Publikace

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Autoři:
Ing. Bc. Jan Kruntorád; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Publikováno:
2024
Anotace:
Plán dopravní obslužnosti města Štětí je zpracován na základě zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících, v platném znění. Cílem plánu dopravní obslužnosti je formulace základních představ města o rozvoji veřejné osobní dopravy na jeho území. Plán dopravní obslužnosti zmiňuje důležité skutečnosti související s dopravní obslužností, jakými jsou demografie, geografie, komunikační síť a problematika smluvních vztahů. Hlavní důraz je kladen na dopravní obslužnost, a to z pohledu kvality dopravy, organizace dopravy, výhledu ekonomického a tarifního, jakožto na významnou složku udržitelné městské mobility. Praktické naplňování plánu je podmíněno stabilním ekonomickým prostředím.
Typ:
Technická zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád
Publikováno:
2024, Verejná osobná doprava 2024 - Zborník, Bratislava, Kongres STUDIO, spol. s r.o.), p. 55-62), ISBN 978-80-89565-72-6
Anotace:
Plzeňský kraj a jeho organizátor dopravy POVED se od roku 2017 aktivně zabývají uzavíráním kontraktů v závazku veřejné služby tak, aby byly zadávány co nejvíce otevřeně a transparentně. Po celou dobu spolupracují na těchto činnostech s více odbornými subjekty, například ČVUT v Praze Fakultou dopravní. V letech 2017–2024 bylo uzavřeno několik kontraktů, a to jak v rámci přímého zadání, tak nabídkových řízení. Byly zde kontrakty jak úspěšně ukončené, tak několik pokusů, kde výsledkem bohužel uzavřená smlouva s dopravcem nebyla, ale tato skutečnost přinesla zkušenosti i do dalších let. Tyto zkušenosti, včetně těch úspěšných, byly aktivně předávány dalším koordinátorům veřejné dopravy se zájmem zadávat zakázky co nejvíce otevřeně a transparentně. Tento příspěvek je tak především náhledem do časové osy mezi lety 2017 až 2024, jehož cílem je předat některé zkušenosti dalším zájemcům z řad odborné veřejnosti.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. česky

Autoři:
Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; Ing. David Vodák, Ph.D.
Publikováno:
2023, New Technology and Logistics on the Railway, Prague, ACTA Polytechnica CTU), p. 86-92), ISBN 978-80-01-07257-8, ISSN 2336-5382
Anotace:
The railway traffic path capacity and the issue of railway buildings planning are topics that are widely discussed in professional groups. Experts often do not the same opinions on these topics. The issue of the allocation of railway traffic path capacity is given in general legislation and further by regulations or directives of a particular railway operator. Carriers are obliged to agree to these conditions. In the case of railway buildings planning, there are also comprehensive defined procedures and selected methods and models which are used to evaluate buildings planning (for example, a four-stage transport model or a logit model). However, it is appropriate to deal with the idea of whether all these procedures are correct and whether it is not appropriate to make changes, especially in the long-established procedures, that would better reflect the current and future reality and society needs.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf. (Scopus)

Autoři:
Ing. Bc. Jan Kruntorád; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Publikováno:
2023
Anotace:
Plán dopravní obslužnosti města Votice je zpracován na základě zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících. Cílem plánu dopravní obslužnosti je formulace základních představ města o rozvoji veřejné osobní dopravy na jeho území. Plán dopravní obslužnosti zmiňuje důležité skutečnosti související s dopravní obslužností, jako je demografie, geografie, komunikační síť a problematika smluvních vztahů. Hlavní důraz je kladen na dopravní obslužnost, a to z pohledu kvality dopravy, organizace dopravy, výhledu ekonomického a tarifního, jakožto na významnou složku udržitelné městské mobility. Praktické naplňování plánu je podmíněno stabilním ekonomickým prostředím.
Typ:
Technická zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Bc. Jan Kruntorád; Ing. Pavel Purkart, Ph.D.
Publikováno:
2023
Typ:
Technická zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Bc. Jan Kruntorád; Ing. Pavel Purkart, Ph.D.
Publikováno:
2023
Typ:
Technická zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád
Publikováno:
2023, Verejná osobná doprava 2023 - Zborník, Bratislava, Kongres STUDIO, spol. s r.o.), p. 76-82), ISBN 978-80-89565-64-1
Anotace:
V červnu 2023 byl spuštěn unikátní projekt vzájemného uznávání vybraných jízdních dokladů v prostoru na pomezí Plzeňského a Jihočeského kraje a bavorských okresů Freyung-Grafenau, Cham a Regen, který propojuje turisticky atraktivní oblast Šumavy. Po pilotním provozu v roce 2022 byla uzavřena mezi těmito subjekty trvalá smlouva, díky které si v oblasti příhraničí začaly uvedené regiony vzájemně akceptovat vybrané jízdní doklady, a to ve všech dopravních prostředcích v závazku veřejné služby (tj. nejen ve vlacích, ale i v autobusech). Konkrétně se jedná o jízdní doklady Turista Plzeňskem a Bavorskem (Plzeňský kraj), JIKORD plus Bavorsko (Jihočeský kraj), Bayerwald-Ticket+CZ (německé okresy) a karet host GUTi (tyto karty dostávají ubytování hosté ve vybraných obcích v bavorské části Šumavy). Na česko-bavorském pomezí tak vznikl na základě impulsu Plzeňského kraje komplexně propojený tarifní systém, který bude snaha dále rozvíjet. Cílem příspěvku je nejen analýza podobných systémů v českých příhraničních oblastech, ale zejména představení tohoto nového počinu, nastínění jeho příprav a vyzdvižení jeho silných stránek.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. česky

