Granty a projekty

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Řešitel:
Ing. Petr Pichlík, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Jiří Zděnek, CSc.; Ing. Ondřej Zoubek, Ph.D.
Anotace:
Pro přenos maximální možné tažné síly mezi koly a kolejnicemi je nutné optimálně využít okamžitých adhezních poměrů. Proto je nutné, aby železniční trakční vozidla byla vybavena kvalitním skluzovým regulátorem, který umožní využití těchto adhezních poměrů a dosažení požadované tažné síly. Pokud skluzový regulátor správně funguje, umožní kromě dosažení požadované síly, také snížit opotřebení kol a kolejnic, mechanické namáhání vozidla a omezení rázů na vozidle. Skluzový regulátor lze rozdělit na část, která detekuje nebo určuje velikost skluzu a samotný regulační algoritmus, který reguluje skluz na požadovanou hodnotu. Obě části musí pracovat společně, ale při návrhu je lze navrhnout odděleně. Tento projekt se bude zabývat návrhem detekční částí skluzového algoritmu pro lokomotivu se stejnosměrnými motory. Návrh detekční části algoritmu je poměrně obtížný, protože vyžaduje znalost z oblasti řízení elektrických pohonů, mechaniky přenosu momentu z motoru na kola a přenosu síly mezi koly a kolejnicemi. Proto se tento projekt bude zabývat pouze návrhem detekční části algoritmu, který bude možné, po doplnění o regulační část naprogramovat do řídícího počítače lokomotivy.
Pracoviště:
Katedra elektrických pohonů a trakce
Rok:
2015 - 2015
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS15/079/OHK3/1T/13

Řešitel:
Ing. Petr Pichlík, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Jiří Zděnek, CSc.; Ing. Ondřej Zoubek, Ph.D.
Anotace:
Kolejová trakční vozidla přenášejí tažnou sílu na kolejnice prostřednictvím malé kontaktní plochy. Parametry této plochy jsou vyjádřeny pomocí koeficientu adheze. Koeficient adheze závisí na řadě parametrů, jedním z těchto parametrů je velikost skluzové rychlosti. Při zvyšování skluzové rychlosti se koeficient adheze až do určité hodnoty zvyšuje. Po překročení této hodnoty dochází k poklesu koeficientu adheze. Pro skluzovou regulaci existuje řada více méně použitelných metod. Návrhem na grant je návrh nového algoritmu pro skluzový regulátor, který bude pracovat na principu změny zrychlení vlaku a tažné síly. Změny budou vyhodnoceny pomocí modelu vlaku, který bude určovat, jestli bylo dosaženo maximální hodnoty tažné síly.
Pracoviště:
Katedra elektrických pohonů a trakce
Rok:
2013 - 2014
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS13/136/OHK3/2T/13

Řešitel:
Ing. Ondřej Zoubek, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Petr Pichlík, Ph.D.; Ing. Jiří Zděnek, CSc.
Anotace:
V současné době dochází ke značnému nárůstu aplikací, ve kterých se používají moderní regulované elektrické pohony. Cílem projektu je proto vytvořit experimentální měřící pracoviště umožnující charakterizovat zejména dynamické, ale i statické vlastnosti moderních točiných regulovaných pohonů pracujících od nulových otáček. Pracovičtě by bylo koncipováno jako dva točivé stroje spojené hřídelovou spojkou tak, aby byl zkoušený stroj vyměnný. Proti němu zapojený točiný stroj by umožňoval díky polovodičovému střídači jak dodávat protimoment (výkonová brzda), tak stejně tak i dodávat do určité míry hnací moment (práce ve všech čtyřech kvadrantech). Z prostředků grantu by bylo navrženo a vyrobeno jedno kompletní pracoviště. To zahnuje vývoj střídače a usměrnovače pro výkonovou brzdu s možností vracet přebytečnou energii do sítě. Dále se předpokládá vytvoření nadřízeného řídícího, monitorovacího, záznamového a vyhodnocovacího systému pro PC. Při jeho vývoji bude kladen důraz na jednoduchost ov
Pracoviště:
Katedra elektrických pohonů a trakce
Rok:
2011 - 2012
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS11/120/OHK3/2T/13