Publikace

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Autoři:
Ing. Linda Černá Vydrová, Ph.D.; Ředina, M.Ř.
Publikováno:
2020, železniční mosty a tunely 2020, Praha, SUDOP), p. 15-21), ISSN 1213-6395
Anotace:
V roce 2019, tedy ve třetím roce stavební činnosti, se rekonstrukce Negrelliho viaduktu posunula do druhé poloviny. Hned z kraje roku bylo rozhodnuto o prodloužení doby výstavby o deset měsíců a to vzhledem ke skutečně zastiženému nevyhovujícímu stavu některých konstrukcí. Na základě vyhodnocení diagnostického průzkumu bylo zbouráno devatenáct kleneb oproti dvanácti, které předpokládala projektová dokumentace.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. česky

Autoři:
Publikováno:
2019, Stavitel, 2019, p. 24-29), ISSN 1210-4825
Anotace:
Projekt rekonstrukce Negrelliho viaduktu komplexně řeší nevyhovující stav mostní konstrukce, železničního svršku, zabezpečovacího, sdělovacího a silnoproudého zařízení a trakčního vedení a má zajistit plnění závazných parametrů modernizované trati. Článek přináší informace o probíhající rekonstrukci.
Typ:
Článek v populárně vědeckém periodiku česky

Autoři:
Sovják, R.; Pešková, Š.; Šmilauer, V.; Mára, M.; Růžička, P.; Ing. Linda Černá Vydrová, Ph.D.; Konvalinka, P.
Publikováno:
2019, Case Studies in Construction Materials, 11, p. 1-12), ISSN 2214-5095
Anotace:
This paper describes the early-age properties of shotcrete modified by i) up to 12.5% by volume crumb rubber as a replacement for aggregates and ii) substitution of ordinary Portland cement (OPC) by a fluidized bed combustion-based ternary binder (FBC-TB) up to 80% of mass. For the tests conducted, an increase in the crumb rubber volumetric fraction of the mixture always led to a decrease in uniaxial compressive strength. Replacing OPC with FBC-TB up to 20% enhanced the development of the early-age compressive strengths; however, a larger substitution resulted in the reduction in the concrete’s final compressive strength. In a full-size experimental mock-up test, the highest-performing mixture—in terms of acceptable mechanical properties and a reasonable amount of reused by-products—was subjected to full deployment in a concrete batching plant. Two batches (6 m3 in total) of concrete with crumb rubber and FBC-TB replacement were sprayed onto a full-scale model of a tunnel for the mock-up test. Evaluation of shotcrete performance included an analysis of the development of compressive strength and a comparison of results with criteria from the relevant code of practice, the New Austrian Tunnelling Method. Based on laboratory experiments, optimization, and in-situ measurements, the mock-up tests proved shotcrete containing crumb rubber and FBC-TC is applicable for full-scale use.
DOI:
Typ:
Článek v periodiku excerpovaném databází Scopus

Autoři:
Publikováno:
2019, Zpevňování, těsnění a kotvení horninového masivu a stavebních konstrukcí 2019, Ostrava, Archiv VŠB-TUO), p. 136-143), ISBN 978-80-248-4264-6
Anotace:
Při rekonstrukci Negrelliho viaduktu byla využita rozsáhlá škála technologií speciálního zakládání. Jednalo se především o posílení základů pilířů mostu sloupy tryskové injektáže a sanace dříků a opěr pilířů pomocí nízkotlaké injektáže, včetně pilířů v řečišti Vltavy. Kromě těchto hlavních technologií byly využity např. i technologie mikropilot pro nové založení mostních opěr a technologie beranění pro zřízení štětových jímek kolem sanovaných pilířů v řečišti. Hlavním dodavatelem prací speciálního zakládání pro sanaci spodní stavby je společnost Zakládání staveb, a. s.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. česky

