Projects and Grants

The information comes from the university database V3S.

Principal Investigator:
Ing. Josef Mík, Ph.D.
Co-Investigators:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; Ing. Tereza Kunclová, MSc.; doc. Ing. Jaroslav Machan, CSc.; Ing. Michal Malý; Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; doc. Ing. Zuzana Radová, Ph.D.; Ing. Josef Svoboda; Ing. Přemysl Toman; Ing. et Ing. Naďa Tylová; prof. Ing. Zdeněk Votruba, CSc.; Jan Válek, DiS.
Annotation:
Jedním z hlavních cílů konference je podpořit vzájemnou informovanost mezi jednotlivými výzkumnými skupinami na mezinárodní úrovni, a to zejména na poli doktorandů a mladých vědců. Konference je svojí náplní jedinečná, vysoce specializovaná a pokrývá ve své podstatě relativně širokou oblast vědních disciplín, jako jsou: - HMI - Lidský faktor v dopravě - Analýza uživatelských potřeb a akceptace - Metody kvality při návrhu dopravních prostředků - Bezpečnost v dopravě - Pasivní a aktivní bezpečnost vozidel - Konstrukce a zkoušení vozidel vzhledem k bezpečnosti - Simulace a interaktivní simulátory - Informatika - Zpracování, analýza a klasifikace dat - Výuka a tréning v oblasti řidičů a operátorů dopravních prostředků - Analýza dopravních nehod - Psychofyziologická měření - Neuroinformatika Organizace této konference přímo navazuje na úspěšnou řadu konferencí Driver-Car Interaction & Interface, které organizovalo naše 16116 v letech 2008, 2009 a 2010 (www.dcii.eu) a tematicky rozšířenou v letech 2014, 2016, 2018 a 2021 o část "Safety" (Driver-Car Interaction & Safety), což v sobě zahrnuje interakce mezi všemi subjekty dopravního systému člověk - stroj - dopravní infrastruktura zejména s ohledem na analýzu faktorů, které výrazným způsobem ovlivňují riziko vzniku dopravních nehod a neméně významnou oblast pasivní bezpečnosti. Konference je koncipována jako jednodenní, předběžně plánovaný termín konání je listopad 2021, jednacím jazykem konference je angličtina. Po registraci (účastníků, kteří se zúčastni konference osobně) a zahájení konference je na programu úvodní blok plenárních přednášek, kde se předpokládají tematická vystoupení zahraničních hostů a členů vědeckého výboru konference, následovat budou 3 - 4 bloky standardních přednášek, V přestávkách konference budou promítány postery, které budou navíc dostupné i online, po celou dobu konaní konference. Kvalita konference je mimo jiné zajištěna stálostí členů organizačního týmu, kteří mají již zkušenosti s organiza
Department:
Year:
2023 - 2023
Program:
Studentská vědecká konference ČVUT - SVK 53/23/F6

