Projects and Grants

The information comes from the university database V3S.

Principal Investigator:
Ing. Martin Šipoš, Ph.D.
Co-Investigators:
Ing. Milan Dvořák, Ph.D.; doc. Ing. Daniel Hanus, CSc.; Ing. Michal Koldinský; doc. Ing. Jakub Kraus, Ph.D.; doc. Ing. Jan Roháč, Ph.D.
Annotation:
Studentská konference organizovaná v rámci zahraničních aktivit ČVUT v Praze (dále ČVUT) v mezinárodní prestižní síti univerzit PEGASUS Network (dále PEGASUS, http://www.pegasus-europe.org), ve které je ČVUT členem od roku 2005. Tato mezinárodní síť se zaměřuje do oblastí spojených s letectvím a kosmonautikou. Hlavními cíli PEGASUS je vysoká kvalita pedagogické a vědeckovýzkumné činnosti, podpora mobility studentů a učitelů, a spolupráce v rámci sítě na společných projektech, výměna "best practices" a spolupráce s evropským průmyslem. Mezi pravidelné aktivity PEGASUS patří i organizace studentských konferencí. V roce 2025 se bude jednat již o 21. ročník, jehož hlavním organizátorem je FEL, spoluorganizátory jsou FD a FS. Současně se jedná o 20. výročí aktivního členství ČVUT v PEGASUS. Tento typ konference už byl dvakrát organizován a pořádán na ČVUT, a to v roce 2008 a 2014. Tyto konference byly brány jako vynikající příležitost pro PR celého ČVUT, což se vydařilo, a tímto dalším ročníkem bychom na to rádi navázali. Konference umožňuje studentům se seznámit s konferenčním prostředím, prezentovat závěry svých individuálních projektů a zároveň se účastnit soutěže o tři nejlepší příspěvky. Za ČVUT se budou účastnit 3 studenti (po jednom z každé spolupořádající fakulty). Hodnocení příspěvků je prováděno komisí na základě posouzení odevzdaných článků a dle samotného vystoupení při jejich prezentaci. Studenti soutěží o finanční odměnu a vítězi je rovněž hrazena účast na AIAA Aerospace Sciences Meeting & Exhibition pořádané v USA následujícího roku. Tyto ceny zajišťuje partner konference, kterým je American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA). Jelikož je konference určena jen pro studenty magisterských studií či nově nastoupivších PhD studentů, je pro ně velkou motivací nejenom získání nových zkušeností s prezentací jako takovou, ale i seznámení se s mezinárodním prostředím a získání přehledu o podmínkách na jednotlivých PEGASUS univerzitách. Konference se m
Department:
Department of Measurement
Year:
2025 - 2025
Program:
Studentská vědecká konference ČVUT - SVK 29/25/F3

Principal Investigator:
Co-Investigators:
doc. Ing. Daniel Hanus, CSc.; Ing. Slobodan Stojić, Ph.D.; Ing. Jiří Volt
Annotation:
The recent boom in air traffic has brought new challenges in optimising and managing airport processes. Queues at key airport processors such as check-in counters and security checkpoints are becoming increasingly common. This project focuses on the development of an innovative solution for optimising airport processes and managing passenger flow to minimise queuing at key airport processors. The main objective is to develop a computational algorithm for managed passenger arrivals at the airport that will lead to load spreading and more efficient use of available airport resources. The project is expected to use Operations Research, Simulation and Queuing Theory. The next step of the project is to investigate the percentage of passengers for whom an adjustment in arrival time is required to make the proposed solution effective while ensuring that all passengers meet their departure time. The results of the project should lead to an improvement in the efficiency of the overall passenger check-in process at the airport and a reduction in delays. Furthermore, they should contribute to improving the overall traveller experience.
Department:
Year:
2024 - 2025
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS24/107/OHK2/2T/16

Principal Investigator:
Co-Investigators:
doc. Ing. Daniel Hanus, CSc.; Ing. Tomáš Lipták, Ph.D.; Ing. Tomáš Noskievič; Ing. Tereza Topková, Ph.D.; Ing. Šárka Václavíková
Annotation:
Engine monitoring and a following operational data analysis is processed by airliners by default. The main reason for the data collection and analysis is to optimize an engine operation. Operators of small aircraft have noticed a high level of the operational effectivity achieved by airliners. It is very expensive to operate an aircraft engine not only for large commercial aircraft but also for small aircraft engines. Therefore, it is needed to respond to the situation and to focus on a data diagnostics by the small engines. The main purpose of this project is to optimise operation of commuter aircraft based on the engine monitoring system and the data analysis. The project is aimed at an establishment of a functional commuter aircraft model allowing a definition of a real-time technical condition of small engines, as well as of remaining engine time resources till overhaul. This enables an effective engine maintenance planning and a TBO (Time Between Overhaul) extension.
Department:
Year:
2019 - 2020
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS19/128/OHK2/2T/16

