Projects and Grants

The information comes from the university database V3S.

Principal Investigator:
Co-Investigators:
Ing. Jana Kaliková, Ph.D.; Ing. Jan Procházka
Annotation:
The project focuses on experimental research into the dynamics of Wi-Fi signals passing through various materials and the analysis of mobile device behavior during Probe Request frame transmissions. The primary goal is to collect real-world data and link it to the principles of signal propagation in material environments from a theoretical physics perspective. This approach provides a detailed insight into mobile device behavior within the context of passive mobile crowdsensing and contributes to optimizing the use of Wi-Fi technologies, particularly in the transportation sector, such as the placement of sensors at transit stops or within vehicles. The project leader has been extensively researching the modeling and testing of passive mobile crowdsensing technologies in transportation environments. This includes estimating passenger numbers, detecting individuals at transit stops, and modeling traffic flows to optimize public transportation. Her previous research has demonstrated the effectiveness of this technology and revealed its broad application potential. For valid project results, it is essential to create extensive datasets based on real measurements, reliable data, and their integration with theoretical physics. The project involves experiments with transmitter and receiver placements around obstacles, examining the effects of various materials, varying distances, and the use of different types of antennas. Data, particularly RSSI (Received Signal Strength Indication) values, in relation to other parameters, will be analyzed and processed using the Python programming language. Custom algorithms and scripts, as well as Python extensions for Excel, will be utilized. Another part of the project involves creating a perfectly shielded environment for measuring the frequency of Probe Request frame transmissions, enabling a detailed analysis of differences between devices, operating systems, and applications. The first part of the research focuses on analyzing
Department:
Year:
2025 - 2025
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS25/069/OHK2/1T/16

Principal Investigator:
Ing. Jan Krčál, Ph.D.
Co-Investigators:
Ing. Jana Kaliková, Ph.D.
Annotation:
Tento projekt si klade za cíl vytvořit a zrealizovat letní týdenní kurz zaměřený na základy programování v Pythonu, který bychom rádi v budoucnu každoročně pořádali pro nastupující první ročníky. Tento kurz je určen pro studenty, kteří právě absolvovali střední školu a chystají se vstoupit na Fakultu dopravní ČVUT. Někteří z nich nemají žádné předchozí znalosti programování a potřebují se naučit logickému myšlení a základům programování. Kurz poskytne studentům plynulý přechod mezi střední školou a technickou univerzitou. Pomůže jim získat základní dovednosti, které budou potřebovat pro své další studium. V dnešní digitální době je programování jednou z klíčových dovedností. Kurz poskytne účastníkům základní znalosti programování, což jim umožní lépe porozumět technologickému světu kolem nich. Python je široce používán v různých oblastech, jako je datová analýza, webový vývoj, automatizace a vědecké výpočty. Programování podporuje analytické a logické myšlení. Účastníci kurzu se naučí, jak strukturovat své myšlenky a řešit problémy systematickým způsobem. Kurz bude sloužit jako základ pro další studium v oblasti informatiky a programování. Účastníci získají pevné základy, na kterých mohou dále stavět.
Department:
Year:
2025 - 2025
Program:
The "PPSR" internal calls

Principal Investigator:
Ing. Jan Krčál, Ph.D.
Co-Investigators:
Ing. Jana Kaliková, Ph.D.
Annotation:
Tento projekt si klade za cíl vytvořit koncepci, obsah, studijní materiály a výukové programy pro nový předmět Programovací nástroje pro dopravu 3 (PND3). FD nyní připravuje nové akreditace, v rámci kterých se aktualizuje i přístup k výuce informatických předmětů a programování. Předměty jsou koncipovány do větší šíře, klade se důraz jak praktické, tak teoretické znalosti, jde se více do hloubky. V rámci předmětu PND3 budou studenti seznámeni nejenom s programováním v Pythonu, ale i s návaznostmi na neuronové sítě, strojové učení či deep learning. Tento projekt je klíčový pro zajištění moderní a relevantní výuky, která odpovídá současným trendům a požadavkům trhu práce.
Department:
Year:
2025 - 2025
Program:
The "PPSR" internal calls

Principal Investigator:
Ing. Jan Krčál, Ph.D.
Co-Investigators:
Ing. Jana Kaliková, Ph.D.
Annotation:
Na Fakultě dopravní se práci s daty v bakalářském a magisterském studiu věnuje několik předmětů (Databázové systémy, Informační systémy v dopravě, Datamining, Bigdata, Zpracování dat a Práce s daty). Jelikož se nyní navíc chystá nová akreditace, kde je práci s daty a analýze dat také věnován velký prostor, chybí nám na fakultě databázové prostředí pro práci s nerelačními databázemi. Práce s daty se věnuje také studentský projekt Aplikované informační systémy a technologie v dopravě a Využití IT technologií v letecké dopravě, kde studentům také chybí možnost zpracovávat nerelační data. Na fakultě máme k dispozici výukový server s DB systémem Oracle umožnující relační zpracování dat, v rámci projektu bychom rádi vytvořili cluster serverů (distribuované prostředí 4 serverů) umožňující práci s nerelačními databázemi. V rámci tohoto clusteru bychom rádi studentům nabídli možnost práce i s dalšími relačními databázemi (např. PostgreSQL, MySQL, atd).
Department:
Year:
2024 - 2024
Program:
The "PPSR" internal calls

