Spoluřešitelé:
Anotace:
Projektový koncept je zaměřen na implementaci alternativního pohonného systému pro bezpilotní letadla s vertikálním vzletem a přistáním, konkrétně EDF (Electric Ducted Fan) pohonný systém. S ohledem na vyvíjející se hustotu provozu bezpilotních letadel a legislativní požadavky, jak v EU, tak zámoří, je nutné reagovat na narůstající bezpečnostní rizika. Ta jsou způsobena zejména rotujícími vrtulemi, které jsou nebezpečné pro své okolí, ale i pro bezpečnost samotného prostředku. Řešením popsané problematiky by mohlo být využití výše zmíněného EDF pohonu, jehož hlavní výhodou je zakrytování rotujících částí, ale také například vyšší výkon při menších rozměrech, než u ekvivalentní vrtule. Nicméně, zmíněné řešení má nevýhodu v podobě nutnosti využívat vektorování tahu, které je dosud vysoce raritním řešením na bezpilotních letadlech. Stejně tak systém řízení je zcela odlišný od běžně používaných řídících systémů UA, tedy je nutné navrhnout i nový řídící a regulační systém vektorování tahu. Pro tyto účely je nutné sestavit zcela nový koncept testovacího zařízení, které umožní takový systém navrhnout alespoň pro jeden motor. Následně je nutné systém optimalizovat pro kooperaci s více pohonnými jednotkami na funkčním prototypu bezpilotního letadla. Výstupy z projektu by výrazně napomohli urychlit implementaci nového druhu pohonu na bezpilotní letadla, což by urychlilo celkovou integraci bezpilotních letadel do vzdušného prostoru.
Pracoviště:
Rok:
2023 - 2024
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS23/140/OHK2/2T/16