Autoři:
Ing. Pavel Purkart, Ph.D.
Publikováno:
2022, Vědeckotechnický sborník Správy železnic, 4 (7), p. 43-54), ISSN 2694-9172
Anotace:
Přetížení kapacity železniční dopravní cesty je fenoménem, který v odborných kruzích vyvolává velmi časté diskuze. Tuto situaci česká legislativa přitom zná a popisuje – problematika přidělování kapacity dráhy v českých podmínkách je v základu zakotvena v zákoně č. 266/1994 Sb., o drahách, ve znění pozdějších předpisů. Tento zákon v případě překročení kapacity železniční dopravní cesty přikazuje správci infrastruktury zpracovat kapacitní analýzu a navrhnout řešení. Autorovi příspěvku však není známo, že by reálně v českých podmínkách taková situace nastala; vždy je snaha k přídělu v takovém případě přistupovat kompromisem tak, aby byly uspokojivě vyřešeny všechny požadavky. Proto je cílem tohoto příspěvku porovnat český stav se situací v zahraničí, a to konkrétně v Německu, kde jsou běžně kapacitní analýzy prováděny a poté zpracovávány plány na zvýšení kapacity dráhy. V rámci příspěvku je představen německý zákon Eisenbahnregilierunggesetz (ERegG) a dále plán na zvýšení kapacity železniční trati Wunstorf – Minden.
Typ:
Článek v odborném recenzovaném periodiku česky

Autoři:
Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; Bulíček, J.; Březina, E.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Publikováno:
2022
Anotace:
Veřejná osobní doprava je komplexní propojený systém veřejných služeb v přepravě cestujících. Páteří systému jsou zpravidla systémy osobní kolejové dopravy, které se vyznačují vysokou kapacitou pro přepravu cestujících a separovanou dopravní cestou od ostatních módů dopravy. To je výborně předurčuje tvořit kostru celého systému. Zároveň v jejich případě je však nejsložitější řešení kapacity dopravní cesty a jejího přidělování. Nejsou tak ojedinělé případy, ve kterých dochází ke střetu požadavků na přidělování kapacity železniční dopravní cesty a k jejímu vyčerpání. Tato disertační práce si klade za cíl řešit právě tyto případy, přičemž řeší komplexně otázku, které segmenty osobní přepravy na dopravní cestu umístit v případě vzniku jejího přetížení.
Typ:
Disertační práce (PhD)

Autoři:
Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád; Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. David Vodák, Ph.D.
Publikováno:
2022
Anotace:
Plán dopravní obslužnosti města Vlašim je zpracován na základě zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících. Cílem plánu dopravní obslužnosti je formulace základních představ města o rozvoji veřejné osobní dopravy na jeho území. Plán dopravní obslužnosti zmiňuje důležité skutečnosti související s dopravní obslužností, jako je demografie, geografie, komunikační síť a problematika smluvních vztahů. Hlavní důraz je kladen na dopravní obslužnost zajišťovanou objednávkou města, a to z pohledu kvality dopravy, organizace dopravy včetně výhledu ekonomického a tarifního. Praktické naplňování plánu je podmíněno stabilním ekonomickým prostředím.
Typ:
Technická zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád
Publikováno:
2022, Verejná osobná doprava 2022 - Zborník, Bratislava, Kongres STUDIO, spol. s r.o.), p. 76-83), ISBN 978-80-89565-54-2
Anotace:
Tento příspěvek se zabývá tématem segmentace veřejné dopravy v průniku s hospodárným využíváním kapacity dopravní cesty, které v odborných kruzích velmi často vyvolává diskuse a není uspokojivě řešeno či dokonce neexistují jednotné postupy k jeho vyřešení. Zejména na vytížených železničních tratích je nutné zabývat se otázkou kapacity železniční dopravní cesty a jejího konkrétního využití tak, aby efekty z jejího využívání byly pro společnost i provozovatele dráhy optimální. Cílem příspěvku je poukázat na praktické příklady v oblasti této problematiky, které ukazují možné pohledy na toto téma a nabízejí různá řešení. Jsou zmíněny jak tuzemské, tak zahraniční zkušenosti.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. česky

