Granty a projekty

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Řešitel:
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Anotace:
Železniční doprava je sama o sobě považována za relativně šetrnou k životnímu prostředí, nicméně i u ní stále existují možnosti k další eliminaci negativních dopadů. Cílem projektu je tak podpořit možnosti zavedení ekologicky šetrnějších vozidel na železniční síť. Jedno z nejvíce příznivých řešení v České republice je využití alternativních pohonů, zejména elektrochemických akumulátorů v elektrických hnacích vozidlech, respektive v jednotkách pro regionální dopravu. Tento projekt se zaměřuje na sběr a analýzu dat potřebných pro vytvoření matematického modelu, který umožní posoudit, zda je pro konkrétní trať vhodnější její liniová elektrizace nebo nasazení akumulátorových vozidel (s případným zřízením bodového napájení/nabíjení). Zmíněný model bude brát v úvahu environmentální, provozní a ekonomické faktory jak na straně infrastruktury, tak vozidel; jeho součástí bude rovněž určit optimální způsob provozu. Součástí projektu je také identifikace situací, kdy by provoz na trati mohl být neperspektivní a zároveň neekonomický. Výsledky přispějí k hlubšímu porozumění přechodu na ekologičtější a efektivnější dopravní technologie a budou klíčovým podkladem pro disertační práci řešitele. Důležité je zdůraznit, že tento projekt bude čerpat z poznatků a zkušeností ze zahraničí a z nejnovějších světových vědeckých výzkumů ze zemí, kde se vozidla s akumulátorovými pohony již pravidelně používají. Jednu z největších zkušeností s tímto druhem dopravy má Německo, například v oblasti města Chemnitz. Kromě toho by mohl projekt vést k výměně vědeckých poznatků a spolupráci s Technickou univerzitou v Drážďanech, kde má předkladatel projektu zájem absolvovat zahraniční stáž. V současnosti probíhá také komunikace s doktorandem zabývajícím se alternativními pohony z Fakulty prevádzky, ekonomiky dopravy a spojov Žilinské univerzity v Žilině, což naznačuje možnou spolupráci v rámci výzkumu a rozvoje metodiky alternativních pohonů.
Pracoviště:
Rok:
2025 - 2026
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS25/098/OHK2/2T/16