Publications

The information comes from the university database V3S.

Authors:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.; Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.; Ing. Martin Chýle; Ing. David Juřík; Ing. Alena Rybičková, Ph.D.; Růžička, J.; Ing. Tomáš Záruba
Published:
2023
Annotation:
Výsledek navrhne strukturu provozních souborů dálkových linek, u nichž se předpokládá objednávka Ministerstvem dopravy, či koncesní model spravovaný MD. Každý soubor bude co nejvíce homogenní z hlediska typu a kapacity soupravy, jakož i společných stanic, kde bude umožněn přechod soupravy mezi linkami s tím, že bude zvolena vhodná stanice pro provozní ošetření, pokud možno nevyžadující prázdné jízdy. Tento soubor tak může být přímo či v rámci nabídkového řízení zadán jedinému dopravci.

Authors:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.; Ing. Tomáš Záruba; Mikel, D.; Ing. Martin Chýle
Published:
2023
Annotation:
Jde o nejvýznamnější výsledek souvisejícího výzkumného projektu. Byly stanoveny základní (nutné) a doplňující časoprostorové okrajové podmínky pro každou dálkovou linku, včetně případného propojení linek téhož segmentu v centrálním uzlu (Praha, Brno) z dopravně-technologických důvodů a včetně podmínek pro průjezd na navazujících jednokolejných tratích. Tento výsledek představuje aplikaci obecně použitelné metodiky - jednoho z dalších hlavních výsledků projektu.

Authors:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Mazel, D.; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.
Published:
2021, IRICoN 2020: High-Speed Lines – The Future of Czech Railways, Praha, České vysoké učení technické v Praze), p. 5-9), ISBN 978-80-01-06865-6, ISSN 2336-5382
Annotation:
This paper compares chosen European high-speed railway (HS) networks in terms of their offer of HS passenger service. The criteria chosen for comparison are network topology, degree of service periodicity and degree of coordination between subsequent services. Only services with HS trains are taken into account. As a result, each examined network is classified according to prevailing approach to passenger service – either Line/Service (LS) Approach, where transfer connections are in general not anticipated, or Network (N) approach, with regular (mostly periodic) public transport lines and periodic transfer connections between them. The comparative analysis has shown that geography had crucial impact not only on national (or regional) HS line network, but on the HS operational concept as well. On trunk HS lines, which connect most populated agglomerations in particular country, there is always – at least during peak times – some form of periodic service, despite compulsory seat reservation (except state-owned carriers in Austria and Germany). Half of analyzed networks can be characterized by N approach – at least on trunk HS lines or within central "core" part of HS network. For Czech HS network, authors recommend to define a core network with application of Integrated Periodic Timetable.
DOI:

Authors:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Ivičič, M.; Ing. Dominik Havel; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.; Růžička, J.; Vašíček, R.
Published:
2021
Annotation:
Analýza legislativy EU a ČR týkající se přidělování kapacity dráhy a objednávání veřejných služeb v přepravě cestujících. Formulace legislativních limitů pro provozní koncept veřejných služeb v přepravě cestujících v kontextu liberalizovaného přístupu na železniční infrastrukturu. Potvrzující právní analýza zaměřená na problematiku koexistence veřejných služeb v přepravě cestujících a Open Access dopravců na VRT (jediná subdodávka v rámci projektu).

Authors:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.; Ing. Petr Fridrišek; Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.; Ing. Stanislav Metelka; Růžička, J.; Ing. Dominik Havel; Ing. Milan Kříž, Ph.D.; Vašíček, R.; Mikel, D.; Ing. Martin Chýle; Ing. Leoš Smetana
Published:
2021
Annotation:
Souhrn časových okrajových podmínek pro tvorbu provozního konceptu pro Rychlá spojení - zařazení připravovaných staveb do horizontů realizace 2030, 2040 a 2050. Souhrn časových okrajových podmínek (taktových uzlů a systémových jízdních dob) na základě krajských Plánů dopravní obsluhy území, popř. dalších koncepčních dokumentů, včetně známých časových okrajových podmínek v blízkém příhraničí. Souhrnné schéma těchto okrajových podmínek a předpokládaných systémových jízdních dob na základě předběžné konstrukce jízdního řádu mezi Prahou, Brnem, Ostravou, Olomoucí a Jihlavou.

Authors:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Mikel, D.; Ing. Martin Chýle; Ing. Leoš Smetana; Ing. Dominik Havel; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.; Růžička, J.; Vašíček, R.; Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.; Ing. Petr Fridrišek; Ing. Stanislav Metelka
Published:
2020
Annotation:
Zevrubná analýza vysokorychlostních železničních provozních konceptů v 6 evropských zemích (Rakousko, Německo, Benelux, Francie, Itálie a Španělsko) s různými přístupy k tvorbě nabídky spojů. Z podkladových jízdních řádů byla shromážděna dobrá praxe, která je v různé míře přenositelná do systému Rychlých spojení v ČR. Analýza je doplněna rozsáhlými přílohami ve formě síťového schématu linek, četností a přípojných vazeb, případně tabelárních jízdních řádů vysokorychlostních spojů.

Authors:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Dominik Havel; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.; Růžička, J.; Vašíček, R.; Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.; Ing. Petr Fridrišek; Ing. Stanislav Metelka
Published:
2020
Annotation:
Výsledek CK01000004-V7 sestává ze dvou částí - Analýza výchozího linkového vedení na RS a Analýza harmonogramu otevírání trhu veřejných služeb v dálkové železniční dopravě. V prvním případě byl analyzován pracovní návrh vedení dálkových linek na Rychlých spojeních vypracovaný Ministerstvem dopravy a Správou železnic. K jednotlivým linkám byly přiřazeny stavby RS a související, s předpokládaným časovým horizontem realizace. V druhém dokumentu byly analyzovány vhodné provozní soubory současných dálkových linek a vliv realizace RS na konzistenci těchto provozních souborů.