Principal Investigator:
Ing. Josef Mík, Ph.D.
Co-Investigators:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Jaroslav Machan, CSc.; Ing. Alina Mashko, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Ing. Adam Orlický, Ph.D.; Ing. Petra Skolilová, Ph.D.; Ing. Josef Svoboda; Ing. Přemysl Toman; prof. Ing. Zdeněk Votruba, CSc.; Jan Válek, DiS.
Annotation:
Jedním z hlavních cílů konference je podpořit vzájemnou informovanost mezi jednotlivými výzkumnými skupinami na mezinárodní úrovni, a to zejména na poli doktorandů a mladých vědců. Konference je svojí náplní jedinečná, vysoce specializovaná a pokrývá ve své podstatě relativně širokou oblast vědních disciplín, jako jsou: - HMI - Lidský faktor v dopravě - Analýza uživatelských potřeb a akceptace - Metody kvality při návrhu dopravních prostředků - Bezpečnost v dopravě - Pasivní a aktivní bezpečnost vozidel - Konstrukce a zkoušení vozidel vzhledem k bezpečnosti - Simulace a interaktivní simulátory - Informatika - Zpracování, analýza a klasifikace dat - Výuka a tréning v oblasti řidičů a operátorů dopravních prostředků - Analýza dopravních nehod - Psychofyziologická měření - Neuroinformatika Organizace této konference přímo navazuje na úspěšnou řadu konferencí Driver-Car Interaction & Interface, které organizovalo naše pracoviště v letech 2008, 2009 a 2010 (www.dcii.eu) a tematicky rozšířenou v letech 2014, 2016 a 2018 o část "Safety" (Driver-Car Interaction & Safety), což v sobě zahrnuje interakce mezi všemi subjekty dopravního systému člověk - stroj - dopravní infrastruktura zejména s ohledem na analýzu faktorů, které výrazným způsobem ovlivňují riziko vzniku dopravních nehod a neméně významnou oblast pasivní bezpečnosti. Konference je koncipována jako jednodenní, termín konání je říjen 2021, jednacím jazykem konference je angličtina. Po registraci (účastníků, kteří se zúčastni konference osobně) a zahájení konference je na programu úvodní blok plenárních přednášek, kde se předpokládají tematická vystoupení zahraničních hostů a členů vědeckého výboru konference, následovat budou 3 - 4 bloky standardních přednášek, V přestávkách konference budou promítány postery, které budou navíc dostupné i online, po celou dobu konaní konference. V letošním roce je plánováno organizaci konference provádět ve spolupráci s několika zahraničními i tuzemskými universitami a instituce
Department:
Year:
2021 - 2021
Program:
Studentská vědecká konference ČVUT - SVK 47/21/F6

Principal Investigator:
Ing. Zaid Mahmoud, Ph.D.
Co-Investigators:
Bc. Vilém Knap; prof. Ing. Zdeněk Votruba, CSc.
Annotation:
Depending on the fact the risks of long - term night driving and the importance of stimuli and their impact on the brain. We have begun to study the effect of sounds on drivers' vigilance while driving alone in a night scenario on a highway. The study gathers information about the response time (brakes using) when signals appear, and about eye blinking. And study the differences in results over time. The aim of the study is to find out if there is any kind of background noise that helps to avoid drowsiness and keeps the driver's attention despite the presence of drowsiness. So far it has happened that one of the subjects has fallen asleep while driving with listening to alpha waves and we have noticed microsleeps during both of silence and alpha waves as well as missed some stimuli without a reaction but that has not yet happened with metal music or music familiar to the driver!
Department:
Year:
2020 - 2020
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS20/081/OHK2/1T/16