Principal Investigator:
doc. Ing. Jan Roháč, Ph.D.
Co-Investigators:
doc. Ing. Daniel Hanus, CSc.; doc. Ing. Vladimír Němec, Ph.D., prof. h. c.; doc. Ing. Stanislav Szabo, Ph.D., MBA, dr. h. c.; Ing. Martin Šipoš, Ph.D.
Annotation:
Jedná se o studentskou konferenci, která bude organizována na podporu rozvoje studentských vědecko-výzkumných aktivit na ČVUT z pohledu letectví a kosmonautiky. Tyto oblasti na ČVUT jsou převážně soustředěny na Fakultě elektrotechnické, Fakultě dopravní a Fakultě strojní. Jedná se tedy o mezifakultní aktivitu podporovanou napříč uvedenými fakultami. Letectví a kosmonautika je dynamickou oblastí s charakterem rychlého vývoje nových technologií, systémů a metodiky. Proto si klade tato konference za cíl propojit akademický svět s jeho know-how zaměřeným na nové trendy se společnostmi v České republice vyrábějícími, provozujícími či distribuujícími leteckou techniku za účelem vytvoření platformy pro vzájemná setkávání, diskusi a potenciálně i navázání nové spolupráce. Cílem konference je tedy široká prezentace leteckých oborů a specializací napříč celým ČVUT. Konference je plánována jako dvoudenní akce. Neklademe si cíle v rámci prvního ročníku konference, u které bychom rádi zavedli její úspěšné pokračování v dalších letech, že se jí zúčastní velký počet studentů z jiných univerzit v Česku či zahraničí. To očekáváme až později, nicméně, v rámci prvního ročníku bychom rádi probudili a motivovali studenty doktorských či magisterských studií na ČVUT a povzbudili je v jejich vědecko-výzkumných činnostech a zároveň je seznámili se vším, co se na ČVUT a v českých firmách z pohledu letectví a kosmonautiky děje. Konference bude rozdělena do čtyř částí, kterými budou: - orální sekce - 1 konferenční den - předpokládá se prezentace 15ti studentů/účastníků z ČVUT - posterová sekce - 1 a 2 konferenční den - prezentace všech oborů či specializovaných pracovišť zabývajících se oblastmi souvisejícími s letectvím a kosmonautikou - předpokládá se zhruba 3x 7 prezentací za ČVUT. - sekce prezentující pracoviště ČVUT, firmy a společnosti - 1 a 2 konferenční den - každému pracovišti ČVUT bude poskytnuta možnost prezentovat sama sebe a to posterovou formou, firmám a společnostem bude nabí
Department:
Department of Measurement
Year:
2016 - 2016
Program:
Studentská vědecká konference ČVUT - SVK 27/16/F3

Principal Investigator:
Ing. Roman Matyáš, Ph.D.
Co-Investigators:
Ing. Ota Hajzler; doc. Ing. Daniel Hanus, CSc.; doc. Ing. Jakub Kraus, Ph.D.; Ing. Lukáš Matějka; Ing. Stanislav Pleninger, Ph.D.; Ing. Martina Skálová; Ing. Karel Svoboda; Bc. Tomáš Volena
Annotation:
The aviation safety always comes first. This statement which is true to a greater extent must be constantly supported by three directions - regulations, training and technology. We can say that these directions are actually a defence against errors that happen while operating aircrafts. Enhancing safety through technology is the most difficult method but from an operational perspective and its contribution it is the best one. This suggested project that is using thermal imaging cameras for increasing the level of safety falls into this category. The main aim of this project is to increase the level of safety during the approach to VFR aerodromes by determining the correct angle of descent and the position of the runway by using thermal imaging cameras. We use the activity of thermal imaging cameras to identify points on the ground (on the aerodrome, around the runway) even in meteorological conditions when it is impossible to carry out approach and landing. By identifying these points on the display it could be possible to easily determine the runway location, we can also determine the aircraft position by calculations and set the aircraft to the correct descent angle (whether the aircraft is above or below the glide slope).
Department:
Year:
2015 - 2016
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS15/172/OHK2/2T/16

