech, než u ekvivalentní vrtule. Nicméně, zmíněné řešení má nevýhodu v podobě nutnosti využívat vektorování tahu, které je dosud vysoce raritním řešením na bezpilotních letadlech. Stejně tak systém řízení je zcela odlišný od běžně používaných řídících systémů UA, tedy je nutné navrhnout i nový řídící a regulační systém vektorování tahu. Pro tyto účely je nutné sestavit zcela nový koncept testovacího zařízení, které umožní takový systém navrhnout alespoň pro jeden motor. Následně je nutné systém optimalizovat pro kooperaci s více pohonnými jednotkami na funkčním prototypu bezpilotního letadla. Výstupy z projektu by výrazně napomohli urychlit implementaci nového druhu pohonu na bezpilotní letadla, což by urychlilo celkovou integraci bezpilotních letadel do vzdušného prostoru.
Pracoviště:
Rok:
2023 - 2024
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS23/140/OHK2/2T/16

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Anotace:
V současné době Ústav letecké dopravy Fakulty dopravní ČVUT v Praze je garantem akreditovaného, vysoce technického studijního programu Technologie údržby letadel, který si v rámci kvalitní výuky vyžaduje hardwarové zabezpečení laboratoří. Pro cvičení a praktickou výuku právě v daném studijním programu či v oblasti zkoumání elektrických UAV pohonných jednotek má pracoviště k dispozici jeden měřící dynamometr, schopný měřit výkonové charakteristiky pohonných jednotek bezpilotních letových prostředků s omezením tahu do 5 kgf. Vzorkovací frekvence záznamu daného zařízení je 10 Hz, což zdaleka nedostačuje pro frekvenční analýzy pohonných jednotek jak větších letadel, tak právě i menších pohonných jednotek UAV. Největším přínosem vytvoření nového zařízení pro měření výkonových charakteristik nejen u UAV pohonných jednotek není jen ve významném rozšíření možností sběru dat a zvýšení kvality publikací výsledků vědecko-výzkumných prací v oblasti konstrukce EDF motorů a studia tvorby námrazy, ale zejména v možnosti použití klíčového elektrického USB oscilátoru pro tvorbu dalších zařízení s využitím pro praktickou zkušenost studentů.
Pracoviště:
Rok:
2023 - 2023
Program:
Vnitřní soutěž PPSR