Publikace

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Autoři:
Ing. Libor Ládyš; Ládyš, M.; Simon, O.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Publikováno:
2024, 22. konference „Železniční dopravní cesta 2024“ - Sborník přednášek, Správa železnic, státní organizace), p. 80-89), ISBN 978-80-907189-5-1
Anotace:
Příspěvek představuje dosavadní vybrané poznatky projektu Dynamická opto-akustická metoda hodnocení emisní hlučnosti železničního svršku, který je řešen společností EKOLA group, spol. s r.o., a ČVUT v Praze Fakultou dopravní. V rámci projektu je navržena nová metoda hodnocení emisní hlučnosti železničního svršku spolu se souvisejícím přístrojovým vybavením. Systém pracuje na principu kombinace optických a akustických snímačů v blízkém poli kontaktu kolejnice s kolem žel. vozidla, což umožňuje izolaci emisní hlučnosti samotného odvalování od ostatních jevů tvořících hluk při jízdě vozu. Díky tomu je možné analyzovat a hodnotit akustickou emisi pouze samotného žel. svršku a je možné průběžně, systematicky a neinvazivně sledovat kvalitu žel. svršku v projížděném úseku, včetně trendů vývoje hlučnosti.
Typ:
Stať ve sborníku z lokální konf. česky

Autoři:
Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád; Ing. Libor Ládyš; Bartošová, L.; Simon, O.; Ládyš, M.; Matoušek, A.; Červenka, O.
Publikováno:
2024
Anotace:
Závěrečná zpráva za rok 2024 popisuje výsledky práce na projektu Technologické agentury České republiky č. CK03000099 Dynamická opto-akustická metoda hodnocení emisní hlučnosti železničního svršku za rok 2024. Skládá se především z popisu plnění cílů a dosažených výsledků projektu za rok 2024.
Typ:
Oponovaná výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Libor Ládyš; Červenka, O.; Simon, O.; Ládyš, M.; Matoušek, A.
Publikováno:
2023
Anotace:
Průběžná zpráva za rok 2023 popisuje výsledky práce na projektu Technologické agentury České republiky č. CK03000099 Dynamická opto-akustická metoda hodnocení emisní hlučnosti železničního svršku za rok 2023. Skládá se především z popisu plnění cílů a aktivit projektu za rok 2023.
Typ:
Oponovaná výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Libor Ládyš; Červenka, O.; Simon, O.; Ládyš, M.; Matoušek, A.
Publikováno:
2022
Anotace:
Průběžná zpráva za rok 2022 popisuje výsledky práce na projektu Technologické agentury České republiky č. CK03000099 Dynamická opto-akustická metoda hodnocení emisní hlučnosti železničního svršku za rok 2022. Skládá se především z popisu plnění cílů a aktivit projektu za rok 2022, analýzy konvenčních metod diagnostiky železničního svršku, analýzy dostupných zdrojů a informací o stavu železničního svršku v ČR a praktické zkoušky opto-akustického měřicího systému.
Typ:
Oponovaná výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Vašica, D.; Ing. Libor Ládyš; Biľová, M.; Matoušek, A.
Publikováno:
2014, Fyzikálne faktory prostredia, IV (1), p. 14-18), ISSN 1338-3922
Anotace:
Již několik let dochází v České republice k rekonstrukcím železničních tratí. Avšak doposud nebylo ověřeno, jakým způsobem ovlivní změny železničního svršku emise hluku ze železniční dopravy. To má za následek, že v případě výhledové predikce hluku často dochází k nadhodnocení nebo k podhodnocení akustické situace v okolí železničních tratí a tím také k předimenzování nebo poddimenzování návrhů protihlukových opatření. Tato situace vedla vybrané pracovníky ČVUT v Praze Fakulty dopravní a společnosti EKOLA group, spol. s r.o., k řešení projektu, který přispívá k řešení uvedené situace. Hlavní výsledky tohoto projektu, řešeného v letech 2011–2013, představuje tento článek.
Typ:
Článek v odborném recenzovaném periodiku česky

