Publikace

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Autoři:
Publikováno:
2023, 2023 Smart City Symposium Prague, New York, IEEE Press), ISBN 979-8-3503-2162-3, ISSN 2691-3666
Anotace:
Public transport priority is a key transport engineering tool for moving towards sustainable urban mobility. This paper explores the design options for an end of a dedicated bus lane ahead of a single lane roundabout, looking for the optimal design from a public transport perspective. Two possible designs of an end of dedicated lane were simulated using the PTV Vissim program. The parameters of average delay of public transport services and number of unnecessary stops of public transport vehicles were evaluated to determine the optimal design and contribute to a quality for public transport operation in practice.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf. (Scopus)

Autoři:
Publikováno:
2023, LOGI - Scientific Journal on Transport and Logistics, 14 (1), p. 239-250), ISSN 2336-3037
Anotace:
Public transport priority is an essential transport engineering technique for the transitionto sustainable urban mobility. This article presents a case study that simulates the effects ofintroducing a queue jump lane followed by a bus lane beyond an intersection compared to adedicated lane only in the section beyond the intersection (without introducing a queue jump lane).The monitored parameters were speed and reliability of public transport. The simulation wasperformed using the PTV Vissim program. The case study was evaluated in terms of publictransport operation, as well as selected effects on other road traffic with the aim to determine theoptimal traffic engineering design and improve public transport operation in practice. This casestudy provides valuable insights into the effects of these priority measures. The results cancontribute to the improvement of public transport operations.
DOI:
Typ:
Článek v periodiku excerpovaném databází Scopus cizojaz.

Autoři:
Publikováno:
2022, Chytrá řešení pro zvýšení bezpečnosti a komfortu v dopravě -Využití dopravně inženýrských přístupů a provozních zkušeností pro nové dopravní projekty, Brno, Česká silniční společnost (pobočka při a. s. Brněnské komunikace), p. 59-69), ISBN 978-80-908409-0-4
Anotace:
Vyhrazený jízdní pruh pro autobusy/trolejbusy veřejné dopravy je základním a prakticky nejefektivnějším prvkem preference veřejné dopravy na síti městských komunikací. Existují však různé přístupy k nastavení dopravního režimu těchto vyhrazených jízdních pruhů, ať už z hlediska jejich časové platnosti, možnosti jejich využívání i dalšími specifikovanými vozidly (jízdní kola, taxi, motocykly) či jejich vedení po tramvajovém tělese, i k jejich vyznačování. Příspěvek shrne aktuální stav této problematiky ve vybraných českých a zahraničních městech a nabídne doporučení pro jednotný přístup k této problematice v českých podmínkách.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. česky