Projekty a granty

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Řešitel:
Ing. Martin Šipoš, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Milan Dvořák, Ph.D.; doc. Ing. Daniel Hanus, CSc.; Ing. Michal Koldinský; doc. Ing. Jakub Kraus, Ph.D.; doc. Ing. Jan Roháč, Ph.D.
Anotace:
Studentská konference organizovaná v rámci zahraničních aktivit ČVUT v Praze (dále ČVUT) v mezinárodní prestižní síti univerzit PEGASUS Network (dále PEGASUS, http://www.pegasus-europe.org), ve které je ČVUT členem od roku 2005. Tato mezinárodní síť se zaměřuje do oblastí spojených s letectvím a kosmonautikou. Hlavními cíli PEGASUS je vysoká kvalita pedagogické a vědeckovýzkumné činnosti, podpora mobility studentů a učitelů, a spolupráce v rámci sítě na společných projektech, výměna "best practices" a spolupráce s evropským průmyslem. Mezi pravidelné aktivity PEGASUS patří i organizace studentských konferencí. V roce 2025 se bude jednat již o 21. ročník, jehož hlavním organizátorem je FEL, spoluorganizátory jsou FD a FS. Současně se jedná o 20. výročí aktivního členství ČVUT v PEGASUS. Tento typ konference už byl dvakrát organizován a pořádán na ČVUT, a to v roce 2008 a 2014. Tyto konference byly brány jako vynikající příležitost pro PR celého ČVUT, což se vydařilo, a tímto dalším ročníkem bychom na to rádi navázali. Konference umožňuje studentům se seznámit s konferenčním prostředím, prezentovat závěry svých individuálních projektů a zároveň se účastnit soutěže o tři nejlepší příspěvky. Za ČVUT se budou účastnit 3 studenti (po jednom z každé spolupořádající fakulty). Hodnocení příspěvků je prováděno komisí na základě posouzení odevzdaných článků a dle samotného vystoupení při jejich prezentaci. Studenti soutěží o finanční odměnu a vítězi je rovněž hrazena účast na AIAA Aerospace Sciences Meeting & Exhibition pořádané v USA následujícího roku. Tyto ceny zajišťuje partner konference, kterým je American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA). Jelikož je konference určena jen pro studenty magisterských studií či nově nastoupivších PhD studentů, je pro ně velkou motivací nejenom získání nových zkušeností s prezentací jako takovou, ale i seznámení se s mezinárodním prostředím a získání přehledu o podmínkách na jednotlivých PEGASUS univerzitách. Konference se m
Pracoviště:
Katedra měření
Rok:
2025 - 2025
Program:
Studentská vědecká konference ČVUT - SVK 29/25/F3

Řešitel:
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Daniel Hanus, CSc.; Ing. Slobodan Stojić, Ph.D.; Ing. Jiří Volt
Anotace:
Rozmach letecké dopravy v poslední době přináší nové výzvy v optimalizaci a řízení letištních procesů. Fronty na klíčových letištních procesorech, jako jsou přepážky pro odbavení a stanoviště bezpečnostní kontroly, se stávají stále běžnějšími. Tento projekt se zaměřuje na vývoj inovativního řešení pro optimalizaci letištních procesů a řízení toku cestujících s cílem minimalizovat tvorbu front na klíčových letištních procesorech. Hlavním cílem je vytvořit výpočetní algoritmus pro řízený příchod cestujících na letiště, který povede k rozložení zátěže a efektivnějšímu využití dostupných letištních zdrojů. V projektu se předpokládá využití metod Operačního výzkumu, Simulací a Teorie hromadné obsluhy. Dalším krokem projektu je zkoumání procentuálního zastoupení cestujících, u kterých je vyžadována úprava času příchodu, aby bylo navrhované řešení účinné a zároveň všichni cestující stihli svůj čas odletu. Výsledky projektu by měly vést ke zlepšení efektivity celého procesu odbavení cestujících na letišti a ke snížení zpoždění. Dále by měly přispět ke zlepšení celkového cestovatelského zážitku.
Pracoviště:
Rok:
2024 - 2025
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS24/107/OHK2/2T/16