Autoři:
Ing. Pavel Purkart, Ph.D.
Publikováno:
2022, Sborník příspěvků konference Želva 2022, Praha, Fakulta stavební), p. 69-76), ISBN 978-80-01-07046-8
Anotace:
Řešení problematiky kapacity železniční dopravní cesty je v současnosti velmi aktuální téma. Dopravní cesta, která není schopna pojmout kvalitně všechny požadavky objednatelů veřejných služeb cestujících, resp. dopravců, není dostatečně atraktivní a ve výsledku je problematická pro zákazníky jak v osobní, tak nákladní dopravě. S tímto fenoménem se setkáváme nejen v tuzemských podmínkách, ale též v zahraničních oblastech, kde role železnice v dopravní obsluze území hraje významný vliv a dokáže konkurovat jiným módům dopravy. Cílem tohoto příspěvku je poukázat na vybrané pasáže legislativy a předpisů jak v tuzemsku, tak v zahraničí, a to s přihlédnutím na skutečnosti, jak je tato problematika konkrétně řešena. Příspěvek diskutuje a porovnává jednotlivé přístupy z vícero evropských zemí a zmiňuje konkrétní materiály, které se touto problematikou zabývají. Okrajově se též příspěvek věnuje vybraným praktickým aplikacím a ukázkám konkrétních opatření, která jsou zpracována na základě legislativních požadavků. V závěru jsou pak zhodnoceny jednotlivé přístupy včetně jejich porovnání.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. česky

Autoři:
Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád; Ing. David Vodák, Ph.D.
Publikováno:
2022, TRANSBALTICA XII: TRANSPORTATION SCIENCE AND TECHNOLOGY, Cham, Springer International Publishing AG), p. 439-447), ISBN 978-3-030-94773-6, ISSN 2523-3440
Anotace:
CTU in Prague Faculty of Transportation Sciences, Department of Transport Systems, deals in its research with the issue of allocating the capacity of a railway transport path. The capacity of any transport route is a limiting ele-ment in terms of its functionality. It is not always possible to meet all re-quirements and the allocator has to decide how to allocate capacity, so that it is as efficient as possible and achieves as many societal benefits as possible. The research team deals with this issue by using a modified STEM (Step Method) method for its research, which is a tool for linear optimization. The article presents the use of this method on the railway line Plzeň - Žatec in the Czech Republic. It deals with its sensitivity while changing the parameter of the number of passengers in the individual segments of the passenger rail transport. There are many requirements for the allocation of railway capaci-ty, but the infrastructure is not able to satisfy all of them. The article presents a simulation of three variants of the number of passengers expected in re-gional expresses. This represents the possibility of allocating capacity to dif-ferent train segments in situations when the infrastructure cannot satisfy all requirements for railway capacity allocation.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf.

Autoři:
Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád; Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. David Vodák, Ph.D.
Publikováno:
2021
Anotace:
Plán dopravní obslužnosti města Benešov je zpracován na základě zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících. Cílem plánu dopravní obslužnosti je formulace základních představ města o rozvoji veřejné osobní dopravy na jeho území. Plán dopravní obslužnosti zmiňuje důležité skutečnosti související s dopravní obslužností, jako je demografie, geografie, komunikační síť a problematika smluvních vztahů. Hlavní důraz je kladen na dopravní obslužnost zajišťovanou objednávkou města, a to z pohledu kvality dopravy, organizace dopravy včetně výhledu ekonomického a tarifního. Praktické naplňování plánu je podmíněno stabilním ekonomickým prostředím.
Typ:
Technická zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád; Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. David Vodák, Ph.D.
Publikováno:
2021
Anotace:
Plán dopravní obslužnosti města Kutná Hora je zpracován na základě zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících. Cílem plánu dopravní obslužnosti je formulace základních představ města o rozvoji veřejné osobní dopravy na jeho území. Plán dopravní obslužnosti zmiňuje důležité skutečnosti související s dopravní obslužností, jako je demografie, geografie, komunikační síť a problematika smluvních vztahů. Hlavní důraz je kladen na dopravní obslužnost zajišťovanou objednávkou města, a to z pohledu kvality dopravy, organizace dopravy včetně výhledu ekonomického a tarifního. Praktické naplňování plánu je podmíněno stabilním ekonomickým prostředím.
Typ:
Technická zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád; Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. David Vodák, Ph.D.
Publikováno:
2021
Anotace:
Plán dopravní obslužnosti města Polička je zpracován na základě zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících. Cílem plánu dopravní obslužnosti je formulace základních představ města o rozvoji veřejné osobní dopravy na jeho území. Plán dopravní obslužnosti zmiňuje důležité skutečnosti související s dopravní obslužností, jako je demografie, geografie, komunikační síť a problematika smluvních vztahů. Hlavní důraz je kladen na dopravní obslužnost zajišťovanou objednávkou města, a to z pohledu kvality dopravy, organizace dopravy včetně výhledu ekonomického a tarifního. Praktické naplňování plánu je podmíněno stabilním ekonomickým prostředím.
Typ:
Technická zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; Ing. David Vodák, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.
Publikováno:
2021, IRICoN 2020: High-Speed Lines – The Future of Czech Railways, Praha, České vysoké učení technické v Praze), p. 36-40), ISBN 978-80-01-06865-6, ISSN 2336-5382
Anotace:
The aim of this article is to deal with the issue of high-speed railway lines (HSL) in theCzech Republic in response to the Fast connections conception ("Rychlá spojení" in Czech, abbreviation"RS"). Currently the RS1, RS2 and RS4 projects are the most watched during the preparation of theHSL network construction. The authors would like to focus on this issue from the wider point of viewand to assess possible impact on the current lines of long-distance trains, the location of graphicaltimetable nodes and the way of the transport service on the area of the state.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf. (Scopus)