Principal Investigator:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.
Co-Investigators:
Ing. Jiří First; doc. Ing. Jaroslav Machan, CSc.; Ing. Alina Mashko, Ph.D.; Ing. Josef Mík, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; prof. Ing. Mirko Novák, DrSc.; Ing. Petra Skolilová, Ph.D.; prof. Ing. Zdeněk Votruba, CSc.
Annotation:
Jedním z hlavních cílů je podpořit informovanost mezi jednotlivými výzkumnými skupinami na mezinárodní úrovni, a to zejména na poli doktorandů a mladých vědců. Konference je svojí náplní jedinečná, vysoce specializovaná a pokrývá ve své podstatě relativně širokou oblast vědních disciplín, jako jsou: - HMI - Lidský faktor v dopravě - Analýza uživatelských potřeb a akceptace - Metody kvality při návrhu dopravních prostředků - Bezpečnost v dopravě - Pasivní a aktivní bezpečnost vozidel - Konstrukce a zkoušení vozidel vzhledem k bezpečnosti - Simulace a interaktivní simulátory - Informatika - Zpracování, analýza a klasifikace dat - Výuka a tréning v oblasti řidičů a operátorů dopravních prostředků - Analýza dopravních nehod - Psychofyziologická měření - Neuro informatika V roce 2016 bude na konferenci navázána výstava "Česká automobilová karoserie v průběhu století", která nejen tematicky navazuje, ale tvoří i velmi zajímavou součást odborného doprovodného programu konference. Tato výstava navazuje na předešlý ročník výstav konaných na FD ČVUT Český motocykl (2014), mapující 100 let výroby motocyklů v českých zemích (vydán tištěný plnobarevný komentovaný katalog v ČJ a AJ). Organizace této konference přímo navazuje na úspěšnou řadu konferencí Driver-Car Interaction & Interface, které organizovalo naše pracoviště od roku 2008, 2009,2010 (www.dcii.eu) a tematicky rozšířenou v roce 2014 o část "Safety" (Driver-Car Interaction & Safety), což v sobě zahrnuje interakce mezi všemi subjekty dopravního systému člověk - stroj - dopravní infrastruktura zejména s ohledem na analýzu faktorů, které výrazným způsobem ovlivňují riziko vzniku dopravních nehod a neméně významnou oblast pasivní bezpečnosti. Konference je koncipována jako dvoudenní, termín konání je červen 2016, jednacím jazykem konference je angličtina (u některých historických přednášek bude výjimečně povolována čeština nebo slovenština, se zajištěním simultánního překladu). Po registraci a slavnostním zahájení j
Department:
Year:
2016 - 2016
Program:
Studentská vědecká konference ČVUT - SVK 47/16/F6

Principal Investigator:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.
Co-Investigators:
Ing. Bc. Petr Kumpošt, Ph.D.; doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; prof. Ing. Mirko Novák, DrSc.; doc. Ing. Zuzana Radová, Ph.D.; prof. Ing. Zdeněk Votruba, CSc.
Annotation:
Jedním z hlavních cílů je podpořit informovanost mezi jednotlivými výzkumnými skupinami na mezinárodní úrovni. Konference je svojí náplní jedinečná, vysoce specializovaná a pokrývá ve své podstatě relativně širokou oblast vědních disciplín. Organizace této konference přímo navazuje a tematicky rozšířit úspěšnou řadu konferencí Driver-Car Interaction & Interface, které organizovala naše pracoviště od roku 2008 (www.dcii.eu). Část "Safety" v sobě zahrnuje interakce mezi všemi subjekty dopravního systému člověk - stroj - dopravní infrastruktura zejména s ohledem na analýzu faktorů, které výrazným způsobem ovlivňují riziko vzniku dopravních nehod. V rámci konference budou prezentovány mj. i moderní technologie aplikované při metodických postupech znalecké činnosti v oblasti analýzy silničních nehod, jež jsou využitelné i pro potřeby bezpečnostní inspekce. Zároveň budou představeny výsledky projektů s využitím metody sledování skoronehod a dopravních konfliktů. Konference je koncipována jako třídenní, termín konání je září 2014, jednacím jazykem konference je angličtina. Po dobu trvání konference je zajištěna možnost ubytování v objektu Zámecká sýpka v Děčíně. V dopoledních hodinách prvního dne je pro účastníky konference připravena prohlídka laboratoří pořadatelských ústavů FD se zaměřením na HMI, metody analýzy silničních nehod a bezpečnost pozemních komunikací. Po registraci a slavnostním zahájení je na programu úvodní blok plenárních přednášek, kde se předpokládají tematická vystoupení zahraničních hostů a členů vědeckého výboru konference, následovat bude posterová sekce s krátkými prezentacemi a prostorem pro diskuzi. Předpokládaný rozsah je cca 20 posterů. První den konference bude zakončen společenským večerem. Druhý den konference je členěn do čtyř sekcí s příspěvky o délce cca 25minut včetně diskuze. Třetí den konání konference budou pokračovat prezentace příspěvků členěných do tří bloků, jež v odpoledních hodinách uzavře závěrečným slovem za pořadatele konfer
Department:
Year:
2014 - 2014
Program:
Studentská vědecká konference ČVUT - SVK 48/14/F6