Autoři:
doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; prof. Ing. Pavel Přibyl, CSc.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Neubergová, K.; Vašica, D.; Ing. Bc. Dagmar Kočárková, Ph.D.; Ing. Libor Ládyš; Matoušek, A.; Biľová, M.; Bartošová, L.; Hrubý, P.; Křenová, R.
Publikováno:
2014
Anotace:
Závěrečná zpráva popisuje a shrnuje výsledky práce na projektu výzkumu a vývoje programu ALFA Technologické agentury České republiky č. TA01030087 "Vliv opatření na infrastruktuře železniční dopravy na snížení vzniku a šíření hluku od jedoucích vlaků" za celou dobu řešení projektu, tzn. za roky 2011-2013. Skládá se především z krátké rešerše, výčtu všech měření hluku od jedoucích vlaků, zpracování získaných dat, stanovení korekcí emisí hluku a ekonomického hodnocení přínosu používání korekcí.
Typ:
Oponovaná výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Neubergová, K.; Vašica, D.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Libor Ládyš
Publikováno:
2013, Silnice a železnice, 8 (5), p. 84-86), ISSN 1803-8441
Anotace:
Příspěvek je zaměřen na problematiku hluku ze železniční dopravy. Úvodem jsou zmíněny hlavní zdroje hluku z tohoto druhu dopravy, spolu se shrnutím platné legislativy. Následuje vlastní metodika měření, doplněná o ukázky z měření v konkrétních lokalitách. V diskusní části příspěvku jsou změřená data statisticky vyhodnocena. V závěru jsou pak získaná data shrnuta a jsou vyslovena doporučení pro návrh i údržbu železniční infrastruktury.
Typ:
Článek v odborném recenzovaném periodiku česky

Autoři:
Neubergová, K.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Vašica, D.; Ing. Libor Ládyš
Publikováno:
2013, Proceedings of the 11th European Transport Congress, Praha, České vysoké učení technické v Praze, Fakulta dopravní), p. 191-196), ISBN 978-80-01-05321-8
Anotace:
In the Czech Republic, railway noise is calculated according to the Czech national methodology during the project preparation of the modernisation and optimisation of the railway lines. This methodology, however, arose in the last century, and its use leads to significant overvaluation of the noise load in surrounding areas, in particular for upgraded and optimized railway tracks with modern construction and when using modern trains, mainly passenger traffic (disc brakes, multiple units). The aim of the project is to determine the noise emission data, in view of the railway superstructure constructions and the rolling stock in use, alternatively to find out correction for noise reduction between the original and modernized lines, so that it was possible to define the conditions under which the noise emission values are valid. This will allow to use the Czech methodology, or foreign one, so that the results of a calculation will be as close as possible to actual conditions, which will lead to design the optimized noise reduction solutions. The main focus of the project is therefore to determine the real noise emission values. To this end, the systematic measurement is done on the Czech railway network. Suitable sites with or without reconstruction are selected. There are realised repeated and synchronous measurements of the noise from the same train which passed through different places with various track superstructure types. From the known parameters of a moving train, tracks and on the basis of sound pressure level values, or possibly frequency spectrum, the impact of the railway superstructure type on the railway noise will be defined.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. cizojazyčně

Autoři:
doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; prof. Ing. Pavel Přibyl, CSc.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Vašica, D.; Neubergová, K.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Havlena, O.; Ing. Bc. Dagmar Kočárková, Ph.D.; Ing. Libor Ládyš; Matoušek, A.; Bartošová, L.; Hrubý, P.; Křenová, R.
Publikováno:
2013
Anotace:
Průběžná zpráva za rok 2012 popisuje výsledky práce na projektu projektu výzkumu a vývoje programu ALFA Technologické agentury České republiky č. TA01030087 Vliv opatření na infrastruktuře železniční dopravy na snížení vzniku a šíření hluku od jedoucích vlaků za rok 2012. Skládá se především z popisu měření hluku od jedoucích vlaků a výsledků první fáze zpracování získaných dat, zejm. eliminaci vstupních parametrů. Zpráva obsahuje přílohu s fotografiemi uskutečněných měření.
Typ:
Oponovaná výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Neubergová, K.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Vašica, D.; Ing. Libor Ládyš
Publikováno:
2013, 20th Anniversary of the Faculty of Transportation Sciences, Czech Technical University in Prague - Selected Papers, Praha, České vysoké učení technické v Praze, Fakulta dopravní), p. 96-101), ISBN 978-80-01-05320-1
Anotace:
In the Czech Republic, railway noise is calculated according to the Czech national methodology during the project preparation of the modernisation and optimisation of the railway lines. This methodology, however, arose in the last century, and its use leads to significant overvaluation of the noise load in surrounding areas, in particular for upgraded and optimized railway tracks with modern construction and when using modern trains, mainly passenger traffic (disc brakes, multiple units). The aim of the project is to determine the noise emission data, in view of the railway superstructure constructions and the rolling stock in use, alternatively to find out correction for noise reduction between the original and modernized lines, so that it was possible to define the conditions under which the noise emission values are valid. This will allow to use the Czech methodology, or foreign one, so that the results of a calculation will be as close as possible to actual conditions, which will lead to design the optimized noise reduction solutions. The main focus of the project is therefore to determine the real noise emission values. To this end, the systematic measurement is done on the Czech railway network. Suitable sites with or without reconstruction are selected. There are realised repeated and synchronous measurements of the noise from the same train which passed through different places with various track superstructure types. From the known parameters of a moving train, tracks and on the basis of sound pressure level values, or possibly frequency spectrum, the impact of the railway superstructure type on the railway noise will be defined.
Typ:
Stať ve sborníku z fakultní konference cizojazyčně