Řešitel:
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Daniel Hanus, CSc.; Ing. Tomáš Lipták, Ph.D.; Ing. Tomáš Noskievič; Ing. Tereza Topková, Ph.D.; Ing. Šárka Václavíková
Anotace:
Monitorování motoru a následná analýza provozních dat je dnes u velkých dopravních letadel standardem. Hlavním důvodem sběru a analýzy dat je optimalizace provozu motoru. Efektivita provozu velkých leteckých motorů dosahuje vysoké úrovně, čehož si začali všímat provozovatelé malých leteckých motorů. Jelikož provoz leteckého motoru je velice nákladný, a to i u malých dopravních letadel, je potřeba začít na danou situaci reagovat a zabývat se diagnostikou u malých leteckých motorů. Cílem projektu je optimalizovat provoz malých dopravních letadel právě pomocí monitorování parametrů motoru a následné analýzy získaných dat. Výsledkem projektu by měl být funkční model pro malé letecké motory, který bude popisovat jejich aktuální technický stav - definovat zbytkovou životnost motoru do generální opravy, díky čemuž bude možné lépe plánovat údržbu motoru případně prodloužit dobu provozu motoru tj. dobu do generální opravy.
Pracoviště:
Rok:
2019 - 2020
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS19/128/OHK2/2T/16

Řešitel:
doc. Ing. Jan Roháč, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Daniel Hanus, CSc.; doc. Ing. Vladimír Němec, Ph.D., prof. h. c.; doc. Ing. Stanislav Szabo, Ph.D., MBA, dr. h. c.; Ing. Martin Šipoš, Ph.D.
Anotace:
Jedná se o studentskou konferenci, která bude organizována na podporu rozvoje studentských vědecko-výzkumných aktivit na ČVUT z pohledu letectví a kosmonautiky. Tyto oblasti na ČVUT jsou převážně soustředěny na Fakultě elektrotechnické, Fakultě dopravní a Fakultě strojní. Jedná se tedy o mezifakultní aktivitu podporovanou napříč uvedenými fakultami. Letectví a kosmonautika je dynamickou oblastí s charakterem rychlého vývoje nových technologií, systémů a metodiky. Proto si klade tato konference za cíl propojit akademický svět s jeho know-how zaměřeným na nové trendy se společnostmi v České republice vyrábějícími, provozujícími či distribuujícími leteckou techniku za účelem vytvoření platformy pro vzájemná setkávání, diskusi a potenciálně i navázání nové spolupráce. Cílem konference je tedy široká prezentace leteckých oborů a specializací napříč celým ČVUT. Konference je plánována jako dvoudenní akce. Neklademe si cíle v rámci prvního ročníku konference, u které bychom rádi zavedli její úspěšné pokračování v dalších letech, že se jí zúčastní velký počet studentů z jiných univerzit v Česku či zahraničí. To očekáváme až později, nicméně, v rámci prvního ročníku bychom rádi probudili a motivovali studenty doktorských či magisterských studií na ČVUT a povzbudili je v jejich vědecko-výzkumných činnostech a zároveň je seznámili se vším, co se na ČVUT a v českých firmách z pohledu letectví a kosmonautiky děje. Konference bude rozdělena do čtyř částí, kterými budou: - orální sekce - 1 konferenční den - předpokládá se prezentace 15ti studentů/účastníků z ČVUT - posterová sekce - 1 a 2 konferenční den - prezentace všech oborů či specializovaných pracovišť zabývajících se oblastmi souvisejícími s letectvím a kosmonautikou - předpokládá se zhruba 3x 7 prezentací za ČVUT. - sekce prezentující pracoviště ČVUT, firmy a společnosti - 1 a 2 konferenční den - každému pracovišti ČVUT bude poskytnuta možnost prezentovat sama sebe a to posterovou formou, firmám a společnostem bude nabí
Pracoviště:
Katedra měření
Rok:
2016 - 2016
Program:
Studentská vědecká konference ČVUT - SVK 27/16/F3