Autoři:
Ing. Linda Černá Vydrová, Ph.D.; Růžička, P.
Publikováno:
2018, Tunely a podzemné stavby 2018, Bratislava, Slovenská tunelárska asociácia), p. 17-18), ISBN 978-80-973073-9-4
Anotace:
Cílem příspěvku je podat základní informaci o BIM (Building Information Model) neboli digitální komplexní model stavby, ve kterém jsou implementovány veškeré informace od prvotní přípravy projektu až po samotnou realizaci, záruční servis a provoz a údržbu. Digitální technologie poskytují pro projektování a výstavbu enormní potenciál z hlediska kvality, transparentnosti, efektivity a spolehlivosti procesů. Jeho prostřednictvím můžeme významně optimalizovat čas, náklady a rizika výstavby. Nezbytným předpokladem použití BIM je, aby zadavatelé i dodavatelé disponovali dostatečnou znalostí metod a procesů BIM a byli připraveni navzájem spolupracovat. BIM musí také nalézt svou cestu do systému vyššího vzdělávání a odborné přípravy, aby tak bylo možné uspokojit rostoucí poptávku po kvalifikovaných odbornících. Příspěvek stručně popíše situaci ohledně BIM v Evropě a blíže se bude věnovat uplatnění tohoto principu v Německu. Budou popsány německé pilotní projekty, mezi kterými je samostatná kapitola týkající se vůbec prvního pilotního projektu v Německu a to je tunelu Rastatt, který je v současné době ve výstavbě.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. česky

Autoři:
Publikováno:
2018, Zakládání, XXX (3/2018), p. 14-16), ISSN 1212-1711
Anotace:
Od dubna roku 2017 probíhá komplexní rekonstrukce Negrelliho viaduktu v Praze – více než 160 let staré spojnice mezi jižními a severními tratěmi v Pražském železničním uzlu. Vzhledem k významnosti této památkově chráněné stavby a velkému podílu prací speciálního zakládání na její rekonstrukci jsme se rozhodli přiblížit téma v širších souvislostech. Postupně tak popíšeme historii a způsob výstavby viaduktu v polovině 19. století a přiblížíme projekt probíhající komplexní rekonstrukce v celé jeho šíři a složitosti. Sérii článků pak zakončíme podrobným popisem realizovaných prací speciálního zakládání.
Typ:
Článek v odborném recenzovaném periodiku česky

Autoři:
Ing. Linda Černá Vydrová, Ph.D.; Remeš, M.
Publikováno:
2018, Zakládání, XXX, p. 26-33), ISSN 1212-1711
Anotace:
Při rekonstrukci Negrelliho viaduktu byla využita rozsáhlá škála technologií speciálního zakládání. Jednalo se především o posílení základů pilířů mostu sloupy tryskové injektáže a sanace dříků opěr pilířů pomocí nízkotlaké injektáže, včetně pilířů v řečišti Vltavy.
Typ:
Článek v odborném recenzovaném periodiku česky

Autoři:
Publikováno:
2018, Zakládání staveb Brno 2018, Brno, Česká geotechnická společnost Českého svazu stavebních inženýrů), p. 123-128), ISBN 978-80-87920-06-0
Anotace:
Poloha viaduktu byla často kritizována již koncem 19. století, kdy se stala tato železniční stavba s postupujícím rozvojem města dopravní překážkou. Byla rovněž brána jako nevítaný zásah do prostoru města, s tím že celá trasa měla být vedena mnohem dále na východ. V době stavby však byly levné venkovské pozemky tehdy pro železnici nejvhodnější a jako takové ovlivnily polohu viaduktu v realizované trase. Podobně jako stavba sama nebyl původně doceněn ani její projektant. Je to patrno i z názvu mostu, který byl po celých sto let označován všeobecně jako "viadukt Společnosti státní dráhy", později jako "železniční viadukt z Karlína do Holešovic". Jméno autora se objevuje v jeho názvu až v padesátých letech minulého století. I dnes bývá tato stavba vnímána Pražany jako ohyzdná a nepříjemná stavba, která přes všechny rekonstrukce a dodatečné zvětšování světlostí komplikuje dopravu. Málokdo si uvědomuje nejen stáří této mostní stavby, ale i její skutečnou krásu. Díky rekonstrukci tak v neposlední řadě dojde k zachování významné kulturní památky dopravního charakteru.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. česky

Autoři:
Publikováno:
2018, Časopis stavebnictví, 2018 (08/18), p. 34-40), ISSN 1802-2030
Anotace:
Projekt rekonstrukce komplexně řeší nevyhovující stav mostní konstrukce, železničního svršku, zabezpečovacího, sdělovacího a silnoproudého zařízení a trakčního vedení a má zajistit plnění závazných parametrů modernizované trati. Stavba zahrnuje zejména odstranění vestaveb a přístaveb, zvýšení únosnosti jak podzákladí pilířů, tak pilířů samotných a v případě identifikace poruch s vlivem na únosnost kleneb jejich kompletní přestavbu. V kolejišti budou umístěny nové moderní výhybky, protihluková opatření aplikována na kolejnice a antivibrační rohože pod štěrkovým ložem. Proběhne rekonstrukce železničního spodku a bude položen nový železniční svršek. Zastaralá mechanická zařízení nahradí moderní elektronická zabezpečovací a sdělovací zařízení, čímž se výrazně omezí vliv lidského činitele a dojde ke zvýšení bezpečnosti provozu.
Typ:
Článek v odborném recenzovaném periodiku česky

