Projekty a granty

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Ing. Petr Had; doc. Ing. Luboš Socha, Ph.D. et Ph.D.; Ing. Slobodan Stojić, Ph.D.
Anotace:
V důsledku nárůstu letecké přepravy se klade velký důraz na zefektivnění procesů na letištích, která jsou považována za komplexní systémy s mnoha propojenými a závislými procesy. Mezi klíčové postupy ke zlepšení předvídatelnosti a koordinace patří CDM (Collaborative Decision Making) a nový koncept APOC (Airport Operations Centre), který se v současnosti zavádí na velkých letištích. Nedostatkem v konceptech CDM a APOC zůstává relativní opomíjení procesů spojených s příchodem cestujících na letiště a jejich následným odbavením v terminálu. Jedním z hlavních problémů letišť je zároveň omezená možnost testování změn a nových postupů v reálném provozu, vzhledem k nepřetržitému provozu a regulačním požadavkům. Implementace změn je časově náročná a nákladná a špatná implementace může mít negativní dopad na provoz letiště a výkonnost celého odbavovacího procesu. Proto je nutné využívat simulační nástroje, které umožňují testovat změny a nové koncepty mimo reálný provoz terminálů. Současné komerční simulační nástroje jsou poměrně uzavřené a finančně nákladné, což vytváří prostor pro vytvoření dostupného a otevřeného nástroje pro simulaci odbavení cestujících, který bude flexibilní a umožní snadněji přidávat nové funkcionality. Cílem projektu je vytvořit digitální model letištního terminálu, který bude sloužit k simulaci provozu v budově terminálu a v přilehlém veřejném prostoru před ním, se zaměřením na procesy odbavení cestujících před odletem a po příletu. Za účelem dosažení stanoveného cíle bude vytvořen simulační nástroj v programu AnyLogic, ve kterém bude vytvořen model Terminálu 2 na Letišti Václava Havla v Praze. Pro tvorbu simulačního nástroje bude využito multiagentního modelování. Tento nástroj bude umožňovat simulovat celý odbavovací proces cestujícího na příletu i na odletu.
Pracoviště:
Rok:
2025 - 2025
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS25/073/OHK2/1T/16

Řešitel:
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Daniel Hanus, CSc.; Ing. Slobodan Stojić, Ph.D.; Ing. Jiří Volt
Anotace:
Rozmach letecké dopravy v poslední době přináší nové výzvy v optimalizaci a řízení letištních procesů. Fronty na klíčových letištních procesorech, jako jsou přepážky pro odbavení a stanoviště bezpečnostní kontroly, se stávají stále běžnějšími. Tento projekt se zaměřuje na vývoj inovativního řešení pro optimalizaci letištních procesů a řízení toku cestujících s cílem minimalizovat tvorbu front na klíčových letištních procesorech. Hlavním cílem je vytvořit výpočetní algoritmus pro řízený příchod cestujících na letiště, který povede k rozložení zátěže a efektivnějšímu využití dostupných letištních zdrojů. V projektu se předpokládá využití metod Operačního výzkumu, Simulací a Teorie hromadné obsluhy. Dalším krokem projektu je zkoumání procentuálního zastoupení cestujících, u kterých je vyžadována úprava času příchodu, aby bylo navrhované řešení účinné a zároveň všichni cestující stihli svůj čas odletu. Výsledky projektu by měly vést ke zlepšení efektivity celého procesu odbavení cestujících na letišti a ke snížení zpoždění. Dále by měly přispět ke zlepšení celkového cestovatelského zážitku.
Pracoviště:
Rok:
2024 - 2025
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS24/107/OHK2/2T/16

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Ing. Petr Had; doc. Ing. Ivan Nagy, CSc.; Ing. Pavel Smíšovský; doc. Ing. Luboš Socha, Ph.D. et Ph.D.; Ing. Slobodan Stojić, Ph.D.
Anotace:
Pozemní odbavení letadla je komplexní proces, do kterého je zapojeno velké množství subjektů, jejichž synergie zajištuje bezpečný a plynulý provoz. Jedná se o proces, který je velice náchylný na provozní změny, které mohou během odbavení nastat. Vlivem těchto změn může docházet ke vzniku zpoždění letadla během procesu pozemního odbavení. Toto vzniklé zpoždění se následně přenáší do celé sítě, která je dnes na hranici svých kapacit a je nutné optimalizovat její využívání. Za účelem optimalizace toků ve vzdušném prostoru vznikl evropský síťový manažer (NMOC) a byly vytvořeny postupy CDM (Collaborative Decision Making). Koncept CDM je založen na zavedení systému sdílení informací mezi všemi zúčastněnými subjekty podílejícími se na provozu a fungování letecké dopravy. Jedním z nejdůležitějších prvků definovaných konceptem CDM, se kterým pracuje i síťový manažer při optimalizaci toků, je čas TOBT (Target of block time). Jedná se o čas ukončení pozemního odbavení. Tento čas je v první fázi automaticky generován na základě plánovaného odletu letadla a během procesu odbavení je manuálně aktualizován pracovníkem handlingu. Přesné postupy v rámci nastavování TOBT však neexistují a zejména při vzniku neočekávaných provozních změn dochází k zadání nepřesného času TOBT. Tento projekt si klade za cíl zjistit, s jakým předstihem a jak přesně je možné na základě dostupných provozních dat vytvářet automatické predikce času TOBT a jaké konkrétní faktory nebo jejich kombinace tento čas mohou ovlivňovat. Za účelem dosažení cíle projektu bude vytvořen predikční model založený na algoritmech strojového učení, který dokáže kvantifikovat vliv jednotlivých faktorů a jejich kombinací na výsledný čas TOBT a následně tento čas predikovat. Přesnost těchto predikcí v různých časech před ukončením odbavení bude následně ověřována porovnáním vypočtených predikcí se skutečným časem TOBT.
Pracoviště:
Rok:
2023 - 2024
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS23/142/OHK2/2T/16