Granty a projekty

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Řešitel:
Ing. Jiří Růžička, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Anotace:
Účelem řešení projektu je návrh a vytvoření zájmového kurzu specializace Inteligentní dopravní systémy určený pro oslovené studenty středoškolského studie. Kurz se zaměří na seznámení oslovených středoškoláků se základními tématy specializace s důrazem na jejich možné uplatnění v praxi. Předpokladem je vytvoření kurzu v online prostředí a následné oslovení a distribuce studentům středoškolského studia. Zároveň jej bude možné využít jako doplňující výukový materiál pro bakalářské studenty i pro další formy vzdělávání (CŽV). Kurz se bude skládat minimálně z videoprůvodce specializací Inteligetní dopravní systémy, jehož osnova bude plynou z bakalářských předmětů ve specializace, přípravy interaktivních drobných úkolů, které mohou středoškolští studenti přímo v online prostředí vykonat a přípravy vhodných materiálů k oslovení středoškolských studentů. Předpokladem je zapojení studentů doktorského studia do přípravy kurzu.
Pracoviště:
Program:
Vnitřní soutěž PPSR

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Ing. Kristýna Navrátilová; doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D., MBA
Anotace:
Navrhovaný projekt se zabývá aktuální problematikou řízení silniční dopravy s využitím telematických systémů se zaměřením na datové zdroje a řešení spolehlivosti vstupních dat. Snahou většiny převážně větších měst je zefektivnit organizaci a řízení dopravy na svém území, a to především ve vztahu k silniční dopravě. Cílem zavádění inteligentních dopravních systémů v oblasti řízení dopravy je snížení dopravní zátěže uliční sítě, zvýšení propustnosti komunikací, snížení negativních environmentálních vlivů dopravy a ekonomické náročnosti. Nutným předpokladem pro umožnění využití plného potenciálu systémů řízení dopravy je zajištění kvalitních a spolehlivých dopravně-inženýrských dat. Tato data poskytují dostatečně přesné informace o reálném stavu dopravy, které jsou využitelné pro predikce, modely dopravy a adekvátní reakce algoritmů řídicích systémů včetně moderních konceptů, jako je využití strojového učení a AI. Zajištění spolehlivých dat a jejich následné využití v rámci AI je významným trendem v rámci témat jako jsou big data, Smart přístupy, diagnostika a zejména pak pokročilé algoritmy řízení na bázi agentních systémů apod. Cílem projektu je návrh robustního algoritmu pro kvalitní přípravu dopravně-inženýrských dat, s cílem dosáhnout požadované spolehlivosti dat na vstupu do systémů řízení dopravy. Algoritmus bude opřen o specifikaci hodnot spolehlivosti dat, která je nutná pro kvalitní funkci konkrétních telematických aplikací. Pro dosažení většího detailu bude algoritmus zaměřován na datové zdroje LPR dat (data z rozpoznání RZ, license plate recognition data), neboť jde o široce rozšířená data s vysokým potenciálem využití v aplikacích řízení dopravy. Výsledky budou zhodnoceny, především z hlediska možných přínosů při reálném využití a z hlediska přenositelnosti na další datové zdroje. Projekt navazuje na diplomovou práci navrhovatelky, ve které se rovněž zabývala problematikou LPR dat a zároveň významně podporuje její disertační práci, ve které se bude zabýva
Pracoviště:
Rok:
2024 - 2025
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS24/106/OHK2/2T/16

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Ing. Eva Hajčiarová; doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D., MBA
Anotace:
Navrhovaný projekt se zabývá aktuální problematikou parkování v uliční síti měst se zaměřením na vhodnou regulací statické dopravy. Snahou většiny měst je zavádění systémů chytrého parkování, které mají zefektivnit využití stávajících parkovacích ploch, optimalizovat obrátkovost, snížit počet vozidel, jejichž řidiči hledají volné parkovací místo, zavedení účinnějšího dohledu nad platební kázní a sběr dopravních dat s následným zpracováním. Tato data představují významný podklad pro dopravní plánování a regulaci statické dopravy. Chytré pouliční parkování v případě tarifní regulace znamená zvýhodnění parkovacích ploch, na kterých chceme zvýšit koncentraci vozidel - tedy nejčastěji na periferii, a zavedení dohledu nad okolními ulicemi a plochami. Řidiči jsou tak motivováni zaparkovat vozidla na okraji města a použít alternativní způsob dopravy do centra. Cílem projektu je analýza reálné implementace dynamické tarifní regulace parkování na území hl. m. Prahy vhodné k optimalizaci rozprostření vozidel v uliční síti, zjištění technologických a legislativních možností a vizualizace simulace pro vybranou část města. Výsledky budou zhodnoceny především z hlediska nasazení dynamické regulace do reálného provozu jako nástroje pro optimalizace pohybu a odstavování vozidel v uliční síti měst. Předpokladem úspěšného návrhu je současně průzkum uživatelských potřeb, neboť lidský faktor je stěžejním faktorem určujícím funkčnost řešení. Tarifní regulace musí být nastavena tak, aby byla dostatečnou motivací, zároveň však byla pravidla respektována a parkovné uhrazeno. Dle moderních konceptů parkování je hlavním cílem zavádění inteligentních systémů zefektivnit využití stávajících parkovacích ploch, bez nutnosti výstavby ploch nových. Současně se zaváděním moderních technologií je třeba optimalizovat organizační a kontrolní procesy, sledování vývoje parkovacích návyků v čase je velmi důležité pro získání zpětné vazby a budoucí plánování. Regulaci statické dopravy je třeba průběžně u
Pracoviště:
Rok:
2022 - 2022
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS22/079/OHK2/1T/16

