Vedoucí

doc. Ing. Martin Leso, Ph.D.

Pracovníci

Ing. Bc. Dušan Kamenický, Ph.D.

Ing. Petr Koutecký, Ph.D.

Laboratoř katedry

Webové stránky

http://dsfd.fd.cvut.cz

Charakteristika

obrázek z laboratoře

Dopravní sál ČVUT v Praze Fakulty dopravní je laboratoř určená pro praktický výzkum v oblasti železniční zabezpečovací techniky a technologie řízení železniční dopravy. Laboratoř spadá pod Katedru dopravní telematiky.

Dominantou laboratoře je modelové kolejiště, které umožňuje simulovat reálnou infrastrukturu. Provoz na tomto modelovém kolejišti je ovládán různými typy zabezpečovacích zařízení – od již historických až po moderní – unikátně tedy umožňuje si osahat celý vývoj železničních zabezpečovacích technologií.

V rámci výzkumu jsou pomocí simulací testovány nově vyvíjené systémy pro řízení a zabezpečení železničního provozu. Díky tomu lze vytvářet návrhy pro zlepšení kvalitativních parametrů provozu železniční dopravy a to zejména z hlediska bezpečnosti a spolehlivosti.

Dopravní sál je významnou pomůckou při výuce studentů. Bez reálných následků zde lze procvičovat technologii řízení železniční dopravy. Praktická výuka v sále slouží jako doplnění teoretických znalostí studentů. Ti si mohou vyzkoušet ovládání jednotlivých přístrojů sloužících pro zabezpečení jízdních cest.

Dopravní sál je rovněž součástí projektově orientované výuky Fakulty dopravní, kdy se vybraní studenti stávají součástí kolektivu pracujícím na dalším rozvoji Dopravního sálu. Tím se profilují do jednotlivých odvětví oboru zabezpečovací techniky a tím získávají větší možnost uplatnění pro svoje budoucí zaměstnání. Důležitou součástí činnosti Dopravního sálu jsou exkurze. Tím dochází k popularizaci oboru pro širokou veřejnost a k rozšíření zájmu o železniční dopravu.

Prioritou Dopravní sálu jsou aktuální a budoucí technologie řízení a zabezpečení železniční dopravy:

  • Systém ETCS
    • Implementace a demonstrace řízení provozu v aplikačních úrovních ETCS L1, L2 i L3
    • Vývoj simulátoru ETCS pro školení strojvedoucích – společný projekt s ČVUT FIT
    • Vývoj prototypu zařízení pro kontrolu konce vlaku pro nákladní vlaky
  • Koncept Železnice 4.0. – vize digitální železnice pro ČR
  • Optimalizace řízení železničního provozu - prediktivní navádění vlaků na optimální jízdní trajektorii

V rámci laboratoře se pracuje rovněž na simulátorech / trenažérech řízení kolejového vozidla

  • Simulátor pražského metra
  • Simulátor drážního vozidla