Granty a projekty

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Ing. Nela Krčmářová; doc. Ing. Luboš Socha, Ph.D. et Ph.D.; Ing. Daniel Urban
Anotace:
Předložený projektový koncept se zabývá hodnocením opotřebení hydrofobních povlaků, způsobeným abrazí a jeho vlivem na ztrátu jejich anti-icing vlastností. Podstatou projektu je na základě stávajících poznatků vytvořit odpovídající prostředí a metodiku testování, která by umožnila vystavit propulzní systémy bezpilotních letadel provozním podmínkám abraze. Aktuální stav uvedené problematiky poukazuje na skutečnost, že dosavadní hydrofobní povlaky ztrácí své anti-icing vlastnosti již po pár opakovaných vystaveních námraze. Uvedené by mohlo vést k vývoji a vylepšení odolnosti a životnosti současných hydrofobních povlaků, což by v konečném důsledku vedlo ke zvýšení celkové bezpečnosti provozu a operability bezpilotních letadel.
Pracoviště:
Rok:
2023 - 2024
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS23/136/OHK2/2T/16

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Ing. Karel Hylmar; doc. Ing. Luboš Socha, Ph.D. et Ph.D.
Anotace:
Projektový koncept je zaměřen na implementaci alternativního pohonného systému pro bezpilotní letadla s vertikálním vzletem a přistáním, konkrétně EDF (Electric Ducted Fan) pohonný systém. S ohledem na vyvíjející se hustotu provozu bezpilotních letadel a legislativní požadavky, jak v EU, tak zámoří, je nutné reagovat na narůstající bezpečnostní rizika. Ta jsou způsobena zejména rotujícími vrtulemi, které jsou nebezpečné pro své okolí, ale i pro bezpečnost samotného prostředku. Řešením popsané problematiky by mohlo být využití výše zmíněného EDF pohonu, jehož hlavní výhodou je zakrytování rotujících částí, ale také například vyšší výkon při menších rozměrech, než u ekvivalentní vrtule. Nicméně, zmíněné řešení má nevýhodu v podobě nutnosti využívat vektorování tahu, které je dosud vysoce raritním řešením na bezpilotních letadlech. Stejně tak systém řízení je zcela odlišný od běžně používaných řídících systémů UA, tedy je nutné navrhnout i nový řídící a regulační systém vektorování tahu. Pro tyto účely je nutné sestavit zcela nový koncept testovacího zařízení, které umožní takový systém navrhnout alespoň pro jeden motor. Následně je nutné systém optimalizovat pro kooperaci s více pohonnými jednotkami na funkčním prototypu bezpilotního letadla. Výstupy z projektu by výrazně napomohli urychlit implementaci nového druhu pohonu na bezpilotní letadla, což by urychlilo celkovou integraci bezpilotních letadel do vzdušného prostoru.
Pracoviště:
Rok:
2023 - 2024
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS23/140/OHK2/2T/16

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Ing. Petr Had; doc. Ing. Ivan Nagy, CSc.; Ing. Pavel Smíšovský; doc. Ing. Luboš Socha, Ph.D. et Ph.D.; Ing. Slobodan Stojić, Ph.D.
Anotace:
Pozemní odbavení letadla je komplexní proces, do kterého je zapojeno velké množství subjektů, jejichž synergie zajištuje bezpečný a plynulý provoz. Jedná se o proces, který je velice náchylný na provozní změny, které mohou během odbavení nastat. Vlivem těchto změn může docházet ke vzniku zpoždění letadla během procesu pozemního odbavení. Toto vzniklé zpoždění se následně přenáší do celé sítě, která je dnes na hranici svých kapacit a je nutné optimalizovat její využívání. Za účelem optimalizace toků ve vzdušném prostoru vznikl evropský síťový manažer (NMOC) a byly vytvořeny postupy CDM (Collaborative Decision Making). Koncept CDM je založen na zavedení systému sdílení informací mezi všemi zúčastněnými subjekty podílejícími se na provozu a fungování letecké dopravy. Jedním z nejdůležitějších prvků definovaných konceptem CDM, se kterým pracuje i síťový manažer při optimalizaci toků, je čas TOBT (Target of block time). Jedná se o čas ukončení pozemního odbavení. Tento čas je v první fázi automaticky generován na základě plánovaného odletu letadla a během procesu odbavení je manuálně aktualizován pracovníkem handlingu. Přesné postupy v rámci nastavování TOBT však neexistují a zejména při vzniku neočekávaných provozních změn dochází k zadání nepřesného času TOBT. Tento projekt si klade za cíl zjistit, s jakým předstihem a jak přesně je možné na základě dostupných provozních dat vytvářet automatické predikce času TOBT a jaké konkrétní faktory nebo jejich kombinace tento čas mohou ovlivňovat. Za účelem dosažení cíle projektu bude vytvořen predikční model založený na algoritmech strojového učení, který dokáže kvantifikovat vliv jednotlivých faktorů a jejich kombinací na výsledný čas TOBT a následně tento čas predikovat. Přesnost těchto predikcí v různých časech před ukončením odbavení bude následně ověřována porovnáním vypočtených predikcí se skutečným časem TOBT.
Pracoviště:
Rok:
2023 - 2024
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS23/142/OHK2/2T/16

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Ing. Timotej Gavura; Ing. Michaela Kalivodová; Ing. Stanislav Kušmírek, Ph.D.; doc. Ing. Luboš Socha, Ph.D. et Ph.D.
Anotace:
Letové iluze obecně jsou definovány jako rozpor mezi realitou a tím, co mozek pilota vyhodnotí. Předložený projekt se zabývá studiem vlivu vestibulárních iluzí, konkrétně Coriolisovi a somatogyrální iluze na nystagmus u dvou skupin pilotů rozdělených dle úrovně zkušeností. Jedná se o žáky v pilotním výycviku a aktivní piloty. Experimentální měření bude probíhat v rámci dvou letových profilů, kde jeden bude s iluzemi a jeden bez. Během těchto profilů se budou sbírat letová data a data z elektronystagmografie a následně budou komparována. Data ze simulátoru budou porovnána i s referenčním měřením na otočné židli a bude se zjišťovat, zda je mezi nimi souvislost. Celá koncepce bude tedy založena na důkazech, které poskytnou podrobné informace o chování pilota v závislosti na podlehnutí iluzím. Uvedené může mít vliv na zvýšení bezpečnosti letecké dopravy a ke zvýšení teoretické báze znalostí o uvedeném problému.
Pracoviště:
Rok:
2022 - 2023
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS22/127/OHK2/2T/16