Autoři:
Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Publikováno:
2021
Anotace:
Studie navazuje na předchozí dokumenty, a to Provozní soubory regionální železniční dopravy v Moravskoslezském kraji (březen 2018) a Standardy vozidel, služeb ve vlacích a navazujících služeb pro nabídková řízení na regionální železniční dopravu Moravskoslezského kraje (duben 2019), z nichž jednak vychází, jednak je doplňuje o nové poznatky a při zohlednění stávajícího stupně poznání pomyslně uzavírá.
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Publikováno:
2021, IRICoN 2020: High-Speed Lines – The Future of Czech Railways, Praha, České vysoké učení technické v Praze), p. 41-44), ISBN 978-80-01-06865-6, ISSN 2336-5382
Anotace:
The aim of the paper is to set priority of The Fast Connection sections ("Rychlá spojení"in Czech, abbreviation "RS") building mentioned above by using the STEM method. The method isused to select projects with the maximum benefit if the budget is limited. There has not been set alimit for individual RS sections as a limitation of financial costs. The decisive factor is the order inwhich individual RS sections should be built on the basis of evaluation criteria.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf. (Scopus)

Autoři:
doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Tomáš Padělek, Ph.D.; Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; Ing. David Vodák, Ph.D.; Pazdera, L.; Budirský, S.; Scholz, R.; Martinásek, A.; Týfa, V.
Publikováno:
2021
Anotace:
Cílem studie je prověřit možnosti přepravy materiálu pro připravovanou výstavbu hráze Vodního díla Vlachovice na vodním toku Vlára.
Typ:
Technická zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Pavel Purkart, Ph.D.
Publikováno:
2021, Sborník příspěvků konference Želva 2021, Praha, Fakulta stavební), p. 52-60), ISBN 978-80-01-06881-6
Anotace:
ČVUT v Praze Fakulta dopravní, Ústav dopravních systémů, se zabývá ve svém výzkumu problematikou přidělování kapacity ţelezniční dopravní cesty. Kapacita jakékoli dopravní cesty je omezujícím prvkem z pohledu její funkčnosti. Ne vždy lze tak vyhovět všem požadavkům a přídělce stojí před otázkou, jak kapacitu přidělit, a to tak, aby to bylo co nejúčelnější a dosáhl co nejvíce celospolečenských přínosů. Vědecký tým se zabývá touto problematikou a pro jeho výzkum vyuţívá modifikovanou metodu STEM (Step Method), což je nástroj lineární optimalizace. Článek čtenáře seznamuje s uţitím této metody na železniční trati Plzeň – Žatec na území České republiky. Především se zabývá její citlivostí při změně parametru počtu cestujících v jednotlivých segmentech osobní železniční dopravy. Zde vznikají požadavky na přidělení kapacity dráhy od jednotlivých objednatelů osobní dopravy v závazku veřejné služby (často nejen tyto požadavky), nicméně infrastruktura není schopna pojmout smysluplně všechny. V článku je představena simulace tří variant počtů cestujících očekávaných ve spěšných vlacích, což právě reprezentuje možnosti přidělení kapacity různým segmentům vlaků v případě takové kapacity dopravní cesty, která není schopna uspokojit všechny požadavky.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. česky