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Ing. Eva Hajčiarová; Ing. Richard Rek; doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D., MBA
Anotace:
Navrhovaný projekt se zabývá aktuální problematikou parkování v uliční síti měst se zaměřením na vhodnou regulací statické dopravy. Snahou většiny měst je zavádění systémů chytrého parkování, které mají zefektivnit využití stávajících parkovacích ploch, optimalizovat obrátkovost, snížit počet vozidel, jejichž řidiči hledají volné parkovací místo, zavedení účinnějšího dohledu nad platební kázní a sběr dopravních dat s následným zpracováním. Tato data představují významný podklad pro dopravní plánování a regulaci statické dopravy. Chytré pouliční parkování v případě tarifní regulace znamená zvýhodnění parkovacích ploch, na kterých chceme zvýšit koncentraci vozidel - tedy nejčastěji na periferii, a zavedení dohledu nad okolními ulicemi a plochami. Řidiči jsou tak motivováni zaparkovat vozidla na okraji města a použít alternativní způsob dopravy do centra. Cílem projektu je návrh dynamické regulace parkování v uličním prostoru, stanovení vhodného algoritmu pro usměrňování statické dopravy a modelová implementace ve vybrané oblasti parkování v uličním prostoru. Výsledky budou zhodnoceny, především z hlediska možných přínosů pro města a dále budou zváženy možnosti reálného využití navrženého nástroje pro optimalizace pohybu a odstavování vozidel v uliční síti měst. Předpokladem úspěšného návrhu je současně stanovení vhodných parametrů pro algoritmus na základě dostupných dat z vlastních průzkumů i jiných zdrojů. Dle moderních konceptů parkování je hlavním cílem zavádění inteligentních systémů zefektivnit využití stávajících parkovacích ploch, bez nutnosti výstavby ploch nových. Současně se zaváděním moderních technologií je třeba optimalizovat organizační a kontrolní procesy, sledování vývoje parkovacích návyků v čase je velmi důležité pro získání zpětné vazby a budoucí plánování. Regulaci statické dopravy je třeba průběžně upravovat a měnit nastavení dle vývoje chování řidičů vozidel. Proto je součástí projektu návrh nástroje pro kontrolu stávajícího stavu a flexibilní
Pracoviště:
Rok:
2021 - 2021
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS21/079/OHK2/1T/16

Řešitel:
Ing. Jiří Růžička, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Kristýna Navrátilová; Bc. Vojtěch Smrž; doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D., MBA; Ing. Lukáš Čacký
Anotace:
Navrhovaný projekt se zabývá aktuální problematikou řízení dopravy v městské oblasti v mimořádném stavu, který může být vyvolán v případě vzniku dopravní kongesce, konání mimořádných událostí, či vzniku jiných nenadálých událostí v oblasti. Vznikne-li ve městě tento stav, je snahou navrhovat smysluplná řešení řízení dopravy, aby byly dopady celospolečenské ztráty minimální. Hlavními potřebami jsou pak včasná identifikace a klasifikace příčiny mimořádného stavu, nalezení a rychlá aplikace vhodného alternativního řešení řízení a rychlá schopnost obnovení provozu v oblasti omezené kongescí. Cílem projektu je návrh integrace krizového řízení do modelu řízení dopravy vybrané městské oblasti a modelová implementace návrhu v laboratorním měřítku na příkladu části města Uherské Hradiště. Předpokladem úspěšného návrhu je současně návrh expertní báze znalostí vytvořené na základě dostupných dopravně-inženýrských dat o nehodách, intenzitách dopravy, jízdních dobách průjezdu oblastí, či parkování v oblasti. Historická data jsou pro modelový příklad k dispozici z provedených dopravních průzkumů, které již byly autorským týmem ve městě provedeny, doplněno o další zdroje dat (JDVM PCR, RODOS, dopravní detektory). Implementace krizových scénářů pro oblast v reálném provozu je velmi omezena současnou legislativou a technickými podmínkami. Proto je součástí projektu také související návrh vypracování studie možností implementace krizového řízení v českých podmínkách včetně vlastního návrhu zapracování změn do stávající legislativy. Projekt významně podporuje disertační práci navrhovatele, ve které se zabývá podobnou problematikou. Zároveň projekt významně podporuje závěrečné práce studentů magisterského studia, kteří se rovněž pohybují v oblasti řízení a modelování silniční dopravy. Téma řízení dopravy v městské oblasti je stěžejní v předmětech vyučovaných na Fakultě dopravní především v oboru Inteligentní dopravní systémy ve všech studijních programech. Předpokládané výsledky
Pracoviště:
Rok:
2019 - 2019
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS19/082/OHK3/1T/16