Principal Investigator:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.
Co-Investigators:
Scarlet Bouchnerová; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; prof. Ing. Mirko Novák, DrSc.; Ing. Roman Piekník, Ph.D.; Ing. Jan Pěkný; Ing. Ondřej Sýkora, Ph.D.; prof. Ing. Zdeněk Votruba, CSc.
Annotation:
Problematika interakce řidiče s vozidlem nabývá v posledních letech na významu. Je možné zaznamenat postupný posun zájmu z oblasti výzkumné do oblasti aplikované, zejména ve sféře automobilového průmyslu. Naše pracoviště se této problematice ve spolupráci s dalšími výzkumnými institucemi v ČR i v zahraničí věnuje již několik let. Na základě našich zkušeností byla v loňském roce uspořádána konference, které potvrdila aktuálnost těchto témat a nezbytnost mezinárodní spolupráce v nastolené problematice. Jedním z hlavních cílů, bylo podpořit informovanost mezi jednotlivými výzkumnými skupinami na mezinárodní úrovni. Konference je svojí náplní ojedinělá a ač je úzce specializovaná pokrývá ve své podstatě relativně širokou oblast vědních disciplín. Organizace této konference by měla navázat na úspěšný první ročník, který se konal v roce 2008. V letošním roce bude organizace probíhat ve spolupráci s TU Delft a zaštítí ji mj. Český národní uzel pro neuroinformatiku či BESIP MDČR.
Department:
Year:
2009 - 2009
Program:
IGS ČVUT - CTU0922816

Principal Investigator:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.
Co-Investigators:
Scarlet Bouchnerová; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; prof. Ing. Mirko Novák, DrSc.; Ing. Jan Pěkný; prof. Ing. Zdeněk Votruba, CSc.
Annotation:
Naše pracoviště se již léta kontinuálně zabývá výzkumem problematiky interakce operátora s dopravním prostředkem, ať se již jedná o strojvedoucího vlakových souprav, operátora silničního tunelu či běžného řidiče osobního automobilu.V posledních letech se ve větší míře specializuje na problematiku tzv. spolehlivosti interakce řidiče s vozidlem a to ve spolupráci s dalšími výzkumnými institucemi v ČR i zahraničí a dlouhodobou podporou nejvýznamnějšího výrobce automobilů u nás. Výzkum této problematiky pokrývá velmi široké spektrum vědních oborů technických (elektrotechnika, výpoč. technika, strojírenství, dopravní a systémové vědy), humanitní (psychologie, design) lékařské (psychologie, ortopedie).Tato témata jsou v současnosti publikována na nejrůznějších konferencích s tématem dopravy, HMI, lékařství, atd., souhrnně zaměřená interakci řidiče s vozidlem zřídka. Organizace konference je velmi významná, neboť bude znamenat jeden z prvních počinů takovýchto vědeckých setkání v Evropě.
Department:
Year:
2008 - 2008
Program:
IGS ČVUT - CTU0815316

Principal Investigator:
prof. Ing. Zdeněk Votruba, CSc.
Annotation:
The project concerns comprehensive solution of grade crossing problems and its integration to the transport system. The project also takes into account specificities and limiting factors of a grade crossing into regional transport system which has significant influence on integration process of the ecological acceptable rail transport to the scope of sustainable territory service development and spreading integrated transport systems.
Department:
Year:
2008 - 2009
Program:
Safety and economical transport (National programme of research)