Autoři:
Ing. Linda Černá Vydrová, Ph.D.; Pelešková, M.
Publikováno:
2018, Beton - křižovatka požadavků, 4/2018, p. 3-10), ISSN 1213-3116
Anotace:
Projekt rekonstrukce komplexně řeší nevyhovující stav mostní konstrukce, železničního svršku, zabezpečovacího, sdělovacího a silnoproudého zařízení a trakčního vedení. A má zajistit plnění závazných parametrů modernizované trati. Stavba zahrnuje zejména odstranění vestaveb a přístaveb, kdy všechny zazděné otvory budou vybourány, dále umístění nových moderních výhybek v kolejišti, protihluková opatření aplikována na kolejnice a antivibrační rohože pod štěrkovým ložem. Proběhne rekonstrukce železničního spodku a bude položen nový železniční svršek. Zastaralá mechanická zařízení nahradí moderní elektronická zabezpečovací a sdělovací zařízení, čímž se výrazně omezí vliv lidského činitele a dojde ke zvýšení bezpečnosti provozu.
Typ:
Článek v odborném recenzovaném periodiku česky

Autoři:
Publikováno:
2018, Silnice železnice, 13 (2/2018), p. 31-36), ISSN 1801-822X
Anotace:
Projekt rekonstrukce komplexně řeší nevyhovující stav mostní konstrukce, železničního svršku, zabezpečovacího, sdělovacího a silnoproudého zařízení a trakčního vedení a má zajistit plnění závazných parametrů modernizované trati. Stavba zahrnuje zejména odstranění vestaveb a přístaveb, kdy všechny zazděné otvory budou vybourány, dále umístění nových moderních výhybek v kolejišti, protihluková opatření aplikována na kolejnice a antivibrační rohože pod štěrkovým ložem. Proběhne rekonstrukce železničního spodku a bude položen nový železniční svršek. Zastaralá mechanická zařízení nahradí moderní elektronická zabezpečovací a sdělovací zařízení, čímž se výrazně omezí vliv lidského činitele a dojde ke zvýšení bezpečnosti provozu.
Typ:
Článek v odborném recenzovaném periodiku česky

Autoři:
Publikováno:
2018, MOSTY 2018, Brno, Sekurkon), p. 275-280), ISBN 978-80-86604-74-9
Anotace:
Projekt rekonstrukce komplexně řeší nevyhovující stav mostní konstrukce, železničního svršku, zabezpečovacího, sdělovacího a silnoproudého zařízení a trakčního vedení a má zajistit plnění závazných parametrů modernizované trati. Stavba zahrnuje zejména odstranění vestaveb a přístaveb, kdy všechny zazděné otvory budou vybourány, dále umístění nových moderních výhybek v kolejišti, protihluková opatření aplikována na kolejnice a antivibrační rohože pod štěrkovým ložem. Proběhne rekonstrukce železničního spodku a bude položen nový železniční svršek. Zastaralá mechanická zařízení nahradí moderní elektronická zabezpečovací a sdělovací zařízení, čímž se výrazně omezí vliv lidského činitele a dojde ke zvýšení bezpečnosti provozu.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. česky

Autoři:
Ing. Linda Černá Vydrová, Ph.D.; Růžička, P.
Publikováno:
2017, Tunel, 26 (4/2017), p. 54-64), ISSN 1211-0728
Anotace:
Digitální technologie poskytují pro projektování a výstavbu enormní potenciál z hlediska kvality, transparentnosti, efektivity a spolehlivosti procesů. Jeho prostřednictvím lze významně optimalizovat čas, náklady a rizika výstavby. Nezbytným předpokladem použití BIM (digitální reprezentace fyzikálních a funkčních vlastností daného objektu vytvářející zdroj pro sdílení poznatků a informací, které tvoří spolehlivý základ pro rozhodování během životního cyklu stavby od návrhu až po demolici) je, aby zadavatelé i dodavatelé disponovali dostatečnou znalostí metod a procesů BIM a byli připraveni navzájem spolupracovat. BIM musí také nalézt svou cestu do systému vyššího vzdělávání a odborné přípravy, aby tak bylo možné uspokojit rostoucí poptávku po kvalifikovaných odbornících. Článek stručně popisuje situaci ohledně BIM v Evropě a blíže se věnuje uplatnění tohoto principu v Německu, kde stejně jako například v Norsku je zavedení BIM požadováno státem. Dále jsou popsány německé pilotní projekty, mezi kterými je samostatná kapitola týkající se tunelu Rastatt.
Typ:
Článek v odborném recenzovaném periodiku česky