Authors:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.; Růžička, J.; Vašíček, R.; Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.; Ing. Petr Fridrišek; Ing. Stanislav Metelka
Published:
2020
Annotation:
Abecední seznam vysvětlivek použitých zkratek a tématicko-abecední slovník odborných a legislativních pojmů, používaných v dalších výsledcích projektu. Jde o pomocný výsledek a společnou "externí přílohu" dalších výsledků projektu. Je označen jako verze 2020, neboť velmi pravděpodobně dojde v průběhu dalšího řešení projektu k jeho rozšíření a aktualizaci. Pokud je to možné, jsou uvedeny zdroje jednotlivých pojmů.

Authors:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.
Published:
2020, Young Transportation Engineers Conference 2020, Praha, Fakulta dopravní), p. 177-184), ISBN 978-80-01-06793-2
Annotation:
Integrated Periodic Timetable is often improved by interposition of two public transport lines into half period. However, for the sake of direct connections between various agglomerations, such interposition is interrupted somewhere, so once the connection is direct, and once the passenger has to change. Since the changing time is usually longer than the dwell time, the difference leads either to inaccurate interposition, or to loss of passengers' time by longer dwell time. These phenomena are compared and discussed in the context of the ongoing research - design of future IPT on interconnected high-speed and conventional railway networks.

Authors:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Kužel, V.; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.; Ing. Bc. Zdeněk Michl; Ing. Milan Kříž, Ph.D.; Ing. Petr Fridrišek; Růžička, J.
Published:
2019
Annotation:
Na základě analýzy platných Plánů obsluhy území byly z množiny zamýšlených nových železničních zastávek (popř. i stanic s komerčním odbavením) s použitím certifikované metodiky TJ01000162_V2 identifikovány zastávky s přepravním významem, který nemusí odpovídat nutnosti obsluhy vlakem. Z této podmnožiny byly dále identifikovány ty zastávky, jejichž realizace by snížila systémovou efektivitu obsluhy území veřejnou drážní dopravou. Seznam je strukturován podle jednotlivých krajů ČR.

Authors:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.; Ing. Bc. Zdeněk Michl; Ing. Milan Kříž, Ph.D.; Ing. Stanislav Metelka; Růžička, J.; Karkošiaková, N.; Vašíček, R.
Published:
2019
Annotation:
Síťové schéma se zobrazením funkčních vrstev (segmentů) a četnosti obsluhy a taktových uzlů, případně směrových přípojných vazeb, s rozlišením na pravidelné (taktové) a nepravidelné. Obsahem schématu je souhrnný návrh síťový návrh (vertikálně i horizontálně) integrovaného taktového provozního konceptu dálkové a regionální obsluhy území veřejnou drážní dopravou (společného pro více objednatelů), vzniklý na základě aplikace certifikované metodiky TJ01000162_V2, a to pro krátkodobý výhled na základě Plánů obsluhy území. Byly stanoveny taktové uzly a přípojné vazby, četnosti obsluhy pro jednotlivé segmenty a úseky mezi uzly včetně přibližných časových poloh.

Authors:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Ing. Milan Kříž, Ph.D.; Ing. Bc. Zdeněk Michl; Urbaniec, K.; Kužel, V.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Vašíček, R.; Papež, R.; Karkošiaková, N.; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.; Sojka, M.
Published:
2018
Annotation:
Shrnutí teorie a dobré praxe (v ČR i zahraničí) a související legislativy v ČR v oblasti synergie železničních linek. Strukturované shrnutí analýzy Plánů obslužnosti území a dostupné relevantní přepravní poptávky. Shrnutí možností a limitů kompromisů mezi objednateli a analýza rizik nestability koordinovaného provoz. konceptu. Metoda pro identifikaci železnič. tarif. bodů s nejednoznačným významem, posouzení vlivu jejich obsluhy na efektivitu systému, a pro posouzení možnosti altern. obsluhy.

Authors:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.
Published:
2018, Young Transportation Engineers Conference 2018, Praha, Fakulta dopravní), p. 1-8), ISBN 978-80-01-06464-1
Annotation:
This paper deals with usual daytime and weekly fluctuations in service period in Integrated Periodic Timetable (IPT) of railway passenger transport. First of all, the IPT is briefly reminded and the fluctuations in period are categorized. Then, two impactsof these fluctuations are discussed –on transfer connections between public transport lines, and on railway capacity. The theoretical part is supplemented by chosen examples from actual Czech railway timetable. As a conclusion, some rules for fluctuations in service period are proposed.

Authors:
doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Baudyš, K.; Ing. Bc. Zdeněk Michl; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.; doc. RNDr. Miroslav Marada, Ph.D.; Genzer, Š.; Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.; prof. Dr. Ing. Miroslav Svítek, dr. h. c.
Published:
2017
Annotation:
Cílem studie je přinést alternativní pohled na řešení a koncepci dopravy v Plzeňském kraji. V rámci řešené studie tak řešitelé nahlédli na současnou koncepci veřejné dopravy v Plzeňském kraji z jiného úhlu pohledu a předestřeli, jakým obecným způsobem lze jinak než dnes přistupovat k organizaci veřejné dopravy jak z pohledu samotného provozu (jízdní řády, návaznosti, četnost spojení), tak i z pohledu tarifu. Řešená studie tak představuje diskusní materiál, který vychází z analýzy současné situace a přes charakteristiku přepravních vztahů v území vede k alternativním návrhům řešení v oblasti organizace železniční a autobusové dopravy a možnostem tarifního řešení.