Principal Investigator:
Ing. Martin Voráček, Ph.D.
Co-Investigators:
doc. Ing. Daniel Hanus, CSc.; doc. Ing. Jakub Hospodka, Ph.D.; Ing. Matěj Nesvadba
Annotation:
The objective of this project is to investigate the impact of air transport induced contrails and cirrus clouds on the radiative balance of the Earth. The analysis will be based on data acquired from four automated recording stations located in different places in the Czech Republic, positioned strategically in areas of changing air traffic flow. The data collection method will be using a combination of photographic imaging, an analysis of air traffic and infrared spectrometry. The result of this project will be an estimate of the impact of air transport on the radiative balance and a unique method of induced cloud detection.
Department:
Year:
2014 - 2016
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS14/213/OHK2/3T/16

Principal Investigator:
doc. Ing. Daniel Hanus, CSc.
Annotation:
The purpose of this project is HEMS operation to hospital heliports in adverse meteorological conditions. This goal will be achieved by meeting individual targets in each period in accordance with the scheduled workplan. Helicopter infrastructure to model heliports shall be constructed during the first period. Following works shall be performed beforehand: Determine key technical parameters (airspace characteristics, heliport parameters, legal scope, HEMS helicopters, influence on patients). Construction of arrival, approach, missed approach, and departure procedures using points in space based on GNSS shall follow i.e. design of descend gradients and lateral guidance. This infrastructure shall be optimized during test operations so that it could later be validated. The second period is represented by test operation leading to validation for specific qualified HEMS operators (e.g. ALFA helicopters). By terminating test operation we understand the phase of theoretical and practical verification of construction of the subsystem of instrument procedures and creation of controlled zone oudside the airport for model heliports. Afterwards we will be able to determine applicability of instrument flight procedures in congested areas, set limitation for operations/minimum values, which shall - in the final period of this project - lead us towards creation and implementation of certified methodology for helicopter operations to HEMS heliports in congested areas.
Department:
Year:
2014 - 2017
Program:
Programme of applied research and experimental development ALFA

Principal Investigator:
doc. Ing. Daniel Hanus, CSc.
Co-Investigators:
Ing. David Hlaváček, Ph.D.
Annotation:
In this project, the flow field inside a novel centrifugal compressor stage will be investigated by numerical computations validated by measurement. The design of this stage involves using transversely split blades (tandem blading). The stage is primarily designed for use in aeronautical gas turbine engines.
Department:
Year:
2014 - 2015
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS14/165/OHK2/2T/16

Principal Investigator:
doc. Ing. Jan Roháč, Ph.D.
Co-Investigators:
Ing. Mohammad Mushfiqul Alam, Ph.D.; doc. Ing. Daniel Hanus, CSc.; Ing. Aleš Kratochvíl, Ph.D.; Ing. Matěj Nesvadba; Ing. Stanislav Pleninger, Ph.D.; Ing. Radek Sedláček, Ph.D.; Ing. Martin Voráček, Ph.D.; Ing. Martin Šipoš, Ph.D.
Annotation:
Jedná se o studentskou konferenci, která je organizována v rámci zahraničních aktivit ČVUT v mezinárodní prestižní síti univerzit PEGASUS Network (http://www.pegasus-europe.org/). Tato mezinárodní síť se zaměřuje na oblasti letecké a kosmické techniky. Hlavními cíli PEGASUS Network je vysoká kvalita pedagogické a vědeckovýzkumné činnosti, podpora mobility studentů a učitelů, a spolupráce s evropským průmyslem. Mezi pravidelné aktivity PEGASUS Network rovněž patří i organizace studentské konference. V roce 2014 se bude jednat již o 10. ročník, jehož hlavním organizátorem je FEL, ČVUT (souhlas udělen děkanem FEL), spoluorganizátorem je FD (souhlas udělen děkanem FD). Tento typ konference už byl jednou organizován a pořádán na ČVUT a to v roce 2008. Jelikož je ČVUT členem PEGASUS Network od roku 2007, byla tato konference brána jako vynikající příležitost pro PR celého ČVUT, což se vydařilo, a tímto dalším ročníkem bychom na to rádi navázali. Cílem konference je umožnit studentům se seznámit s konferenčním prostředím, prezentovat závěry svých individuálních projektů a zároveň se účastnit soutěž o tři nejlepší příspěvky. Hodnocení je prováděno komisí na základě posouzení odevzdaných článků a dle samotného vystoupení při jejich prezentaci. Studenti soutěží o finanční odměnu a vítězi je rovněž hrazena účast na AIAA Aerospace Sciences Meeting & Exhibition pořádané v USA následujícího roku. Tyto ceny zajišťuje partner konference, kterým je American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA). Jelikož je konference určena jen pro studenty magisterských studií či nově nastoupivších PhD studentů je pro ně velkou motivací nejenom získání nových zkušeností s prezentací jako takovou, ale i seznámení se s mezinárodním prostředím a získání přehledu o podmínkách na jednotlivých PEGASUS univerzitách. Konference se mohou účastnit jen studenti z univerzit PEGASUS Network. Jak bylo již zmíněno PEGASUS Network se zaměřuje na oblasti letecké a kosmické techniky, z čehož plyne, že t
Department:
Department of Measurement
Year:
2014 - 2014
Program:
Studentská vědecká konference ČVUT - SVK 30/14/F3