Autoři:
Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.
Publikováno:
2021, Verejná osobná doprava 2021 - Zborník, Bratislava, Kongres STUDIO, spol. s r.o.), p. 57-62), ISBN 978-80-89565-49-8
Anotace:
Současná legislativa v oblasti zadávání zakázek ve veřejných službách v přepravě cestujících na železnici významně preferuje zadávat tyto zakázky dle principu nabídkového řízení. V brzké budoucnosti dokonce tímto způsobem bude nutné zadávat valnou většinu takových zakázek, kdy způsob přímého zadání bude možné využívat pouze na malé provozní celky. Z tohoto pohledu se aktuálně v České republice ve vybraných krajích již objevují zajímavé zkušenosti s nabídkovými řízeními. Článek tyto aspekty sumarizuje a přináší pohledy na vybraná nabídková řízení, kde se především zaměřuje na zkušenosti v Plzeňském kraji, který se rozhodl nabídková řízení využít ve větší míře než jiní objednatelé veřejných služeb v přepravě cestujících.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. česky

Autoři:
Ing. Pavel Purkart, Ph.D.
Publikováno:
2020, Young Transportation Engineers Conference 2020, Praha, Fakulta dopravní), p. 81-87), ISBN 978-80-01-06793-2
Anotace:
Každá dopravní cesta má omezenou kapacitu, tedy nemusí být schopná vyhovět všempožadavkům na její přidělení – významná je tato skutečnost zejména u železniční dopravní cesty. Cílem je vyhovět takovým požadavkům, které přinesou co nejvíce benefitů v případě jejich využití. Tento příspěvek nastiňuje řešení tohoto problému s využitím lineárně optimalizační metody STEM. V několika variantách ukazuje její využití a výsledky pro teoretický a reálný traťový úsek s ohledem na očekávatelné požadavky různých kategorií vlaků osobní dopravy na těchto úsecích.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. česky

Autoři:
Ing. Pavel Purkart, Ph.D.
Publikováno:
2020, Sborník studentské vědecké konference Železniční výzkumné aktivity ŽELVA 2020, Praha, České vysoké učení technické v Praze), p. 94-101), ISBN 978-80-01-06765-9
Anotace:
Metoda STEM (Step Method) je nástrojem, který se primárně využívá k výběru podmnožiny projektů, které bychom měli realizovat, pokud máme k dispozici omezené množství finančních prostředků k jejich realizaci s ohledem na skutečnost, abychom tímto výběrem maximalizovali přínosy. Metoda využívá přitom zadavatelem stanovená hodnoticí kritéria, přičemž její zásadní výhodou je fakt, že sama na základě svého výpočtu přiřadí těmto kritériím váhy. Tím pro stanovení optimálních vah jednotlivých hodnoticích kritérií není nutnost zřizovat nebo svolávat expertní tým. V příspěvku dochází k modifikování této metody do dopravního výzkumu, zejména v oblasti železniční dopravy. Na Ústavu dopravních systémů ČVUT v Praze Fakulty dopravní byla tato metoda primárně aplikována na zjištění prioritizace výstavby nových tramvajových tratí na území Prahy. V další etapě výzkumu byla metoda aplikována do železniční dopravy, kdy byla uzpůsobena na případy hospodárného využívání kapacity stávající železniční dopravní cesty nebo stanovení priorit výstavby vysokorychlostních tratí na území České republiky (resp. tzv. Rychlých spojení, jejichž součástí by měly být úseky vysokorychlostních tratí). Příklad hospodárného využití kapacity železniční dopravní cesty je demonstrován nejen teoreticky, ale také prakticky na trati 160 (číslo dle KJŘ 2019/2020) Plzeň – Žatec, kde na příměstském úseku Plzně je dle této metody hledán optimální model osobní dopravy.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. česky

