Granty a projekty

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Ing. Jana Kaliková, Ph.D.; Ing. Jan Procházka
Anotace:
Crowdsensing a s ním spojená problematika, např. osobních nositelných zařízení, má v různých oborech v dnešní době díky dostupnosti moderních technologií a technických prvků velký potenciál růstu a uplatnění. Zatím je tato problematika nedostatečně vědecky prozkoumaná či současně nedostatečně zkoumaná a ani neexistují dostupná komerční řešení pro nasazení v běžné praxi. Nejen v době současné koronavirové krize by crowdsensingové technologie našly široká multioborová uplatnění. Lze je využít jako zdroje cenných statistických dat pro statistiky přesunu obyvatel po městě (např. pro plánování dopravní obslužnosti), autorizace přístupů (na základě oprávnění, zakoupení ticketů, vstupenek, jízdenek apod.), navádění a navigace (hledání volného parkovacího místa či např. navedení osoby na nástupištní platformu dle jeho zakoupené jízdenky) či např. identifikace počtu osob v určitém prostoru (počet lidí ve voze, v čekárně na nádraží, v obchodním centru, centru města apod.), tak i komerční využití (obchodní centra, památky, zábavní parky apod.) a mnoho dalšího. Crowdsensingové a s nimi spojené technologie (nositelná zařízení, biometrie) je však možné využít i pro měření jiných veličin - např. znečištění okolního vzduchu pomocí měření saturace kyslíku v krvi, anonymní demografické statistiky (národnost, věk, pohlaví), prediktivní analýzy, měření a sledování hodnot pro lékařské účely či např. výměna dat mezi zařízeními, která by zajistila zpětnou identifikaci osob, které byly v blízkosti přenašeče nebezpečné nemoci apod. Cílem projektu je identifikovat nejvhodnější potenciální aplikace těchto technologií primárně aplikovaných na dopravní tématiku s ohledem na jejich přínos současné společnosti. Následně budou tyto aplikace modelovány a empiricky zkoumány.
Pracoviště:
Rok:
2022 - 2023
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS22/122/OHK2/2T/16

Řešitel:
Ing. Jan Krčál, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Anotace:
Bude vytvořena a realizována ucelená platforma - webové prostředí na intranetu FD s přístupem pro všechny zaměstnace a studenty FD. Stránky budou rozděleny do 3 sekcí podle úrovně znalostí. Pro každou sekci budou vytvořeny komplexní výukové materiály pro 14 výukových týdnů cvičení. Kromě základních materiálů budou webové stránky obsahovat množství řešených příkladů k řešené problemtice, interaktivní odkazy na oficiální dokumentaci Pythonu, dále personalizované prostředí pro každého uživatele s možností ukládání svých řešení a v neposlední řadě i diskusní fórum, kde uživatelé budou moci žádat o radu a sdílet své znalosti.
Pracoviště:
Rok:
2022 - 2022
Program:
Vnitřní soutěž PPSR

Řešitel:
Ing. Filip Müller
Spoluřešitelé:
Ing. Jana Kaliková, Ph.D.
Anotace:
Optimalizace letového řádu je kritickou činností, kterou musí každý letecký dopravce provádět, aby zajistil bezpečnou a efektivní přepravu cestujících či nákladu a zároveň ekonomickou profitabilitu své činnosti. Optimalizace musí probíhat strategicky při tvorbě letového řádu, ale též krátkodobě, takticky, pokud by letový provoz negativně narušily vnější vlivy (počasí, řízení toku letového provozu, technické závady atd). Cílem tohoto projektu je návrh modelu, který v reálném čase umožní hodnocení vstupů, které provoz subjektu ovlivňují, a který by automatizovaně poskytnul návrh řešení vzniklé iregularity tak, aby její dopad na provoz a ekonomiku provozu byl co nejmenší. Tento model bude poté v dalších krocích možné využít pro návrh software, který bude integrovat data z vlastních informačních systémů dopravce a výsledky optimalizačních algoritmů tak, aby mohly být využity provozními složkami dopravce k účinnému vyřešení provozních nepravidelností. Projekt pro návrh modelu a optimalizačních algoritmů předpokládá využití moderních poznatků z oblasti operačního výzkumu a podrobnou analýzu vnějších i vnitřních vstupů, které mohou relevantní procesy ovlivňovat.
Pracoviště:
Rok:
2021 - 2021
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS21/078/OHK2/1T/16