Principal Investigator:
Ing. Jan Krčál, Ph.D.
Co-Investigators:
Ing. Jana Kaliková, Ph.D.
Annotation:
Znalost programovacího jazyka Python patří v dnešní době mezi stěžejní znalosti každého bakaláře i inženýra. V roce 2022 byla na FD vytvořena intranetová platforma pro podporu online studia základů tohoto programovacího jazyka. Na Fakultě dopravní se nyní připravují nové akreditace, kde je kladen ještě větší důraz na znalost programování. Jelikož v dnešní době do běžného života stále více vstupuje umělá inteligence, tak stejně tak ovlivňuje i oblast programování. Projekt se zaměří na využití knihoven ChatGPT v pythonovských programech v předmětech programování na FD a zároveň na tvorbu programů pomocí ChatGPT.
Department:
Year:
2024 - 2024
Program:
The "PPSR" internal calls

Principal Investigator:
Ing. Jan Krčál, Ph.D.
Co-Investigators:
Annotation:
Znalost programovacího jazyka Python patří v dnešní době mezi stěžejní znalosti každého inženýra. V roce 2022 byla na FD vytvořena intranetová platforma pro podporu online studia základů tohoto programovacího jazyka. Na Fakultě dopravní od 3. semestru studují studenti v rámci specializací. Každá specializace potřebuje jiné znalosti i v rámci programování. Touto platformou bychom chtěli do budoucna poskytnout konkrétní portfolio znalostí pro každou z nich. V roce 2023 se zaměříme na rozšíření kurzu pythonu o kompetence potřebné v rámci studia specializace ITS (inteligentní doprvní systémy) na FD. Hlavním cílem projektu je rozšíření intranetové platformy, která v současné době obsahuje 3 kurzy, o pokročilé nástroje programování v Pythonu se zaměřením na specializaci ITS.
Department:
Year:
2023 - 2023
Program:
The "PPSR" internal calls

Principal Investigator:
Co-Investigators:
Ing. Jana Kaliková, Ph.D.; Ing. Jan Procházka
Annotation:
Crowdsensing and related technologies, such as personal wearable devices, have great potential for growth and application in various fields today due to the availability of modern technologies and technical elements. So far, this issue has been insufficiently scientifically researched or is insufficiently being researched at present, and there are no commercial solutions available for use in common practice. Not only during the current coronavirus crisis, crowdsensing technologies would find wide multidisciplinary applications. They can be used as sources of valuable statistical data on population movements (eg. for transport service planning), access authorization (based on authorization, purchase of tickets, etc.), guidance and navigation (search for a free parking space or guiding a person to the platform according to the purchased ticket) or identification of the number of people present in a certain area (number of people in one vehicle or car, in a waiting room at a railway station, in a shopping center, city center, etc.), as well as for commercial use (amusement parks, etc.) and much more. However, crowdsensing and related technologies (wearable devices, biometrics) can also be used to measure different types of data - ambient air pollution by measuring blood oxygen saturation, anonymous demographic statistics (nationality, age, gender), predictive analysis, measurement and monitoring for medical purposes or, for example, to exchange data between devices that would ensure the retrospective identification of persons who were near a carrier of a dangerous disease, etc. The project aims to identify the most suitable potential applications of these technologies primarily applied to transport issues concerning their contribution to today's society. Subsequently, these applications will be modeled and empirically investigated.
Department:
Year:
2022 - 2023
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS22/122/OHK2/2T/16

Principal Investigator:
Ing. Jan Krčál, Ph.D.
Co-Investigators:
Annotation:
Bude vytvořena a realizována ucelená platforma - webové prostředí na intranetu FD s přístupem pro všechny zaměstnace a studenty FD. Stránky budou rozděleny do 3 sekcí podle úrovně znalostí. Pro každou sekci budou vytvořeny komplexní výukové materiály pro 14 výukových týdnů cvičení. Kromě základních materiálů budou webové stránky obsahovat množství řešených příkladů k řešené problemtice, interaktivní odkazy na oficiální dokumentaci Pythonu, dále personalizované prostředí pro každého uživatele s možností ukládání svých řešení a v neposlední řadě i diskusní fórum, kde uživatelé budou moci žádat o radu a sdílet své znalosti.
Department:
Year:
2022 - 2022
Program:
The "PPSR" internal calls