Autoři:
doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Neubergová, K.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Libor Ládyš; Bilová, M.; Matoušek, A.; Vašica, D.
Publikováno:
2013, Silnice železnice, 8 (5), p. 92-96), ISSN 1801-822X
Anotace:
Příspěvek je zaměřen na problematiku hluku ze železniční dopravy a jeho cílem je představení metodiky, která bude klíčovým výstupem projektu „Vliv opatření na infrastruktuře železniční dopravy na snížení vzniku a šíření hluku od jedoucích vlaků“. Metodika se zabývá stanovením korekcí emisí hluku v závislosti na konstrukci železničního svršku. Úvodem příspěvku je zmíněna motivace vedoucí ke vzniku metodiky, za níž následuje část věnovaná způsobu zpracování naměřených dat a tvorbě matematického modelu. Stěžejní část příspěvku pak shrnuje emisní hladiny vybraných konstrukcí v závislosti na rychlosti.
Typ:
Článek v periodiku z pozitivního seznamu RVVI česky

Autoři:
Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Vašica, D.; Ing. Libor Ládyš
Publikováno:
2013, Vědeckotechnický sborník ČD, 19 (36), p. 1-16), ISSN 1214-9047
Anotace:
Příspěvek se zabývá problematikou hluku ze železniční dopravy. Úvodem jsou zmíněny základní zdroje železničního hluku. Další části pak shrnují dílčí závěry projektu „Vliv opatření na infrastruktuře železniční dopravy na snížení vzniku a šíření hluku od jedoucích vlaků“, jehož poskytovatelem je Technologická agentura České republiky (TAČR). V příspěvku je uvedena metodika měření, vlastní postup měření a zpracování získaných dat. Příspěvek uzavírá shrnutí výsledků v grafické i textové formě a vyslovení dílčích závěrů.
Typ:
Článek v periodiku z pozitivního seznamu RVVI česky

Autoři:
Neubergová, K.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Vašica, D.; Ing. Libor Ládyš
Publikováno:
2013, Nové železniční trendy, 21 (1), p. 4-8), ISSN 1210-3942
Anotace:
Příspěvek je zaměřen na problematiku hluku ze železniční dopravy. Klíčovým tématem je vliv různých konstrukcí železničního svršku na hladinu akustického tlaku. V úvodu jsou diskutovány obecné zákonitosti vzniku a šíření hluku ze železniční dopravy. Následuje část věnovaná vlastním terénním měřením, která probíhala v letech 2011 a 2012. Pro měření byly vybrány takové lokality, které umožňovaly měření průjezdu jedné vlakové soupravy vždy současně na dvou místech vybrané trati s rozdílným stavem železničního svršku. Tato část je doplněna o fotodokumentaci, která dokresluje výběr lokalit i samotný průběh měření. V závěru příspěvku jsou pak naměřená data vyhodnocena, a to jak v textové, tak také v grafické podobě a získané výsledky jsou shrnuty a zobecněny.
Typ:
Článek v periodiku z pozitivního seznamu RVVI česky

Autoři:
doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; prof. Ing. Pavel Přibyl, CSc.; Ing. Bc. Dagmar Kočárková, Ph.D.; Neubergová, K.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Havlena, O.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Vašica, D.; Ing. Libor Ládyš; Bartošová, L.; Matoušek, A.; Hrubý, P.; Křenová, R.
Publikováno:
2012
Anotace:
Průběžná zpráva za rok 2011 popisuje výsledky práce na projektu projektu výzkumu a vývoje programu ALFA Technologické agentury České republiky č. TA01030087 Vliv opatření na infrastruktuře železniční dopravy na snížení vzniku a šíření hluku od jedoucích vlaků za rok 2011. Skládá se ze dvou hlavních částí: rešerše a popis měření hluku od jedoucích vlaků. Zpráva obsahuje přílohu s fotografiemi uskutečněných měření.
Typ:
Oponovaná výzkumná zpráva v češtině