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Ing. Jana Kaliková, Ph.D.; prof. Ing. Petr Moos, CSc.; Bc. Zdeněk Ovečka
Anotace:
Bezpečnost obchodní letecké dopravy se v poslední době velmi zvyšuje i díky využívání výpočetních technologií. V oblasti obchodní letecké dopravy jsou IT řešení certifikována a udržována týmem odborných pracovníků. Všeobecné letectví se touto cestou ubírá také, nicméně pomaleji. Jednou z oblastí, kde se IT technologie uplatňují ve velké míře jsou logicky jakékoli výpočetní operace, výpočty výkonů letadel nevyjímaje. Výpočet výkonů je zároveň jednou ze zanedbávaných oblastí ve všeobecném letectví a v praxi je velmi často řešen odhadem na základě vlastních nebo i cizích zkušeností. Ve všeobecném letectví je na správu jakéhokoli softwaru většinou pilot sám. Úroveň takových programů je navíc velmi různorodá, proto takové řešení musí být velmi transparentní, aby byl pilot schopen si detaily výpočtu ověřit. Konkrétní řešení, která jsou na trhu všeobecného letectví aktuálně k dispozici, nesplňují nejčastěji požadavky právě na transparentnost výpočtu. Projekt si klade za cíl vyvinout platformu, a posléze i konkrétní aplikaci, kde důraz bude kladen na transparentnost vstupních dat, výpočtu i výsledků a umožní tak letcům aktivně řídit míru bezpečnosti daného letu. Při přesných výpočtech se navíc zvedá obecné povědomí pilota o účincích prostředí na výkonnost letadla.
Pracoviště:
Rok:
2017 - 2018
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS17/147/OHK2/2T/16

Řešitel:
doc. Ing. Vít Fábera, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Jitka Jírová, CSc.; Ing. Jana Kaliková, Ph.D.; Ing. Bc. Dušan Kamenický, Ph.D.; Ing. Petr Koutecký, Ph.D.; Ing. Jan Zelenka; Ing. Jitka Řezníčková, CSc.; Ing. Jitka Řezníčková, Ph.D.
Anotace:
Jedná se o jednodenní vědecké setkání účastníků z českých technických univerzit nad problematikou rychlé železniční dopravy vyplývající z Bílé knihy pro dopravu EU. Významným členem transevropské železniční sítě je i železniční doprava v České republice. Odborná úroveň konference bude garantována vystoupením předních odborníků v železniční dopravě z vysokých škol a z firem a institucí v železniční dopravě (AŽD, Skanska, SŽDC, ČD, VUŽ, VUKV apod.). Hlavní část účastníků budou tvořit studenti magisterských a doktorských studijních programů z ČVUT v Praze, VUT Brno, Univerzity Pardubice, VŠB - TU Ostrava a Západočeské univerzity, kteří se zabývají výzkumem v oblasti železniční dopravy. Studentská vědecká konference (SVK) se bude konat v květnu v Praze a předpokládá se účast 38 zájemců z řad studentů a odborníků v železniční dopravě. Přednesené referáty budou publikovány v recenzovaném sborníku Acta Polytechnica - CTU Proceedings v anglickém jazyce. SVK svým obsahem navazuje na realizovanou SVK v roce 2016: Interoperabilita v železniční dopravě - IRICoN 2016 a na úspěšně ukončený projekt IRICoN - Síť kompetence pro interoperabilitu železniční infrastruktury, který patřil do OP MŠMT - Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Bílá kniha EU nabízí ambiciózní plán rozvoje železniční sítě v prostoru EU: (i) ztrojnásobení délky vysokorychlostních tratí do roku 2030, (ii) dobudování základní sítě pro rychlou železniční dopravu (rychlost osobní přepravy 200km/hod.), (iii) zvýšení podílu železnice na trhu nákladní dopravy, (iv) vytvoření jednotné evropské multimodální dopravní síť (TEN-T), která umožní efektivní pohyb osob a zboží. Tyto strategické úkoly EU musí zajistit vysoce kvalifikovaní pracovníci. Proto důležitým článkem tohoto plánu je výchova odborníků pro realizaci těchto cílů, především prostřednictvím postgraduálního studia a odborné přípravy pracovníků v železniční dopravě a spolupráce v oblasti inovací mezi univerzitami, výzkumnými středisky a železničními firmami. Další
Pracoviště:
Rok:
2017 - 2017
Program:
Studentská vědecká konference ČVUT - SVK 44/17/F6

