Projects and Grants

The information comes from the university database V3S.

Principal Investigator:
Co-Investigators:
doc. Ing. Dušan Teichmann, Ph.D.
Annotation:
The development of transport infrastructure is crucial in many economic and social aspects of a given territory (level of mobility, international competitiveness, living standards of the population, safety and reduction of negative environmental impacts). The development of transport infrastructure is carried out in the Czech Republic through the implementation of investment projects and is financed from national and supranational sources. The largest volume of financial resources for financing the development of transport infrastructure in the Czech Republic is represented by the Operational Programme Transport (OPT), which is always implemented in a seven-year programming period (currently OPT3, i.e. OPT 2021-2027). Although OPT is the most important for the Czech Republic in terms of the volume of financial resources, it is not sufficient in terms of the amount of available financial resources to implement all investment projects in a given financing period (programming period). For this reason, only some projects are selected for implementation. The current project selection system is based on the decision of a group of experts. However, this form of project portfolio selection has significant drawbacks, especially in terms of the quality of the task. The problem can be formulated as an optimization problem of selecting investment projects for financing. Another potential extension of the problem is the incorporation of the project financing schedule in each year of the programming period and the effective allocation of funds in each year of the programming period. Due to the computational complexity of the problem with a large number of variables and a large number of constraints, the The project aims at the application of genetic algorithms to the complex issue of portfolio selection, project scheduling and allocation of available funds in individual years of the OPT programming period. It follows the project SGS22/126/OHK2/2T/16, where the problem of projec
Department:
Year:
2024 - 2024
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS24/069/OHK2/1T/16

Principal Investigator:
doc. Ing. Dušan Teichmann, Ph.D.
Co-Investigators:
doc. Ing. Denisa Mocková, Ph.D.; Ing. Bc. Pavel Edvard Vančura, Ph.D., MBA
Annotation:
Navrhovaný projekt kontinuálně navazuje a rozvíjí výsledky projektu CK01000043 Systém pro podporu síťové časové koordinace spojů v přestupních uzlech řešeného v letech 2020 – 2022 a zaměřeného na problematiku uzlové síťové časové koordinace. V systémech veřejné hromadné dopravy (VHD) však existuje i nemálo provozovatelů, kteří v některých podsystémech (tramvajová síť) preferují úsekovou síťovou časovou koordinaci nebo kombinaci obou druhů koordinací, na které navrhovaný projekt cílí. Hlavním cílem projektu je navrhnout kvalitativně vyšší stupeň síťové koordinační úrovně s možností integrace výsledků aktuálně řešeného projektu do výsledků navrhovaného projektu. Teoretické výsledky projektu budou validovány v podmínkách provozovatelů VHD na území měst Praha a Ostrava.
Department:
Year:
2023 - 2025
Program:
Program na podporu aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti dopravy - DOPRAVA 2020+

Principal Investigator:
doc. Ing. Denisa Mocková, Ph.D.
Co-Investigators:
Annotation:
Hlavní pozornost v rámci řešení projektu bude zaměřena zejména na tvorbu elektronické sbírky úloh (cca 50 úloh) nejen sloužících k důkladnému procvičení znalostí získaných v průběhu přímé výuky, ale především také vyznačujících se významným aplikačním potenciálem v oblasti dopravy a logistiky, protože jedině tak lze důkladně propojit teorii s praxí a účelně získávat kompetence pro aplikaci teoretických poznatků při řešení praktických úloh.
Department:
Year:
2023 - 2023
Program:
The "PPSR" internal calls