Principal Investigator:
doc. Ing. Daniel Hanus, CSc.
Annotation:
The proposed action is expected to contribute to better meeting the needs of the aerospace sector for highly skilled workforce and to enhance the mobility of aerospace students and professionals across Europe.Taking into consideration the complex skills needed by the aerospace sector, the action will develop the required learning outcomes and competence profiles for aero-engineering curricula and propose the aerospace specific accreditation criteria that would complement the existing European, national or regional accreditation systems for engineering education.The action will be developed in three distinct phases. The first phase is a conception phase. The learning outcomes and procedures will be defined looking at current practices and involving the main stakeholders of the higher education chain, from Universities to Industries and Research Establishments. The result should be a staged accreditation system, thereby gradually enhancing the quality level of the higher education degrees. The second phase is an implementation phase. The identified processes are tested on 6 aerospace curricula, from different EU countries. The third phase is a refinement phase. The results of the testing phase are compared to the expectations and the processes are updated taking into consideration the lessons learned from the testing phase. Suggestions for harmonizing the curricula and simultaneously developing knowledge and emerging technologies as well as facilitating students’ exchanges across the EU will be proposed. In parallel to the three phases, a dissemination and outreach activity is implemented to diffuse the culture of best practices among the EU higher education courses in the area of aerospace engineering and attract talented students to such studies.The consortium members include representatives of aerospace industry, research establishments and education institutions, participating in the major existing EU networks such as PEGASUS, EASN, ENAEE, EREA and EACP.
Department:
Year:
2014 - 2016
Program:
Horizon 2020 - 640211

Principal Investigator:
doc. Ing. Daniel Hanus, CSc.
Annotation:
The object of the project is the creation of the specific information basis of the civil aviation operating regulations and the determination of the international requirements for the education of air traffic personnel
Department:
Year:
2009 - 2010
Program:
Branch research

Principal Investigator:
Ing. Jan Klesa, Ph.D.
Co-Investigators:
doc. Ing. Daniel Hanus, CSc.
Annotation:
Cílem projektu je podpora ústní prezentace nově vyvinuté metody návrhu nosného rotoru vrtulníku optimalizovaného pro letový režim visení na konferenci AED 2008 konané 14. - 15. srpna v Glasgow. Nově vyvinutá numerická metoda na rozdíl od klasického přístupu zohledňuje vliv vazkosti a třírozměrné proudění kolem listů rotoru a umožňuje navrhnout nosný rotor vrtulníku s nižší energetickou náročností. Příspěvek souvisí s mou disertační prací.
Department:
Department of Aerospace Engineering
Year:
2008 - 2008
Program:
IGS ČVUT - CTU0810112

Principal Investigator:
Ing. Ondřej Zikán
Co-Investigators:
doc. Ing. Daniel Hanus, CSc.
Annotation:
Získaná podpora z grantu bude využita k financování prezentace na mezinárodní konferenci AED 2008 pořádané v Glasgow ve dnech 14. až 15 srpna. Původní metoda vychází z řešení nepřímé úlohy proudění v prostoru a to v oblasti návrhu proudových cest, kdy se proudová cesta vytváří vhodnou skladbou tzv. "materializovaných trubic" (v podobě např. moduritu) mezi dvěma danými průřezy budoucí proudové cesty. Prezentace tématu bude zaměřena na použití této metody ve virtuální podobě na počítači a porovnání výsledků již s dosud převládajícími metodami přímého řešení návrhu proudových cest v aplikacích vnitřní aerodynamiky na konkrétním vstupním ústrojí propulzního systému.
Department:
Department of Aerospace Engineering
Year:
2008 - 2008
Program:
IGS ČVUT - CTU0810212