Principal Investigator:
Ing. Filip Müller
Co-Investigators:
Ing. Jana Kaliková, Ph.D.
Annotation:
An optimisation of flight schedule is an activity continuously conducted by an airline that is critical in terms of ensuring an efficient and safe transportation of passengers and cargo, and, at the same time, achieving economical profitability. Optimisation must be provided during the preparation of the flight schedule, i.e. strategically, but also short-term, tactically, should the operation be influenced negatively from outside of an airline (weather, air traffic flow management, technical malfunctions etc.) The goal of this project is to design a model, that would, in real-time, allow for an assessment of inputs having an influence on airline's operation, and to provide an automated solution to the operational irregularity in order to reduce its impact on the effectiveness and economy of operation. The model would be, in furthers steps, used for a design of a software tool integrating data from the airline's own information systems and results of optimisation algorithms so they could be executed by the operational personnel of the airline to effectively deal with irregularities. For the purpose of a proposal of the model and optimisation algorithms, the project assumes utilisation of contemporary operations research knowledge and a detailed analysis of both internal and external variables affecting relevant processes.
Department:
Year:
2021 - 2021
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS21/078/OHK2/1T/16

Principal Investigator:
doc. Ing. Vít Fábera, Ph.D.
Co-Investigators:
doc. Ing. Jitka Jírová, CSc.; Ing. Jana Kaliková, Ph.D.; Ing. Bc. Dušan Kamenický, Ph.D.; Ing. Petr Koutecký, Ph.D.; Ing. Jan Zelenka; Ing. Jitka Řezníčková, CSc.; Ing. Jitka Řezníčková, Ph.D.
Annotation:
Jedná se o jednodenní vědecké setkání účastníků z českých technických univerzit nad problematikou rychlé železniční dopravy vyplývající z Bílé knihy pro dopravu EU. Významným členem transevropské železniční sítě je i železniční doprava v České republice. Odborná úroveň konference bude garantována vystoupením předních odborníků v železniční dopravě z vysokých škol a z firem a institucí v železniční dopravě (AŽD, Skanska, SŽDC, ČD, VUŽ, VUKV apod.). Hlavní část účastníků budou tvořit studenti magisterských a doktorských studijních programů z ČVUT v Praze, VUT Brno, Univerzity Pardubice, VŠB - TU Ostrava a Západočeské univerzity, kteří se zabývají výzkumem v oblasti železniční dopravy. Studentská vědecká konference (SVK) se bude konat v květnu v Praze a předpokládá se účast 38 zájemců z řad studentů a odborníků v železniční dopravě. Přednesené referáty budou publikovány v recenzovaném sborníku Acta Polytechnica - CTU Proceedings v anglickém jazyce. SVK svým obsahem navazuje na realizovanou SVK v roce 2016: Interoperabilita v železniční dopravě - IRICoN 2016 a na úspěšně ukončený projekt IRICoN - Síť kompetence pro interoperabilitu železniční infrastruktury, který patřil do OP MŠMT - Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Bílá kniha EU nabízí ambiciózní plán rozvoje železniční sítě v prostoru EU: (i) ztrojnásobení délky vysokorychlostních tratí do roku 2030, (ii) dobudování základní sítě pro rychlou železniční dopravu (rychlost osobní přepravy 200km/hod.), (iii) zvýšení podílu železnice na trhu nákladní dopravy, (iv) vytvoření jednotné evropské multimodální dopravní síť (TEN-T), která umožní efektivní pohyb osob a zboží. Tyto strategické úkoly EU musí zajistit vysoce kvalifikovaní pracovníci. Proto důležitým článkem tohoto plánu je výchova odborníků pro realizaci těchto cílů, především prostřednictvím postgraduálního studia a odborné přípravy pracovníků v železniční dopravě a spolupráce v oblasti inovací mezi univerzitami, výzkumnými středisky a železničními firmami. Další
Department:
Year:
2017 - 2017
Program:
Studentská vědecká konference ČVUT - SVK 44/17/F6

Principal Investigator:
Co-Investigators:
Ing. Jana Kaliková, Ph.D.; prof. Ing. Petr Moos, CSc.; Bc. Zdeněk Ovečka
Annotation:
The use of IT technologies has greatly helped the increase of commercial air transport safety. These footsteps have been followed by General aviation, but the rise of computation has not been as rapid. A team of specialised people is at work in a commercial airline to look after IT solutions. However, a single pilot is usually the one responsible person for all IT solutions used by themselves. IT technologies have been beneficially used in situations requiring computation of any kind, aircraft performance including. Performance calculations have also been one of the areas where estimation based on one's experience or experience of others has been the practice most commonly used in General aviation. The quality of General aviation IT software varies greatly. The pilot should have a clear way to observe the calculations and be able to check the correctness of those. The software, that is currently available on the General aviation market, often lacks this particular property of computation transparency. This project is targeting the creation of a platform, and later on an application, where computation and data transparency would be lifted among other key requirements. With this added ability, a pilot is able to judge the amount of safety or risk put into the operations of aircraft. Moreover, the general awareness of performance-related factors' effects on an aircraft safety will be increased.
Department:
Year:
2017 - 2018
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS17/147/OHK2/2T/16