Principal Investigator:
prof. Ing. Zdeněk Votruba, CSc.
Annotation:
The goals of the proposed project reflect the major open tasks which have been met during the work on the previous grant: I. Construction and Verification of the Dynamic Multilingual Model of Systems Alliance II. Analysis of the Translation Processes of the Alliance Languages owing Incomplete Grammars III. Working out of the "Phase Sensitive" Model of the Alliance Interface IV. Verification of the Methodologies of Systems Alliances Analysis on the background of Genetic Approaches and Artificial Neural Networks V. Formulating the Prerequisites and Conditions of the Systems Alliance Efficiency utilizing the Concept of Information Power. Applications could be foreseen in transportation, telecommunication, or generally in socio – technical and social complexes
Department:
Year:
2007 - 2009
Program:
Grants of distinctly investigative character focused on the sphere of research pursued at present particularly in the Academy of Sciences of the Czech Republic

Principal Investigator:
prof. Ing. Zdeněk Votruba, CSc.
Annotation:
Research and development of intelligent system for energy savings and for predictive maintenance of rail vehicles.
Department:
Year:
2006 - 2008
Program:
TANDEM

Principal Investigator:
prof. Ing. Zdeněk Votruba, CSc.
Co-Investigators:
prof. Dr. Ing. Jaroslav Vlček, DrSc.
Annotation:
Reliability nad lifetime (RL) of large hbrid (i.e. containing human operators and/or users, technical artifacts or infrastructures) systems have important economical, social and environmental, cosequences. In order to dynamically analyze and predict RL of such systems, the methodology established on the background of system theory itulizig results of informatics, theory of system tolerances, theory of information power, as will as reliability models and standards will be carried out. The efficiency of the developed methods will be verified on samples of selected traffic and telematic company information and control system. The developed model tools will be based on progressive information technologies and concepts, identity and information power e.g..A special regard will be given to failures appearing in operation of hybrid system interfaces where the transmitted information is multiligually interpreted betwiin the different alphabets and grammars.
Department:
Year:
2000 - 2002
Program:
Scheme of targeted research and development support

Principal Investigator:
prof. Ing. Zdeněk Votruba, CSc.
Co-Investigators:
JUDr. Luďka Michálková
Annotation:
Research of the methods aimed both to the increase of traffic system efficiency and to the control of such systems, mainly in complicated conditions of the historical cities. An important goal is the increase of reliability and security of theinteractionof transport system with human factor. Further topics are an increase of reliability of the telecommunication and traffic / information system, and the tolerance of the system to the technological failures, environmental stressesand human misuses. The t heoretical background of the study are to be the research of system interpretability and the theory of information power, in relation with the information projection of the transport system behavior. The links both to the theoryof the network architectures sensitivity, quality of network processes and hybrid metodologies are to be carried out as well.
Department:
Year:
1999 - 2004
Program:
Výzkumné záměry

Principal Investigator:
prof. Ing. Vladimír Haasz, CSc.
Co-Investigators:
Ing. Josef Gerndt; prof. Ing. Václav Havlíček, CSc.; doc. Ing. Michal Horevaj, CSc.; prof. Ing. Miroslav Husák, CSc.; Ing. Petr Hříbek, CSc.; doc. Ing. Vladislav Kvasnička, CSc.; prof. Ing. Miloš Mazánek, CSc.; prof. Ing. Ivan Procházka, DrSc.; prof. Ing. Jaromír Volf, DrSc.; prof. Ing. Zdeněk Votruba, CSc.; Ing. Miroslav Černý, CSc.
Annotation:
Individual branches of science and technology use specific measurement methods and specialised measuring instruments or systems to acquire information about real world. The majority of them has the following common structure: sensor - analog signalpreprocessing - digitalisation - digital signal processing - data transfer - recording or displaying of results. Qualified research and development of both the individual blocks and this structure in general including the protection of instrumentsand systems against interference and the error analysis cannot be performed systematically and rationally within individual branches. The aim of this intention is the research and development of methods of measurement, of instruments and systemswhich should be used in selected branches of science and technology with the goal to improve their metrological parameters, broadening of their measurement functions or measurement ranges or improving their other useful properties.
Department:
Department of Measurement
Year:
1999 - 2004
Program:
Výzkumné záměry