Granty a projekty

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Řešitel:
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Dušan Teichmann, Ph.D.
Anotace:
Rozvoj dopravní infrastruktury je klíčový v mnoha ekonomických a společenských aspektech daného území (úroveň mobility, mezinárodní konkurenceschopnost, životní úroveň obyvatel, bezpečnost a snížení negativních vlivů na životní prostředí). Rozvoj dopravní infrastruktury probíhá v ČR realizací investičních projektů a je financován z národních i nadnárodních zdrojů. Největší objem finančních prostředků pro financování rozvoje dopravní infrastruktury představuje pro ČR Operační program doprava (OPD), který je realizován vždy v sedmiletém programovém období (v současnosti probíhá OPD3, tedy OPD 2021-2027). Přestože je OPD v rámci objemu finančních prostředků nejvýznamnější pro ČR, není z hlediska výše disponibilních finančních prostředků dostatečný pro realizaci všech investičních projektů v daném období financování (programovém období). Z tohoto důvodu jsou vybrány k realizaci jen některé projekty. Současný systém selekce projektů je založen na rozhodnutí skupiny expertů. Tato forma selekce portfolia projektů má však značné nevýhody, zejména z hlediska kvality řešení úlohy. Úlohu lze formulovat jako optimalizační problém selekce investičních projektů pro financování. Dalším potenciálním rozšířením úlohy je zakomponování rozvrhu financování projektů v jednotlivých letech programového období a efektivní alokace finančních prostředků v jednotlivých letech programového období. Vzhledem k náročnosti výpočtu při velkém počtu proměnných úlohy a velkém množství omezujících podmínek je nutné zvážit využití metaheuristických metod (například genetické algoritmy), které umožňují, na rozdíl od exaktních výpočetních metod, získání přípustného řešení v disponibilním čase. Projekt cílí na aplikaci genetických algoritmů na komplexní problematiku selekce portfolia, rozvrhu projektů a alokaci dostupných finančních prostředků v jednotlivých letech programového období OPD. Navazuje na projekt SGS22/126/OHK2/2T/16, kde byla formulována problematika selekce portfolia projektů bez aspektů r
Pracoviště:
Rok:
2024 - 2024
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS24/069/OHK2/1T/16

Řešitel:
doc. Ing. Dušan Teichmann, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Denisa Mocková, Ph.D.; Ing. Bc. Pavel Edvard Vančura, Ph.D., MBA
Anotace:
Navrhovaný projekt kontinuálně navazuje a rozvíjí výsledky projektu CK01000043 Systém pro podporu síťové časové koordinace spojů v přestupních uzlech řešeného v letech 2020 – 2022 a zaměřeného na problematiku uzlové síťové časové koordinace. V systémech veřejné hromadné dopravy (VHD) však existuje i nemálo provozovatelů, kteří v některých podsystémech (tramvajová síť) preferují úsekovou síťovou časovou koordinaci nebo kombinaci obou druhů koordinací, na které navrhovaný projekt cílí. Hlavním cílem projektu je navrhnout kvalitativně vyšší stupeň síťové koordinační úrovně s možností integrace výsledků aktuálně řešeného projektu do výsledků navrhovaného projektu. Teoretické výsledky projektu budou validovány v podmínkách provozovatelů VHD na území měst Praha a Ostrava.
Pracoviště:
Rok:
2023 - 2025
Program:
Program na podporu aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti dopravy - DOPRAVA 2020+

Řešitel:
doc. Ing. Denisa Mocková, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Anotace:
Hlavní pozornost v rámci řešení projektu bude zaměřena zejména na tvorbu elektronické sbírky úloh (cca 50 úloh) nejen sloužících k důkladnému procvičení znalostí získaných v průběhu přímé výuky, ale především také vyznačujících se významným aplikačním potenciálem v oblasti dopravy a logistiky, protože jedině tak lze důkladně propojit teorii s praxí a účelně získávat kompetence pro aplikaci teoretických poznatků při řešení praktických úloh.
Pracoviště:
Rok:
2023 - 2023
Program:
Vnitřní soutěž PPSR