Principal Investigator:
Ing. Lucie Krčálová
Co-Investigators:
Ing. Jana Kaliková, Ph.D.
Annotation:
Nowadays the problem is very timely identification of persons in terms of both safety and comfort of individual identification. Classic documents and smart cards are no longer enough. And biometrics offers an elegant solution to these problems. Using biometric methods can be quite unambiguously identify individuals as biometric features for each of us unique, non-transferable, inalienable. Gradually, the identification of individuals using biometrics replace the existing inadequate systems. In my project I will discuss the method of biometric identification of individuals according to the structure of the veins on your wrist. This is a very convenient method for the user (contactless, hygienic), safe (can not be faked) and also relatively new and less extended (the first commercial systems were implemented in 2000). I would like to focus on the issue of the impact of age on the individual's identification with the above methods and especially the quality of the scanned sample. This may
Department:
Year:
2012 - 2013
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS12/162/OHK3/2T/16

Principal Investigator:
Ing. Jan Krčál, Ph.D.
Co-Investigators:
Ing. Jana Kaliková, Ph.D.; doc. Ing. Ivan Nagy, CSc.
Annotation:
Departure of vehicles from a light controlled intersection is one of the characteristics whereby we can describe behavior of a traffic flow. In order to manage traffic on such intersections or in the entire transportation networks, it is imperative to have a highly accurate mathematical apparatus, which would allow us to describe this behavior. Computation of traffic management is dependent upon a model, which determines the headway of vehicles in the intersection upon signal "green" - it is called a departure model. Currently used models are based solely on individual observations and search for an appropriate artificial function, which would respect these observations. Such models turn out to be inaccurate and their usage in transportation management is problematic - they are only relevant in those intersections, which are observed at a given time without a relationship to other variables impacting departure of vehicles (such as geometrical order, departure direction, road angle et
Department:
Year:
2010 - 2010
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS10/103/OHK3/1T/16

Principal Investigator:
Ing. Jan Scherks
Co-Investigators:
Ing. Jana Kaliková, Ph.D.; doc. Ing. Drahomír Schmidt, Ph.D.; Ing. Jan Zelenka
Annotation:
The aim of the project is in the first part to map biometric method of authentication with a stress put on its use in vehicles. We assume that the system of ear markants detection or EKG curves analysis and skin spectrography is fundamental. Therefore it is necessary to design an algorithm for sum of pictures from thermocameras placed under various angles. The model of interconnection of various types of biometric authentication with autonomous testing particular systems will be a part of the solution. Then we continue with connecting these systems in a logical whole for accepting or denying access when using a synergic effect. This laboratory system will be subsequently transferred into a real environment of a passenger car where it will be thoroughly tested, including setting important parameters (the number of markants of particular technologies, FFR, FAR depending on a threshold sensitivity). The project includes processing the methodology of learning a vehicle with new biometric
Department:
Year:
2010 - 2011
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS10/216/OHK2/2T/16

Principal Investigator:
Ing. Mgr. Michal Jeřábek, Ph.D.
Co-Investigators:
Ing. Jana Kaliková, Ph.D.
Annotation:
Ačkoliv objektové databáze jsou v praxi využívány jen asi v 9% aplikací, dá se předpokládat v blízké době zvýšení tohoto čísla. Stát by se tak mělo nejenom z důvodu odstranění impedančního problému, který vzniká při použití objektového jazyka a ukládání dat v relační databázi, ale i díky lepšímu teoretickému aparátu nad objektovými databázemi. Cílem této práce je k tomuto přispět v oblasti data miningu, jednak zmapováním metod vhodných pro objektové databáze a také návrhem metody pro nalezení vhodné struktury k účelům data miningu.
Department:
Year:
2006 - 2006
Program:
IGS ČVUT - CTU0612016

Principal Investigator:
Ing. Jana Kaliková, Ph.D.
Department:
Year:
2003 - 2003
Program:
IGS ČVUT - CTU0317716

Principal Investigator:
Ing. Jana Kaliková, Ph.D.
Department:
Year:
2003 - 2003
Program:
MŠMT - projekty Fondu rozvoje vysokých škol (FRVŠ) - 2526/A

Principal Investigator:
Ing. Jana Kaliková, Ph.D.
Department:
Year:
2000 - 2000
Program:
IGS ČVUT - 300013806