Autoři:
Faltýnek, J.; Ing. Linda Černá Vydrová, Ph.D.
Publikováno:
2017, Sborník příspěvků 22. mezinárodního semináře Zpevňování, těsnění a kotvení horninového masivu a stavebních konstrukcí 2017, Ostrava, Fakulta stavební, Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava), p. 30-38), ISBN 978-80-248-4014-7
Anotace:
Dvoutubusový tunel Považský Chlmec délky cca 2,2 km tvoří významnou část technicky náročného úseku Žilina (Strážov) – Žilina (Brodno) budoucí dálnice D3 na Slovensku. Trasa tvoří západní obchvat města Žilina. Ražba v území s flyšovým vývojem představuje pro projektanta i zhotovitele tunelu řešení mnoha složitých geotechnických úloh. Jednou z nich je i technické řešení stavební jámy západního portálu tunelu, která byla s ohledem na předpokládaný postup výstavby klíčová s ohledem na dodržení harmonogramu výstavby. Soutěž byla vypsána a realizace probíhá v režimu „Navrhni a postav“ (Design and Build) s určením smluvních podmínek podle žluté knihy FIDIC, což projektantovi a zhotoviteli umožňuje, v rámci podmínek definovaných v zadávací dokumentaci, provést optimalizaci technického řešení. Omezený zábor pozemků, napjaté termíny smluvních milníků výstavby a složitost inženýrsko-geologických podmínek v dané lokalitě vedly projektanta a zhotovitele z firmy HOCHTIEF CZ a. s. ke změně koncepce zajištění stability stavební jámy západního portálu a pozdější ražby tunelu oproti původnímu návrhu z předchozího stupně dokumentace. Po zvážení všech možností bylo rozhodnuto o použití metody želva.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. česky

Autoři:
Publikováno:
2017, Silnice Mosty, 2017 (4/2017), p. 30-33), ISSN 1804-8684
Anotace:
Projekt rekonstrukce komplexně řeší nevyhovující stav mostní konstrukce, železničního svršku, zabezpečovacího, sdělovacího a silnoproudého zařízení a trakčního vedení. A má zajistit plnění závazných parametrů modernizované trati. Stavba zahrnuje zejména odstranění vestaveb a přístaveb, kdy všechny zazděné otvory budou vybourány, dále umístění nových moderních výhybek v kolejišti, protihluková opatření aplikována na kolejnice a antivibrační rohože pod štěrkovým ložem. Proběhne rekonstrukce železničního spodku a bude položen nový železniční svršek. Zastaralá mechanická zařízení nahradí moderní elektronická zabezpečovací a sdělovací zařízení, čímž se výrazně omezí vliv lidského činitele a dojde ke zvýšení bezpečnosti provozu.
Typ:
Článek v jiném periodiku (denním tisku) česky

Autoři:
Ing. Linda Černá Vydrová, Ph.D.; Růžička, P.
Publikováno:
2017, Sborník příspěvků 22. mezinárodního semináře Zpevňování, těsnění a kotvení horninového masivu a stavebních konstrukcí 2017, Ostrava, Fakulta stavební, Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava), p. 112-119), ISBN 978-80-248-4014-7
Anotace:
Building Information Modeling (BIM) je proces pro optimalizaci přípravy, provádění a provoz stavebních konstrukcí. Základem BIM je 3D počítačový model, který může být obohacen přidáním dalších informací, jako je čas, náklady, využití. Informace dostupné v BIM lze použít všestranně různými partnery projektu. Výsledkem je vysoce koordinovaný soubor údajů, které mohou být použity v průběhu celého životního cyklu objektu. Proto není BIM softwarový balíček, ale způsob práce, spolupráce, navrhování, projektování, řízení výstavby a její provozování.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. česky