Principal Investigator:
doc. Ing. Daniel Hanus, CSc.
Annotation:
The electric energy in the Czech Republic is produced mainly by the thermal power stations using classical steam turbines with total efficiency about 32 %. To get higher level of the efficiency and also utilise the main energetic resource of the country-the brown coal with important content of sulphur - the IGCC power plant Vřesová in Northern Bohemia was build and equipped with older gasification plant. In this plant the total efficiency attains 45 % while meeting the ecological requirements andproduc ing the energy with lower emissions of the CO2. As the station is operating with low energy syngas, its main parts, namely the gas turbine works in off design regimes and thus, the real operating efficiency is lower than designed and other dynamicproblems (fatigue damage of compressor blades and struts). The aim of the project is to improvethe operational characteristics of the plant, mainly its higher thermal efficiency, higher reliability and life.
Department:
Department of Automotive, Combustion Engine and Railway Engineering
Year:
2006 - 2008
Program:
Standard projects

Principal Investigator:
doc. Ing. Daniel Hanus, CSc.
Annotation:
Improvement of complex method for design of the centrifugal flow compressors is of principal importance when considering their application in turbomachinery for various purposes, minimizing development costs and time. Complex design method for designing advanced compressors is one of the basic assumption for reaching top parameters of the whole power unit.
Department:
Department of Automotive, Combustion Engine and Railway Engineering
Year:
2004 - 2004
Program:
PROGRES

Principal Investigator:
doc. Ing. Daniel Hanus, CSc.
Annotation:
Improvement of complex method for design of the centrifugal flow compressors is of principal importance when considering their application in turbomachinery for various purposes, minimizing development costs and time. Complex design method for designing advanced compressors is one of the basic assumption for reaching top parameters of the whole power unit.
Department:
Department of Automotive, Combustion Engine and Railway Engineering
Year:
2003 - 2005
Program:
PROGRES

Principal Investigator:
doc. Ing. Daniel Hanus, CSc.
Annotation:
Brown coal from the northern Bohemia is used in electric power generation in classical Czech steam power plants with total efficiency of about 32 %. The combined cycle plants with coal gasification can meet efficiency of about 45% and the highest environmental standards. Several power complexes are running in the world and new projects are in preparation. In the design of "Integrated gasification combine cycle" (IGCC) plant the application of adapted standard stationary gas turbine is assumed. Optimal selection of air pressure ratio with respect to gasification process and airflow rate change in gas turbine compressor will be studied. To meet the highest possible thermal efficiency of the IGCC plant the submitted project will investigate theoretically the appropriate thermal steam cycle and optimal parameters of steam entering the steam turbine.
Department:
Department of Automotive, Combustion Engine and Railway Engineering
Year:
2002 - 2004
Program:
Standard projects

Principal Investigator:
prof. Ing. Václav Petr, DrSc.
Co-Investigators:
doc. Ing. Daniel Hanus, CSc.; prof. RNDr. Karel Kozel, DrSc.; prof. Ing. Jiří Nožička, CSc.; doc. Ing. Josef Ota, CSc.; prof. Ing. Michal Takáts, CSc.; prof. Ing. Ivan Uhlíř, DrSc.; prof. Ing. Bohumil Šulc, CSc.
Annotation:
Our objective is to improve efficiency, safety and reliability of energy transformation and to reduce harmful emissions in major development areas of power engineering. The research will address : optimization of combustion, internal aerodynamics,hydraulics of power engineering machinery, thermodynamic cycles, refrigerating machinery and advanced power and refrigerating plants including waste heat utilization. The project will also address the safety and reliability of nuclear power plants, sincethey not only supply low-cost, clean energy but also substantially reduce the emission of greenhouse gases. The results of the study will be applicable in related scientific areas and in the design of optimized power machines and plants. The projectresults willbe also used to enhance the level of educational programmes.
Department:
Department of Fluid Dynamics and Power Engineering
Year:
1999 - 2004
Program:
Výzkumné záměry

Principal Investigator:
doc. Ing. Daniel Hanus, CSc.
Co-Investigators:
prof. Ing. Václav Petr, DrSc.
Annotation:
Our objective is to improve efficiency, safety and reliability of energy transformation and to reduce harmful emissions in major development areas of power engineering. The research will address : optimization of combustion, internal aerodynamics,hydraulics of power engineering machinery, thermodynamic cycles, refrigerating machinery and advanced power and refrigerating plants including waste heat utilization. The project will also address the safety and reliability of nuclear power plants, sincethey not only supply low-cost, clean energy but also substantially reduce the emission of greenhouse gases. The results of the study will be applicable in related scientific areas and in the design of optimized power machines and plants. The projectresults willbe also used to enhance the level of educational programmes.
Department:
Department of Automotive, Combustion Engine and Railway Engineering
Year:
1999 - 2004
Program:
Výzkumné záměry