Publikace

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Autoři:
Ing. Martin Chýle; Ing. Michal Drábek, Ph.D.
Publikováno:
2023, Energies, 16 (5), p. 1-21), ISSN 1996-1073
Anotace:
The present article focuses on the efficient deployment of dual locomotives in regional rail freight transport considering the quantification of traction energy and energy savings. In the first part of the article, a categorization of dual locomotives, according to their power output in electric and alternative traction (and ratio of both power outputs) is proposed. The potential of deployment of chosen dual locomotives in Central European conditions (a sub-network of Czech railway network around mainlines electrified with AC) is verified by calculation of traction energy consumption of the model train (with two examples of dual locomotives). In addition to non-stop running through the entire line, traction energy consumption of stop (and following acceleration) in each intermediate station is calculated, for a particular direction. Then, appropriate freight train paths for passing passenger trains and saving of traction energy are proposed. The results are supplemented by sensitivity analysis in the form of calculation of traction energy consumption with variable numbers of loaded wagons, with the help of iPLAN/FBS timetabling software. The limitations are the maximum length or gross mass of the train. Finally, the conclusions obtained from the computational examples are evaluated and recommendations for appropriate deployment of dual locomotives and planning of targeted improvements of infrastructure are formulated.
DOI:
Typ:
Článek v periodiku excerpovaném SCI Expanded

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.; Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.; Ing. Martin Chýle; Ing. David Juřík; Ing. Alena Rybičková, Ph.D.; Růžička, J.; Ing. Tomáš Záruba
Publikováno:
2023
Anotace:
Výsledek navrhne strukturu provozních souborů dálkových linek, u nichž se předpokládá objednávka Ministerstvem dopravy, či koncesní model spravovaný MD. Každý soubor bude co nejvíce homogenní z hlediska typu a kapacity soupravy, jakož i společných stanic, kde bude umožněn přechod soupravy mezi linkami s tím, že bude zvolena vhodná stanice pro provozní ošetření, pokud možno nevyžadující prázdné jízdy. Tento soubor tak může být přímo či v rámci nabídkového řízení zadán jedinému dopravci.
Typ:
Technická zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.; Ing. Tomáš Záruba; Mikel, D.; Ing. Martin Chýle
Publikováno:
2023
Anotace:
Jde o nejvýznamnější výsledek souvisejícího výzkumného projektu. Byly stanoveny základní (nutné) a doplňující časoprostorové okrajové podmínky pro každou dálkovou linku, včetně případného propojení linek téhož segmentu v centrálním uzlu (Praha, Brno) z dopravně-technologických důvodů a včetně podmínek pro průjezd na navazujících jednokolejných tratích. Tento výsledek představuje aplikaci obecně použitelné metodiky - jednoho z dalších hlavních výsledků projektu.
Typ:
Výsledek promítnutý do schvál. strateg. a koncepčních dokumentů

Autoři:
Ing. Martin Chýle; Ing. Michal Drábek, Ph.D.
Publikováno:
2022, Road and Rail Infrastructure VII, Proceedings of the Conference CETRA 2022, Zagreb, University of Zagreb), p. 147-158), ISBN 978-953-8168-55-0, ISSN 1848-9842
Anotace:
This paper focuses on the possibilities of using dual locomotives in freight rail transport. It presents different types of power supplies for these vehicles, their categories and shows the possibilities of use regarding operational efficiency and emission savings. On a practical example, it demonstrates the suitability of deploying dual locomotives for a wide range of operation, including considerable savings in traction energy costs. It also provides examples of real deployment of these machines, particularly in the Czech Republic and the Central European region in general. Finally, an assessment of the benefits of dual engines is presented and a recommendation for appropriate operational deployment is made.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
Publikováno:
2022, Vědeckotechnický sborník Správy železnic, 2022 (6), ISSN 2694-9172
Anotace:
Článek se zabývá možností použití dvouzdrojových lokomotiv v železniční dopravě. Představuje jednotlivé typy pohonu těchto vozidel, jejich kategorie a ukazuje možnosti jejich využití v provozu, s ohledem na provozní efektivitu a úsporu emisí. Na příkladu z praxe je demonstrována vhodnost nasazení těchto vozidel na široké spektrum výkonů, kde mohou přinést značnou úsporu nákladů na trakční energii. Také jsou přiblížena reálná nasazení těchto vozidel v současnosti, s důrazem na Českou republiku a středoevropský region obecně. Na závěr jsou prezentovány přínosy těchto vozidel a doporučeno jejich vhodné nasazení.
Typ:
Článek v odborném recenzovaném periodiku česky

Autoři:
doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Martin Chýle
Publikováno:
2022
Anotace:
Projekt je zaměřen na výpočty energetické náročnosti jízdy vybraných dopravních prostředků různých druhů dopravy na vybraných trasách v Ústeckém kraji. Účelem je výpočet trakční práce a produkce CO2 pro potřeby marketingové komunikace Ústeckého kraje zaměřené na podporu cestování veřejnou dopravou.
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.; Ing. Petr Fridrišek; Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.; Ing. Stanislav Metelka; Růžička, J.; Ing. Dominik Havel; Ing. Milan Kříž, Ph.D.; Vašíček, R.; Mikel, D.; Ing. Martin Chýle; Ing. Leoš Smetana
Publikováno:
2021
Anotace:
Souhrn časových okrajových podmínek pro tvorbu provozního konceptu pro Rychlá spojení - zařazení připravovaných staveb do horizontů realizace 2030, 2040 a 2050. Souhrn časových okrajových podmínek (taktových uzlů a systémových jízdních dob) na základě krajských Plánů dopravní obsluhy území, popř. dalších koncepčních dokumentů, včetně známých časových okrajových podmínek v blízkém příhraničí. Souhrnné schéma těchto okrajových podmínek a předpokládaných systémových jízdních dob na základě předběžné konstrukce jízdního řádu mezi Prahou, Brnem, Ostravou, Olomoucí a Jihlavou.
Typ:
Oponovaná technická zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Mikel, D.; Ing. Martin Chýle; Ing. Leoš Smetana; Ing. Dominik Havel; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.; Růžička, J.; Vašíček, R.; Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.; Ing. Petr Fridrišek; Ing. Stanislav Metelka
Publikováno:
2020
Anotace:
Zevrubná analýza vysokorychlostních železničních provozních konceptů v 6 evropských zemích (Rakousko, Německo, Benelux, Francie, Itálie a Španělsko) s různými přístupy k tvorbě nabídky spojů. Z podkladových jízdních řádů byla shromážděna dobrá praxe, která je v různé míře přenositelná do systému Rychlých spojení v ČR. Analýza je doplněna rozsáhlými přílohami ve formě síťového schématu linek, četností a přípojných vazeb, případně tabelárních jízdních řádů vysokorychlostních spojů.
Typ:
Oponovaná technická zpráva v češtině