Publikace

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Autoři:
Zeman, T.; Urban, R.; Kudlák, A.; Vargová, S.; Fröhlich, T.; Ing. Michaela Melicharová
Publikováno:
2023, AD ALTA: Journal of Interdisciplinary Research, 13 (2), p. 295-298), ISSN 1804-7890
Anotace:
The article reviewed the methods for assessing the risks of a terrorist attack against a soft target. Considering the number of factors affecting the choice of a target by a terrorist group or individual terrorists and the limited usability of historical data on previous terrorist attacks, the article further focuses on the possibility of using expert opinion on the importance of criteria for identifying soft targets. For this purpose, a questionnaire survey was conducted at the regional police directorates of the Police of the Czech Republic. Based on the survey results, the level of security, the number of persons, and its symbolic significance were identified as the most important criteria for selecting a soft target as a target of a terrorist attack.
Typ:
Článek v periodiku excerpovaném WoS mimo SCIE, SSCI a AHCI, cizojazyčně

Autoři:
Ing. Lenka Michalcová, Ph.D.; Fröhlich, F.T.; Slabý, S.J.; Ing. Michaela Melicharová
Publikováno:
2022
Anotace:
Projekt se tematicky zaměřuje na bezpečnost plánovaných hromadných společenských akcí ve vazbě na násilné typy bezpečnostních incidentů z pohledu místní samosprávy, která v konečném důsledku rozhoduje o jejich uspořádání na svém území. Účelem tohoto projektu je provést výzkum v oblasti bezpečnostních aspektů, které přímo ovlivňují připravenost a schopnost akcí těmto incidentům předcházet anebo zajistit jejich rychlou a adekvátní reakci vedoucí ke snížení, popř. eliminaci nežádoucích dopadů. Z tohoto důvodu je hlavním cílem projektu vytvořit nástroj pro územní samosprávu na úrovni obce (primárně ORP, kde dochází k těmto akcím častěji a ve větším měřítku), který umožní uceleným a jednotným způsobem zhodnotit míru zajištění bezpečnosti návštěvníků těchto akcí před násilným jednáním. Cílem projektu je vytvořit jednoduchý, přehledný a snadno využitelný nástroj pro orgány obce určený k hodnocení hromadných společenských akcí s výskytem zvýšené koncentrace osob ve vazbě na potenciální vznik a průběh bezpečnostních incidentů násilného charakteru. Předmětem tohoto hodnocení je soubor technických a režimových opatření determinující připravenost a schopnost akcí čelit uvedenému typu situací optikou schvalovatele povolení o jejich konání. Hlavním přínosem tohoto projektu je pomoci sjednotit a především usnadnit základním územně samosprávných celků rozhodovací proces ve věci povolení realizace hromadných (kulturních, sportovních a dalších společenských) akcí na svém území s ohledem na dostatečné zajištění ochrany života a zdraví potenciálních návštěvníků.
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Bílek, M.; Chroustová, K.; Rusek, M.; Skřehot, P.A.; Hon, Z.; Ing. Michaela Melicharová
Publikováno:
2020, Sjezd chemických společností 2020, Praha, Česká společnost chemická), p. 136-136), ISSN 2336-7210
Anotace:
Cílem projektu BEDOX, který se ve spolupráci týmů Fakulty biomedicínského inženýrství ČVUT, Znaleckého ústavu bezpečnosti a ochrany zdraví a Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy zaměřuje na bezpečnou laboratorní praxi ve všeobecném chemickém vzdělávání, je analýza současného stavu pedagogické praxe v dané oblasti a příprava elektronické databáze videozáznamů prezentujících výběr bezpečných chemických experimentů využitelných v podmínkách základních škol a gymnázií. K získání aktuálních informací o současném stavu školních experimentálních činností a jejich bezpečnostních souvislostí byly zjišťovány názory a zkušenosti učitelů chemie na bezpečnost práce v souvislosti s experimentálními činnostmi z jejich praxe. Anonymní dotazník tvořily tři části, a to charakteristika respondenta, školní experimentální činnosti a bezpečná laboratorní praxe. Na základě kalkulace minimálního počtu respondentů byly získány odpovědi od 354 učitelů chemie z českých základních škol a gymnázií. Z analýzy dat získaných z popisné části dotazníku plyne, že zařazování experimentálních činností stále není příliš frekventovaným obsahem všeobecného chemického vzdělávání. Méně než 40 % učitelů zařazuje demonstrační pokus „aspoň jednou týdně“, více než 60 % „aspoň jednou za měsíc“. Žákovské experimenty jsou součástí výuky „aspoň jednou týdně“ jen u méně než 15 % a „aspoň jednou měsíčně“ u méně než 40 % respondentů. To jsou čísla velmi malá, a alarmující je i skutečnost, že jedním z vážných důvodů respondenti uvádějí souvislosti s dodržováním bezpečnosti práce.
Typ:
Abstrakt ve sborníku z lokální konf. česky

