Spoluřešitelé:
Anotace:
V důsledku nárůstu letecké přepravy se klade velký důraz na zefektivnění procesů na letištích, která jsou považována za komplexní systémy s mnoha propojenými a závislými procesy. Mezi klíčové postupy ke zlepšení předvídatelnosti a koordinace patří CDM (Collaborative Decision Making) a nový koncept APOC (Airport Operations Centre), který se v současnosti zavádí na velkých letištích. Nedostatkem v konceptech CDM a APOC zůstává relativní opomíjení procesů spojených s příchodem cestujících na letiště a jejich následným odbavením v terminálu. Jedním z hlavních problémů letišť je zároveň omezená možnost testování změn a nových postupů v reálném provozu, vzhledem k nepřetržitému provozu a regulačním požadavkům. Implementace změn je časově náročná a nákladná a špatná implementace může mít negativní dopad na provoz letiště a výkonnost celého odbavovacího procesu. Proto je nutné využívat simulační nástroje, které umožňují testovat změny a nové koncepty mimo reálný provoz terminálů. Současné komerční simulační nástroje jsou poměrně uzavřené a finančně nákladné, což vytváří prostor pro vytvoření dostupného a otevřeného nástroje pro simulaci odbavení cestujících, který bude flexibilní a umožní snadněji přidávat nové funkcionality. Cílem projektu je vytvořit digitální model letištního terminálu, který bude sloužit k simulaci provozu v budově terminálu a v přilehlém veřejném prostoru před ním, se zaměřením na procesy odbavení cestujících před odletem a po příletu. Za účelem dosažení stanoveného cíle bude vytvořen simulační nástroj v programu AnyLogic, ve kterém bude vytvořen model Terminálu 2 na Letišti Václava Havla v Praze. Pro tvorbu simulačního nástroje bude využito multiagentního modelování. Tento nástroj bude umožňovat simulovat celý odbavovací proces cestujícího na příletu i na odletu.
Pracoviště:
Rok:
2025 - 2025
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS25/073/OHK2/1T/16