Řešitel:
Ing. Roman Matyáš, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Ota Hajzler; doc. Ing. Daniel Hanus, CSc.; doc. Ing. Jakub Kraus, Ph.D.; Ing. Lukáš Matějka; Ing. Stanislav Pleninger, Ph.D.; Ing. Martina Skálová; Ing. Karel Svoboda; Bc. Tomáš Volena
Anotace:
Bezpečnost letecké dopravy je brána vždy na prvním místě. Toto tvrzení, ve větší míře pravdivé, je však potřeba neustále podporovat ze tří směrů. Těmito směry jsou předpisy, výcvik a technologie. Lze říci, že tyto směry jsou vlastně obranami před chybami, které se při provozu letadel stávají. Zvyšování bezpečnosti pomocí technologie je tou nejnáročnější metodou, avšak z provozního pohledu a přínosu bývá nejlepší. Navrhovaný projekt využívající termokamery pro zvýšení bezpečnosti spadá právě do této kategorie. Projekt má za cíl zvýšení bezpečnosti při přiblížení na přistání na VFR letištích stanovením správného úhlu sestupu a polohy dráhy pomocí termokamery. Jedná se o využití činnosti termokamer pro identifikaci pozemních bodů (na letišti, kolem dráhy) i za meteorologických podmínek, které by jinak znemožňovaly provést přiblížení a přistání. Pomocí identifikace těchto bodů na displeji by pak mělo být možné jednoduše stanovit polohu dráhy, tak také pomocí výpočtů stanovit polohu letadla ve vztahu ke správnému sestupovému úhlu (zdali je letadlo nad nebo pod sestupovou rovinou).
Pracoviště:
Rok:
2015 - 2016
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS15/172/OHK2/2T/16

Řešitel:
doc. Ing. Daniel Hanus, CSc.
Anotace:
The proposed action is expected to contribute to better meeting the needs of the aerospace sector for highly skilled workforce and to enhance the mobility of aerospace students and professionals across Europe.Taking into consideration the complex skills needed by the aerospace sector, the action will develop the required learning outcomes and competence profiles for aero-engineering curricula and propose the aerospace specific accreditation criteria that would complement the existing European, national or regional accreditation systems for engineering education.The action will be developed in three distinct phases. The first phase is a conception phase. The learning outcomes and procedures will be defined looking at current practices and involving the main stakeholders of the higher education chain, from Universities to Industries and Research Establishments. The result should be a staged accreditation system, thereby gradually enhancing the quality level of the higher education degrees. The second phase is an implementation phase. The identified processes are tested on 6 aerospace curricula, from different EU countries. The third phase is a refinement phase. The results of the testing phase are compared to the expectations and the processes are updated taking into consideration the lessons learned from the testing phase. Suggestions for harmonizing the curricula and simultaneously developing knowledge and emerging technologies as well as facilitating students’ exchanges across the EU will be proposed. In parallel to the three phases, a dissemination and outreach activity is implemented to diffuse the culture of best practices among the EU higher education courses in the area of aerospace engineering and attract talented students to such studies.The consortium members include representatives of aerospace industry, research establishments and education institutions, participating in the major existing EU networks such as PEGASUS, EASN, ENAEE, EREA and EACP.
Pracoviště:
Rok:
2014 - 2016
Program:
Horizon 2020 - 640211

Řešitel:
doc. Ing. Jan Roháč, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Mohammad Mushfiqul Alam, Ph.D.; doc. Ing. Daniel Hanus, CSc.; Ing. Aleš Kratochvíl, Ph.D.; Ing. Matěj Nesvadba; Ing. Stanislav Pleninger, Ph.D.; Ing. Radek Sedláček, Ph.D.; Ing. Martin Voráček, Ph.D.; Ing. Martin Šipoš, Ph.D.
Anotace:
Jedná se o studentskou konferenci, která je organizována v rámci zahraničních aktivit ČVUT v mezinárodní prestižní síti univerzit PEGASUS Network (http://www.pegasus-europe.org/). Tato mezinárodní síť se zaměřuje na oblasti letecké a kosmické techniky. Hlavními cíli PEGASUS Network je vysoká kvalita pedagogické a vědeckovýzkumné činnosti, podpora mobility studentů a učitelů, a spolupráce s evropským průmyslem. Mezi pravidelné aktivity PEGASUS Network rovněž patří i organizace studentské konference. V roce 2014 se bude jednat již o 10. ročník, jehož hlavním organizátorem je FEL, ČVUT (souhlas udělen děkanem FEL), spoluorganizátorem je FD (souhlas udělen děkanem FD). Tento typ konference už byl jednou organizován a pořádán na ČVUT a to v roce 2008. Jelikož je ČVUT členem PEGASUS Network od roku 2007, byla tato konference brána jako vynikající příležitost pro PR celého ČVUT, což se vydařilo, a tímto dalším ročníkem bychom na to rádi navázali. Cílem konference je umožnit studentům se seznámit s konferenčním prostředím, prezentovat závěry svých individuálních projektů a zároveň se účastnit soutěž o tři nejlepší příspěvky. Hodnocení je prováděno komisí na základě posouzení odevzdaných článků a dle samotného vystoupení při jejich prezentaci. Studenti soutěží o finanční odměnu a vítězi je rovněž hrazena účast na AIAA Aerospace Sciences Meeting & Exhibition pořádané v USA následujícího roku. Tyto ceny zajišťuje partner konference, kterým je American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA). Jelikož je konference určena jen pro studenty magisterských studií či nově nastoupivších PhD studentů je pro ně velkou motivací nejenom získání nových zkušeností s prezentací jako takovou, ale i seznámení se s mezinárodním prostředím a získání přehledu o podmínkách na jednotlivých PEGASUS univerzitách. Konference se mohou účastnit jen studenti z univerzit PEGASUS Network. Jak bylo již zmíněno PEGASUS Network se zaměřuje na oblasti letecké a kosmické techniky, z čehož plyne, že t
Pracoviště:
Katedra měření
Rok:
2014 - 2014
Program:
Studentská vědecká konference ČVUT - SVK 30/14/F3