Autoři:
Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád; Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. David Vodák, Ph.D.
Publikováno:
2020
Anotace:
Plán dopravní obslužnosti města Kolína je zpracován na základě zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících. Cílem Plánu dopravní obslužnosti je formulace základních představ města o rozvoji veřejné osobní dopravy na jeho území. Plán dopravní obslužnosti zmiňuje důležité skutečnosti související s dopravní obslužností, jako je demografie, geografie, komunikační síť a problematika smluvních vztahů. Hlavní důraz je kladen na dopravní obslužnost zajišťovanou objednávkou města, a to z pohledu kvality dopravy, organizace dopravy včetně výhledu ekonomického a tarifního. Praktické naplňování plánu je podmíněno stabilním ekonomickým prostředím.
Typ:
Technická zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád; Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. David Vodák, Ph.D.
Publikováno:
2020
Anotace:
Plán dopravní obslužnosti města Ústí nad Orlicí je zpracován na základě Zákona č. 194/2010 Sb. o veřejných službách v přepravě cestujících. Cílem Plánu dopravní obslužnosti je formulace základních představ města o rozvoji veřejné osobní dopravy na jeho území. Plán dopravní obslužnosti zmiňuje důležité skutečnosti související s dopravní obslužností, jako je demografie, geografie, komunikační síť a problematika smluvních vztahů. Hlavní důraz je kladen na dopravní obslužnost zajišťovanou objednávkou města, a to z pohledu kvality dopravy, organizace dopravy včetně výhledu ekonomického a tarifního. Praktické naplňování plánu je podmíněno stabilním ekonomickým prostředím.
Typ:
Technická zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. David Vodák, Ph.D.
Publikováno:
2020, Transport Problems 2020, Proceedings, Katowice, Wydział Transportu Politechniki Śląskiej), p. 630-637), ISBN 978-83-959742-0-5
Anotace:
The aim of the paper is to set priority of The Fast Connection sections building mentioned above by using the STEM method. This method is used to select projects with the maximum benefit if the budget is limited. There has not been set a limit for individual RS sections as a limitation of financial costs. The decisive factor is the order in which individual RS sections should be built on the basis of evaluation criteria.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád
Publikováno:
2020, Transport Means 2020 - Proceedings of 24th International Scientific Conference, Kaunas, Kaunas University of Technology), p. 628-633), ISSN 1822-296X
Anotace:
Each transport route has a limited capacity; but in the case of railway transport, this characteristic is noticeable. This can lead to a situation where there are more requirements to be placed on the transport route than the route can deal with. This paper describes this issue and offers a possible solution for passenger transport. There may be situations where public transport orderers or carriers have requirements that the infrastructure cannot fully satisfy. By using the modified STEM method, it is possible to determine which requirements to comply with in the way that the capacity of the transport route is utilized optimally with maximum benefits. The example is demonstrated in the real part of the railway infrastructure between Plzeň and Žatec in the Czech Republic.
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf. (Scopus)

Autoři:
Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád
Publikováno:
2020, Verejná osobná doprava 2020 - Zborník prednášok, Bratislava, Kongres STUDIO, spol. s r.o.), p. 19-24), ISBN 978-80-89565-43-6
Anotace:
V osobní železniční dopravě 21. století kromě přijatelné ceny pro cestující a respektování přepravních potřeb je nutné zajistit i komfortní vozidla, jinak veřejná doprava cestující nepřitáhne. V České republice, kde regionální železniční doprava je ve správě krajů, si toto většina krajů uvědomuje a definuje požadavky na vozidla a jejich parametry. Každý kraj má však požadavky do značné míry odlišné, a to do různé hloubky detailů. V některých případech se jde pak cestou zcela nových vozidel, v jiných naopak dochází k různým stupňům rekonstrukce vozidel dříve využívaných jak v České republice, tak v zahraničí. V druhé linii se toto může střetávat s možnostmi dopravců pořídit vybraný typ vozidel dle požadavku daného kraje, což nemusí být zcela jednoduché. Cílem tohoto článku je tak shrnout vybrané skutečnosti a zkušenosti této problematiky z území České republiky, které je nyní poměrně aktuálním tématem.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. česky

Autoři:
Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Publikováno:
2019
Anotace:
Práce má za cíl zabývat se v současnosti nejednotným přístupen ke skutečnosti, jak a jakým způsobem je veřejná doprava zjišťována a jak tyto postupy případně optimalizovat s účelem zvýšení efektivity s důrazem na propojení jednotlivých druhů (nejen) veřejné dopravy.
Typ:
Kandidátské minimum

Autoři:
Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; Ing. David Vodák, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.
Publikováno:
2019, Verejná osobná doprava 2019 - Zborník prednášok, Bratislava, Kongres STUDIO, spol. s r.o.), p. 60-68), ISBN 978-80-89565-40-5
Anotace:
Technické parametry železniční dopravní cesty ovlivňují možnosti návrhu provozní koncepce. Z tohoto pohledu je klíčové dosažení takových parametrů železničních tratí, které zajistí dosažení optimální provozní koncepce. Neméně důležité jsou aspekty hospodárného využívání dopravní cesty stejně jako vhodného trasování železničních tratí. Příspěvek diskutuje vybrané evropské zkušenosti a ukazuje možnosti dosažení rovnováhy zmíněných požadavků na dalších příkladech.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. česky

Autoři:
Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Pavel Purkart, Ph.D.
Publikováno:
2019, Verejná osobná doprava 2019 - Zborník prednášok, Bratislava, Kongres STUDIO, spol. s r.o.), p. 69-74), ISBN 978-80-89565-40-5
Anotace:
Příspěvek se zabývá problematikou stanovení parametrů pro výběr dopravce osobní regionální železniční dopravy. S ohledem na zákonné normy je pro tento případ možné využít buď přímého zadání, nebo nabídkového řízení. V roce 2019 skončí v České republice většina smluv na zajišťování dopravní obslužnosti regionální železniční dopravou, a tím se otevírá prostor pro uzavírání smluv nových. Téma nepřímo navazuje na příspěvek z roku 2018 a sleduje, jakým směrem se přípravy na nadcházející smluvní uspořádání v regionální železniční dopravě v ČR ubírají, jaké se objevily nástrahy a zda se naplňují očekávání objednatelů. Příspěvek diskutuje jednotlivé možnosti a ukazuje vybrané příklady z některých regionů, a to jako motivaci, či jako varování.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. česky