Autoři:
Skřehot, P.A.; Marek, J.; Ptáčková, V.; Bílek, M.; Beneš, P.; Rusek, M.; Chroustová, K.; Hon, Z.; Ing. Michaela Melicharová
Publikováno:
2020, Sjezd chemických společností 2020, Praha, Česká společnost chemická), p. 136-136), ISSN 2336-7210
Anotace:
Pro předcházení nehodám při nakládání s nebezpečnými chem. látkami stanoví legislativa řadu povinností. Základním předpisem je zákoník práce, který stanoví obecnou povinnost zaměstnavatele vytvářet bezpečné a zdraví neohrožující pracovní prostředí a pracovní podmínky vhodnou organizací BOZP a přijímáním opatření k předcházení rizikům. Tuto povinnost má zaměstnavatel nejen vůči svým zaměstnancům, ale i všem osobám, které se s jeho vědomím vyskytují na jeho pracovištích (v případě škol se jedná o žáky). Další povinnosti pak můžeme najít v zák. č. 258/2000 Sb., zák. č. 309/2006 Sb., nař. vlády č. 361/2007 Sb., vyhl. č. 180/2015 Sb., v evropském Nařízení CLP a též v technických normách. Pro chemiky je klíčovou normou ČSN 01 8003, která se m.j. věnuje také zabezpečení praktické výuky chemie ve školách. Hlavní zásadou je provádět veškeré školní experimenty pouze podle bezpečných a didakticky ověřených prac. postupů. Tato povinnost reaguje na skutečnost, že se v praxi poměrně hojně rozšířilo používání neprověřených a často velmi rizikových návodů dostupných na internetu. Požadavky na bezpečné a didakticky ověřené prac. postupy ale nejsou v normě blíže vymezeny, a proto jsme se v rámci řešení projektu BEDOX pokusili tento nedostatek vyřešit následujícím výkladem: Za bezpečný postup lze považovat takový způsob nakládání s chem. látkami, při jehož dodržení není důvodné předpokládat vznik nežádoucích účinků na život a zdraví osob, které by mohly být možnými důsledky prováděných činností bezprostředně ohroženy. Za didakticky ověřený postup pak lze považovat takovou činnost, která umožňuje osobě provádějící chemický pokus nebo osobě přihlížející získat anebo prohloubit požadované znalosti, příp. zkušenosti, a to s cílem vycházejícím z tématu, k němuž se daný experiment vztahuje. V dalším kroku budeme usilovat o včlenění těchto definic přímo do textu uvedené normy.
Typ:
Abstrakt ve sborníku z lokální konf. česky

Autoři:
Skřehot, P.A.; Marek, J.; Hon, Z.; Ing. Michaela Melicharová; Bílek, M.; CHROUSTOVÁ, K.
Publikováno:
2019, Aktualne otázky bezpečnosti práce, Košice, Technical University of Košice), p. 1-10), ISBN 978-80-553-3434-9
Anotace:
Úrazy dětí vzniklé v důsledku nehod při manipulaci s nebezpečnými chemickými látkami představují poměrně vážný problém. Nezřídka při nich totiž dochází k těžkým zraněním, často i s trvalými zdravotními následky. Většina z nich by se ale přitom vůbec nemusela stát, kdyby dospělé osoby odpovědné za provádění chemických experimentů – ať již učitelé, nebo vedoucí zájmových kroužků nebo dětských táborů – důsledněji dbaly svých povinností na úseku BOZP. Dnešní doba volá po názornosti, interaktivitě a praktickém rozměru výuky ve školách, ale také při mimoškolních aktivitách dětí. Někdy to ale bývá na úkor bezpečnosti, což ostatně dokládají známé případy. Aby bylo možné účinně předcházet takovým událostem, je nezbytné tomuto tématu věnovat seriózní pozornost a vytvořit vhodné praktické nástroje určené pro učitele chemie a lektory zájmové činnosti. Za tímto účelem bylo zahájeno řešení projektu BEDOX. Jeho cílem je provést evaluaci pracovních postupů vybraných 100 chemických experimentů pro výuku chemie jako všeobecně-vzdělávacího předmětu a prověřit kvalitu jejich bezpečnostních a didaktických aspektů. Projekt tak reaguje na nedávné změny v legislativě, zejména přijetí nové normy ČSN 01 8003.
Typ:
Stať ve sborníku z lokální konf. česky