Řešitel:
doc. Ing. Daniel Hanus, CSc.
Anotace:
Záměrem je realizace vrtulníkového provozu LZS v rámci heliportů příslušných nemocničních zařízení při výskytu nepříznivého počasí. Tohoto cíle bude dosaženo splněním dílčích cílů jednotlivých období dle předpokládaného časového harmonogramu. První období bude zakončeno konstrukcí modelové infrastruktury vrtulníkových letových postupů na modelové heliporty. Před tím bude třeba: Vyhodnotit klíčové technické parametry (charakteristika vzdušného prostoru, parametry heliportu, právní rámec, vrtulníky LZS, vliv na pacienty) Realizovat samotné konstrukční návrhy příletových tratí, přiblížení, nezdařeného přiblížení a odletových tratí za pomocí bodů v prostoru na bázi GNSS tzn. stanovit gradienty jednotlivých segmentů a traťové vedení. Během poloprovozu optimalizovat systém tak, aby mohl být validován. V druhém období dojde během poloprovozu k praktické validaci a následné publikaci pro příslušně vybavené a kvalifikované provozovatele LZS. Ukončením poloprovozu rozumíme fázi teoretického i praktického ověření správnosti konstrukce subsystému letových postupů a vytvoření řízené koncové oblasti mimo letiště pro modelová pracoviště. Poté budeme schopni determinovat aplikovatelnost postupů v zastavěných oblastech, určit hraniční hodnoty pro provoz
Pracoviště:
Rok:
2014 - 2017
Program:
ALFA: Program na podporu aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje

Řešitel:
Ing. Martin Voráček, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Daniel Hanus, CSc.; doc. Ing. Jakub Hospodka, Ph.D.; Ing. Matěj Nesvadba
Anotace:
Cílem projektu je stanovit vliv kondenzačních čar a indukované cirrovité oblačnosti z letecké dopravy na radiační bilanci Země. K analýze budou použity čtyři automatické snímací stanice rozmístěné po celé ČR, především v oblasti, kde dochází ke změně toku letecké dopravy. Bude využito kombinace fotografického snímkování a analýzy provozu letecké dopravy a záznamu z infračerveného spektrometru. Výsledkem bude odhad vlivu letecké dopravy na radiační bilanci a unikátní metoda pro rozpoznání indukované oblačnosti.
Pracoviště:
Rok:
2014 - 2016
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS14/213/OHK2/3T/16

Řešitel:
doc. Ing. Daniel Hanus, CSc.
Spoluřešitelé:
Ing. David Hlaváček, Ph.D.
Anotace:
V rámci projektu bude prostřednictvím numerických výpočtů podepřených experimentem zkoumáno proudové pole uvnitř stupně odstředivého kompresoru zcela nového konstrukčního provedení. Jedná se o stupeň s příčné dělenými, tzv. tandemovými lopatkami oběžného kola. Stupeň je určen především pro použití v leteckých turbínových motorech menších výkonů.
Pracoviště:
Rok:
2014 - 2015
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS14/165/OHK2/2T/16