Autoři:
Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Publikováno:
2019
Anotace:
Smyslem této studie je navázat na studii „Provozní soubory regionální železniční dopravy v Moravskoslezském kraji“ zpracovanou na jaře 2018, která byla následně projednána a schválena Moravskoslezským krajem. Tento dokument je zde dále rozšířen, a to zejména o problematiku tzv. smart regionu, tj. o možnosti využití vozidel s alternativními pohony a jejich uplatnění na linkách regionální železniční dopravy Moravskoslezského kraje. Na základě zjištění jsou prověřeny provozní soubory co do počtu i rozsahu (zahrnuté tratě). Studie nastiňuje i základní parametry vozidel, jejichž konkrétní parametry bude možné určit až po stanovení základního linkového vedení regionální železniční dopravy v Moravskoslezském kraji po skončení stávajících smluvních vztahů. V závěru se studie, v souladu s požadavky zadavatele, zmiňuje o problematice služeb ve vlacích i služeb navazujících.
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Ing. David Vodák, Ph.D.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Pavel Purkart, Ph.D.
Publikováno:
2019, Sborník studentské vědecké konference Železniční výzkumné aktivity ŽELVA 2019, Praha, České vysoké učení technické v Praze), p. 160-167), ISBN 978-80-01-06622-5
Anotace:
Předmětem tohoto článku je nastínění možné cesty k nalezení vhodného přístupu pro stanovení optimálních parametrů železniční tratě mezi dvěma zadanými místy. Záměrem je tedy nalezení takové skladby parametrů, která bude odpovídat významu předmětné spojnice a požadavkům, které jsou na infrastrukturu kladeny.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. česky

Autoři:
doc. Ing. Dušan Teichmann, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. David Vodák, Ph.D.
Publikováno:
2019, Transport Problems 2019, Proceedings, Katowice, Wydział Transportu Politechniki Śląskiej), p. 281-288), ISBN 978-83-945717-8-8
Anotace:
This article is mainly concerned about the assessment of priorities in the construction of new tram lines in the area of Czech capital Prague. The set of the projects is based on strategic materials of Prague, which were provided by The Prague Institute of Planning and Development (IPR). The main benefit of the article is the assessment of priorities in the construction without asking the experts and with variable budget. To do so the linear multicriterial programming method (STEM) is used.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. David Vodák, Ph.D.
Publikováno:
2019, Sborník studentské vědecké konference Železniční výzkumné aktivity ŽELVA 2019, Praha, České vysoké učení technické v Praze), p. 116-123), ISBN 978-80-01-06622-5
Anotace:
V minulých letech byly na území České republiky investovány prostředky do zlepšování infrastruktury nejen klíčových železničních koridorů, ale i do železničních tratí zařazených mezi dráhu celostátní mimo síť TEN-T a dráhy regionální. Článek diskutuje některé z těchto případů a zabývá se jejich porovnáním.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. česky

Autoři:
Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; Ing. David Vodák, Ph.D.
Publikováno:
2018, Verejná osbná doprava 2018 - Zborník prednášok, Bratislava, Kongres STUDIO, spol. s r.o.), p. 51-65), ISBN 978-80-89565-36-8
Anotace:
Článek představuje možné řešení osobní dopravy na části železniční sítě na území Plzeňského kraje po dokončení modernizace trati Rokycany – Plzeň. Na vybrané železniční síti v Plzeňském kraji jsou zmíněny jak železniční tratě, které změnu koncepce prakticky nevyžadují, ale především traťové úseky, kde změna koncepce je s ohledem na úpravy na navazující infrastruktuře klíčová s důrazem na kvalitní zajištění dopravní obslužnosti regionu. Článek též obsahuje jednoduché zhodnocení přínosů a negativ, která by tato organizační opatření přinesla.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. česky