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Ing. Karel Ječmen; Ing. Olga Mertlová, Ph.D.; doc. Ing. Dušan Teichmann, Ph.D.
Anotace:
Financování investičních projektů do dopravní infrastruktury v členských státech EU probíhá kromě národních zdrojů především z operačních programů, ve kterých jsou alokovány značné finanční prostředky. Např. pro Českou republiku je Evropskou komisí schválen Operační program Doprava (OPD), který se realizuje od roku 2007 v sedmiletých cyklech, a který patří k největším operačním programům v ČR z hlediska alokovaných finančních zdrojů - připadá na něj více než 120 mld. Kč za poslední ukončené programové období 2014-2020. Výběr projektů, které budou financovány, probíhá převážně na bázi expertního výběru. Protože se jedná o značné finanční objemy a celá řada projektů má velký národohospodářský význam, je třeba, aby byl výběr financovaných projektů prováděn co nejefektivněji. Předmětem navrhovaného projektu SGS je analýza daného investičního prostředí, vyhodnocení aplikačního potenciálu obecných optimalizačních metod v souvislosti s řešeným problémem a návrh výpočetních metod vhodných pro řešení daného problému, které představují teoretický základ budoucích systémů pro podporu rozhodování. Při řešení projektu bude kladen důraz na identifikaci vstupních parametrů reprezentujících reálné vlastnosti investičních projektů, monitorovacích indikátorů, které musí být množinou vybraných projektů saturovány, silných a slabých stránek zkoumaných metod a v neposlední řadě také na jejich praktickou využitelnost v prostředí OPD. Projekt tedy cílí na reálný aktuální problém z prostředí financování dopravní infrastruktury v ČR. Výsledky mohou mít kladný vliv na efektivitu alokovaných finančních prostředků a nabízet maximalizaci socioekonomického benefitu z každé alokované finanční jednotky.
Pracoviště:
Rok:
2022 - 2023
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS22/126/OHK2/2T/16

Řešitel:
Ing. Bc. Matúš Kováč
Spoluřešitelé:
Ing. Andrea Hrníčková; doc. Ing. Denisa Mocková, Ph.D.; doc. Ing. Dušan Teichmann, Ph.D.
Anotace:
Logistický řetězec je propojení trhu spotřeby s trhy zdrojů (surovin, materiálů a polotovarů) z hmotného i nehmotného hlediska, které vychází z poptávky konečného zákazníka. Logistický řetězec musí efektivně reagovat na nejrůznější potřeby a požadavky jeho jednotlivých článků. Efektivita procesů probíhajících v logistickém řetězci může výrazně pozitivně ovlivnit ekonomiku řetězce. V rámci projektu bude řešena problematika zvyšování efektivity postprodukčních fází logistických řetězců. Řešená část logistického řetězce bude začínat v technologických skladech a končit u koncových zákazníků. Předmětem výzkumu bude návrh výpočetních metod, které kromě zvyšování efektivity v řešené části logistických řetězců budou zohledňovat možnost flexibilní reakce na parametrické změny konkrétních komponentů logistických řetězců a také na vhodnou koordinaci procesů v jednotlivých komponentech logistického řetězce.
Pracoviště:
Rok:
2022 - 2023
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS22/125/OHK2/2T/16

Řešitel:
doc. Ing. Denisa Mocková, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Andrea Hrníčková; Ing. Bc. Matúš Kováč; doc. Ing. Dušan Teichmann, Ph.D.
Anotace:
Hlavní pozornost v rámci řešení projektu bude zaměřena zejména na tvorbu elektronické sbírky úloh (cca 50 úloh) nejen sloužících k důkladnému procvičení znalostí získaných v průběhu přímé výuky, ale především také vyznačujících se významným aplikačním potenciálem v oblasti dopravy a logistiky, protože jedině tak lze důkladně propojit teorii s praxí a účelně získávat kompetence pro aplikaci teoretických poznatků při řešení praktických úloh. Každá část elektronické sbírky úloh bude obsahovat ukázky řešených úloh, a to jak základní úrovně, tak i z oblasti praktických aplikací a další neřešené úlohy různé úrovně obtížnosti včetně výsledků a postupu řešení. Při řešení úloh z reálné dopravní praxe bude důraz kladen na identifikaci správného postupu řešení a zejména transformaci reálné úlohy do podoby vhodné pro uplatnění odpřednášených metod a závěrečnou interpretaci dosažených výsledků v podobě, jak ji vyžadují pracovníci v reálné praxi podílející se na realizaci navrhovaného řešení (dispečeři, ekonomové, operátoři dopravních prostředků apod.).
Pracoviště:
Rok:
2022 - 2022
Program:
Vnitřní soutěž PPSR

Řešitel:
doc. Ing. Dušan Teichmann, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Denisa Mocková, Ph.D.; Ing. Bc. Pavel Edvard Vančura, Ph.D., MBA
Anotace:
Hlavním cílem projektu je vytvořit systém pro podporu síťové optimalizace v oblasti veřejné hromadné dopravy tak, aby se při jejím plánování využívaly pokročilé výpočetní metody. Navržený optimalizační přístup bude popsán v metodice certifikované Ministerstvem dopravy. Je předpokládáno, že výsledky vytvořené v rámci projektu budou v posledním roce řešení projektu validovány na konkrétních případových studiích na území dvou měst (Praha a Ostrava), ve kterých hraje veřejná hromadná doprava klíčový význam z hlediska mobility obyvatelstva. Od vyšší úrovně koordinace se očekává zvýšení atraktivity a konkurenceschopnosti veřejné hromadné dopravy vůči individuální automobilové dopravě, která zejména ve velkých městech způsobuje značné negativní vlivy promítající se do kvality života obyvatelstva.
Pracoviště:
Rok:
2020 - 2022
Program:
Program na podporu aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti dopravy - DOPRAVA 2020+