Řešitel:
doc. Ing. Daniel Hanus, CSc.
Anotace:
Cílem projektu je vytvoření specializované informační báze provozních předpisů CL a stanovení mezinárodních požadavků na vzdělávání leteckého personálu
Pracoviště:
Rok:
2009 - 2010
Program:
Podpora realizace udržitelného rozvoje dopravy

Řešitel:
Ing. Jan Klesa, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Daniel Hanus, CSc.
Anotace:
Cílem projektu je podpora ústní prezentace nově vyvinuté metody návrhu nosného rotoru vrtulníku optimalizovaného pro letový režim visení na konferenci AED 2008 konané 14. - 15. srpna v Glasgow. Nově vyvinutá numerická metoda na rozdíl od klasického přístupu zohledňuje vliv vazkosti a třírozměrné proudění kolem listů rotoru a umožňuje navrhnout nosný rotor vrtulníku s nižší energetickou náročností. Příspěvek souvisí s mou disertační prací.
Pracoviště:
Ústav letadlové techniky
Rok:
2008 - 2008
Program:
IGS ČVUT - CTU0810112

Řešitel:
Ing. Ondřej Zikán
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Daniel Hanus, CSc.
Anotace:
Získaná podpora z grantu bude využita k financování prezentace na mezinárodní konferenci AED 2008 pořádané v Glasgow ve dnech 14. až 15 srpna. Původní metoda vychází z řešení nepřímé úlohy proudění v prostoru a to v oblasti návrhu proudových cest, kdy se proudová cesta vytváří vhodnou skladbou tzv. "materializovaných trubic" (v podobě např. moduritu) mezi dvěma danými průřezy budoucí proudové cesty. Prezentace tématu bude zaměřena na použití této metody ve virtuální podobě na počítači a porovnání výsledků již s dosud převládajícími metodami přímého řešení návrhu proudových cest v aplikacích vnitřní aerodynamiky na konkrétním vstupním ústrojí propulzního systému.
Pracoviště:
Ústav letadlové techniky
Rok:
2008 - 2008
Program:
IGS ČVUT - CTU0810212

Řešitel:
doc. Ing. Daniel Hanus, CSc.
Anotace:
V České republice se využívá severočeské hnědé energetické uhlí pro získání elektrické energie v parních elektrárnách s účinností kolem 32 %, zatímco zařízení se zplyňováním může dosáhnout tepelné účinnosti 45% a více při splnění ekologických limitů apodstatném snížení emisí CO2.Předkládaný projekt navazuje na dobré provozní zkušenosti s paroplynovou elektrárnou Vřesová, která využívá zplyňování hnědého uhlí starší koncepce. Cílem projektu je studie provedení hlavních částí paroplynového zařízení sezplyňováním hnědého uhlí moderní koncepce se zaměřením na dosažení maximální tepelné účinnosti, minimálních emisí CO2 a zvýšení spolehlivosti.Budou provedeny variantní výpočty tepelného oběhu, studováno bude provedení dvoutlaké parní turbíny snadkritickými vstupními páry a pozornost bude věnována výběru vhodného typu spalovací turbíny.
Pracoviště:
Ústav automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidel
Rok:
2006 - 2008
Program:
Standardní projekty

Řešitel:
doc. Ing. Daniel Hanus, CSc.
Anotace:
Rozšíření a zobecnění komplexní metody pro návrh odstředivých kompresorů má zásadní význam pro jejich úspěšnou aplikaci v turbínových jednotkách nejrůznějšího určení a maximální snížení nákladů a doby vývoje. Komplexní návrh pokročilého kompresoru je jedním ze základních předpokladů dosažení špičkových parametrů celé jednotky.
Pracoviště:
Ústav automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidel
Rok:
2004 - 2004
Program:
PROGRES

Řešitel:
doc. Ing. Daniel Hanus, CSc.
Anotace:
Rozšíření a zobecnění komplexní metody pro návrh odstředivých kompresorů má zásadní význam pro jejich úspěšnou aplikaci v turbínových jednotkách nejrůznějšího určení a maximální snížení nákladů a doby vývoje. Komplexní návrh pokročilého kompresoru je jedním ze základních předpokladů dosažení špičkových parametrů celé jednotky.
Pracoviště:
Ústav automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidel
Rok:
2003 - 2005
Program:
PROGRES