Principal Investigator:
Co-Investigators:
Ing. Karel Ječmen; Ing. Olga Mertlová, Ph.D.; doc. Ing. Dušan Teichmann, Ph.D.
Annotation:
Financing of transport infrastructure investment projects in EU Member States takes place in addition to national resources mainly from operational programmes in which significant funds are allocated. For example, for the Czech Republic, the Operational Programme Transport (OPT), which has been implemented in seven-year cycles since 2007 and which is one of the largest operational programmes in the Czech Republic in terms of allocated financial resources, is approved by the European Commission - it accounts for more than CZK 120 billion. czk for the last completed programming period 2014-2020. The selection of projects to be financed is mainly based on expert selection. As these are significant financial volumes and a number of projects are of great national economic importance, the selection of funded projects needs to be carried out as efficiently as possible. The subject of the proposed project is an analysis of the investment environment, an evaluation of the application potential of general optimization methods in relation to the solved problem and a proposal of computational methods suitable for solving the problem, which constitute the theoretical basis of future decision support systems. When solving the project, emphasis will be placed on the identification of input parameters representing the real characteristics of investment projects, monitoring indicators, which must be saturated by a set of selected projects, the strengths and weaknesses of the methods under study and, last but not least, their practical usability in the OPT environment. The project therefore targets a real current problem from the financing environment of transport infrastructure in the Czech Republic. The results can have a positive impact on the effectiveness of the allocated funds and offer maximization of socioeconomic benefit from each allocated financial unit.
Department:
Year:
2022 - 2023
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS22/126/OHK2/2T/16

Principal Investigator:
Ing. Bc. Matúš Kováč
Co-Investigators:
Ing. Andrea Hrníčková; doc. Ing. Denisa Mocková, Ph.D.; doc. Ing. Dušan Teichmann, Ph.D.
Annotation:
The logistic chain is the connection of the consumption market with the markets of resources (raw materials, materials and semi-finished products) from a tangible and intangible point of view, which is based on the demand of the final customer. The logistics chain must respond effectively to the various needs and requirements of its individual parts. The efficiency of the processes taking place in the logistics chain can significantly positively affect the economy of the chain. The project will address the issue of increasing the efficiency of post-production phases of logistics chains. The solved part of the logistics chain will start in technological warehouses and end at end-customers. The subject of the research will be the design of computational methods which, in addition to increasing efficiency in the solved part of logistics chains, will take into account the possibility of flexible response to parametric changes of specific components of logistics chains and also to appropriate coordination of processes in individual components of the logistics chain.
Department:
Year:
2022 - 2023
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS22/125/OHK2/2T/16

Principal Investigator:
doc. Ing. Denisa Mocková, Ph.D.
Co-Investigators:
Ing. Andrea Hrníčková; Ing. Bc. Matúš Kováč; doc. Ing. Dušan Teichmann, Ph.D.
Annotation:
Hlavní pozornost v rámci řešení projektu bude zaměřena zejména na tvorbu elektronické sbírky úloh (cca 50 úloh) nejen sloužících k důkladnému procvičení znalostí získaných v průběhu přímé výuky, ale především také vyznačujících se významným aplikačním potenciálem v oblasti dopravy a logistiky, protože jedině tak lze důkladně propojit teorii s praxí a účelně získávat kompetence pro aplikaci teoretických poznatků při řešení praktických úloh. Každá část elektronické sbírky úloh bude obsahovat ukázky řešených úloh, a to jak základní úrovně, tak i z oblasti praktických aplikací a další neřešené úlohy různé úrovně obtížnosti včetně výsledků a postupu řešení. Při řešení úloh z reálné dopravní praxe bude důraz kladen na identifikaci správného postupu řešení a zejména transformaci reálné úlohy do podoby vhodné pro uplatnění odpřednášených metod a závěrečnou interpretaci dosažených výsledků v podobě, jak ji vyžadují pracovníci v reálné praxi podílející se na realizaci navrhovaného řešení (dispečeři, ekonomové, operátoři dopravních prostředků apod.).
Department:
Year:
2022 - 2022
Program:
The "PPSR" internal calls

Principal Investigator:
doc. Ing. Dušan Teichmann, Ph.D.
Co-Investigators:
doc. Ing. Denisa Mocková, Ph.D.; Ing. Bc. Pavel Edvard Vančura, Ph.D., MBA
Annotation:
The main goal of the project is to create a system for the support of network optimization of public transport, so that its planning will use advanced computational methods. The proposed optimization approach will be described in a methodology certified by the Ministry of Transport. It is expected that the results generated within the project will be validated in the last year of the project on case studies in two cities (Prague and Ostrava), where public transport plays a key role in terms of population mobility. A higher level of coordination is expected to increase the attractiveness and competitiveness of public transport in relation to individual car transport, which, in large cities in particular, causes significant negative impacts on the quality of life of the population.
Department:
Year:
2020 - 2022
Program:
Program na podporu aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti dopravy - DOPRAVA 2020+