Autoři:
Ing. Pavel Purkart, Ph.D.
Publikováno:
2018
Typ:
Oponovaná výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; Ing. David Vodák, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Publikováno:
2018, 2018 Young Transportation Engineers Conference, Praha, České vysoké učení technické v Praze, Fakulta dopravní), p. 200-207), ISBN 978-1-5386-3825-5
Anotace:
Železniční doprava tvoří jeden ze subsystémů dopravy, který zajišťuje dopravní obslužnost regionů v osobní dopravě a který je vhodný zejména pro silné přepravní proudy; přitom pro její využitelnost je klíčová atraktivní cestovní doba, jí odpovídající komfort, spolehlivost a cena. Pro dosažení těchto požadavků jsou rozhodující jak technické parametry železniční dopravní cesty a vozidel, tak aplikovaná provozní koncepce v dané relaci. Tyto požadavky se přitom střetávají a je nutné řešit jejich vzájemné provázání. Typicky můžeme polemizovat o známém problému optimálního dosahování taktových uzlů, o nastavení optimální zastavovací politiky, o konkrétním modelu provozu na jednotlivých částech železniční sítě, o vhodném dimenzování nasazených souprav či oběhů nebo o parametrech dopravní infrastruktury samotné. Článek postihuje tyto problémy a zabývá se stavem jejich řešení, a to jak v českém, tak zahraničním pojetí. V druhé části článek popisuje možné problémy k dalšímu vědeckému zkoumání, které dle dostupných zdrojů informací nejsou zatím dostatečně rozvinuty a zaslouží si pozornost.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. česky

Autoři:
Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. David Vodák, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Publikováno:
2017
Anotace:
Dílo poskytuje podklady k monetizaci přínosů nástupišť realizovaných v souladu s platnou legislativou, stejně tak předkládá i rozbor ostatních přínosů, jejichž monetizace se prokáže jako nerealizovatelná.
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Publikováno:
2017, Vědeckotechnický sborník ČD, 23 (44), p. 1-257), ISSN 1214-9047
Anotace:
Článek představuje zajímavá řešení z regionální, příměstské a městské kolejové dopravy v Německu, která mohou být inspirativní pro budoucí vývoj v České republice. Článek se zaměřuje především na lehké kolejové systémy, zejména pak na smíšený provoz a dvousystémová vozidla a ukazuje dobře fungující příklad na městě Karlsruhe a jeho širším regionu. Dále se článek zaměřuje na problematiku regionální železniční dopravy v Bavorsku a popisuje případ regionální železniční tratě Viechtach – Gotteszell, na níž došlo k obnovení provozu.
Typ:
Článek v odborném recenzovaném periodiku česky

Autoři:
Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.
Publikováno:
2017, Vědeckotechnický sborník ČD, 23 (43), p. 1-100), ISSN 1214-9047
Anotace:
Článek představuje výstup z diplomové práce s názvem Posílení významu železnice v dopravní obsluze regionu Rokycanska úspěšně obhájené na ČVUT Fakultě dopravní v červnu 2016. Obhájená diplomová práce nabízí ucelený pohled na možnost řešení dopravní obslužnosti na Rokycansku. Diplomová práce jasně identifikuje největší nedostatky dopravní obslužnosti regionu a zároveň navrhuje komplexní model veřejné dopravy v oblasti, který by znamenal hmatatelné zvýšení páteřní úlohy železnice v regionu.
Typ:
Článek v odborném recenzovaném periodiku česky

Autoři:
Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; Ing. David Vodák, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Hoření, T.
Publikováno:
2017, Modernization of the railways - IRICoN 2017, Praha, České vysoké učení technické v Praze, Fakulta dopravní), p. 1-44), ISBN 978-80-01-06140-4
Anotace:
This paper is dealing with improving the railway transport on axis Děčín - Rumburk. This journey can be undertaken in two possible ways (as an interstate one or an international one through Germany), however the connections between trains are limited (especially problematic is the Rumburk junction, where the connection would be desired). The aim of this paper is to improve the connections in the whole area, in order to reach the maximal effectiveness of a railway passenger transport.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. cizojazyčně

Autoři:
Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; Ing. David Vodák, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Hoření, T.
Publikováno:
2017, Student Scientific Conference Modernization of Railway IRICoN 2017, Praha, Czech Technical University in Prague), p. 2-102), ISBN 978-80-01-06297-5, ISSN 2336-5382
Anotace:
This paper is dealing with improving the railway transport on axis Děčín - Rumburk. This journey can be undertaken in two possible ways (as an interstate one or an international one through Germany), however the connections between trains are limited (especially problematic is the Rumburk junction, where the connection would be desired). The aim of this paper is to improve the connections in the whole area, in order to reach the maximal effectiveness of a railway passenger transport.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. cizojazyčně

Autoři:
Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; Hoření, T.
Publikováno:
2014, Vědeckotechnický sborník ČD, 20 (38), p. 1-15), ISSN 1214-9047
Anotace:
Článek představuje hlavní výstupy bakalářských prací dvou úspěšných absolventů ČVUT Fakulty dopravní. Společným tématem je řešení dopravní obsluhy regionu Rokycanska, založené páteřní funkci železniční dopravy. Komplexně je tak řešen jak koncept organizace železniční a návazné dopravy v daném území, tak podrobné technické řešení úprav na vybrané části železniční sítě. Obě práce jsou vyvrcholením společného studentského projektu.
Typ:
Článek v periodiku z pozitivního seznamu RVVI česky