Řešitel:
Ing. Lucie Krčálová
Spoluřešitelé:
Ing. Jana Kaliková, Ph.D.
Anotace:
V dnešní době je problém identifikace osob velmi aktuální jak z hlediska bezpečnosti tak i komfortu identifikace jedince. Klasické doklady a čipové karty už nestačí. A právě biometrie nabízí elegantní řešení těchto problémů. Pomocí biometrických metod lze jedince identifikovat naprosto jednoznačně, neboť biometrické znaky jsou pro každého z nás jedinečné, nepřenositelné, nezcizitelné. Postupně identifikace jedince pomocí biometrie nahradí stávající nedostačující systémy. Ve svém projektu se budu zabývat biometrickou metodou identifikace jedince dle struktury žil na zápěstí. Jde o metodu velmi komfortní z hlediska uživatele (bezdotyková, hygienická), bezpečnou (nedá se zfalšovat) a zároveň relativně novou a méně rozšířenou (první komerční systémy byly realizovány v roce 2000). Ráda bych se zaměřila na problematiku vlivu stáří jedince na jeho identifikaci pomocí výše zmíněné metody a to zejména na kvalitu snímaného vzorku. Ta může být nedostačující vlivem degenerativních změn cévního s
Pracoviště:
Rok:
2012 - 2013
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS12/162/OHK3/2T/16

Řešitel:
Ing. Jan Krčál, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Jana Kaliková, Ph.D.; doc. Ing. Ivan Nagy, CSc.
Anotace:
Odjezd vozidel ze světelně řízené křižovatky je jednou z charakteristik, kterou můžeme popsat chování dopravního proudu. Pro řízení dopravy na takovýchto křižovatkách, případně v celých dopravních sítích, je velmi důležité mít co nejpřesnější matematický aparát, díky kterému můžeme toto chování popsat. Výpočet dopravního řízení závisí na modelu, podle kterého se vozidla rozjíždějí v křižovatce po rozsvícení signálu "volno" nazývá se odjezdový model. Dosavadní modely byly konstruovány výhradně na jednotlivých pozorováních a hledání vhodné umělé funkce, která by tato pozorování respektovala. Takové modely se v praxi ukazují jako velmi nepřesné a jejich použití pro řízení dopravy je velmi problematické, neboť jsou platné jen pro měřené křižovatky v daném čase bez vztahu na další veličiny ovlivňující odjezdy vozidel (např. geometrické upořádání, směr odjezdu, sklon vozovky,...). Cílem projektu je sestavit ucelený matematický aparát pro odjezdy vozidel (odjezdový model) z křižovatky, kter
Pracoviště:
Rok:
2010 - 2010
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS10/103/OHK3/1T/16

Řešitel:
Ing. Jan Scherks
Spoluřešitelé:
Ing. Jana Kaliková, Ph.D.; doc. Ing. Drahomír Schmidt, Ph.D.; Ing. Jan Zelenka
Anotace:
Cílem tohoto projektu je v první části zmapování biometrických metod autentizace s důrazem na využití ve vozidlech. Domníváme se, že zásadním je systém detekce ušních markantů případně analýzy křivek EKG a spektroskopie kůže. K tomu je zapotřebí navrhnout algoritmus pro součet obrazů z termokamer umístěných pod různými úhly. Součástí řešení bude model propojenosti různých typů biometrické autentizace s otestováním jednotlivých systémů autonomně. Následně pokračujeme spojením těchto systémů v logický celek pro přijmutí či odmítnutí přístupu za využití synergického efektu. Tento laboratorní systém bude následně přenesen do reálného prostředí osobního automobilu, kde bude podroben důkladnému testování včetně nastavování důležitých parametrů (počet markantů jednotlivých technologií, FFR, FAR v závislosti na prahové citlivosti). Tento projekt zahrnuje zpracování metodiky učení vozidla novými biometrickými daty. Závěr projektu je vyhrazen propojení našeho ověřovacího systému s řídícími jedn
Pracoviště:
Rok:
2010 - 2011
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS10/216/OHK2/2T/16

Řešitel:
Ing. Mgr. Michal Jeřábek, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Jana Kaliková, Ph.D.
Anotace:
Ačkoliv objektové databáze jsou v praxi využívány jen asi v 9% aplikací, dá se předpokládat v blízké době zvýšení tohoto čísla. Stát by se tak mělo nejenom z důvodu odstranění impedančního problému, který vzniká při použití objektového jazyka a ukládání dat v relační databázi, ale i díky lepšímu teoretickému aparátu nad objektovými databázemi. Cílem této práce je k tomuto přispět v oblasti data miningu, jednak zmapováním metod vhodných pro objektové databáze a také návrhem metody pro nalezení vhodné struktury k účelům data miningu.
Pracoviště:
Rok:
2006 - 2006
Program:
IGS ČVUT - CTU0612016

Řešitel:
Ing. Jana Kaliková, Ph.D.
Pracoviště:
Rok:
2003 - 2003
Program:
IGS ČVUT - CTU0317716

Řešitel:
Ing. Jana Kaliková, Ph.D.
Pracoviště:
Rok:
2003 - 2003
Program:
MŠMT - projekty Fondu rozvoje vysokých škol (FRVŠ) - 2526/A

Řešitel:
Ing. Jana Kaliková, Ph.D.
Pracoviště:
Rok:
2000 - 2000
Program:
IGS ČVUT - 300013806