Řešitel:
doc. Ing. Daniel Hanus, CSc.
Anotace:
V České republice se využívá severočeského hnědého uhlí při výrobě elektrické energie v parních elektrárnách s účinností kolem 32 %, zatímco paroplynové zařízení se zplyňováním může dosáhnout tepelné účinnosti kolem 45 % při splnění ekologických limitů.Ve světě jsou tato zařízení již v provozu a výstavba dalších se připravuje. Moderní koncepce využívá zplyňování, které je integrovanou součástí paroplynového zařízení. Předpokládá se aplikace upravené standardní spalovací turbíny pro energetické účely.Důležitou roli hraje optimální volba stlačování vzduchu s ohledem na proces zplyňování a pracovní režimy celého zařízení v širokém rozsahu výkonů. Z hlediska dosažení maximální celkové účinnosti zařízení je důležité nalezení vhodného uspořádání parníhooběhua volba optimálních tlaků páry vstupující do parní turbíny. Zejména na tyto problémy je zaměřen předkládaný projekt..
Pracoviště:
Ústav automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidel
Rok:
2002 - 2004
Program:
Standardní projekty

Řešitel:
doc. Ing. Daniel Hanus, CSc.
Spoluřešitelé:
prof. Ing. Václav Petr, DrSc.
Anotace:
Cílem záměru je přispět ke zvýšení účinnosti, bezpečnosti a spolehlivosti energetických přeměn a snížení produkce škodlivých emisí v hlavních směrech vývoje energetiky a energetického strojírenství. Výzkum se zaměří na řešení a optimalizaci spalovacíchprocesů, vnitřní aerodynamiku a hydrauliku energetických strojů a pokročilé oběhy v tepelné a chladicí technice včetně využití odpadního tepla. V záměru se řeší i problematika zvýšení bezpečnosti a spolehlivosti jaderných elektráren. Jejich provoz kromězajištění dostatku levné a čisté energie se zásadním způsobem podílí na minimalizaci celkových emisí skleníkových plynů. Výsledky z řešení jednotlivých dílčích úkolů záměru se uplatní jak v příslušných vědních oborech tak i v přímé aplikaci ve vývoji anávrhu optimalizovaných energetických strojů a zařízení. Realizace záměru též vztvoří podmínky pro zvýšení úrovně pedagogické činnosti zúčastněných pracovišť.
Pracoviště:
Ústav automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidel
Rok:
1999 - 2004
Program:
Výzkumné záměry

Řešitel:
prof. Ing. Václav Petr, DrSc.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Daniel Hanus, CSc.; prof. RNDr. Karel Kozel, DrSc.; prof. Ing. Jiří Nožička, CSc.; doc. Ing. Josef Ota, CSc.; prof. Ing. Michal Takáts, CSc.; prof. Ing. Ivan Uhlíř, DrSc.; prof. Ing. Bohumil Šulc, CSc.
Anotace:
Cílem záměru je přispět ke zvýšení účinnosti, bezpečnosti a spolehlivosti energetických přeměn a snížení produkce škodlivých emisí v hlavních směrech vývoje energetiky a energetického strojírenství. Výzkum se zaměří na řešení a optimalizaci spalovacíchprocesů, vnitřní aerodynamiku a hydrauliku energetických strojů a pokročilé oběhy v tepelné a chladicí technice včetně využití odpadního tepla. V záměru se řeší i problematika zvýšení bezpečnosti a spolehlivosti jaderných elektráren. Jejich provoz kromězajištění dostatku levné a čisté energie se zásadním způsobem podílí na minimalizaci celkových emisí skleníkových plynů. Výsledky z řešení jednotlivých dílčích úkolů záměru se uplatní jak v příslušných vědních oborech tak i v přímé aplikaci ve vývoji anávrhu optimalizovaných energetických strojů a zařízení. Realizace záměru též vztvoří podmínky pro zvýšení úrovně pedagogické činnosti zúčastněných pracovišť.
Pracoviště:
Ústav mechaniky tekutin a energetiky
Rok:
1999 - 2004
Program:
Výzkumné záměry